Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game-pc aankoop advies aub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Graag wil ik de komende jaren zonder zorgen lekker vrijuit games op waardige kwaliteit kunnen spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit nu geloof ik tegen circa €3000,- met de beoogde samenstelling + randapparatuur, dat is hopelijk voldoende budget. Heel veel gekker wil ik het niet maken, maar liever waar voor m'n geld dan paar euro besparen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar m.u.v. de monitor lijkt de randapparatuur mij verder persoonlijke voorkeur en niet van belang om te bespreken voor prestatie

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben geen expert, maar de samengestelde lijst lijkt mij het benodigde

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kwaliteit lijkt mij leidend

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wens een 2e monitor, zodoende de Iljama (en wellicht op den duur 'n 3e)

Ga je overklokken?
Ben ik niet kundig genoeg voor. Is overklokken aan te raden?

Wat verwacht je van ons?
Graag ontvang ik nuttig advies/suggesties over de huidige samenstelling. Het geeft denk een redelijk duidelijk beeld van wat ik probeer te bereiken. Met name ben ik bang voor bottlenecks of juist overwaarde en welk wattage voeding ik zou moeten plaatsen

Toelichting keuzes:
* de processor en moederbord gekozen op basis van BBG hier en collega/concurrent sites
* de extra cpukoeler omdat de standaard bijgeleverd volgens veel reviews teveel lawaai maakt
* Samsung monitor om als mainscreen iets mooiere kleuren te genieten tijdens gamen
* de ssd + ram iets hogere prestatie/kwaliteit dan gemiddelde BBG gekozen (er van uitgaande dat deze ook enig voordeel bieden)
* 16gb ram lijkt mij voldoende voor het huidige gamen (echter adviseerde iemand mij toch alvast 32gb te overwegen)
* 550W leek mij op basis van wat ik gelezen heb te voldoen (echter adviseerde iemand mij toch alvast hoger te overwegen, maar begreep dat te hoog ook weer slecht voor de prestaties is)

Aanvullende vragen:
* Moeten er nog extra fans in de kast?
* Kan ik ook net zo goed 2x ssd nemen of zal 'n tweede de prestaties temperen?
* 20jaar geleden zette ik zelf mijn systemen in elkaar, daarom neem ik aan dat het anno 2020 makkelijker moet zijn geworden of neem ik hiermee groot risico?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 575,05€ 575,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 79,90€ 79,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 327,55€ 327,55
1MonitorenSamsung LC27HG70 Grijs, Zwart€ 439,99€ 439,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 430,-€ 430,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.508,89

Bij voorbaat dank voor nuttig/opbouwend advies en het wegnemen van mijn zorgen!

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-01-2020 12:31)

• BartFTW
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-11 11:33
Om je vragen te beantwoorden.

Moeten er nog extra fans in de kast?
Er zitten 2 fans bijgeleverd bij de Fractal Design Meshify C - TG. Dat is genoeg en hoef je geen zorgen over te maken.

Kan ik ook net zo goed 2x ssd nemen of zal 'n tweede de prestaties temperen?
Uszka zei het ook al en ik zou ook aanraden om een aparte SSD als boot SSD te nemen en daarnaast een grote Sata SSD te kopen voor games. Het verschil in laadtijd tussen NVMe en Sata in games is erg klein en is het in mijn mening niet waard. Je zou bijvoorbeeld Samsung 970 Evo Plus 500GB + Crucial MX500 2,5" 2TB kunnen nemen, maar je zou zelfs ook een Sata SSD als boot SSD nemen als je wat extra geld wilt besparen.

20jaar geleden zette ik zelf mijn systemen in elkaar, daarom neem ik aan dat het anno 2020 makkelijker moet zijn geworden of neem ik hiermee groot risico?
Ik denk dat dit zeker wel het geval moet zijn. Er zijn tegenwoordig ook heel veel sources voor tutorials van het bouwen van computers die zeker helpen. Persoonlijk ben ik fan van de build guides van LinusTechTips. Link naar de playlist van zijn build guides.

