Game PC obv Ryzen 7: Controle gevraagd van beoogde build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VMAdeVries
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-05-2021
Mijn laatste PC heb ik 10 jaar geleden gebouwd, er is nogal wat veranderd zie ik. Omdat ik toch echt toe ben aan een upgrade heb ik wat samengesteld, passend binnen mijn budget van €2000. Ik heb al een knappe monitor en randapparatuur, dus het gaat enkel om de kast met inhoud.

Middels wat online config tools en reviews heb ik deze beoogde build samengesteld:

Kast: Corsair Carbide 678C, ATX, Window, Zwart
PSU: Corsair RM650x 650W Modulair
MoBo: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi, ATX, 4xDDR4
CPU: AMD Ryzen 7 3700X, 3,6GHz / 4,4GHz, 36MB
Cooler: Corsair Hydro Series H100i PRO RGB, 240mm
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB(2x8GB) 3200MHz Zwart
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super, 8GB, WF3 OC
SSD: Samsung SSD 860 EVO 1TB 2.5"

Dit geheel gaat mij, bij mijn bekende winkel ten noorden van Rotterdam, €1785 kosten. Royaal binnen budget dus.

Kast, PSU en cooler zijn allen van Corsair, zodat ik er vrij zeker van ben dat het allemaal op elkaar gaat passen. Een royale kast om de airflow goed te houden, gezien de plek van de kast onder de tafel tegen een wand aan.

Ik heb begrepen dat Ryzen CPU's een hogere snelheid van het RAM goed gebruiken, dus heb ik 3200 MHz RAM gekozen. 16 GB omdat het voldoende is voor alle games. Eventueel kan ik wel naar 32 GB als het nodig is, maar dat kan ook volgend jaar wel. Het MoBo kan tot 64 GB, dus voldoende ruimte.

Ryzen 7 leek me prima, 3600 MHz. Deze wil ik dan overklokken en daarom heb ik de H100i waterkoeling erbij bedacht.

Een 6GB GPU leek me ook wel nodig. Een enkele GPU is ook voldoende, al laat de chipset meer toe. Ik kan me niet voorstellen ooit een tweede GPU te gebruiken.

Ik heb hier gekozen voor deze SSD omdat de M.2 slot geen voordelen voor gaming biedt, en op dit MoBo dus iets geks doet met een heatsink voor de chipset> Die moet je schijnbaar verwijderen om de snelle M.2 te kunnen gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil, naast financieen, youtube, fora spammen, gamen. World of Warships, Witcher, Red Dead Redemption. Dat soort spellen. Volgens een online configurator moet deze build dat kunnen met very high / ultra settings. Maar wat betekent in fps is me nog onduidelijk. Ik meen dat 60 fps het minimum is voor soepel gamen, maar ik ga daar liever boven zitten. Mooie kleuren, mooie details, soepele framerates en refresh rates zoek ik naar. Ik speel nu op een Xbox one x, en die hapert al bij vrij eenvoudige spellen.. Daar wil ik vanaf. Ga weer terug naar PC gamen. Mijn monitor is een curved wide 1440, dus geen 4k. Dat is me iets te gortig nog, maar misschien als de GPU vervangen wordt over 5 jaar gaan we gelijk naar 4K...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €2000, gewoon om het leuk te houden. Muis, toetsenbord, monitor, printer, alles heb ik al in huis en voldoet nog prima. Dus €2000 voor enkel de kast met inhoud.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor AOC Agon AG273QCX 27" curved wide @ 144 Hz 1440p met een HDMI kabel aangesloten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een knappe CPU, GPU, RAM en MoBo. De rest is minder van belang voor het gamen. Ik doe geen video bewerken of streamen.
RGB is niet belangrijk voor me, maar ik zie dat componenten mét RGB goedkoper of sneller leverbaar zijn dan zonder, dus prima mee te leven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor gerenomeerde merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een systeem wat zich redelijk stil houdt en de temperaturen gewoon onder controle houdt. De kast wordt onder de tafel geplaatst, met de zijkant tegen een muur aan, dus temperatuur is misschien iets om rekening mee te houden. Daarom heb ik de grote kast gekozen, daar kunnen dan extra ventilatoren in, mocht het nodig blijken.

Ga je overklokken?
Overklokken is wel de intentie inderdaad. Maar als het niet nodig is, dus als de prestaties bij het gamen er niet beter van worden is het misschien niet nodig. Graag jullie advies.

Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie mij kunnen adviseren over deze build? Is er iets geks aan de hand, heb ik iets gemist, en deze specifieke vragen beantwoorden:

- Past de GPU wel in de kast met alles wat ik verder gepland heb?
- Kast en waterkoeling beiden Corsair en volgens specs passen deze bij elkaar. Is dat echt zo? Gaat het passen?
- GPU heb ik een 2070 super gekozen, uit een paar online config tools blijkt dat de 2080 super wel betere resultaten haalt, maar het prijsverschil van 300 euro vind ik wat fors. Ik ga er dus even vanuit dat over 5 jaar beide kaarten achterhaald zullen zijn en hoe dan ook vervangen gaan worden. Is dat een correcte aanname of ben ik echt beter af met de 2080 super?

Enorm bedankt voor jullie hulp alvast!

[ Voor 76% gewijzigd door VMAdeVries op 03-01-2020 23:58 . Reden: Prijs toegevoegd ]

Beste antwoord (via VMAdeVries op 04-01-2020 13:35)

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail€ 695,-€ 695,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500€ 94,98€ 94,98
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 84,49€ 84,49
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 175,95€ 175,95
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 90,30€ 90,30
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.798,62

In dit budget kan je gewoon een 2080 Super erin laten zetten.

echter wat punten :

1. Corsair onderdelen hoeven niet persee perfect bij elkaar te passen. Ik zou dit zelf ook niet aanraden betreft wat je hebt gekozen.
2. Ryzen overclocking heeft zin. maar het is niet groundbreaking. RAM overclocken met CPU samen (je hebt veel guides) zal ik wel aanraden.
3. kwa temperaturen / geluid kan ik de mastercase h500 aanraden. kwa prestaties (geluid ook) staat deze bijna bovenaan voor 90-100 euro. bijna niet te verslaan.
4. een 2070 super is zeker een mooie balans tussen prestatie/kosten. een 2080Super is wel sneller. de KFA is uit reviews wel positief en voor 700 euro is dit tegenover de gigabyte 2070 super 550 euro nog wel redelijk. maar dit is iets wat je zelf bepaalt beide keuzes zijn zeker goed.
5. een M.2 SSD is zeker sneller dan een sata ssd zelfs met games laden al is het verschil niet veel. een 1TB kingston a2000 is bijna net zo duur als een 1tb 860 evo dus ik zie geen reden om het niet te nemen.
6. je zou zelfs nog naar een 3900x kunnen gaan. alhoewel of je dit wilt een ander geval. 12/24 is zeker goed voor lange jaren gamen. 8/16 doet het ook zeker prima.
7. de corsair h100i is niet echt een AIO dat fantastisch presteert tegenover andere keuzes (zoals boven voorbeeld)

ik zou zeker niet corsair nemen voor het geval van compatibility. dit is flauwekul,

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail€ 695,-€ 695,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500€ 94,98€ 94,98
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 84,49€ 84,49
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 175,95€ 175,95
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 90,30€ 90,30
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.798,62

echter wat punten :

1. Corsair onderdelen hoeven niet persee perfect bij elkaar te passen. Ik zou dit zelf ook niet aanraden betreft wat je hebt gekozen.
2. Ryzen overclocking heeft zin. maar het is niet groundbreaking. RAM overclocken met CPU samen (je hebt veel guides) zal ik wel aanraden.
3. kwa temperaturen / geluid kan ik de mastercase h500 aanraden. kwa prestaties (geluid ook) staat deze bijna bovenaan voor 90-100 euro. bijna niet te verslaan.
4. een 2070 super is zeker een mooie balans tussen prestatie/kosten. een 2080Super is wel sneller. de KFA is uit reviews wel positief en voor 700 euro is dit tegenover de gigabyte 2070 super 550 euro nog wel redelijk. maar dit is iets wat je zelf bepaalt beide keuzes zijn zeker goed.
5. een M.2 SSD is zeker sneller dan een sata ssd zelfs met games laden al is het verschil niet veel. een 1TB kingston a2000 is bijna net zo duur als een 1tb 860 evo dus ik zie geen reden om het niet te nemen.
6. je zou zelfs nog naar een 3900x kunnen gaan. alhoewel of je dit wilt een ander geval. 12/24 is zeker goed voor lange jaren gamen. 8/16 doet het ook zeker prima.
7. de corsair h100i is niet echt een AIO dat fantastisch presteert tegenover andere keuzes (zoals boven voorbeeld)

ik zou zeker niet corsair nemen voor het geval van compatibility. dit is flauwekul,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Het verschil tussen een 3600 en een 3700x is minimaal. Je zou het verschil ook in een 2080s kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VMAdeVries
agittunc schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 02:12:

echter wat punten :

Enorm bedankt voor je reactie. Ik heb bij mijn al bekende winkel gekeken in het assortiment. Een groot deel van wat jij opgeeft kent mijn vaste winkel niet. Maar wat wel overeenkomt is via de tweakers price watch flink goedkoper.

