Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06
Ik ben opzoek naar een nieuwe receiver maar vind het lastig om een keuze te maken.

Heb nu de onderstaande 4 receivers op het oog:

pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart (2018 model)
pricewatch: Onkyo TX-NR696 Zwart (2019 model)

Zie niet echt veel verschil tussen de 2018 en 2019 model behalve de prijs?

pricewatch: Pioneer VSX-934 Zwart
pricewatch: Denon AVR-X2600H

Het setje speakers wat op de receiver aangesloten wordt is de pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)

Niet zo heel spannend dus maar wellicht wordt dit nog eens vervangen voor een andere set.

De receivers hierboven zijn allemaal meer van het zelfde denk ik maar ik weet gewoon niet wat de beste koop zou zijn tussen deze 4

Belangrijk is een goede interface, goedwerkende streaming opties en redelijk toekomst bestendig.

Iemand ervaring met deze receivers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De x2600 ondersteunt bluetooth hoofdtelefoons dat kan wel handig zijn, weet niet of de andere merken dat ook hebben.
Maar goedwerkend streamen over wifi doen denons niet al te best, nu mn x3400 bedraad zit aangesloten heb ik geen problemen meer.
Je zou nog een klasse lager kunnen gaan een x1600 ofzo.
Het beste klinkt de receiver met de beste roomcorrectie, dan zit je bij denon wel weer het beste volgens mij.
Met pioneer als 2e keus onkyo laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@DM89 Je topic is verplaatst; aankoopadvies doen we in CEA.

Kies de receiver die de aansluitmogelijkheden en features heeft, die je zoekt. Laat eventueel looks een beetje meewegen. Op zich kun je dan weinig fout doen als je bij de gebruikelijke merken blijft. Toekomstbestendig is in elektronicaland niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Goofy1978 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:18:
De x2600 ondersteunt bluetooth hoofdtelefoons dat kan wel handig zijn, weet niet of de andere merken dat ook hebben.
Maar goedwerkend streamen over wifi doen denons niet al te best, nu mn x3400 bedraad zit aangesloten heb ik geen problemen meer.
Je zou nog een klasse lager kunnen gaan een x1600 ofzo.
Het beste klinkt de receiver met de beste roomcorrectie, dan zit je bij denon wel weer het beste volgens mij.
Met pioneer als 2e keus onkyo laatste.
Hoofdtelefoons vind ik zelf niet zo'n meerwaarde maar de roomcorrectie is natuurlijk wel belangrijk.

Ik vind het ook lastig om te bepalen wat nu het grote verschil is tussen de 1600 en 2600 op wat aansluitingen en wattages na..

De receiver wordt aangesloten op een LG OLED C9 dus moet goed overweg kunnen met 4K HDR Upscaling etc..
S1NN3D schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:25:
@DM89 Je topic is verplaatst; aankoopadvies doen we in CEA.

Kies de receiver die de aansluitmogelijkheden en features heeft, die je zoekt. Laat eventueel looks een beetje meewegen. Op zich kun je dan weinig fout doen als je bij de gebruikelijke merken blijft. Toekomstbestendig is in elektronicaland niets.
Sorry, niet opgelet.

De receivers bieden allemaal genoeg voor mij qua aansluitingen etc.

Maar wellicht is de Denon kwalitatief (materiaal en geluidweergave) beter dan een Onkyo of Pioneer of juist andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DM89 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:03:
Ik ben opzoek naar een nieuwe receiver maar vind het lastig om een keuze te maken.

Heb nu de onderstaande 4 receivers op het oog:

pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart (2018 model)
pricewatch: Onkyo TX-NR696 Zwart (2019 model)

Zie niet echt veel verschil tussen de 2018 en 2019 model behalve de prijs?

pricewatch: Pioneer VSX-934 Zwart
pricewatch: Denon AVR-X2600H

Het setje speakers wat op de receiver aangesloten wordt is de pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)

Niet zo heel spannend dus maar wellicht wordt dit nog eens vervangen voor een andere set.

De receivers hierboven zijn allemaal meer van het zelfde denk ik maar ik weet gewoon niet wat de beste koop zou zijn tussen deze 4

Belangrijk is een goede interface, goedwerkende streaming opties en redelijk toekomst bestendig.

Iemand ervaring met deze receivers ?
Als je dit lijstje gebruikt, blijven dan dezelfde 4 over?

Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Jorgen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:00:
[...]

Als je dit lijstje gebruikt, blijven dan dezelfde 4 over?

Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Dan valt de Onkyo 686 af maar komt de pricewatch: Denon AVR-X1600H ervoor in de plaats. Ivm eARC ondersteuning.

Ik vind de pricewatch: Pioneer VSX-934 Zwart een mooi apparaat en heb een VSX-421b gehad waar ik zeer tevreden mee was. Maar deze is dan wel weer een stukje duurder dan de Denon x2600h en dat is het ook weer niet waard gok ik.

De andere receivers uit het lijstje bieden 4K upscaling maar de x1600h niet, in hoeverre is dit eigenlijk belangrijk icm de TV die ik heb? (LG OLED C9)

Ik vind het moeilijk te vergelijken met al die opties die erop zitten maar tussen de 1600 en de 2600 zit dan alleen maar het verschil in de aantal hdmi/speaker aansluitingen en 4K upscaling? Of zijn de componenten ook beter in de 2600.

[ Voor 25% gewijzigd door DM89 op 04-01-2020 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

DM89 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:10:
[...]

Maar wellicht is de Denon kwalitatief (materiaal en geluidweergave) beter dan een Onkyo of Pioneer of juist andersom?
Amper. De meeste versterkers zijn wat je noemt "akoestisch transparant" bij normaal gebruik. Dat wil zeggen: Vervorming van het geluid is zo laag, dat het irrelevant is. Op zich horen mensen wel verschillen, maar zodra je blind gaat testen, zijn de verschillen ineens amper hoorbaar. Komt meestal door verwachtingen en hoe je hersenen werken met het ervaren van geluid. Op zich kan je daar wel waarde aan hechten, maar dan moet je maar gewoon gaan luisteren in een winkel :).

Wat wel echt wezenlijk kan verschillen zijn de "auto EQ" functies die erop zitten. Ik ben zelf geen groot fan van de 'black boxes' die dat soms zijn. En met een beetje fatsoenlijke luidsprekers vind ik dat die equalizers eigenlijk met hun poten van het mid/hoog geluid af moeten blijven.

Een versterker waarbij je met de hand de zaak kan controleren (Pioneer) of waarbij je met een app alleen het laag kan laten corrigeren zou bijvoorbeeld mijn voorkeur hebben boven zo'n "meet en bid" systeem wat er meestal op zit. Correctie van laagweergave kan namelijk EXTREEM veel verbetering van het geluid opleveren, omdat je dan echt alleen de fouten die de kamer introduceert verbetert. Als je mid/hoog corrigeert op basis van een microfoon, doe je dat ook, alleen dan corrigeer je ook automatisch het rechtstreekse geluid uit de speakers mee (dat je dan eigenlijk slechter maakt) en je hersens kunnen (in tegenstelling tot een microfoon) heel goed verschil tussen direct en gereflecteerd geluid horen als het geen lage tonen zijn...

@Jorgen is het misschien een idee om over die audyssey versies, mcacc en yamaha systemen eens een topic te starten om uit te vogelen hoe het nou werkt en die dingen mee te nemen in die selectielijst?

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 04-01-2020 18:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JvS schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:43:
[...]

Amper. De meeste versterkers zijn wat je noemt "akoestisch transparant" bij normaal gebruik. Dat wil zeggen: Vervorming van het geluid is zo laag, dat het irrelevant is. Op zich horen mensen wel verschillen, maar zodra je blind gaat testen, zijn de verschillen ineens amper hoorbaar. Komt meestal door verwachtingen en hoe je hersenen werken met het ervaren van geluid. Op zich kan je daar wel waarde aan hechten, maar dan moet je maar gewoon gaan luisteren in een winkel :).

Wat wel echt wezenlijk kan verschillen zijn de "auto EQ" functies die erop zitten. Ik ben zelf geen groot fan van de 'black boxes' die dat soms zijn. En met een beetje fatsoenlijke luidsprekers vind ik dat die equalizers eigenlijk met hun poten van het mid/hoog geluid af moeten blijven.

Een versterker waarbij je met de hand de zaak kan controleren (Pioneer) of waarbij je met een app alleen het laag kan laten corrigeren zou bijvoorbeeld mijn voorkeur hebben boven zo'n "meet en bid" systeem wat er meestal op zit.

@Jorgen is het misschien een idee om over die audyssey versies, mcacc en yamaha systemen eens een topic te starten om uit te vogelen hoe het nou werkt en die dingen mee te nemen in die selectielijst?
Lijkt me een prima idee. Denk dat jij daar veel meer verstand van hebt dan ik. Zet met alle plezier een stukje in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
@Jorgen @JvS Jullie hebben er veel verstand van zo te lezen.

