Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Na een zeer lange tijd bij dezelfde werkgever gezeten te hebben. Merkte ik dat ik opzoek was naar meer. Ik begon te lezen en ik raakte zeer geïnteresseerd in zaken als DDD, SOLID, PSR standaarden, architecturen als Hexagonal Architecture, maar ook vond ik het interessant om te lezen over functional programming (itt OOP), etc, etc.

Ik merkte echter bij mijn toenmalige werkgever dat ik de enige was. De meeste vonden het wel prima om te programmeren zoals we al de afgelopen 5 a 10 jaar deden (monolitische systemen waarin alles met elkaar verbonden is). Voor mij was dat niet meer genoeg en dus ging ik opzoek.

Na meerdere gesprekken gevoerd te hebben, kwam ik uit bij een werkgever die alles leek te doen wat ik ook interessant vond. Helaas kwam ik er tijdens mijn proefperiode achter, dat de werkelijkheid totaal anders was.
En voelde me dan ook redelijk voorgelogen.

Als gevolg daarvan zat ik niet veel later alweer bij een volgende bedrijf. Niet helemaal wat ik zocht, maar alles was beter dan waar ik op dat moment zat.

Helaas merk ik alleen dat ik hier ook niet op mijn plek zit. Ik wil graag bezig zijn met software te ontwikkelen waar ik trots op ben. Niet de zoveelste haast klus, waarbij ik eigenlijk alleen maar problemen in legacy code aan het oplossen ben, er geen ruimte is om zaken te refactoren en geen tijd is om goede tests, laat staan documentatie te schrijven.

Natuurlijk, legacy code is nu eenmaal altijd een onderdeel van het werk. Maar in het PHP landschap lijken de meeste werkgever totaal niet om hun software te geven. En bij bijna alle vacatures die ik vind, blijkt het om bedrijven te gaan die nog op deze manier werken/denken.

Ik heb dan ook regelmatig de gedachte om van Senior PHP developer, maar de overstap te maken naar een Junior C# of Java functie. Of misschien zelfs wel naar F# of Haskell. Maar is dat zoveel beter? Wat nu als dat ook niet bevalt? Dan heb in straks 4 banen wissels op mijn CV in een jaar tijd.

Soms vraag ik mezelf wel eens af of ik überhaupt nog wel een software ontwikkelaar wil zijn.

Iemand toevallig hier die dit ook heeft mee gemaakt? Alle tips en adviezen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Essie689 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:27:

Maar is dat zoveel beter? Wat nu als dat ook niet bevalt? Dan heb in straks 4 banen wissels op mijn CV in een jaar tijd.
dat hoeft niet direkt een te groot nadeel te zijn, als je daaraan een optimistische en constructieve draai kunt geven...

bv als je overtuigend kunt aangeven dat je zo'n keuze gemaakt hebt om verder te leren en je te ontwikkelen en iets nieuws te proberen, kan het evengoed erop wijzen dat je een constructieve en ondernemende persoonlijkheid hebt.

(4 wissels binnen een jaar is natuurlijk wel best veel, en ik zou niet te snel met het wisselen zijn, zeker iedere extra wissel ook goed afwegen of het misschien ook te snel is, iig het de kans geven... Waarvoor je moet oppassen dat je in zulk geval de indruk wekt je zaken 'niet af te maken' ).

Iig zou ik zeker aanraden zolang je jong en flexibel bent, niet ook het risico soms te nemen en vooruit te kijken en je verder te ontwikkelen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Helaas merk ik alleen dat ik hier ook niet op mijn plek zit. Ik wil graag bezig zijn met software te ontwikkelen waar ik trots op ben. Niet de zoveelste haast klus, waarbij ik eigenlijk alleen maar problemen in legacy code aan het oplossen ben, er geen ruimte is om zaken te refactoren en geen tijd is om goede tests, laat staan documentatie te schrijven.
Tijd om uit de web agency wereld te vertrekken. Daar is het toch vooral zaak om snel een framework en wat plugins aan elkaar te knopen en in een bescheiden aantal uren de zoveelste website op te leveren. Tijds- en vooral kostendruk zijn inherent aan de markt.

Verder klinkt het dat je ook binnen de agencies niet op de beste plek zit. Een beetje professionele ontwikkelstraat heeft toch tests, documentatie en andere kwaliteitszaken wel op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:27
*knip niet-constructieve bijdrage*

[ Voor 85% gewijzigd door Rukapul op 04-01-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bersman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08-2024
Zijn je huidige werkgevers inderdaad uurtje-factuurtje bedrijven of zat je ook op R&D afdelingen?

Die laatste moet je hebben. Die eerste maakt niet uit welke taal je programmeert (bij de meeste bedrijven). Alles moet zo snel mogelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Natuurlijk, legacy code is nu eenmaal altijd een onderdeel van het werk. Maar in het PHP landschap lijken de meeste werkgever totaal niet om hun software te geven. En bij bijna alle vacatures die ik vind, blijkt het om bedrijven te gaan die nog op deze manier werken/denken.
Oprechte vraag: Zou dit echt PHP specifiek zijn? Komt dit ook niet veel voor bij andere softwarebedrijven, waarbij meer op korte termijn dan op lange termijn wordt gedacht?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
RM-rf schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:40:
[...]

dat hoeft niet direkt een te groot nadeel te zijn, als je daaraan een optimistische en constructieve draai kunt geven...

bv als je overtuigend kunt aangeven dat je zo'n keuze gemaakt hebt om verder te leren en je te ontwikkelen en iets nieuws te proberen, kan het evengoed erop wijzen dat je een constructieve en ondernemende persoonlijkheid hebt.

