Onintelligente zelfbouw disk arrays voor backups

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ajrouvoet
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-12 14:31
Mijn goede voornement voor 2020 is om m'n data foto archief eindelijk op orde te krijgen.
Graag zou ik een backup oplossing op basis van ZFS in elkaar zetten.
Ik wil beginnen met 2x 4TB, maar kunnen schalen naar minstens 6 disks in de komende jaren.
De limiterende factor is mijn budget van 500 euro. Binnen dat budget optimalizeer ik voor betrouwbaarheid en data integriteit, snelheid is niet mijn eerste zorg. Het systeem zal meestal offline zijn.

Ik overweeg 2 mogelijkheden: (1) een budget desktop met ruimte voor 6+ schijven, of (2) een domme disk array. In het eerste geval moet de desktop ZFS kunnen draaien. In het tweede geval draait het op m'n laptop.

1: Budget desktop

Na verschillende builds te hebben samengesteld loop ik tegen het volgende design probleem aan:

ECC geheugen beperkt de opties sterk. M'n eerste opties waren Ryzen builds, maar de Ryzen APUs hebben geen ondersteuning voor ECC. Intel opties met geintegreerde graphics, ECC ondersteuning en 6+ SATA ports lijken ook beperkt en duur.

Mis ik een iets of zijn ECC builds binnen mijn budget gewoon moeilijk/onmogelijk?

2: Disk Array

Ik verbaas me over hoe moeilijk het lijkt te zijn om zelf een domme disk array te bouwen, en hoe weinig kant-en-klaar opties er beschikbaar. Beschikbare enclosures voor 5 disks kosten al snel 100en euros, wellicht door de hardware RAID.

Opnieuw: mis ik iets, of is het gewoon niet zo simpel als ik denk dat het zou moeten zijn? Hebben tweakers nog suggesties/referenties naar DIY/Kant-en-klaar oplossingen?

Beste antwoord (via ajrouvoet op 06-01-2020 18:23)

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Ik mis nog een beetje wat je precieze opzet is met ZFS, maar kan je dit alvast meegeven:
omtrent ZFS:
- ZFS doet veel dingen goed, maar uitbreiden is daar niet bij. Je kan telkens een mirror bijmaken, maar dat is niet echt efficient als je meer dan 1 uitbreiding wilt doen. Gezien je al een idee van 6 disks hebt, moet je dan ook direct daarvoor gaan, of een andere vorm van RAID/bescherming kiezen.
- Zonder de eindeloze discussie over het nut van ECC te ontketenen, ECC is de laatste stap in data integriteit van ZFS en heeft vooral nut als je clients ook ECC hebben. Het is altijd mooi meegenomen maar niets om je dood op te staren/betalen.

omtrent hardware:
- wat drive bays en sata aansluiten zijn er een paar kantelpunten/aantallen. Zo is een moederbord/case/psu combo voor 6 disk (5 data, 1 OS) een stuk makkelijker te vinden en goedkoper dan een 7 disk setup. Zoizo zal 500 euro (inclusief harde schijven vermoed ik) al een zeer krap budget zijn.
- Wat je opmerking omtrent DAS oplossingen betreft, daar zit je weer met dezelfde technische kantelpunten. er zijn een hoop 4 bay DAS oplossingen rond de 100 euro. Een redelijke prijs als je bedenkt wat je daarvoor krijgt. Wil je meer bays lopen de kosten inderdaad snel op.

Advies:
- overweeg ook eens andere opties dan ZFS. In jouw geval/case zou ik zelf bijvoorbeeld eerder aan snapraid denken gezien het toch veel af zal liggen en je frequent wenst uit te breiden.
- Als je binnen budget wilt blijven zou ik het zelfbouw pad verlaten en het aantal disks op de betaalbare DAS configuraties afstellen uitgaande van een volle DAS. Dwz. 4 bays DAS voor ~100euro en dan voor 6/8TB disks kiezen ipv. 4TB.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Volgens mij kun je gewoon 5 USB schijven kopen en deze in een Storage Space zetten.
Dat werkte tijdens mijn korte expirimenten met spaces prima.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:04
Niet on-intelligent, maar toch...

Kijk voor een 2e hands NAS hier bij de V&A?
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS1813+
Met 2 schijven kom je iets boven je budget, maar heb je wel een oplossing die je in de toekomst goed kunt blijven gebruiken.

edit; Of je start met een (nieuwe) DS218+ en breid deze in de toekomst uit met een DX517.

[ Voor 19% gewijzigd door Rensjuh op 03-01-2020 14:32 ]

PV Output

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Rensjuh schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:28:

edit; Of je start met een (nieuwe) DS218+ en breid deze in de toekomst uit met een DX517.
Dan moet je dus wel een nieuwe volume beginnen op de 517.