Ik heb de lijst die jij gaf besteld, woensdagavond in huis. Hartstikke fijn!

Het blijkt inderdaad dat CPU overklokken niet veel gaat brengen, dus misschien laat ik het wel stock. RAM overklokken heb ik nog nooit van gehoord, ik weet nog dat de FSB snelheden van componenten gelijk moest zijn..

Paar andere zaken die nieuw voor me zijn, kan je daar iets over zeggen?

- lokatie radiator in de kast. Is er een vaste plek bedacht in de kast voor de radiator?
- m.2 aansluiting is nieuw voor me, maar YouTube zal me helpen, maar is er iets waar ik aan moet denken?

Hartelijke groet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Immanent Ike schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:45:
Het verschil tussen een 3600 en een 3700x is minimaal. Je zou het verschil ook in een 2080s kunnen steken.
Minimaal? Een Ryzen 7 3700X is meer dan 1/3 krachtiger. Het verschil tussen een Ryzen 5 3600 en Ryzen 5 3600X is minimaal. Hetzelfde geld voor het verschil tussen een Ryzen 7 3700X en 3800X.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
-The_Mask- schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:10:
[...]

Minimaal? Een Ryzen 7 3700X is meer dan 1/3 krachtiger. Het verschil tussen een Ryzen 5 3600 en Ryzen 5 3600X is minimaal. Hetzelfde geld voor het verschil tussen een Ryzen 7 3700X en 3800X.
Bij games is het verschil in fps nooit meer dan 5% dan ik weet en in het merendeel van de gevallen niet groter dan 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Immanent Ike schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Bij games is het verschil in fps nooit meer dan 5% dan ik weet en in het merendeel van de gevallen niet groter dan 1%.
Als een Ryzen 5 3600(X) snel genoeg is voor de game, gaat een Ryzen 7 3700X idd weinig voordeel geven. Dat is natuurlijk zeer logisch. Wordt een Ryzen 5 3600(X) wat aan de krappe kant dan zul je wel zien dat een Ryzen 7 3700X duidelijk krachtiger is. Zoals gezegd het verschil is best wel groot, behalve als je kijkt naar de scenario's waar de bottleneck ergens anders ligt natuurlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
-The_Mask- schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Als een Ryzen 5 3600(X) snel genoeg is voor de game, gaat een Ryzen 7 3700X idd weinig voordeel geven. Dat is natuurlijk zeer logisch. Wordt een Ryzen 5 3600(X) wat aan de krappe kant dan zul je wel zien dat een Ryzen 7 3700X duidelijk krachtiger is. Zoals gezegd het verschil is best wel groot, behalve als je kijkt naar de scenario's waar de bottleneck ergens anders ligt natuurlijk.
Zijn er games waarbij dit het geval is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Geen idee, maar ze komen sowieso en niemand koopt volgens mij zo'n gamesysteem van 2000 euro om alleen maar oude games te gaan spelen en niet games die bijvoorbeeld over een jaar nog uitkomen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VMAdeVries
-The_Mask- schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:00:
Geen idee, maar ze komen sowieso en niemand koopt volgens mij zo'n gamesysteem van 2000 euro om alleen maar oude games te gaan spelen en niet games die bijvoorbeeld over een jaar nog uitkomen.
Het is mijn bedoeling inderdaad om een paar jaar vooruit te kunnen. Als 4k of 8k straks echt een ding wordt en spellen ook op die manier uitgebracht worden upgrade ik wel weer. Nu wil ik huidige spellen op hoge / ultra settings spelen... Daarnaast speel ik nog wat erg oude spellen: commando's, Total annihilation, etc. 20 jaar oude spellen, caesar 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agittunc
VMAdeVries schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:38:
[...]

Enorm bedankt voor je reactie. Ik heb bij mijn al bekende winkel gekeken in het assortiment. Een groot deel van wat jij opgeeft kent mijn vaste winkel niet. Maar wat wel overeenkomt is via de tweakers price watch flink goedkoper.

Ik heb de lijst die jij gaf besteld, woensdagavond in huis. Hartstikke fijn!

Het blijkt inderdaad dat CPU overklokken niet veel gaat brengen, dus misschien laat ik het wel stock. RAM overklokken heb ik nog nooit van gehoord, ik weet nog dat de FSB snelheden van componenten gelijk moest zijn..

