PDF dubbele paginaweergave opslaan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1317400

Topicstarter
Mijn vraag

Iedereen kent wel de dubbele paginaweergave (leesweergave). Ik heb nu 2 pagina's A5 naast elkaar neergezet in mijn leesvenster (effect alsof er een roman opengeslagen ligt). Deze weergave wil ik exact zo laten printen door een drukkerij, maar volgens hen kunnen ze dat niet doen omdat het originele bestand nog steeds uit losse pagina's bestaat.
Ik moet dus 2 pagina's A5 op 1 pagina A4 zetten en dat opslaan als PDF (of Word mag ook), zodat de bestandsindeling opgeslagen blijft. Kan dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Word, Photoshop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Geprobeerd als Word en PDF: Dubbele paginaweergave lukt wél, naast elkaar afdrukken ook geen probleem, maar OPSLAAN kan vervolgens dus niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

https://helpx.adobe.com/n...pdf-printer-manually.html

PDF inception, gebruik de PDF printer om je huidige PDF te printen op 2 a5 op 1 a4 paginas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let je wel ook even op de pagina volgorde? Als je het daadwerkelijk wil laten drukken en dan als A5 boekje wilt lezen (door de stapel dubbel te vouwen en door de rug te nieten bijvoorbeeld), dan most je pagina volgorde daarop worden aangepast. Het buitenste vel van het boekje bevat immers de eerste 2 en de laatste 2 pagina's van het document.

Overigens snap ik niet dat die drukker dat niet kan. Als ik hier een PDF open in Acrobat Reader, dan heb ik gewoon een optie om te printen als "Booklet", waarmee dus inderdaad een A5 boekje krijgt wat je kan dubbelvouwen en door de rug kan nieten.

En als je het niet als boekje wilt hebben, maar gewoon side by side, waarbij je de hele A4 omslaat om de volgende twee pagina's te lezen, dan kan je dat gewoon met de "Multiple" modus doen, met 2 "pages per sheet".

Als je drukker dit niet snapt, resten er dus 2 opties: een andere drukker zoeken die dit wel voor je kan regelen. Of het zelf eerst naar PDF printen in de juiste indeling en dan aanleveren aan de drukker.

Verder heeft dit niks in AZ te zoeken, dus ik verplaats 'm even naar Client Software Algemeen, @Anoniem: 1317400

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 03-01-2020 12:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb daar ooit Fineprint (en Pdffactory) voor gekocht: https://fineprint.com, dat heeft wat meer opties zoals kleinere marges etc. Maar voor eenmalig gebruik nogal overdreven en zoals de reacties hierboven ook al zeggen minder nodig.

En de drukker moet dat prima kunnen. Het zal meer een kwestie zijn van dat die er geen tijd = geld in wil steken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:11
Door in principe 2 pagina's op een bladzijde te zetten heb je het de drukker moeilijk gemaakt.

Als jij de PDF gewoon als losse pagina's aanlevert dan kunnen ze dat bij de drukker heel eenvoudig op 'inslag' zetten zodat het juist wordt geprint/gedrukt... kan de drukker dat niet, snel andere drukker zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Zelf op mijn thuisprinter krijg ik het wel voor elkaar, maar het zijn zo'n 150 bladzijden dus vandaar dat ik het wilde uitbesteden. Ik denk dat de hoofdmoot in deze is: een andere drukker zoeken... Dat ga ik dan dus ook maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Anoniem: 1317400 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:40:
Bedankt voor de reacties! Zelf op mijn thuisprinter krijg ik het wel voor elkaar, maar het zijn zo'n 150 bladzijden dus vandaar dat ik het wilde uitbesteden. Ik denk dat de hoofdmoot in deze is: een andere drukker zoeken... Dat ga ik dan dus ook maar doen.
Als de drukker hier zelf geen software voor heeft dan vraag ik me af hoelang ie nog zo door kan werken? Een beetje printer/copier heeft deze functie standaard ingebouwd.

Je zou mij persoonlijk als je zo'n voor ingeschoten bestand aan zou leveren en ik zou er meerdere afdrukken van moeten maken geen plezier mee hebben gedaan. Dan kan ik zelf niet meer bepalen of ik het op een grotere machine/papierformaat kan afdrukken om meer exemplaren per afdruk te krijgen.

Het is zo 1990 om als drukker geen impositie-software in huis te hebben... die moet lekker in de vorige eeuw blijven hangen met z'n zooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien voor de volledigheid: het gaat om (knip). Heb ze gebeld maar helaas ze konden niets voor mij betekenen... Ze hebben me aangeraden om het bij een gewone copy shop te proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 03-01-2020 20:07 . Reden: het lijkt me niet nodig om aan naming and shaming te doen ]

Pagina: 1