Als laatste ben ik ook van mening dat 16GB aan RAM voor nu genoeg moet zijn. We komen nu op een punt dat 8GB net aan niet genoeg begint te worden. Dus het duurt nog wel een tijdje voordat 16GB niet genoeg gaat zijn. En wanneer het niet meer genoeg is kan je het altijd nog heel makkelijk kopen en bijprikken.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Ziet er netjes uit maar damn, die ssd. Best duur. pricewatch: PNY XLR8 CS3030 2TB, pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB en pricewatch: Corsair Force MP510 1,92TB presteren niets minder in dagelijks gebruik terwijl ze heel veel minder kosten.
Als monitor zou ik pricewatch: Asus TUF Gaming VG27AQ Zwart overwegen ipv de Samsung. In alles net even iets beter.
Alternatief voor de 2070 Super is een RX 5700 XT als pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X Vergelijkbare prestaties voor een kwart lagere prijs.
Fans in de behuizing voldoen net als 1 ssd. Met 2 ssd's ben je echter wel goedkoper uit, bijvoorbeeld een 500GB voor OS en 2TB voor games
Met dit budget zou ik er trouwens meteen 32GB in lepelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 03-01-2020 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de suggesties:

*SSD - heb wat ongelukkige ervaringen met opslagschijven, vandaar de Samsung keuze - leek net iets beter/betrouwbaar en levensduur dan andere BBG's waarmee ik vergeleken had.
* de Samsung monitor kwam hoog in prijs/kwaliteit lijsten, heb ik me niet voldoende in verdiept.
* de CPU had ik ook overwogen, twijfelde tussen de twee. In benchmarks leek de 2070 uiteindelijk toch wel wat beter te presteren, maar idd wellicht de meerprijs niet waard
* ik neig idd eerder naar 2x SSD om eerstgenoemde reden. Als dit geen invloed op de prestaties heeft (poorten/wires) ga ik zeker voor 2.
* extra geheugen moet wel meerwaarde bieden

Ga je punten absoluut opnieuw overwegen!

Acties:
  • Beste antwoord

• BartFTW
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-11 11:33
Om je vragen te beantwoorden.

Moeten er nog extra fans in de kast?
Er zitten 2 fans bijgeleverd bij de Fractal Design Meshify C - TG. Dat is genoeg en hoef je geen zorgen over te maken.

Kan ik ook net zo goed 2x ssd nemen of zal 'n tweede de prestaties temperen?
Uszka zei het ook al en ik zou ook aanraden om een aparte SSD als boot SSD te nemen en daarnaast een grote Sata SSD te kopen voor games. Het verschil in laadtijd tussen NVMe en Sata in games is erg klein en is het in mijn mening niet waard. Je zou bijvoorbeeld Samsung 970 Evo Plus 500GB + Crucial MX500 2,5" 2TB kunnen nemen, maar je zou zelfs ook een Sata SSD als boot SSD nemen als je wat extra geld wilt besparen.

20jaar geleden zette ik zelf mijn systemen in elkaar, daarom neem ik aan dat het anno 2020 makkelijker moet zijn geworden of neem ik hiermee groot risico?
Ik denk dat dit zeker wel het geval moet zijn. Er zijn tegenwoordig ook heel veel sources voor tutorials van het bouwen van computers die zeker helpen. Persoonlijk ben ik fan van de build guides van LinusTechTips. Link naar de playlist van zijn build guides.

Als laatste ben ik ook van mening dat 16GB aan RAM voor nu genoeg moet zijn. We komen nu op een punt dat 8GB net aan niet genoeg begint te worden. Dus het duurt nog wel een tijdje voordat 16GB niet genoeg gaat zijn. En wanneer het niet meer genoeg is kan je het altijd nog heel makkelijk kopen en bijprikken.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank, stelt me zeker gerust! :)
Valt me op dat jullie beide ook geen problemen voorzien in de zin van bottlenecks en de voeding(?)

Na alles te hebben vergeleken en overwogen mede op basis van jullie kom ik uit op het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 575,05€ 575,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 79,90€ 79,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 327,55€ 327,55
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 461,28€ 461,28
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,90€ 148,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 270,-€ 270,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.445,18

Wanneer het verschil in cijfers zie van SATA denk ik dat deze SSD 'n mooie middenweg is of heeft het nog zin als ik het omdraai 'n kleine SATA bootdisk erbij doe? (dat zal dan wel weer averechts werken gok ik zo?)
Jammer dat er maar 1x M,2 aansluiting op het bord zit, anders had ik sws beide gedaan.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2020 03:10 ]