Paar andere zaken die nieuw voor me zijn, kan je daar iets over zeggen?

- lokatie radiator in de kast. Is er een vaste plek bedacht in de kast voor de radiator?
- m.2 aansluiting is nieuw voor me, maar YouTube zal me helpen, maar is er iets waar ik aan moet denken?

Hartelijke groet!
Je kan de radiator boven of voorin doen. ik zou zelf boven doen zodat de airflow voor de GPU lekker gaat.
m.2 aansluiten gaat direct naar je moederbord. geen kabels nodig. lekker simpel :).

CPU/RAM "overclocken" gaat best simpel. je gaat namelijk de timings aanpassen van je ram zodat dit lekker optimaal is en weinig problemen veroorzaakt. cpu overclock naar 4.3 moet geen probleem zijn als je dit wilt doen. 4.2/4.25 zou je op 1.3v kunnen doen.

hardware unboxed heeft een guide voor overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
-The_Mask- schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:00:
Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant blijft het koffiedik kijken wanneer dat moment is. TS kan met dit budget ook een 9700k kopen dan weet je tenminste zeker dat je performance winst hebt voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Immanent Ike schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant blijft het koffiedik kijken wanneer dat moment is. TS kan met dit budget ook een 9700k kopen dan weet je tenminste zeker dat je performance winst hebt voor je geld.
Die is minder krachtig, zou ik niet doen. Ook aardig duurder trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 05-01-2020 22:08 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
Mask heeft gelijk, ik zou zeker een 3700x minimaal nemen bij een 2000 euro gamesysteem.

Intel setups zijn in mijn mening niet meer waard. je betaalt 400 euro voor een 9700k die 8 threads heeft. leuk die 3-5% meer fps mis je SMT/hyperthreading. niet waard. een 3700x is 330 euro en een 2700(x) zou je nog voor 145-170 kunnen halen.

ryzen 3700x of 3900x bij een 2000 euro systeem. meestal 3700x voor de pure gamers. 3900x voor productivity in gedachte. en dan kan je alsnog 2070 super regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immanent Ike
agittunc schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:28:
Mask heeft gelijk, ik zou zeker een 3700x minimaal nemen bij een 2000 euro gamesysteem.

Intel setups zijn in mijn mening niet meer waard. je betaalt 400 euro voor een 9700k die 8 threads heeft. leuk die 3-5% meer fps mis je SMT/hyperthreading. niet waard. een 3700x is 330 euro en een 2700(x) zou je nog voor 145-170 kunnen halen.

ryzen 3700x of 3900x bij een 2000 euro systeem. meestal 3700x voor de pure gamers. 3900x voor productivity in gedachte. en dan kan je alsnog 2070 super regelen.
We hebben het over gamen. Dan wil je vooral goede single/dual/quad/hexa/ performance dus een 2700(x) legt het dan al af tegen over de 3600. Wellicht hebben games over een tijdje 8 cores nodig, maar er is nu nog geen een game die om meer dan 8 treads vraagt, laat staan cores. Wil je dan het zekere voor het onzekere nemen, en het budget laat dit toe, dan kan je inderdaad een 3700x halen. Maar die heeft wel vrijwel gelijke hexa performance als de 3600, dus je betaald dan veel voor 2 cores waarvan je niet zeker weet wanneer die van pas gaan komen. Een 9700x heeft ook 8 cores maar ook betere single/dual/hexa performance dan de 3600/3700x en dus heb je van meet af aan al performance winst, en niet alleen wanneer 8 cores nodig zijn.

Begrijp me niet verkeerd, de 3700x is een prima processor, ik heb hem zelf ook, maar dat komt omdat ik mijn pc ook voor andere workloads nodig heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• agittunc
Immanent Ike schreef op maandag 6 januari 2020 @ 01:04:
[...]

We hebben het over gamen. Dan wil je vooral goede single/dual/quad/hexa/ performance dus een 2700(x) legt het dan al af tegen over de 3600. Wellicht hebben games over een tijdje 8 cores nodig, maar er is nu nog geen een game die om meer dan 8 treads vraagt, laat staan cores. Wil je dan het zekere voor het onzekere nemen, en het budget laat dit toe, dan kan je inderdaad een 3700x halen. Maar die heeft wel vrijwel gelijke hexa performance als de 3600, dus je betaald dan veel voor 2 cores waarvan je niet zeker weet wanneer die van pas gaan komen. Een 9700x heeft ook 8 cores maar ook betere single/dual/hexa performance dan de 3600/3700x en dus heb je van meet af aan al performance winst, en niet alleen wanneer 8 cores nodig zijn.

