AVG inzage verzoek bij bedrijf en werkgever

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ik heb al redelijk wat gezocht op internet en Autoriteit Persoonsgegevens, maar ik kom er niet uit.

Begin dit jaar, na een promotie, zou mijn werkgever een benchmark uitvoeren om mijn salaris te controleren, dit zou hij doen bij PayScale, een bedrijf die dit soort werkzaamheden uitvoert.

Eindelijk, een paar maanden later, kreeg ik te horen dat ik volgens de benchmark op de juiste salaris zit. Helaas heb ik geen inzicht gekregen in de aangeleverde informatie, noch de resultaten, wat eerst wel beloofd werd. Om meerdere redenen heb ik sterk het vermoeden dat er geen benchmark is uitgevoerd, en dit wil ik graag achterhalen.

Nu wil ik via AVG een verzoek doen bij PayScale en/of bij mijn werkgever om deze gegevens in te zien. Nu is vraag, welke gegevens zou mijn werkgever en/of PayScale mij moeten geven over deze benchmark?

Als er een benchmark is uitgevoerd door PayScale, kan het zijn dat mijn gegevens niet identificeerbaar zijn, dus niet gekoppeld aan mij, wat zou betekenen dat zij niets over hoeven te dragen lijkt mij. Mocht het wel zo zijn dat er een benchmark op mijn naam staat, welke gegevens zouden zij aan mij hierover moeten verstrekken? Alle gegevens in het rapport, or alleen aangeleverde informatie en gegevens, zonder de resultaten?

Welke gegevens zou mijn werkgever moeten overdragen rondom deze kwestie? Wat geldt als persoonsgegevens? Zij verstrekken info naar een andere partij, zouden zij dan de aangeleverde gegevens moeten overhandigen? Inzage geven in de rapporten? De resultaten?

Bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

SeatRider

Hips don't lie

Volgens de AVG heb jij geen relatie met PayScale, ondanks dat jij wel de persoon bent waar het over gaat. Zij zijn verwerker, je werkgever is verantwoordelijke. Dus, verzoek tot ingave indienen bij je wg. Daar moeten ze binnen 1 maand aan voldoen.

De AVG gaat over (bijzondere) persoonsgegevens, het lijkt me dat de rapporten hier wel onder vallen.

[ Voor 17% gewijzigd door SeatRider op 03-01-2020 16:29 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:18
Vaak wordt een benchmark gedaan op basis van een functie profiel.

Hier zijn geen persoon gegevens bij betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Niet online
@SeatRider Bedankt, maar weet je ook inhoudelijk wat mijn werkgever hierover zou moeten overdragen?

@corporalnl Dat klopt, maar volgens mijn werkgever hebben zij meer info gegeven, zoals werkervaring, functie, talen, etc' om een beter benchmark te krijgen, anders hadden we het online op kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 22:42
Joe Presto schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:38:
@SeatRider Bedankt, maar weet je ook inhoudelijk wat mijn werkgever hierover zou moeten overdragen?

@corporalnl Dat klopt, maar volgens mijn werkgever hebben zij meer info gegeven, zoals werkervaring, functie, talen, etc' om een beter benchmark te krijgen, anders hadden we het online op kunnen zoeken.
En daarmee zijn deze gegevens geanonimiseerd en geen persoonsgegevens meer. Dus met een avg verzoek krijg je hooguit de input (jouw gegevens) maar niet de output (salaris)

Jij kan ook gaan benchmarken door vergelijkbare functies te zoeken en daarop te solliciteren. (Edit 3: het gebeurt wel eens dat een bedrijf een tegenbod doet aan iemand die elders is aangenomen)

Edit: je kan bij HR altijd (op afspraak, zodat ze de draft van je ontslagbrief nog even weg kunnen halen) je personeelsdossier inzien. Dat is een recht dat al bestond voor de avg

Edit 2: doe voorzichtig, je kan je relatie met je werkgever onnodig verzieken, bedenk hoe je kan groeien in je functie om meer waard te worden voor het bedrijf waar je werkt en kaart je carrierewens / doelen aan bij je functioneringsgesprek.