(4 wissels binnen een jaar is natuurlijk wel best veel, en ik zou niet te snel met het wisselen zijn, zeker iedere extra wissel ook goed afwegen of het misschien ook te snel is, iig het de kans geven... Waarvoor je moet oppassen dat je in zulk geval de indruk wekt je zaken 'niet af te maken' ).

Iig zou ik zeker aanraden zolang je jong en flexibel bent, niet ook het risico soms te nemen en vooruit te kijken en je verder te ontwikkelen
Ik snap dat ik niet te snel moet wisselen. Vandaar dat ik nu dus voor mezelf graag duidelijk wil hebben, wat nu de beste stap zou zijn. Ik vind de stap naar een andere taal alleen zeer lastig in te schatten.
t_captain schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:07:
[...]

Tijd om uit de web agency wereld te vertrekken. Daar is het toch vooral zaak om snel een framework en wat plugins aan elkaar te knopen en in een bescheiden aantal uren de zoveelste website op te leveren. Tijds- en vooral kostendruk zijn inherent aan de markt.
Maar wat blijft er dan nog over? Ik denk niet dat er nog heel veel software ontwikkeld wordt die niet op de online markt gericht is.
Bersman schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:42:
Zijn je huidige werkgevers inderdaad uurtje-factuurtje bedrijven of zat je ook op R&D afdelingen?

Die laatste moet je hebben. Die eerste maakt niet uit welke taal je programmeert (bij de meeste bedrijven). Alles moet zo snel mogelijk klaar.
Tot nu toe heb ik altijd bij bedrijven gezeten die grotendeels SAAS oplossingen bieden.. Maar nog wel zo klein zijn dat ze veel maatwerk leveren om zo klanten binnen te kunnen halen. Misschien is het voor mij dan toch een oplossing om opzoek te gaan naar grotere bedrijven.. Maar vaak zie ik dan toch ook wel een verschuiving naar Java, C# en Python.
kamerplant schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:18:
[...]

Oprechte vraag: Zou dit echt PHP specifiek zijn? Komt dit ook niet veel voor bij andere softwarebedrijven, waarbij meer op korte termijn dan op lange termijn wordt gedacht?
Dat is dus precies waar ik ook antwoord op probeer te krijgen :). En hopelijk dat er hier iemand op tweakers toevallig een zelfde stap heeft gemaakt. En ons nu kan vertellen, wat dat hem/haar gebracht heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Zolang je in PHP blijft hangen, blijf je 100% in web development en grotendeels in web agency werk hangen.

Gelukkig is software engineering veel breder en dieper. De machines van ASML bevatten ook voor een paar miljoen euro per stuk aan zelfgeschreven software, op allerlei niveaus van sub-microseconde real-time tot geavanceerde beeldbewerking

Bij Philips wordt ontwikkeld aan software die kanker eerder kan herkennen op basis van beelden van een scanner.

Bij banken worden slimme algoritmes gebouwd om real-time fraudedetectie te doen.

En grotere e-commerce bedrijven hebben enorm interessante analytics vraagstukken: welke versie van welke content moet je aan welke bezoeker laten zien om de conversie te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
t_captain schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:48:
Zolang je in PHP blijft hangen, blijf je 100% in web development en grotendeels in web agency werk hangen.

Gelukkig is software engineering veel breder en dieper. De machines van ASML bevatten ook voor een paar miljoen euro per stuk aan zelfgeschreven software, op allerlei niveaus van sub-microseconde real-time tot geavanceerde beeldbewerking

Bij Philips wordt ontwikkeld aan software die kanker eerder kan herkennen op basis van beelden van een scanner.

Bij banken worden slimme algoritmes gebouwd om real-time fraudedetectie te doen.

En grotere e-commerce bedrijven hebben enorm interessante analytics vraagstukken: welke versie van welke content moet je aan welke bezoeker laten zien om de conversie te maximaliseren.
Misschien is dat idd wel veel meer de richting waarin ik moet kijken. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 10:15
Ik probeer het op te lossen door bij bedrijven te werken waarbij met meer dan 1 taal wordt gewerkt.
Design patterns zijn niet taal gebonden. Zodra je een paar talen kent ben je ook breder inzetbaar.
Tijdens mijn studie leerde ik C. Op mijn werk PHP en nu ben ik bezig met Node js. Bij mijn volgende werk hoop ik daar python bij te doen.

Het helpt ook om het geheel interessant te houden door dit te doen samen met AWS, docker, etc.

Zo verveel ik me niet en kan ik er beter tegen als er een stukje legacy code bij zit wat toch niet aangepast hoeft te worden.

[ Voor 25% gewijzigd door gr8-jen op 05-01-2020 17:51 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bersman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08-2024
Essie689 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:19:

[...]

Tot nu toe heb ik altijd bij bedrijven gezeten die grotendeels SAAS oplossingen bieden.. Maar nog wel zo klein zijn dat ze veel maatwerk leveren om zo klanten binnen te kunnen halen. Misschien is het voor mij dan toch een oplossing om opzoek te gaan naar grotere bedrijven.. Maar vaak zie ik dan toch ook wel een verschuiving naar Java, C# en Python.
Het kan nooit kwaad om naar andere talen etc. te kijken. De bedrijven die je zoekt zijn ook wel te vinden in de PHP wereld, maar je moet goed zoeken.
En ergens verwacht ik dat bij andere talen het niet minder gaat zijn.

Je zoekt vooral een bedrijf met een bepaalde cultuur en instelling en die zijn in mijn optiek moeilijker te vinden.
Pagina: 1