Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 22:03
Mijn vraag
Ik heb met DD-WRT een WiFi extender (Netgear EX6200) hergeprogrammeerd als Wireless Access Point. Verbonden met Tele2 modem/router (ZTE H369A) via ethernet werkt het perfect, echter niet wanneer ik mijn powerline adapters / homeplugs er tussen zet.

Doel: Zelfde subnet, ZTE deelt adressen uit, apparatuur kan verbonden worden met ZTE en DD-WRT

Verder: Ik kan helaas niet een kabeltje trekken tussen de twee apparaten, vandaar powerline adapters / homeplugs.

Situatie:
ZTE --> Powerline 1 --> Powerline 2 --> DD-WRT --> Client

Client (bedraad of draadloos) krijgt geen IP adres. Als ik handmatig een IP adres in voer in de client kan ik verbinden met de DD-WRT admin pagina, maar zie verder niks op het netwerk als ik met nmap scan (ping naar 192.168.1.1, 8.8.8.8, etc. leidt tot timeouts).

Met deze configuratie zie ik op de ZTE de correcte MAC en IP adressen van de DD-WRT AP. Ik kan er alleen niet mee verbinden (192.168.1.200 leidt na een tijdje tot een time-out in de browser).

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Tele2 ZTE H369A Router (DHCP staat aan tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.199).
  • Netgear EX6200 met DD-WRT V3.0r39960M mini (Kong's summer update)
  • Belkin Power Play adapters - F5D4078 v1 (geupdate naar de nieuwste versie die ik kon vinden - 2.0.22.541, echter lost dit niet het probleem op) - "gigabit" ethernet, geen WiFi
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ZTE --> ethernet -> DD-WRT
Dit werkt; bedrade als draadloze clients aangesloten op beide netwerken kunnen naar buiten en met elkaar verbinden. Ze krijgen allemaal toegewezen IP adressen via DHCP op hetzelfde subnet.

ZTE --> Powerline 1 --> Powerline 2 --> client
Dit werkt ook; client kan internetten en andere apparaten zien. ZTE meldt correct ip adres en MAC adres.

----
Ik denk op dit moment dat het een QoS issue is op de powerline adapters; ik kan dit echter niet aanpassen of uitzetten. Ze maken gebruik van "encryptie"; ze zijn op dit moment gekoppeld met dezelfde sleutel (ingesteld door knopjes te drukken op de adapters); maak ik die koppeling niet, dan werkt het systeem niet.

Verder heb ik o.a. deze link gevolgd, leidde niet tot een oplossing.

https://superuser.com/que...internet-should-this-work

Wil ik nog proberen:

DD-WRT het mac adres geven (dmv spoofing) van de homeplugs - weet niet of dit zal helpen.

WiFi uitzetten op ZTE (weet niet of dit werkt, ik wacht even tot andere gebruikers offline zijn) https://www.reddit.com/r/...ne_trying_to_extend_wifi/

EDIT #1:

Oorspronkelijk gebruikte ik de Netgear software op de EX6200 toen ik deze als repeater gebruikte; echter viel dit tegen. Als access point (met Netgear software) kreeg ik toen ook al geen adres toegewezen toen de twee verbonden waren via powerline. Met de ethernet kabel kreeg de Netgear last van DHCP conflicts. Vandaar DD-WRT.
Ik heb jaren terug een WRT54GL (ook met DD-WRT) aangesloten op dezelfde plek, ook via diezelfde powerline adapters naar de (vorige) router. Deze AP werkte niet tenzij ik 'm op een ander subnet zette met zijn eigen DHCP server. Dit is niet ideaal, maar misschien dat ik dit maar doe (het is niet voor mezelf, is voor familie).

EDIT #2:
Test setup:
  • Macbook Pro via 5GHz WiFi verbonden met Netgear EX6200 (DD-WRT)
  • Asus laptopje (Win10) met ethernet kabel verbonden met Netgear EX6200 (DD-WRT)
  • Apple iPhone verbonden via 5GHz WiFi verbonden met ZTE
  • 2 x Raspberry Pi (1B & 3B) via ethernet verbonden met ZTE
Ik gebruik 4 aparte SSIDs, beide apparaten beschikken over 2.4 en 5 GHz radio's. Dat mag eigenlijk geen probleem veroorzaken zover ik weet.

[ Voor 16% gewijzigd door Oaknut op 03-01-2020 23:46 . Reden: Reacties ]

Beste antwoord (via Oaknut op 04-01-2020 12:43)

Verwijderd

Oaknut schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:52:
Dit werkt ook; client kan internetten en andere apparaten zien. ZTE meldt correct ip adres en MAC adres.
“Client” is hier neem ik aan W10 of Macbook? Hoe stabiel is deze verbinding? Welke snelheid haal je?
Verder: Ik kan helaas niet een kabeltje trekken tussen de twee apparaten, vandaar powerline adapters / homeplugs.
Je noemt dit expliciet, maar waar ligt de klemtoon in het zinnetje hierboven? “ik kan helaas niet...” of “ik kan helaas niet...”? Welke beperking is er feitelijk om een kabel aan te leggen?