Begrijp me niet verkeerd, de 3700x is een prima processor, ik heb hem zelf ook, maar dat komt omdat ik mijn pc ook voor andere workloads nodig heb.
Je punt is begrijpelijk. Maar dit vervalt al sinds 2017.

Dit kan even een lange post zijn, dus ik zou zeggen neem je tijd voor dit.

Het klopt inderdaad dat games op het moment nu bijna niet meer dan 8 threads gebruiken. Maar dit vervalt al erg snel. in 2016/2017 zaten wij vast op 4 cores en 8 threads als mainstream. de meeste mensen gebruiken dus 8 threads of minder. waardoor software developers, game developers, content creation etc meer gaan focusen op de limieten van minder cores en hogere frequentie van de cores.

Sinds AMD ryzen heeft gelanceerd. je ziet al snel dat nieuwere games zoals 2018 Shadow of the tomb raider al 8 threads wilt. het is inderdaad een "AAA" game, maar als je kijkt naar de 2016/2017 games kijkt waren ze nog makkelijk te doen op 4 threads. Dus wat ik net ook heb getypt is dat bedrijven nu de ruimte hebben om betere software te maken voor de mainstream markt. kijk maar nu naar populaire youtube kanalen zoals gamersnexus, linus tech tips, hardware unboxed en zat meer van dit soort kanalen dat op 2017 een i5 4 core hebben aangeraden als "genoeg" voor meeste games. nu in 2018-2019 al zelfs 4/8 niet meer aanraden vanwege dat nieuwe software en games meer vragen van je processor. en dit betekent natuurlijk ook voor gpu en alle andere componenten waar het om gaat maar ik hou het even bij CPU.

Als je kijkt naar 1ste gen ryzen tegenover i5-7600k is dat destijds de i5 nog wel betere gaming prestaties hadden. kijk nu eens naar dezelfde processoren naar nieuwere games. i5 komt nieteens meer dichtbij. dit is niet over een lange periode. dit is vanaf mid 2017 naar mid 2018 DRASTISCH veranderd sinds AMD met 8 cores 16 threads met goeie resultaten opkomt.

Intel heeft niet zomaar hun mainstream platform zitten aanpassen. hun hebben 10 jaar op 4/8 standaard zitten hangen. totdat AMD met hun 8/16 mainstream aanstormen en bedrijven zien nu dat ze meer ruimte hebben om meer kracht te gebruiken van processors om hun software beter te maken waardoor je dus nu de mainstream markt weer kan verbeteren om meer geld te maken. en dit gaat constant verder.

met de 8ste gen heeft de i7-8700k een grote verandering gemaakt. Maar toch heeft AMD intel gedwongen 8 core mainstream te gaan en nu zien we dat intel het niet kan bijhouden omdat ze hebben zitten hangen. bedrijven hebben nu software die beter gebruik maken met de meer sterkere cores en AMD heeft hier een groot deel van gemaakt.

Dit is allemaal veranderd in minder dan 2 jaar. dus in 2 jaar gaan we van 8 threads standaard naar 16. En het zal me niet verbazen dat met 4e gen ryzen dit jaar 12/24 - 16/32 goedkoper gaat worden. waardoor dit zelfs meer mainstream wordt. de 3950x is 750 euro. Maar het is op een mainstream platform die voor startende content creators zeker te halen is. Dit was 2-3 jaar geleden VEEL duurder geweest.

Dus jouw voorbeeld op een intel die nu wat meer fps eruit haalt gaat hoogst waarschijnlijk gebaseerd op tijdlijn van wat er nu gebeurt al heel snel weg. Dus een AMD variant met dubbele threads die paar procent minder fps haalt gaat straks meer fps halen dan de intel cpu.

sorry voor de lange reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 09:33
agittunc schreef op maandag 6 januari 2020 @ 06:26:
[...]

Je punt is begrijpelijk. Maar dit vervalt al sinds 2017.

Dit kan even een lange post zijn, dus ik zou zeggen neem je tijd voor dit.

Het klopt inderdaad dat games op het moment nu bijna niet meer dan 8 threads gebruiken. Maar dit vervalt al erg snel. in 2016/2017 zaten wij vast op 4 cores en 8 threads als mainstream. de meeste mensen gebruiken dus 8 threads of minder. waardoor software developers, game developers, content creation etc meer gaan focusen op de limieten van minder cores en hogere frequentie van de cores.

