Clean win10 op oude win7/10 laptop zonder installatiemedia?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-07 14:39
Op een laptop die ik tweedehands heb gekocht wil ik graag Windows 10 schoon installeren. De laptop is oorspronkelijk geleverd met Windows 7 Home Premium, waar later Windows 10 home overheen is geïnstalleerd. Er zijn geen installatiemedia bij aanwezig, alleen een dvd met drivers. Op de onderkant zit een sticker met een registratiecode voor 'Windows 7 Home Prem'. Laptop en OS zijn 64 bits.

Kan ik - zonder eerst windows 7 opnieuw te installeren - direct Windows 10 installeren vanaf een dvd (die ik hier heb liggen van een andere computer) met Windows 10 Pro? Dat zou wel heel makkelijk zijn. Ik heb ook nog ergens een oude laptop liggen met een registratiecode voor Windows 7 Pro 32 bit en bijbehorende installatie-dvd's.

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Beste antwoord (via Paut op 03-01-2020 11:23)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:13:
Ik betwijfel of het uberhaupt gaat werken. De w7 licentie upgrade was een tijdelijk iets. Volgens mij kan je niet zomaar een herinstallatie en dew7 key gebruiken. (Tenzij microsoft dit ook geregistreerd heeft en een w10 key van heeft gemaakt)
Als je middels de media creation tool een bootable USB stick maakt, daarnaast ervoor zorgt dat de Windows 7 key bekend is. Dan kan je tijdens de Windows 10 installatie nogaltijd een Windows 7 key ingeven. Dit wordt nogaltijd geaccepteerd.

Maar als ik het goed lees, heeft er op deze laptop al een geactiveerde Windows 10 gestaan, dan hoef je alleen maar Windows 10 opnieuw te installeren met behulp van de USB stick. Na installatie zal Windows 10 zichzelf activeren via het Internet. Als er tijdens installatie om een key wordt gevraagd, kun je aangegeven dat je deze niet hebt en/of doorgaan zonder.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 03-01-2020 11:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-07 16:44
Je kan ook een bootable USB maken en gewoon Windows 10 installeren. Want Windows activeert op basis van je hardware ID als ik goed heb.

Want met je Win 7 key kan je ook Windows 10 activeren

[ Voor 17% gewijzigd door Jordy_413 op 03-01-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:08
Ja, voor zover ik weet kan en mag je met een Windows 7 (home of pro) een Windows 10 (home of pro) met de juiste sleutel, Home of Pro dus, activeren.

Lees, MS forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
En maakt het dan nog uit welke installatiebestanden ik gebruik? Kan ik mijn dvd met Win10 Pro gebruiken en na/tijdens de installatie de Home-versie activeren?

Een 'bootable USB' klinkt simpel, maar waar haal je de installatiebestanden vandaan die erop moeten staan?
JeRyZ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:07:
Ja, voor zover ik weet kan en mag je met een Windows 7 (home of pro) een Windows 10 (home of pro) met de juiste sleutel, Home of Pro dus, activeren.

Lees, MS forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 12:32

eagle00789

Est. November 2005

Paut schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:11:
En maakt het dan nog uit welke installatiebestanden ik gebruik? Kan ik mijn dvd met Win10 Pro gebruiken en na/tijdens de installatie de Home-versie activeren?

Een 'bootable USB' klinkt simpel, maar waar haal je de installatiebestanden vandaan die erop moeten staan?

[...]
media creation tool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ik betwijfel of het uberhaupt gaat werken. De w7 licentie upgrade was een tijdelijk iets. Volgens mij kan je niet zomaar een herinstallatie en dew7 key gebruiken. (Tenzij microsoft dit ook geregistreerd heeft en een w10 key van heeft gemaakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Ik heb afgelopen weekend een Windows 7 Pro OEM key ingevuld in Windows 10 en geactiveerd en dat gaf geen foutmelding.
Hoe Microsoft hiermee precies geld verdient is mij niet helder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:13:
Als je middels de media creation tool een bootable USB stick maakt, daarnaast ervoor zorgt dat de Windows 7 key bekend is. Dan kan je tijdens de Windows 10 installatie nogaltijd een Windows 7 key ingeven. Dit wordt nogaltijd geaccepteerd.

