Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

QSAN Cubernas XN7008T

Pagina: 1
Acties:

• Free2be
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-01 14:08
Beste forumlezers,
na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor deze NAS, om volgende redenen:
1) Degelijke hardware.
2) i3 prosessor, Intel moederbord.
3) 8GB RAM.
4) ZFS mogelijkheid.
5) Hoge betrouwbaarheid en data beveiliging.
6) Goede support ondersteuning, via email of skype.
7) 8 3,5", 2,5" zowel SSD als HDD schijven.
8) 1 2,5" SSD extra schijf voor READ/WRITE gebruik.
9) RAM geheugen uitbreidbaar tot 32GB. (ZFS)
10) HDD SED beveiliging, waarbij de HDD niet te benaderen zijn, zonder de encryptie sleutel.
11) Slot uitbreiding voor diverse mogelijkheden, Thunderbolt, SPE 10GiB netwerk.
12) 3.0 Versie USB aansluitingen.
13) HDMI aansluiting.

Verder ook enkele mindere dingen:
1) Hoge aanschafprijs t.o.v. andere alternatieven.
2) Vrij beperkt app's aanbod.
3) Geen forum om ervaringen en tips te kunnen uitwisselen.
4) Gericht op professionele ITers.
5) Fragiel sluitmechanischme enclosures.
6) Zeer beperkte papieren handleiding bij toestel, sommige handleidingen via hun website zijn niet accurate en geven soms een verkeerd beeld van de mogelijkheden, omdat ze naar andere producten verwijzen.
7) Weinig distrutie kanalen in Europa.

Het opstarten van de nas verliep probleemloos.
Het is verder zeker nog uitzoeken welke instellingen er van nut kunnen zijn voor mijn gebruik van de nas.
Momenteel bezit ik een QNAP nas, TS-412, van vorige eeuw, die ik onlangs nog voorzien heb van 4 WD RED 4TB schijven. Verder nog een oud MAXDATA, sn40, eveneens van vorige eeuw, voorzien van 4 Samsung HD, 500GB schijven, waarvan ik er al vrij snel 3 heb van moeten vervangen, dus het vertrouwen in deze schijven is weg.

De QSAN nas wil ik uitrusten met 8 x 2TB schijven, vermits het systeem zal operatief worden als ZFS, denk aan RAIDZ3 of 4x RAID1 in 'n pool, denk ik aan gewone schijven, daar het een softwarematig READ systeem betreft. Later overweeg ik nog om 'n SSD, intern bij te plaatsen van 'n 500GB of 1TB.

De nas zal overwegend gebruikt worden als file opslag en snapshot toepassingen.

Verder heb ik nog een vraag aan de kenners wat snapshot betreft:
Als je een gemaakte snapshot, ZFS file systeem, RAIDZ3, verplaatst naar een extern medium, zoals een aangsloten USB HD, en deze snapshot op je NAS verwijderd. Hoe gaat dit dan als je deze terug zet via het externe medium naar je NAS? Vermits het ZFS systeem blokken vrijgeeft als deze niet meer in gebruik zijn, dus worden opnieuw overschreven. Als je de eerder gemaakte snapshot gaat terugzetten, zal hij deze data blokken toch niet meer kunnen gebruiken, mits deze door andere data gebruikt worden.

MVG,
Free2be