Sinds AMD ryzen heeft gelanceerd. je ziet al snel dat nieuwere games zoals 2018 Shadow of the tomb raider al 8 threads wilt. het is inderdaad een "AAA" game, maar als je kijkt naar de 2016/2017 games kijkt waren ze nog makkelijk te doen op 4 threads. Dus wat ik net ook heb getypt is dat bedrijven nu de ruimte hebben om betere software te maken voor de mainstream markt. kijk maar nu naar populaire youtube kanalen zoals gamersnexus, linus tech tips, hardware unboxed en zat meer van dit soort kanalen dat op 2017 een i5 4 core hebben aangeraden als "genoeg" voor meeste games. nu in 2018-2019 al zelfs 4/8 niet meer aanraden vanwege dat nieuwe software en games meer vragen van je processor. en dit betekent natuurlijk ook voor gpu en alle andere componenten waar het om gaat maar ik hou het even bij CPU.

Als je kijkt naar 1ste gen ryzen tegenover i5-7600k is dat destijds de i5 nog wel betere gaming prestaties hadden. kijk nu eens naar dezelfde processoren naar nieuwere games. i5 komt nieteens meer dichtbij. dit is niet over een lange periode. dit is vanaf mid 2017 naar mid 2018 DRASTISCH veranderd sinds AMD met 8 cores 16 threads met goeie resultaten opkomt.

Intel heeft niet zomaar hun mainstream platform zitten aanpassen. hun hebben 10 jaar op 4/8 standaard zitten hangen. totdat AMD met hun 8/16 mainstream aanstormen en bedrijven zien nu dat ze meer ruimte hebben om meer kracht te gebruiken van processors om hun software beter te maken waardoor je dus nu de mainstream markt weer kan verbeteren om meer geld te maken. en dit gaat constant verder.

met de 8ste gen heeft de i7-8700k een grote verandering gemaakt. Maar toch heeft AMD intel gedwongen 8 core mainstream te gaan en nu zien we dat intel het niet kan bijhouden omdat ze hebben zitten hangen. bedrijven hebben nu software die beter gebruik maken met de meer sterkere cores en AMD heeft hier een groot deel van gemaakt.

Dit is allemaal veranderd in minder dan 2 jaar. dus in 2 jaar gaan we van 8 threads standaard naar 16. En het zal me niet verbazen dat met 4e gen ryzen dit jaar 12/24 - 16/32 goedkoper gaat worden. waardoor dit zelfs meer mainstream wordt. de 3950x is 750 euro. Maar het is op een mainstream platform die voor startende content creators zeker te halen is. Dit was 2-3 jaar geleden VEEL duurder geweest.

Dus jouw voorbeeld op een intel die nu wat meer fps eruit haalt gaat hoogst waarschijnlijk gebaseerd op tijdlijn van wat er nu gebeurt al heel snel weg. Dus een AMD variant met dubbele threads die paar procent minder fps haalt gaat straks meer fps halen dan de intel cpu.

sorry voor de lange reactie.
Je geeft aan dat Intel zo'n beetje 10 jaar op die 4c/8t is blijven hangen en dat er nu een revolutie is geweest naar 8 threads. Helemaal met je eens tot zover.
Maar jouw voorspelling dat binnen twee jaar de standaard naar 16 threads zal gaan lijkt me een beetje voorbarig.
In mijn optiek lijkt het me dat de huidige standaard eerst wat meer gestroomlijnd wordt en dat we pas weer zo'n revolutie zien over circa 5 tot 10 jaar.

Eerst een revolutie, dan komt evolutie. Alvorens we weer een revolutie mogen meemaken.

Ik kan het uiteraard hartstikke mis hebben en jij hartstikke gelijk.
Maar zolang geen van ons een glazen bol heeft, blijft het koffiedik kijken.

Voor nu zou ik de TS een Ryzen 5 3600 aanraden. Op dit moment is een 6c12t meer dan voldoende voor alle huidige games. Een klein beetje futureproof in het achterhoofd gehouden worden kan een Ryzen 7 3700x een goede keuze zijn. MAAR:
In mijn optiek is de ±50% meerprijs voor 2 extra cores het niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

NightRaven88 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Je geeft aan dat Intel zo'n beetje 10 jaar op die 4c/8t is blijven hangen en dat er nu een revolutie is geweest naar 8 threads. Helemaal met je eens tot zover.
Maar jouw voorspelling dat binnen twee jaar de standaard naar 16 threads zal gaan lijkt me een beetje voorbarig.
In mijn optiek lijkt het me dat de huidige standaard eerst wat meer gestroomlijnd wordt en dat we pas weer zo'n revolutie zien over circa 5 tot 10 jaar.