Met de klemtoon op “ik” kun je bijvoorbeeld overwegen om de aanleg van een netwerkkabel te laten uitvoeren. Ook als je de DD-WRT achter de PLC werkend krijgt, is er een redelijke kans dat deze na verloop van tijd weer uitvalt bij nieuwe omstandigheden (waar je zelf ook al rekening mee lijkt te houden).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag
Ik heb met DD-WRT een WiFi extender (Netgear EX6200) hergeprogrammeerd als Wireless Access Point.
De EX6200 kan volgens de handleiding zelf ook als AP worden geconfigureerd, dat hoeft niet met DD-WRT. Is er een reden om dat zo te doen?

Als je dit...
ZTE --> Powerline 1 --> Powerline 2 --> DD-WRT --> Client
Client (bedraad of draadloos) krijgt geen IP adres
en...
Dit werkt;
en...
Dit werkt ook;
...combineert lijkt het dus om de DD-WRT achter de F5D4078 te zijn, niet DD-WRT achter de ZTE zoals je titel doet vermoeden. Klopt dat?
WiFi uitzetten op ZTE (weet niet of dit werkt, ik wacht even tot andere gebruikers offline zijn)
Dit lijkt mij niet relevant, tenzij de DD-WRT een of andere rogue access point detectie uitvoert en zichzelf uitschakelt.

Is het haalbaar om de EX6200 terug te zetten naar Netgear default en dan als access point te testen?
https://www.netgear.nl/support/product/EX6200.aspx#docs (pagina 21)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoe test je beide AP's? Geef je ze aparte SSID's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
Beste Palo Alto, bedankt voor de snelle reactie. In alle haast ben ik vergeten deze details toe te voegen in de oorspronkelijke post; ik pas deze even aan. Het is namelijk zo:
De EX6200 kan volgens de handleiding zelf ook als AP worden geconfigureerd, dat hoeft niet met DD-WRT. Is er een reden om dat zo te doen?
Oorspronkelijk gebruikte ik de Netgear software op de EX6200 toen ik deze als repeater gebruikte; echter viel dit tegen. Als access point (met Netgear software) kreeg ik toen ook al geen adres toegewezen toen de twee verbonden waren via powerline. Met de ethernet kabel kreeg de Netgear last van DHCP conflicts. Vandaar DD-WRT (had hier ook goede ervaringen mee in het verleden, zie laatste alinea).
...combineert lijkt het dus om de DD-WRT achter de F5D4078 te zijn, niet DD-WRT achter de ZTE zoals je titel doet vermoeden. Klopt dat?
Klopt.
Dit lijkt mij niet relevant, tenzij de DD-WRT een of andere rogue access point detectie uitvoert en zichzelf uitschakelt.
Geen andere APs, maar volgens mij gooien de powerline adapters roet in het eten, (dat de ZTE het niet vertrouwt vanwege die powerline adapters, zie info in volgende alinea). Er is weinig tot niets bekend over wat die powerline doet met QoS, DHCP, enzovoort.
Ik heb jaren terug een WRT54GL (ook met DD-WRT) aangesloten op dezelfde plek, ook via diezelfde powerline adapters naar de (vorige) router. Deze AP werkte niet tenzij ik 'm op een ander subnet zette met zijn eigen DHCP server. Dit is niet ideaal, maar misschien dat ik dit maar doe (het is niet voor mezelf, is voor familie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
Hoi BlackWhizz,
  • Macbook Pro via 5GHz WiFi verbonden met Netgear EX6200 (DD-WRT)
  • Asus laptopje (Win10) met ethernet kabel verbonden met Netgear EX6200 (DD-WRT)
  • Apple iPhone verbonden via 5GHz WiFi verbonden met ZTE
  • 2 x Raspberry Pi (1B & 3B) via ethernet verbonden met ZTE
Geef je ze aparte SSID's?
Ja, ik gebruik 4 aparte SSIDs, beide apparaten beschikken over 2.4 en 5 GHz radio's. Dat mag eigenlijk geen probleem veroorzaken zover ik weet.

(Reacties toegevoegd in oorspronkelijke vraag)

[ Voor 4% gewijzigd door Oaknut op 03-01-2020 23:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

“Client” is hier neem ik aan W10 of Macbook? Hoe stabiel is deze verbinding? Welke snelheid haal je?
Je noemt dit expliciet, maar waar ligt de klemtoon in het zinnetje hierboven? “ik kan helaas niet...” of “ik kan helaas niet...”? Welke beperking is er feitelijk om een kabel aan te leggen?