Je kunt je bestaande volumes niet uitbreiden: https://www.synology.com/nl-nl/products/DX517#specs

• ajrouvoet
De Synology oplossingen zijn niet de prijs/kwaliteit verhouding waar ik naar opzoek ben. Je betaalt toch voornamelijk ook voor de software en kant-en-klaar kwaliteit. De hardware lijkt onder te doen aan wat je zelf voor die prijs in elkaar kan zetten. ZFS lijkt ook niet een mogelijkheid op hun systemen, en ECC geheugen lijkt ook te ontbreken. Als ECC wordt opgegeven als eis, dan lijkt het gemakkelijker om een budget desktop in elkaar te zetten met ruimte voor 8 schijven op basis van bv. een ASUS X370 + Ryzen 2200G voor een vergelijkbare prijs.

Acties:
  • Beste antwoord

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Ik mis nog een beetje wat je precieze opzet is met ZFS, maar kan je dit alvast meegeven:
omtrent ZFS:
- ZFS doet veel dingen goed, maar uitbreiden is daar niet bij. Je kan telkens een mirror bijmaken, maar dat is niet echt efficient als je meer dan 1 uitbreiding wilt doen. Gezien je al een idee van 6 disks hebt, moet je dan ook direct daarvoor gaan, of een andere vorm van RAID/bescherming kiezen.
- Zonder de eindeloze discussie over het nut van ECC te ontketenen, ECC is de laatste stap in data integriteit van ZFS en heeft vooral nut als je clients ook ECC hebben. Het is altijd mooi meegenomen maar niets om je dood op te staren/betalen.

omtrent hardware:
- wat drive bays en sata aansluiten zijn er een paar kantelpunten/aantallen. Zo is een moederbord/case/psu combo voor 6 disk (5 data, 1 OS) een stuk makkelijker te vinden en goedkoper dan een 7 disk setup. Zoizo zal 500 euro (inclusief harde schijven vermoed ik) al een zeer krap budget zijn.
- Wat je opmerking omtrent DAS oplossingen betreft, daar zit je weer met dezelfde technische kantelpunten. er zijn een hoop 4 bay DAS oplossingen rond de 100 euro. Een redelijke prijs als je bedenkt wat je daarvoor krijgt. Wil je meer bays lopen de kosten inderdaad snel op.

Advies:
- overweeg ook eens andere opties dan ZFS. In jouw geval/case zou ik zelf bijvoorbeeld eerder aan snapraid denken gezien het toch veel af zal liggen en je frequent wenst uit te breiden.
- Als je binnen budget wilt blijven zou ik het zelfbouw pad verlaten en het aantal disks op de betaalbare DAS configuraties afstellen uitgaande van een volle DAS. Dwz. 4 bays DAS voor ~100euro en dan voor 6/8TB disks kiezen ipv. 4TB.

• ajrouvoet
@enthernal Dankje voor je antwoord. De uitbraadbaarheid heb ik een beetje over nagedacht, maar is niet een groot probleem voor me. De uitbreiding waar ik rekening mee houd is dat ik offsite backups heb van de fotos van m'n ouders. Het is prima als dat een andere vdev is binnen ZFS met andere redundancy en niet de beste efficientie.

ECC als eis laten vallen overweeg ik inderdaad. Dat maakt dingen gemakkelijker. En de eventuele corruptie in een foto archief met duplicatie waar ik rekening mee moet houden is te overzien.

500 euro is m'n budget voor een oplossing met 2 schijven. Dat lijkt mogelijk. De volgende was een poging tot een build samenstellen (kast mist nog, nu nog ECC geheugen):

Asus X370 Pro | 100.00
AMD Ryzen 3 2200G | 90.00
Kingston KSM26ES8/8ME | 50.82
2x WD Blue 4TB | 180
Corsair VS450 | 35

Totaal komt op 455.82

Een 4 DAS bay zou een goede optie zijn wat mij betreft. Maar heb moeite om een redelijke te vinden voor die prijs. Heb je een referentie? Wellicht moet ik erbij vermelden dat m'n dagelijks werkpaard een laptop is (Dell XPS 15, 9550) en ik dus beperkte interface opties heb (USB C en 3.0).

[edit]
Wellicht icy box? Mooi dingetje, redelijk prijs. Nog technische specs waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 14% gewijzigd door ajrouvoet op 03-01-2020 18:26 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of je zoekt een gebruikte server zonder disks 😉
Xpenologie erop en klaar 👍
www.xpenology.org

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• ajrouvoet
Leuk idee, moet ik even over nadenken. Dat vraagt wel weer een beetje verdiepen in hardware waar ik nog minder bekend mee ben dan hedendaagse consumenten hardware ;-)

Wat betreft software lijkt FreeNAS me een logischer alternatief voor een ZFS build. Al zou ik zelf waarschijnlijk gewoon voor arch of ubuntu server gaan.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Freenas is dan geen slechte keuze en als je met een 4-bay genoegen neemt heb je ook nif ECC geheugen erbij: https://tweakers.net/serie/7059/proliant-microserver-gen10/
Pagina: 1