Eerst een revolutie, dan komt evolutie. Alvorens we weer een revolutie mogen meemaken.

Voor nu zou ik de TS een Ryzen 5 3600 aanraden. Op dit moment is een 6c12t meer dan voldoende voor alle huidige games. Een klein beetje futureproof in het achterhoofd gehouden worden kan een Ryzen 7 3700x een goede keuze zijn. MAAR:
Spijker, kop.

Ja over een paar jaar is de kans aanwezig dat meer cores standaard wordt voor gamers, maar dan knikker je toch tegen die tijd een ryzen 4700X in de pc? De 3600 is zo goedkoop dat je hem bijna niet kunt laten liggen... Ik zou die er lekker in doen, geld in je zak houden en als je er in de toekomst achter komt dat je ècht threads mist upgraden naar een 4e generatie Ryzen, die zijn ook supported op de X570 chipset.

Wat een hoop gezanik over 2 cores zeg :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@VMAdeVries Als het nu alleen gamen is en je koopt een X570 bordje, zou ik er een Ryzen 3600 bij kopen.
Ryzen 4000 komt dit jaar uit, en kun je dan upgraden(als nodig) ik gebruik een i7-7700K en heb ook 8086K gehad en 9700K, maar maakt mekaar niet veel in fps.(ja de GTX1080 is nu 2080S) aangezien jij ook een 2080S wilt, zie ik dat de Ryzen3600 daar goed bij past voor gamen. zwaarder werk (workstation) zou een 3700X beter geschikt zijn. het prijsverschil is de meer prestatie in gamen niet waard. Voor je eigen keuze zou ik oa hier het verschil vergelijke met de games die jij gaat spelen https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/16.html (2-3 fps is niets natuurlijk)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VMAdeVries
Hackus schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:11:
@VMAdeVries Als het nu alleen gamen is en je koopt een X570 bordje, zou ik er een Ryzen 3600 bij kopen.
Ryzen 4000 komt dit jaar uit, en kun je dan upgraden(als nodig) ik gebruik een i7-7700K en heb ook 8086K gehad en 9700K, maar maakt mekaar niet veel in fps.(ja de GTX1080 is nu 2080S) aangezien jij ook een 2080S wilt, zie ik dat de Ryzen3600 daar goed bij past voor gamen. zwaarder werk (workstation) zou een 3700X beter geschikt zijn. het prijsverschil is de meer prestatie in gamen niet waard. Voor je eigen keuze zou ik oa hier het verschil vergelijke met de games die jij gaat spelen https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/16.html (2-3 fps is niets natuurlijk)
Interessant, bedankt. Ik dacht altijd dat naarmate de settings zwaarder werden, de CPU een grotere rol ging spelen. Dus de GPU as-is, dan zou de stap van medium settings naar high settings niet veel extra van de CPU vragen, maar high naar ultra zou je moeten zien dat de sterkere CPU zich gaat laten gelden.

Ik was van plan om deze build een paar jaar te gebruiken en te upgraden met een knappe GPU dan. Deze 2080s is immers een paar jaar oud, dus dan haal ik wel een echt goede dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VMAdeVries schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:08:
[...]

Interessant, bedankt. Ik dacht altijd dat naarmate de settings zwaarder werden, de CPU een grotere rol ging spelen. Dus de GPU as-is, dan zou de stap van medium settings naar high settings niet veel extra van de CPU vragen, maar high naar ultra zou je moeten zien dat de sterkere CPU zich gaat laten gelden.

Ik was van plan om deze build een paar jaar te gebruiken en te upgraden met een knappe GPU dan. Deze 2080s is immers een paar jaar oud, dus dan haal ik wel een echt goede dacht ik.
IDD, dus kun je beter nu een R3600 kopen voor €195,- en als je wilt volgend jaar de 4000 opvolger ervan.
(heb je dan de laatste AM4 die nog op het bordje kan) daarna gaan we naar andere socket en DDR5 RAM, dus
zul je meer moeten kopen om up te graden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VMAdeVries
Hackus schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:33:
[...]

IDD, dus kun je beter nu een R3600 kopen voor €195,- en als je wilt volgend jaar de 4000 opvolger ervan.
(heb je dan de laatste AM4 die nog op het bordje kan) daarna gaan we naar andere socket en DDR5 RAM, dus
zul je meer moeten kopen om up te graden.
Hoe weet je dat dat de laatste is die nog op bord kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wintervacht schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Ja over een paar jaar is de kans aanwezig dat meer cores standaard wordt voor gamers, maar dan knikker je toch tegen die tijd een ryzen 4700X in de pc? De 3600 is zo goedkoop dat je hem bijna niet kunt laten liggen...
Met deze redenering is een Ryzen 5 2600 nog veel interessanter dan een Ryzen 5 3600. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

-The_Mask- schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:52:
[...]

