[RX5700XT] Geen video-signaal na installatie drivers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthanas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-10-2020
Ik ben sinds kort bezig om een nieuwe computer te bouwen, echter krijg ik mijn nieuwe videokaart (Een RX 5700 XT van Asus) maar niet aan de praat.

In de UEFI en voordat ik AMD drivers installeer krijg ik van mijn videokaart normaal beeld, echter wanneer ik AMD drivers download en installeer verlies ik halverwege de installatie het videosignaal en komt het in windows niet terug, al blijft de UEFI bruikbaar.

Ik heb ommehand meerdere PCIe slots geprobeerd met dezelfde kaart zonder problemen, ik heb een andere GPU (een 7850) gebruikt die gewoon werkt, en ik heb door gebruik van die GPU de drivers verwijderd en herinstalleerd, zowel als oudere drivers geprobeerd, echter heeft dit alles geen verbetering opgeleverd.

Omdat ik op dat punt aan het einde van mijn touw was heb ik de videokaart naar de webshop waarvan ik het gekocht heb opgestuurd waarna zij hem hebben getest, zij kregen hem echter perfect aan de praat en hebben zowel games als stresstests uit kunnen voeren, dit hebben zij getest met de HDMI poort (welke ik gebruik) en de display ports zonder verlies van videosignaal.

Vandaag heb ik de videokaart onveranderd van de webshop terug gekregen en na een BIOS-update van mijn x570 moederbord geherinstalleerd, echter toen ik de AMD drivers installeerde keerde hetzelfde probleem terug en verloor ik het videosignaal alsnog.

Ik heb nu echt geen flauw idee wat ik verder nog kan proberen met deze videokaart, mijn moederbord opsturen zal denk ik ook niets opleveren aangezien andere videokaarten gewoon functioneren, als iemand dus misschien suggesties heeft of als ik iets volledig over het hoofd gezien heb hoor ik het graag.

Systeemspecificaties:
Moederbord: Asrock x570 Phantom Gaming X
CPU: AMD Ryzen 5 3600x
GPU: Asus ROG Strix Rx 5700 XT
RAM: Kingston HyperX Fury DDR4 16gb 3200mhz (x2)
Voeding: Corsair Rm750x

Gebruikte GPU Drivers: AMD Radeon 19.11.3 & 19.12.3
Gebruikte BIOS: 1.10 (Oud) & 2.70 (Huidig)

Als verdere informatie werken de ventilatoren en RGB verlichting van de kaart zoals behoord, ook geven beide stroomkabel LEDjes een wit licht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alles goed aangesloten, qua psu/gpu. gpu op je monitor ipv moederbord

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 17:08
Kan zomaar een voedingsprobleem zijn waardoor de kaart te weinig prik krijgt en daardoor uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
nldls schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:45:
Kan zomaar een voedingsprobleem zijn waardoor de kaart te weinig prik krijgt en daardoor uit valt.
De Corsair RM750X is volgens mij wel een redelijk goede (en nieuwe) voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthanas
nldls schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:45:
De voeding is het volgens mij niet, mijn totale verbruik is ongv. 450 watt met een voeding van 750 watt, ik heb ook de twee stroom-LEDjes van de videokaart in de gaten gehouden en deze stralen continu wit, wat bij Asus een voldoende stroomtoevoer betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Als je nog ergens een extra hdd hebt liggen zou je kunnen testen met een schone windows installatie. Edit : ik lees dat een nieuwe build is, dus ik neem aan dat het een frisse installatie is?

Heb je verder alle laatste drivers geïnstalleerd? Dus ook de Chipset drivers van het moederbord?

[ Voor 28% gewijzigd door PEBKAC op 03-01-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthanas
PEBKAC schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:16:
Als je nog ergens een extra hdd hebt liggen zou je kunnen testen met een schone windows installatie. Edit : ik lees dat een nieuwe build is, dus ik neem aan dat het een frisse installatie is?

