Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Honeywell Lyric T6 icm Nefit ketel functioneert niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Sinds afgelopen week heb ik mijn Nefit thermostaat vervangen voor een slimme thermostaat type Honeywell Lyric T6 bedraad.
De ketelmodule ook geinstalleerd naast de CV ketel.
Het type cv ketel dat ik heb is een Nefit Proline HRC CW4.
Ik heb de ketelmodule op de ketel aangesloten via de A en B poorten op de ketelmodule en de aan/uit poorten (groene blokje) op de ketel zoals de Honeywell voorschriften aangeven.

Ik merk nu dat de cv ketel aanslaat en gaat verwarmen terwijl de thermostaat aangeeft dat het 20 graden is en de gewenste temperatuur is ingesteld op 19.5. Hij zou dus niet aan moeten maar het gebeurt toch.
Ook heb ik een programma ingesteld dat het bijv. ‘s middags tussen 13.00 en 15.00 21 graden moet zijn. Het is dan inmiddels 21 graden maar de ketel blijft maar aan en uit gaan (aan voor enkele minuten, uit voor enkele minuten enz.), aangestuurd door de thermostaat.

Waar zou dit probleem door kunnen komen? De vorige Nefit thermostaat zat overigens aangesloten op het oranje blokje (open therm?). Maar volgens Honeywell moet bij mijn ketel het worden aangesloten op het groene blokje. Ik heb ook getest maar de ketel reageerde ook niet als ik de Honeywell op het oranje blokje had aangesloten.

Alle reacties

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:38
en als je de ketelmodule aansluit op de contacten "OT" (opentherm)? (rechtse contacten in de ketelmodule)
en in de ketel dan ook de OT contacten gebruiken (oranje contacten in de ketel)

Edit: heeft je ketel wel opentherm? lijkt er op dat de orange aansluiting in de ketel een Nefit-only protocol is en geen OT. Nefit levert ook optioneel een OT converter voor deze ketel.

[ Voor 55% gewijzigd door Bushie op 04-01-2020 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
De ketel had ik via de oranje contacten aangesloten op de OT contacten in de ketemodule maar de ketel reageerde vervolgens helemaal niet op de thermostaat. Vervolgens verder gezocht en toen kwam ik op een instructie van Honeywell dat voor deze specifieke ketel de ketelmodule op de groene contacten (aan/uit) moet. Dat dus gedaan. Alleen de ketel gaat nu steeds een paar minuten aan, paar minuten uit, paar minuten aan enz. De thermostaat stuurt dus steeds een warmtevraag en stopt die vraag na enkele minuten. Dat terwijl de temperatuur 21 graden aangeeft op de thermostaat en ik de gewenste temperatuur ook op 21 graden heb staan. Oftewel: er hoeft dus helemaal geen warmtevraag naar de ketel te worden gestuurd maar dat gebeurt dus wel steeds.

Ik heb overigens vloerverwarming, ik weet niet of dat iets uit maakt?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Een Nefit ketel praat geen OpenTherm. Je zult dus de ketelmodule op de aan/uit contacten van de ketel aan moeten sluiten. Of een Nefit OpenTherm converter moeten kopen
https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ‘m dus inderdaad op de aan/uit alleen wat dus het gekke is, is dat ketel nu steeds een paar minuten aan en uit gaat, er wordt dus een warmtevraag gestuurd vanuit de thermostaat terwijl de gemeten temperatuur net zo hoog is als de gewenste temperatuur

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:38
weet je zeker dat die door de Lyric wordt gevraagd? gaat het rode vlammetje branden op de Lyric op moment dat de ketel brandt? je kan ook op de ketelmodule kijken, branden twee groene lampjes als er "vraag" is van de thermostaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ja beide lampjes op de ketelmodule branden, terwijl de thermostaat 21 graden aan geeft en de gewenste temperatuur ook 21 graden is, hij moet dus niet aan slaan

• jackvp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09-2024
Heb voor mijn schoonouders dezelfde thermostaat en de zelfde ketel aangesloten maar ik krijg bij warmtevraag van het thermostaat geen actie van de ketel

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:29
Volgens mij kun je beste OpenTherm Converter aanschaffen van NEFIT en deze dan op de oranje (EMS) aansluiting aansluiten en dan de Honeywell Lyric T6 aan de andere kant op de Converter. Dan heb je EN opentherm EN werkt het met je nefit ketel.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Pagina: 1