SSD's & Reliability

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2023
SSD Reliability

Vandaag werd ik wakker met een gecrashte "server", thuis. Bij mij is alles zelfbouw, dus "server" tussen haakjes. De stapels HDD's doen het allemaal prima, maar de SSD die het OS bevat is plat. En dat is de tweede al in korte tijd; vorige week was het mijn backup-systeem.

Daarom dit topic; wie heeft er nog meer "het gevoel" of "de ervaring" dat veel van die SSD's een relatief korte levensduur hebben? Zeg, een paar jaar?

Nu weet ik ook wel dat ontkoppelen, stroom eraf, stroom er weer op vaak een reset kan geven, maar dat is dan toch al het begin van het einde. En dient de SSD gekloond en vervangen te worden voor reliable 24/7 availability, no?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ligt geheel aan de SSD, Sommige SSD's moet je overprovisionen (dus 5-10% niet partitioneren) om dit te voorkomen. Maar je belangrijke raadgever bij een SSD is de TBW waarde. Hoe hoger, hoe beter. Daarnaast gaan ook andere zaken meetellen, bijvoorbeeld SLC, DLC, TLC, QLC, met name de laatste heeft gewoon een veel lagere TBW in verhouding tot de capaciteit.

Ik heb zelf Kingstons en Samsungs, welke na 5 jaar nog op 99% levensduur zitten, en daar staat gewoon Windows op, met Indexering en Swapfile.

Waar gaat je SSD dan kapot van, is terug te voeren op excessief loggen, wanneer je bijvoorbeeld een server hebt die constant logfiles aan het bijhouden is. Die moet je allemaal redirecten naar een harddisk. Swapfiles en dergelijke maakt weinig uit. Linux /var/log heb ik vele SSD's zien slopen.

Ik weet niet welke SSD's er bij jou kapot gaan, maar wanneer je Adata, Kingston, Crucial, Corsair, WD of Samsung gebruikt, dan heb je gewoon garantie wanneer de SSD kapot gaat voordat de TBW is bereikt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27

Shunt

Boe

Timoo.vanEsch schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:48:
SSD Reliability

Vandaag werd ik wakker met een gecrashte "server", thuis. Bij mij is alles zelfbouw, dus "server" tussen haakjes. De stapels HDD's doen het allemaal prima, maar de SSD die het OS bevat is plat. En dat is de tweede al in korte tijd; vorige week was het mijn backup-systeem.

Daarom dit topic; wie heeft er nog meer "het gevoel" of "de ervaring" dat veel van die SSD's een relatief korte levensduur hebben? Zeg, een paar jaar?

Nu weet ik ook wel dat ontkoppelen, stroom eraf, stroom er weer op vaak een reset kan geven, maar dat is dan toch al het begin van het einde. En dient de SSD gekloond en vervangen te worden voor reliable 24/7 availability, no?
Als jij een SSD hebt van 128gb en daar iedere maand terabytes overheen heen haalt dan is dat goedkope schijfje waarschijnlijk snel duur koop. Een SSD heeft als nadeel dat iedere sector maar een X aantal keer beschreven kan worden. Nu zijn moderne SDD's met TRIM slim en schrijven ze niet zoals vroeger het zelfde bestandje iedere keer op de zelfde plek weg waardoor bepaalde cellen erg veel beschreven worden.

Als je veel data te verstouwen hebt zou ik altijd een grotere SSD in je server plaatsen dan duurt het veel langer tot je SSD de maximale aantal writes heeft bereikt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Neem een Intel DC ssd volgende keer, staan genoeg ongebruikte op V&A voor paar tientjes. Of neem in ieder geval iets met MLC voor server gebruik.

Welke SSD was het nu en hoe groot? En monitorde je die ook? Smart, wearout level, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 03-01-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Mijn systemen draaien al aardig wat jaren op SSD's en ik heb er eigenlijk maar eentje gehad, een OCZ Vertex 3, die er de brui aan heeft gegeven. Verder werken alle SSD's die ik ooit heb gekocht nog steeds (en dat zijn er best wat, nu ik erover nadenk). Sommige in een ander systeem en eentje als opname/timeshift device voor mijn tv. Mijn Samsung 950 Pro NVMe doet het ondertussen ook alweer een jaar of 3 naar volle tevredenheid.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:56
Hier draait een Samsung 128 GB ssd al een jaar of 10 in m'n dagelijkse pc, totaal geen problemen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2023
Goeie tips, heren.
Volgens mij is het vandaag een 256GB OCZ die er de brui aan gaf.
En nu ben ik aan het denken; volgens mij heb ik daar inderdaad enkele jaren geleden een temp-schijf van 80GB op gezet, om downloads in op te vangen, alvorens ze naar HDD te schrijven. Stom. Zou goed de reden kunnen zijn.

In mij regulier systeem draait een RAID1 op 2x128GB SSD ook al 5 jaar prima. En al die andere systemen & systeempjes met SSD hebben ook geen enkel probleem (laptops, mediaplayers). Het is inderdaad het frequent gebruik door de "servers" die ze om zeep helpt, waarschijnlijk.

Thanks!

(Sjézus, wat dom. Ik wíst dat, nochthans! - simpelweg niet bij stilgestaan...)

[ Voor 16% gewijzigd door Timoo.vanEsch op 03-01-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Het doel van dit topic ontgaat me eigenlijk.Ten eerste omdat het in Overige Hardware staat, waarom niet in Opslagtechnologie, ten tweede je openingspost wel erg summier is, want waar is je verhaal nou precies op gebaseerd. En als derde,
wie heeft er nog meer "het gevoel" of "de ervaring" dat veel van die SSD's een relatief korte levensduur hebben?
Wat verwacht je hiermee te kunnen concluderen? Dit gaat juist om grote aantallen. Aan wat individuen die hier toevallig reageren heb je erg weinig. Iedereen heeft een andere usecase, andere instellingen, andere SSD's, verschillende batch, etc. etc.

Mocht je van mening zijn dat ik je topic verkeerd interpreteer, stuur me vooral een berichtje, dan kan het topic wellicht weer open. Dat het een andere insteek nodig heeft, lijkt me duidelijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.