Met deze redenering is een Ryzen 5 2600 nog veel interessanter dan een Ryzen 5 3600. ;)
Nja, de 3600 presteert core voor core een goeie 15~20% beter dan de 2600 dus dat prijsverschilcvibd ik het wel waard. Het verschil in IPC tussen de 3600 en 3700x is nihil, het zijn immers de zelfde chips, alleen met een variërend aantal cores.

De 3600 heeft een duidelijk groter voordeel in games t.o.v. de 2600 dan t.o.v. de 3700x.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
NightRaven88 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:37:
[...]

de 16 thread standaard is er al. niet specifiek voor gamers dan dat is nu meerendeels 12 threads. in eind 2020 zal me niet verbazen dat de ryzen 4600 misschien zelfs naar 8/16 gaat voor 249. en dan 12/24 ryzen 7 naar 330-350.

voorbarig... hoezo dan? als we kijken wat de meeste mensen nu hebben voor puur gaming zitten we al op 12 threads standaard kwa cpu power. Maar de 16 thread standaard dat ik bedoel is meer voor algemeen dus games/content creation/programmeren etc etc.

voor gamers is het nu inderdaad 12 threads standaard. je kan 4/8 cpu nemen maar dan vraag ik me af waarom niet gwn 6/12 dan zit je tot 2021 wel goed. en inderdaad je kan later nog naar 4700 gaan. maar dan is de vraag hebben mensen wel zin om een andere cpu erin te stoppen terwijl dat nu ook kan. je dokt nog wel meer geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
agittunc schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 01:24:
[...]

de 16 thread standaard is er al. niet specifiek voor gamers dan dat is nu meerendeels 12 threads. in eind 2020 zal me niet verbazen dat de ryzen 4600 misschien zelfs naar 8/16 gaat voor 249. en dan 12/24 ryzen 7 naar 330-350.

voorbarig... hoezo dan? als we kijken wat de meeste mensen nu hebben voor puur gaming zitten we al op 12 threads standaard kwa cpu power. Maar de 16 thread standaard dat ik bedoel is meer voor algemeen dus games/content creation/programmeren etc etc.

voor gamers is het nu inderdaad 12 threads standaard. je kan 4/8 cpu nemen maar dan vraag ik me af waarom niet gwn 6/12 dan zit je tot 2021 wel goed. en inderdaad je kan later nog naar 4700 gaan. maar dan is de vraag hebben mensen wel zin om een andere cpu erin te stoppen terwijl dat nu ook kan. je dokt nog wel meer geld :P
Dit is ook wat ik aangeef, toch? Puur gaming op 6c/12t (en voor streamen is 8c/16t gewenst).
We denken iets anders over het toekomstbeeld en de snelheid waarmee vorige generaties cpu's afgeschreven worden. In mijn mening gaat een Ryzen 5 3600 gewoon 5 jaar mee alvorens een vervanging nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
5 jaar is wel lang. Als je bijvoorbeeld nu een i5 9600 pakt dan zie je nu dat die in een enkele game al soms voor 100% belast kan worden. Een Ryzen 5 3600 heeft als voordeel SMT, maar de maximale prestatie winst is daarmee 30% in ideale omstandigheden. Over zo'n lange termijn zijn de 8 cores (en 16 threads) geen overbodige luxe.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@NightRaven88 Nee dat is niet wat jij aangeeft. jij wilt beweren dat een ryzen 3600 5 jaar prima zou functioneren. het kan 5 jaar zeker overleven. maar hoelang tot je prestaties naar beneden gaat omdat je niet genoeg cpu power hebt?

je leest niet echt wat ik precies beschrijf. ik geef aan dat 6/12 standaard al snel naar 8/16 gaat (waarschijnlijk in 2021 al) en jij geeft aand dat het nog 5 jaar zo goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
@agittunc

Ik ben inderdaad van mening dat er nu na revolutie eerst wat evolutie zal plaatsvinden.
Iemand die nu een Ryzen 5 3600 heeft zal (denk ik) over 5 jaar pas merken dat dit een bottleneck begint te vormen voor het gebruikte systeem.
Jij denkt dat dit in 2021 al van toepassing is, ik niet.

Let's agree to disagree. We kunnen niet in de toekomst kijken. Zeker weten doen we het pas achteraf.
Pagina: 1