[ Voor 25% gewijzigd door burnedhardware op 03-01-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Is dit een goekope manier van je werkgever om je geen salarisverhoging te hoeven/willen geven? Vind je zelf dat je te laag bent ingeschaald?
Je werkgever gaat ipv zelf een waardeoordeel over jouw prestaties geven (en je daar naar financieel waarderen), nu af op wat is 'marktconform'. Daarmee laten ze zien dat ze geen fuck geven om (hun) mensen.
Tijd voor verandering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 19:00
Het gesprek tussen jou en je werkgever is al behoorlijk gedepersonaliseerd door een salarisverhoging te relateren aan een benchmark. Om nu als volgende stap een beroep te doen op de avg om de juistheid vd benchmark te onderzoeken lijkt mij een weinig vruchtbare route die waarschijnlijk alleen maar tot meer verwijdering gaat leiden.

Blijkbaar heb jij het gevoel dat je momenteel onvoldoende gewaardeerd wordt voor je inspanningen. Ik zou daarover dan in gesprek gaan met je werkgever om dit samen verder te onderzoeken in een persoonlijk gesprek.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Niet online
@burnedhardware @michielRB @peacelord Bedankt voor de reacties.

Er speelt heel wat meer hierbij, maar dat heb ik bewust niet hierin vermeld. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet op de juiste salaris zit, vandaar dat er een benchmark zou komen.

Dit speelt al een tijdje, en idd, ik ben al op zoek naar een andere werkgever. Toch vind ik het een leuk bedrijf, met erg leuke collega's, alleen mijn baas vertrouw ik niet meer. Gelukkig werkt hij niet bij ons op kantoor en zie ik hem weinig, waardoor ik best door wil blijven werken, als ik ook de juiste compensatie ontvang.

Zou de benchmark rapport in mijn personeelsdossier moeten zitten, en zou ik hier inzage in moeten krijgen op verzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Of her er in moet zitten, tja wellicht wel maar of dat in de praktijk ook zo is.... Je kan wel inzicht in je dossier krijgen.

Denk dat je er iets te veel van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zijn persoonsgegevens - want gerelateerd aan jou / jouw dossier. Ja, met uitzondering van de gegevens die de privacy van anderen zou schaden. Maar dat kan het bedrijf zeggen.

Maar ik zie niet goed wat je er mee opschiet. Wat als er een papiertje is die zegt dat de markt hogere salarissen ziet? Beter is solliciteren bij een ander bedrijf en zien wat er daar wordt geboden. Dan kan je alsnog zien of je huidige werkgever het wil matchen of verhogen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 19:00
Of de benchmark in je p-dossier zit is afhankelijk vd benchmark lijkt mij. Als ie op functieniveau is gedaan niet. Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan als ik jouw was. Omdat je aangeeft dat je het er naar je zin hebt en het daarom nog wel een poging waard kan zijn. Je vastbijten in een instrument levert imho oha weinig op.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-10 11:39
Een beetje laat, maar vond het interessant.

De benchmark is uitgevoerd en op basis daarvan is een beslissing gemaakt. Een beslissing over jouw situatie; dus m.i. zou je in theorie inzage moeten kunnen krijgen in de informatie waarop die beslissing is genomen. Ook dat is een AVG-dingetje; je hebt het recht op transparantie. Nu is het een beetje alsof men zegt: we hebben jouw informatie ergens aangeleverd en daaruit kwam een resultaat. Alsof een algoritme het heeft bepaald, een soort black box.

Maar los van bovenstaande is de vraag wat je gaat bereiken. Tussen theorie en praktijk zit vaak een (te) groot gat waardoor het vooral frustratie op kan leveren.
Pagina: 1