Met de klemtoon op “ik” kun je bijvoorbeeld overwegen om de aanleg van een netwerkkabel te laten uitvoeren. Ook als je de DD-WRT achter de PLC werkend krijgt, is er een redelijke kans dat deze na verloop van tijd weer uitvalt bij nieuwe omstandigheden (waar je zelf ook al rekening mee lijkt te houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Begin eerst eens met het uitsluiten van fouten in je algehele configuratie door de 'Powerline' verbinding er tijdelijk tussen uit te pakken. Je 'AP' dus even met een kabel aansluiten op je 'Router' (Ik neem aan dat je wel ergens een UTP CAT5E kabeltje van één meter hebt liggen?). Met afzonderlijke SSID's is dat vrij gemakkelijk uit te voeren doordat je zeker weet met welke apparaat je verbonden gaat zijn.

Als 't dan wél werkt dan kun je vervolgens verder gaan kijken door die 'Powerline' verbinding te gaan testen waarbij je éérst een laptop middels een kabel aansluit op die 'set'.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 04-01-2020 10:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:58:
Begin eerst eens met het uitsluiten van fouten in je algehele configuratie door de 'Powerline' verbinding er tijdelijk tussen uit te pakken. Je 'AP' dus even met een kabel aansluiten op je 'Router'
Dat heeft TS toch al gedaan?
Als 't dan wél werkt dan kun je vervolgens verder gaan kijken door die 'Powerline' verbinding te gaan testen waarbij je éérst een laptop middels een kabel aansluit op die 'set'.
Ook al, alhoewel ik niet weet of het een laptop was, want TS schreef “client”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
Palo Alto:
Beetje onduidelijk, excuseer - met client bedoel ik een willekeurig, met het netwerk verbonden apparaat; in dit geval beide de W10 (bedraad aangesloten) en de macbook (WiFi 5GHz).

Zowel draadloze als bedrade verbindingen met de AP, mits deze direct met ethernet, dus zonder powerline, aangesloten is op de ZTE router, zijn vlot. Met ping testen naar google is de latency laag en is er geen packet loss zover ik kan zien.

ZTE Router --> Cat6 --> Powerline A --> Powerline B --> Cat6 --> Laptop ; 4k Netflix werkt goed zonder problemen, ping geeft redelijk lage latency, geen directe speedtest uitgevoerd. Dit zo getest gezien de verbinding naar de "TV-kamer" gaat, waar de AP neergezet zal worden.

Het is niet dat ik het niet kan, het vereist gewoon veel sloopwerk, bij de verbouwing van het huis door vorige eigenaren is geen rekening gehouden met aanpassignen. Een verbouwing is het niet waard; reden voor een AP is zodat een zus van mij Netflix kan kijken op een chromecast, en zodat opgenomen programma's van de bedrade satelliet ontvanger gestuurd kunnen worden naar een kleine fileserver. Op zich kan ik ook gewoon een switch neerzetten (unmanaged switch werkt gewoon zonder problemen), dan moet mijn zus maar een chromecast - ethernet adaptertje kopen. Denk dat ik dit maar doe.

Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
wimmel_1:
wimmel_1 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:58:
Begin eerst eens met het uitsluiten van fouten in je algehele configuratie door de 'Powerline' verbinding er tijdelijk tussen uit te pakken. Je 'AP' dus even met een kabel aansluiten op je 'Router' (Ik neem aan dat je wel ergens een UTP CAT5E kabeltje van één meter hebt liggen?). Met afzonderlijke SSID's is dat vrij gemakkelijk uit te voeren doordat je zeker weet met welke apparaat je verbonden gaat zijn.

Bedankt voor de reactie; was misschien een beetje onduidelijk,

Stabiele verbindingen, laptops krijgen allemaal netjes IP adressen toegewezen (DHCP op ZTE):
    • ZTE Router --> Cat6 --> Laptop
    • ZTE Router --> WiFi --> Laptop
    • ZTE Router --> Cat6 --> AP --> Cat6 --> Laptop
    • ZTE Router --> Cat6 --> AP --> WiFi --> Laptop
    • ZTE Router --> Cat6 --> Powerline in --> Powerline out --> Cat6 --> Laptop
Werkt niet, moet handmatig IP adressen instellen:
  • ZTE Router --> Cat6 --> Powerline in --> Powerline out --> Cat6 --> AP --> Cat6 --> Laptop
  • ZTE Router --> Cat6 --> Powerline in --> Powerline out --> Cat6 --> AP --> WiFi --> Laptop
De op de AP aangesloten laptops kunnen geen verbinding maken met apparaten die niet met AP verbonden zijn. Ik kan dus de ene laptop aangesloten aan de AP pingen met de andere op de AP aangesloten laptop, maar kan met deze laptops niet devices aangesloten op de ZTE router pingen. De ZTE router pingen vanaf de AP lukt ook niet. Ergens wordt iets tegengehouden dus (neem aan dat het de QoS is op de powerline, of dat de ZTE het niet vertrouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
Opgegeven, zo'n kabeltje besteld, zet er een switch neer, ben ik er vanaf.

