Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterspi
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09-2024
Hallo beste mensen,

Omschrijving probleem:
Op redelijk random momenten crasht mijn pc. Het scherm wordt zwart en de monitor geeft aan dat het geen signaal meer heeft. Als er tijdens deze crash audio speelt wordt dat een uitgerekte buzzzzz-sound wat na +-1 sec ophoudt. De pc zelf blijft draaien en herstart automatisch. (geen BSOD)
In de event viewer komt alleen Kernel-power 41 (63) zonder bugcheckcodes te staan als critical error en geen andere errors.
Een trend die ik heb gemerkt is dat dit meestal gebeurt als ik gewoon aan het browsen ben, maar af-en toe ook tijdens games. Ik kan om een of andere reden wel Kingdomcome: Deliverance (een best zware game) aan een stuk door blijven spelen. De tijd tussen deze crashes varieert ook nogal, soms 15 min na een crash crasht hij weer en soms is er uren lang niks aan de hand. Ik heb zelfs een periode gehad waar hij voor een week niet is gecrashd

Ik zit al ongeveer een maand lang met dit probleem en ik heb nog steeds geen oplossing gevonden na veel research dus ik ga maar wat op forums vragen nu.

Systeem
CPU: AMD Ryzen 3600
GPU: AMD rx 5700 Asrock challenger
Moederord: MSI B450 Tomahawk MAX
Ram: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
PSU: Corsair RM650 (2019)
SSD: Crucial mx500 2.5"
HDD: Seagate ST2000DM008

Testen/oplossingen geprobeerd
Memtest 86 voor 4 uur, geen errors
Furmark/3Dmark/OCCT/Prime95 allemaal geen errors of crashes
Power plan verandert, HDD never sleep, Sleep after: never
Fast startup staat uit
Alle driver geupdate, radeon setting naar standard
BIOS naar UEFI, erb uit, psu setting naar typical
Command promt sfc scannow gedaan
CPU opnieuw er in gedaan
Temperaturen zijn allemaal in orde, cpu is iets hoog omdat hij dicht bij een kachel staat maar dat maakt vrij weinig uit voor idle crashes denk ik.

Ik kan niet echt veel meer vinden anders dan een andere psu gebruiken, ik heb nog een oude van 600W liggen.

Ik weet maar niet zeker of het de PSU, GPU of moederbord is. Eerst dacht ik PSU aangezien kernel-power event alleen maar nullen heeft, maar de rgb en fans in de case blijven gewoon draaien al hoewel het muis en toestenbord soms wel en soms niet uitgaan. Ik heb de GPU flink gestresstest en deze is nooit tijdens deze tests gecrasht. En ik heb geen idee hoe ik het moederbord zou kunen testen.

Zou graag wat hulp/meer inzicht willen

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je al getest met een andere voeding ? Je hebt het er over, maar ik zie zo niet dat je al hebt getest. Als de voeding ook maar een milliseconde even niet het juiste vermogen geeft kan dat zo'n crash geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 07:22
Klinkt inderdaad als een voedingsprobleem. Alleen zou je voeding voldoende moeten zijn om alles te draaien. Zelf heb ik een 3900x met een 5700 xt op een 550W zonder problemen.

Welke aansluiting van je voeding heb je op CPU gezet? 4 of 8 pins?

Voor de CPU stress test kan je prime95 gebruiken.

Hoe zijn de temperaturen voordat je PC crasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterspi
PilatuS schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:33:
Heb je al getest met een andere voeding ? Je hebt het er over, maar ik zie zo niet dat je al hebt getest. Als de voeding ook maar een milliseconde even niet het juiste vermogen geeft kan dat zo'n crash geven.
Ik heb woensdag tijd om de voeding te verwisselen en te testen dan zou ik kunnen zien of het daar aan ligt. Maar zal bij een voeding stoornis niet de hele pc uitvallen? En in stresstests blijven de voltages keurig op 1 lijn.
Ik zal in ieder geval laten weten of mn andere voeding de zelfde issues heeft woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterspi
Iruk1981 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:46:
Klinkt inderdaad als een voedingsprobleem. Alleen zou je voeding voldoende moeten zijn om alles te draaien. Zelf heb ik een 3900x met een 5700 xt op een 550W zonder problemen.

Welke aansluiting van je voeding heb je op CPU gezet? 4 of 8 pins?

Voor de CPU stress test kan je prime95 gebruiken.

Hoe zijn de temperaturen voordat je PC crasht?
CPU zit met 8 pins aangesloten

In prime95 op max heat en power wordt de CPU volgens ryzen master max 95 C en crasht niet. De random crashes komen vrijwel alleen voor tijdens browsen of lichte programmas/games. De CPU is dan ongeveer 40 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 07:22
Vreemd een echt voedingsprobleem zou je juist verwachten te reproduceren op momenten dat veel vermogen wordt gevraagd.

Ik ben benieuwd wat het uitwisselen van de voeding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heeft Windows memory dumps aangemaakt tijdens zo'n crash?

Meestal zie je dan een BSOD, maar het is het controleren waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterspi
Goedenavond mensen,
Ik heb net mijn andere PSU geprobeerd en hij crashte al na 2 minuten, ik kan dus nu zeker zeggen dat het niet aan de PSU ligt. Persoonlijk denk ik dat het dan de GPU of het moederbord zou kunnen zijn.

Ik heb nog een oude r9 280x liggen, zou ik die kunnen gebruiken om te testen of het aan de GPU ligt?

Afgelopen dagen liep mn pc weer goed zonder crashes maar vandaag is hij al 7 keer gecrasht, het is echt zo random ):

Ik heb ook gemerkt dat de crashes meestal voorkomen als er audio speelt, maar dit zal ook toeval kunnen zijn.

Enige tips voor de volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wouterspi schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:51:
Enige tips voor de volgende stap?
Een andere GPU is een prima volgende stap. Het is net zo lang onderdelen uitsluiiten tot je het probleem gevonden hebt. Zo kan je ook nog met 1 RAM module om en om testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 15:56
Heb een soortgelijke setup gehad met AMD videokaart, nu geswitched naar een RTX2060 en alles werkt prima. Dus ik zou een andere videokaart aanraden om eens te proberen. Zelfde error codes / herstarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterspi
mrmrmr schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:52:
Heeft Windows memory dumps aangemaakt tijdens zo'n crash?

Meestal zie je dan een BSOD, maar het is het controleren waard.
Nee, helaas zijn de enige minidump files van crashes die ik zelf had veroorzaakt tijdens het proberen te fixen
Pagina: 1