Welke: 2070/2070 SUPER/2080/5700XT?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw3akertje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-07 14:55
Ik zoek een nieuwe video kaart
Momenteel heb ik een GTX 1070 met een BenQ Zowie XL2730 als scherm (144Hz, 2K scherm, FreeSync). Voor veel games is het gewoon niet mogelijk om op 2K met 144hz te spelen, waardoor het er al snel laggy uit ziet (de luxe gewenning van 144hz). Ik ben dus op zoek naar een video kaart die de meeste games wel op 144FPS kan draaien tegen een redelijke prijs. Momenteel speel ik Apex Legends en veel average-quality games zoals CS:GO, Tropico 6. Zo nu en dan een game dat ook echt "veel" eist, zoals BF5 en Tomb Raider. Ook bij Apex Legends heb ik helaas over het algemeen onder 100 FPS met alles op low.

Wat is je budget?
Budget ligt zo rond de ~600 euro. Naar mijn ervaring gaan kaarten toch maar 2-3 jaar mee, en dan lopen ze al weer achter

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur geen AMD, veel problemen gehad met drivers en kaarten die het snel begeven. Geen grote ramp als ik geen FreeSync kan gebruiken, heb het vrijwel nooit gebruikt bij mijn RX480 (deze had ik voor de 1070). Mijn keuze neigt richting de 2070 Super, maar hierin zijn zoveel varianten (dual fan, triple fan, OC..) dat ik mijn keuze bijna niet kan maken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
SSD, i7-3770 met 32GB RAM, waarschijnlijk gaat dit ooit voor zware games een bottleneck zijn maar voor nu trekt hij het prima.

Adviseren jullie om een 1070 erbij te halen en deze in SLI te draaien, of toch maar voor een upgrade te gaan?
Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Wat heb je getest waardoor je weet/denkt dat het je grafische kaart is?

Je zou met bijvoorbeeld taakbeheer kunnen kijken of je CPU op max draait tijdens het spelen van spellen. Dacht dat je ook kunt controleren met afterburner oid.

Ikzelf zou denken dat het je i7 is die bottleneckt. Zelf heb ik de i7 3770k met een r9 290x en 16GB ram en SSD op 1440p. Kan totaal niet vergelijken natuurlijk en wordt deze maand vervangen door een ander systeem met een 5700XT (ben zelf wel AMD minded voor GPU zeg maar).

Maar zou zeker aanraden eerst te testen waar het hem op hangt voordat je willekeurig iets vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw3akertje
Hi Arunia,

Dit heb ik dus gedaan, CPU draait over het algemeen maar op 40-70%. Ook als je naar userbenchmark gaat zie je dat de gemiddelde gebruiker op 2K ruim onder 144fps komt.
Voor de zekerheid ga ik toch nog eens checken, maar ben wel benieuwd naar de adviezen! https://www.userbenchmark...4036/141989.0.Low.1440p.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Dan zou ik checken wat de GPU doet tijdens het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Zelf ben ik aan het kijken naar een nieuw moederbord, CPU en geheugen. Ik heb toen gekeken naar een filmpje over verschillende geheugen reepjes. Daar viel mij op dat de gemiddelde fps niet veel uit maakte, maar dat op het zelfde systeem met verschillende reepjes de minimale en 1% fps toch best wel een significant verschil uit maakt.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je "oude" systeem vergeleken met een nieuw systeem voor je gemiddelde fps niet veel uit maakt, maar misschien wel voor je framedrops en dus je spel ervaring. Dit hoeft dus niet perse te maken te hebben met de maximale belasting van je CPU, maar meer met de belasting van je gehele systeem.

Misschien kan dit helpen om je spel ervaring te verbeteren. Ik heb niet echt genoeg verstand ervan om je verder te helpen, maar misschien dat andere mensen hier je wel mee kunnen helpen. Het zou zonde zijn als je een nieuwe gpu aanschaft, waar je wel hogere gemiddelde fps haalt, maar vanwege je systeem nog steeds die framedrops hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijm Techsupport
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-01 17:27
Je gaat helaas tegen een bottleneck lopen als je een van deze kaarten combineer met deze CPU.
SLI is geen optie meer want games ondersteunen dit niet/weinig.
Je kan beter voor een hele systeem upgrade gaan met een Ryzen 3600X of 3700X van AMD, daarbij moet je ook nog nieuwe ram aanschaffen en moederbord dus het lijkt mij beter om voor een nieuwe build te gaan.
144fps+ op 1440p halen op Apex Legends gaat lastig worden met knappe settings als je alleen de kaart vervangt.
Ik raad je een 2070 Super aan van Gigabyte 3 (fans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad je aan de RX 5700XT zelfde performance als de 2070 Super en wellicht nog er boven. 100 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Ik denk dat het een illusie is om minimaal 144fps te willen halen op 2560x1440p (Ultra). Ik heb een combi van een 3700x, 2080 Super, 2560x1440p (144hz) scherm. BF5 geeft mij op ultra ongeveer 110FPS. Red dead redemption op high settings ongeveer 70-90fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw3akertje
Het is uiteraard niet de bedoeling op high end games ultra 144 FPS te halen! Bedankt voor de tips in ieder geval. Upgraden doe ik graag stap voor stap, dus zal wss eerst voor de GPU gaan. Vanavond toch eerst maar even kijken waar de bottleneck zit, maar zover ik tot nu heb gezien is het de GPU die het niet trekt.
Pagina: 1