Als jullie een keuze moesten maken tussen een van deze receivers wat zou jullie keuze dan zijn?

Ik moet zeggen dat het tunen van het geluid iets is wat ik nog niet eerder heb gedaan dus een goed werkende automatische afstelling is voor mij wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
DM89 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:54:
@Jorgen @JvS Jullie hebben er veel verstand van zo te lezen.

Als jullie een keuze moesten maken tussen een van deze receivers wat zou jullie keuze dan zijn voor mij? :p

Ik moet zeggen dat het tunen van het geluid iets is wat ik nog niet eerder heb gedaan dus een goed werkende automatische afstelling is voor mij wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Upscaling kan die tv veel beter dan je receiver, het geeft enkel maar meer inputlag.
Gewoon uitzetten in het menu van de receiver dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik houd van de merken Pioneer, Denon en Marantz, maar heb daar geen goede onderbouwing voor, behalve dat ik ze allemaal gehad heb en ze allemaal goed bevallen hebben :). Met allemaal doe je een goede koop.

Ik heb snel even gelezen over de merken en wat me bevalt is:

Pioneer: Je kan alles uitzetten (maar dat moet je dan wel handmatig doen)
Denon: Audyssey XT, ik denk dat je daarmee met een app ook kan corrigren
Onkyo: Die lijkt het qua "blijf met je poten van het mid-hoog af" het best te snappen. Zij stellen de timing, volume en beste crossovers van de kleine speakers en sub in (zodat je dat niet met de hand hoeft te doen).

Maar ze zeggen zelf dit:
AccuEQ Advance uses a technique called partial-band equalization to remove standing waves without affecting your speaker voicing. The harmonic characteristics that give “life” to music are found in the ultra-high frequency range. Partial-band equalization corrects frequency response below a certain point, leaving high-order harmonics untouched.
Dat is in elk geval verstandig :). Of het echt goed werkt weet ik niet. Maar dit is in elk geval minder ambitieus dan de autocorrect systemen van audyssy en pioneer (die wel alles willen corrigeren in eerste instantie). Dus als automatisch eq'en een wens is, dan is dit een aspect van de Onkyo dat mij bevalt: Wel lage tonen (staande golven) corrigeren, maar niet denken het hele geluid op basis van een microfoon te moeten corrigeren.

Maar nogmaals, met geen van de versterkers doe je een verkeerde koop. Dat equalizen is nieuw en we hebben jaaaaaren zonder gedaan. Het kan wel veel verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 04-01-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:39
JvS schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:18:
Ik houd van de merken Pioneer, Denon en Marantz, maar heb daar geen goede onderbouwing voor, behalve dat ik ze allemaal gehad heb en ze allemaal goed bevallen hebben :). Met allemaal doe je een goede koop.

Ik heb snel even gelezen over de merken en wat me bevalt is:

Pioneer: Je kan alles uitzetten (maar dat moet je dan wel handmatig doen)
Denon: Audyssey XT, ik denk dat je daarmee met een app ook kan corrigren
Onkyo: Die lijkt het qua "blijf met je poten van het mid-hoog af" het best te snappen. Zij stellen de timing, volume en beste crossovers van de kleine speakers en sub in (zodat je dat niet met de hand hoeft te doen).

Maar ze zeggen zelf dit:

[...]

Dat is in elk geval verstandig :). Of het echt goed werkt weet ik niet. Maar dit is in elk geval minder ambitieus dan de autocorrect systemen van audyssy en pioneer (die wel alles willen corrigeren in eerste instantie). Dus als automatisch eq'en een wens is, dan is dit een aspect van de Onkyo dat mij bevalt: Wel lage tonen (staande golven) corrigeren, maar niet denken het hele geluid op basis van een microfoon te moeten corrigeren.

Maar nogmaals, met geen van de versterkers doe je een verkeerde koop. Dat equalizen is nieuw en we hebben jaaaaaren zonder gedaan. Het kan wel veel verbeteren.
Zijn het allemaal klasse A/B die je gehad hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen idee, de pioneer VSX 921 en de marantz NR1504 en huidige NR1509 zouden klasse D kunnen zijn. Maar ik heb die pioneer voor frontspeakers lang als voorversterker gebruikt en de marantzen 100% van de tijd (setup is ietsje complex)

edit: mn vorige eindversterkers (hypex AS2.100) waren trouwens klasse D :). Maar dat vond ik klote-dsp unit om te programmeren en zeeeeer buggy