Maar als ik het goed lees, heeft er op deze laptop al een geactiveerde Windows 10 gestaan, dan hoef je alleen maar Windows 10 opnieuw te installeren met behulp van de USB stick. Na installatie zal Windows 10 zichzelf activeren via het Internet. Als er tijdens installatie om een key wordt gevraagd, kun je aangegeven dat je deze niet hebt en/of doorgaan zonder.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 03-01-2020 11:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Er heeft dus al W10 opgestaan en zeker OEM systemen accepteren nog steeds de standaard key als je W10 installeert en activeert.

Pak een usb stick van minimaal 8Gb en download de laatste versie van Windows via de media creation tool. Vervolgens de laptop via usb laten booten, Windows installeren en laten bijwerken en gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 03-01-2020 11:22 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:12

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Paut schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:11:

[...]
Ja dat maakt uit. De DVD is alleen Win10 Pro en niet Home Premium. Downgraden gaat niet volgens mij.
Zoals anderen al aanhaalden is een USB-stick maken via de Media Creation Tool beter. Scheelt voornamelijk in de installatietijd en je installeert automatisch de juiste versie.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Bedankt voor al jullie waardevolle info! De download van de Media Creation Tool loopt al. Als op deze manier upgraden het afgelopen weekend nog kon, zal dat vermoedelijk ook vandaag nog wel lukken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paut
Bedoel je dat ik die installatiebestanden voor Home Premiun alleen kan downloaden vanaf een pc met Home Premium? Dan moet ik opnieuw beginnen, want ik werk nu op m'n Win 10 Pro-computer...
The GUI schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:26:
[...]en je installeert automatisch de juiste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:12

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Paut schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:28:
Bedoel je dat ik die installatiebestanden voor Home Premiun alleen kan downloaden vanaf een pc met Home Premium? Dan moet ik opnieuw beginnen, want ik werk nu op m'n Win 10 Pro-computer...

[...]
Nee met de Media Creation Tool download je zowel Home Premium als Pro, dus je zit veilig.
De DVD die je had is enkel Pro en zou dan niet werken.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Okeee (glazige blik)
The GUI schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:29:
[...]Nee met de Media Creation Tool download je zowel Home Premium als Pro, dus je zit veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:08
The GUI schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Nee met de Media Creation Tool download je zowel Home Premium als Pro, dus je zit veilig.
Dit is niet helemaal waar... Tijdens het aanmaken van de tool kiest de wizard de W10 versie die geïnstalleerd staat op de PC waarop je de tool gebruikt.

Als je een andere versie wilt kiezen moet je het selectievakje leegmaken en de juiste versie kiezen, zie hier.
Paut schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:28:
[...]
Zie boven :)
_Dune_ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Dit heb ik ook gelezen, maar TS vermeldde specifiek dat ie nog een Pro versie had liggen, dus ik ging ervan uit dat hij deze wilde over Home. Als dat niet zo is kan hij het beste jouw optie uitvoeren :)

[ Voor 19% gewijzigd door jeryz op 03-01-2020 11:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Volgens mij kun je geen aparte W10 Pro of W10 Home meer downloaden en is het gewoon Windows 10 (32 bit of 64 bits)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Klopt, zie https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Frostbite schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:39:
Volgens mij kun je geen aparte W10 Pro of W10 Home meer downloaden en is het gewoon Windows 10 (32 bit of 64 bits)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Frostbite schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:39:
Nee, dat klopt je download een image die eigenlijk alles bevat, alleen aan de hand van de licentie die jij ingeeft wordt de juiste versie ontsloten. Want er is nogaltijd weldegelijk verschil tussen Home en Pro.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 03-01-2020 11:49 ]

Pagina: 1