Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Is online training zakelijk aftrekbaar?

Helaas vraag ik dit als werknemer omdat bij mijn werkgever deze kennis onvoldoende aanwezig is. Het gaat hier dus om online organisaties als CBT nuggets, INE en dergelijke.

Zelf heb ik weinig kunnen vinden op de belastingdienst. Ik kom telkens uit op privé belasting en niet de zakelijke variant, of het gaat om personal coaching. Vanuit mijn beperkte kennis belastingrecht denk ik te weten dat een werrkgever verplicht is omscholing aan te bieden. Daarom ben ik deze zoektocht ook begonnen, wat omschrijft de wetgever dan als (aftrekbare) scholing?

Als ICT moet je constant door blijven leren en de online trainingen zijn makkelijker in te plannen en goedkoper. Echter, dit is (imho) een gedeelde last waar beide partijen voordeel van hebben. Echter, mijn werkgever vindt dit soort organisaties te duur, ze zijn ook niet goedkoop, dus indien deze binnen een belastingvoordeel zouden vallen, dan geeft mij dit meer ruimte om dit bespreekbaar te maken voor mijn collega's en mijzelf.

Wellicht kan iemand mij vertellen aan welke eisen 'aftrekbare scholing' moet voldoen?

Alvast bedankt.

Mx7733

Aut viam inveniam aut faciam

Beste antwoord (via Mx7733 op 06-01-2020 10:16)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Mx7733 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:19:
Ik zou het klassificeren als (electronische) vakliteratuur. In dat frame is het gewoon aftrekbaar van de fiscale winst.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Mx7733 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:19:
Ik zou het klassificeren als (electronische) vakliteratuur. In dat frame is het gewoon aftrekbaar van de fiscale winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:33
Een ondernemer is vrij om zelf te bepalen wat zakelijke kosten zijn, dus dit lijkt me geen enkel probleem.
U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Via https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Heren/dames,

Bedankt voor jullie berichten. Ik heb men hier eindelijk kunnen overtuigen en de aanvraag gedaan.

Bedankt voor het meedenken.

Deze kan op slot

Mvg
Mx7733

Aut viam inveniam aut faciam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
creator1988 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:48:
Een ondernemer is vrij om zelf te bepalen wat zakelijke kosten zijn, dus dit lijkt me geen enkel probleem.

[...]

Via https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/
Dat ligt maar net aan de soort kosten, zie ook de werkkostenregeling.
In dit specifieke geval echter niet van toepassing, opleidingskosten vallen daar normaliter buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
WKR bepaalt de vrije ruikmte en hihilwaarderingen van verstrekkingen en terbeschikkingstellingen aan de werknemer. De inkoop van vakliteratuur valt compleet buiten de scope van de loonbelasting.
Pagina: 1