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 04-01-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@DM89 als ze aan je wensen voldoen, hoef je echt niet de duurdere te kiezen. Je kunt hooguit afwegen of je de extra opties in de toekomst gaat gebruiken. Als die er niet zijn, of niet nodig zijn, neem dan gewoon de goedkoopste/mooiste/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Jorgen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:20:
@DM89 als ze aan je wensen voldoen, hoef je echt niet de duurdere te kiezen. Je kunt hooguit afwegen of je de extra opties in de toekomst gaat gebruiken. Als die er niet zijn, of niet nodig zijn, neem dan gewoon de goedkoopste/mooiste/etc.
Oke, ga ze nog eens allemaal vergelijk en etc..

Lees net dat Onkyo de audiovisuele afdeling van Pioneer een paar jaar geleden geeft gekocht. En dat de de Onkyo 696 en de Pioneer VSX 934 dus hetzelfde zijn op een paar kleine opties na..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
sound united bezit haast alles ook denon marantz onkyo en pioneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Goofy1978 dat dacht ik ook, maar dit bericht https://www.homecinemamag...van-onkyo-niet-overnemen/ zegt dat de overname van Onkyo, Integra, Pioneer en Pioneer Elite, niet is doorgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
@JvS @S1NN3D Ik heb de X1600H vandaag geinstalleerd :) tot nu toe tevreden op de streaming na.

Ik wist wel dat bluetooth en streaming via WiFi minder goed klinkt maar het is toch wel een stuk slechter dan ik dacht.

Als ik Spotify gebruik via de PS4 klinkt het een heel stuk beter dan via de Denon streaming opties.

Zit er aan te denken om binnenkort toch een Chromecast eraan te hangen aangezien deze ook CD kwaliteit zou moeten bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan een aantal oorzaken hebben.
1. Je maakt een gare bluetooth verbinding (met veel compressie artifacten). BT kan heel goed klinken (als je maar de juiste verbinding maakt, Apt-X ofzo), maar kan ook hele gare compressie toepassen. Volgens mij heb je daar als gebruiker geen invloed op (en kan aan je telefoon en je denon liggen)
2. Het kan zijn dat je hele lage kwaliteit spotify hebt ingesteld bij afspelen op de app van je telefoon, dat is ook goed hoorbaar. Check dat effe op de instellingen van je telefoon
3. Het kan zijn dat het volume van de input van de ingebouwde BT lager is dan die van je PS4. Je hersenen maken daar bij A-B vergelijken dan van "Die ene klinkt beter", terwijl je amper volumeverschil hoort

Als laatste: Heetf die denon niet gewoon spotify connect ingebouwd? Mijn Marantz NR1509 wel in de HEOS. Dat moet die 1600H toch ook hebben zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
JvS schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:35:
Dat kan een aantal oorzaken hebben.
1. Je maakt een gare bluetooth verbinding (met veel compressie artifacten). BT kan heel goed klinken (als je maar de juiste verbinding maakt, Apt-X ofzo), maar kan ook hele gare compressie toepassen. Volgens mij heb je daar als gebruiker geen invloed op (en kan aan je telefoon en je denon liggen)
2. Het kan zijn dat je hele lage kwaliteit spotify hebt ingesteld bij afspelen op de app van je telefoon, dat is ook goed hoorbaar. Check dat effe op de instellingen van je telefoon
3. Het kan zijn dat het volume van de input van de ingebouwde BT lager is dan die van je PS4. Je hersenen maken daar bij A-B vergelijken dan van "Die ene klinkt beter", terwijl je amper volumeverschil hoort

Als laatste: Heetf die denon niet gewoon spotify connect ingebouwd? Mijn Marantz NR1509 wel in de HEOS. Dat moet die 1600H toch ook hebben zou ik zeggen?
Heeft inderdaad Spotify Connect. Dit klinkt beter.

Ik hoor de speakers nu ook pas voor het eerst, verwacht er niet al te veel van maar misschien ook even wennnen.

Als ik bijvoorbeeld Youtube afspeel vanaf de LG Oled C9 of PS4 klinkt het ook weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:39
DM89 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:34:
[...]

Heeft inderdaad Spotify Connect. Dit klinkt beter.

Ik hoor de speakers nu ook pas voor het eerst, verwacht er niet al te veel van maar misschien ook even wennnen.

Als ik bijvoorbeeld Youtube afspeel vanaf de LG Oled C9 of PS4 klinkt het ook weer anders.
Hoe is het geluid nu?
Pagina: 1