Heb je verder alle laatste drivers geïnstalleerd? Dus ook de Chipset drivers van het moederbord?
Inderdaad alles is volledig fris, ik heb zelfs de eerste keer dat het met de GPU mislukte opnieuw geformatteerd en windows geïnstalleerd. Verder is op het huidige moment inderdaad alles up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer eens een andere HDMI kabel.

[ Voor 79% gewijzigd door rodie83 op 04-01-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Er zit ook een BIOS switch op de kaart. Heb je die al eens omgezet?

Ik zou als eerst DDU downloaden: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html
In Veilige Modus opstarten (Met shift key ingedrukt je PC herstarten via de normale weg dan heb je een aantal opties om te kiezen, anders even googlen) en dan in velige modus met behulp van DDU de drivers van AMD verwijderen en laten afsluiten. Niet opnieuw opstarten kiezen. Nu zet je je BIOS switch eens om en dan weer aanzetten en proberen de drivers erop te krijgen.

Hopelijk heb je er wat aan. Mocht het lukken dan is waarschijnlijk de BIOS van de kaart de oorzaak en zou ik hem omruilen.

En anders wat @rodie83 zegt, een andere kabel nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door bierschuit op 04-01-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35
Nouja, als het met andere kaarten (en ik neem aan dezelfde kabel) wel werkt, dan lijkt het me weinig zin hebben een andere kabel of een andere bios te testen (zou het wel proberen, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat het gaat werken).

Heb je al eens gegoogled naar problemen met die combo van hardware (moederbord/gfx card bv)? Als je daar niets op kunt vinden, dan zou ik ook niet weten wat er mis zou zijn, maar dan zou ik denk ik toch aandringen op een nieuwe/andere gfx card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Heb je al gecontroleerd of je met een andere monitor of tv wel beeld hebt?
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn 5700 icm mijn oude monitor. Op mijn TV kreeg ik toen wel beeld, en later met mijn nieuwe monitor had ik ook gewoon beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Ik zou inderdaad gewoon een andere kaart eisen als dit allemaal niet werkt. Wellicht een Saphire Nitro+ of een Powercolor Red Devil, dat zijn volgens mij de modellen met de minste problemen.

Anders een RTX 2070S die kaarten hebben minder problemen met de drivers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthanas
Ik heb een Displayport > HDMI output kabel gevonden en heb daarmee opnieuw geprobeerd om mijn GPU te gebruiken, en verassend genoeg krijg ik er nu gewoon beeld mee! Ik heb de nieuwste drivers geïnstalleerd en een paar games gespeeld, de problemen die ik met de HDMI kabel ervaarde gebeuren dus niet met het gebruik van deze kabel.

Op dit moment heb ik geen andere HDMI kabels of beeldschermen om mee te testen, echter is het nog steeds raar dat die kabel en dit scherm wel werken met mijn oude videokaart.

Ik zal even kijken of ik een andere kabel en monitor kan vinden, en hou mijn systeem nu nog even in de gaten om te zien of er nog iets mis mee is, echter lijkt dit voor nu een oplossing voor mijn probleem, als ik nog iets uitvind hierover voeg ik meteen een post toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Arthanas op 04-01-2020 14:44 . Reden: Iets vergeten aan het einde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Wat gebeurd er als je met de 7800 serie installeert ,windows afsluit , en de kaart vervangt zonder drivers te vervangen?
8)7

[ Voor 5% gewijzigd door evilweed op 04-01-2020 21:34 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthanas
evilweed schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:34:
Wat gebeurd er als je met de 7800 serie installeert ,windows afsluit , en de kaart vervangt zonder drivers te vervangen?
8)7
Dan werkt de 7850 gewoon perfect! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Arthanas schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:51:
[...]

Dan werkt de 7850 gewoon perfect! :?
Erg scherp, maar tussen de regels was dat al duidelijk ;)
De ham vraag was meer, wat (zou) de 5700 doen als je de drivers van de 7850 NIET verwijderd.
Afin,... Eind goed al goed :)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Pagina: 1