Enorm bedankt voor jullie inspanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Oaknut schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:42:
Opgegeven, zo'n kabeltje besteld, zet er een switch neer, ben ik er vanaf.

Enorm bedankt voor jullie inspanningen.
Als die verbinding via de powerline's 't wél doet als je er een laptop op aansluit (bekabeld) dan zou ik 't toch nog niet zo snel gaan opgeven.... :+ :o

Op dat 'AP' de kabel vanuit de 'Powerline', welke 't wel met je laptop doet, in een 'Switch / LAN poort' steken en dus niet in de WAN aansluiting van dat 'AP' (wat zo te lezen feitelijk óók een 'router' is). Uiteraard de DHCP Server functie van dat 'AP' ding UIT zetten en 't apparaat een vast IP adres geven in de range van de DHCP server op je 'ZTE Router'....

De rede dat je de WAN aansluiting niet (gemakkelijk) kunt gebruiken als 'uplink' is omdat dat ding géén broadcast verkeer dóór zet. DHCP is vervolgens wél volledig gebaseerd op broadcast verkeer. Als je Broadcast verkeer over VLAN's / Netwerken wilt gaan doorzetten dan moet je minimaal iets met IP-Helpers kunnen instellen en meestal gaat dat niet op consumer-graded 'netwerk speelgoed'.

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 04-01-2020 15:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oaknut
wimmel_1: Bedankt voor je reactie!
Als die verbinding via de powerline's 't wel doet als je er een laptop op aansluit (bekabeld) dan zou ik 't toch nog niet zo snel op geven.... :+ :o
d:)b Je hebt helemaal gelijk.
Op dat 'AP' de kabel vanuit de 'Powerline', welke 't wel met je laptop doet, in een 'Switch / LAN poort' steken en dus niet in de WAN aansluiting van dat 'AP' (wat zo te lezen feitelijk óók een 'router' is). Uiteraard de DHCP Server functie van dat 'AP' ding UIT zetten en 't apparaat een vast IP adres geven in de range van de DHCP server op je 'ZTE Router'....
Bij AP in zowel virtuele WAN als LAN porten gestopt, met meerdere configuraties (DHCP helemaal uit, zoals staat beschreven in gelinkt artikel van DD-WRT; DHCP forwarder; DHCP server vanaf een andere IP range), en deze allemaal geprobeerd met statisch ip op AP (getest binnen en buiten DHCP range).

Geen een van deze configuraties werkt niet als de powerline adapters tussen ZTE router en AP zitten.
Zoals in het eerste bericht stond, als ik de powerline adapters er tussenuit haal en vervang met een ethernet kabel werkt het wel allemaal (DHCP aan op ZTE router, DHCP uit op AP, LAN to virtual WAN, vast ip op beide apparaten).
De rede dat je de WAN aansluiting niet (gemakkelijk) kunt gebruiken als 'uplink' is omdat dat ding géén broadcast verkeer dóór zet. DHCP is vervolgens wél volledig gebaseerd op broadcast verkeer.
Als ik de ethernet (cat6) kabel van de powerline adapter aansluit op de AP, dan is het resultaat hetzelfde als ik hem nou op de (virtual) WAN of LAN poorten aansluit - geen DHCP, geen upstream traffic van AP naar ZTE router, geen internet. Dit geldt ook als ik 'm op "assign WAN port to switch" zet.

LAN to WAN werkt prima als ik de ZTE router (LAN poort) aan de virtuele WAN poort van de AP aansluit.
Als je Broadcast verkeer over VLAN's / Netwerken wilt gaan doorzetten dan moet je minimaal iets met IP-Helpers kunnen instellen en meestal gaat dat niet op consumer-graded 'netwerk speelgoed'.
IP-helpers --> DHCP relays? Dat is misschien nog wel wat.
Wat betreft het betere netwerk spul - dat houd ik liever thuis. :)

Alles op een klein budget doen met bestaande apparatuur is een leuke uitdaging, beetje reverse engineering en het ontdekken van verborgen functies binnen apparatuur vind ik erg leuk. Gezien ik hier niet zelf woon maar alleen zo eens in de 3 maanden langs kom voor een paar daagjes wil ik hier zelf niet teveel geld in steken.

Misschien dat ik nog bij V&A een nieuwere powerline adapter koop waar WiFi in zit (de huidige "gigabit" adapters zijn uit 2010).

Wel geleerd:
Een Chromecast geef ik niet meer als cadeau aan familieleden :')
Pagina: 1