CV aftapkraan vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 17:07
Gisteren avond was ik aan het klussen, en zag ik een druppel op de aftapkraan in de kruipruimte zitten. Toen ik die een beetje extra eendraaide, begon hij harder te lekken :| Ik ben nu ongeveer 0.5 bar verloren in de nacht, dus moet die kraan echt worden vervangen.

Mijn plan nu is

1. Nieuwe kraan en tape kopen
2. Tape vast om nieuwe kraan doen, en kraan dichtzetten
3. CV laag, stekker eruit, wachten 15 min
4. Slang op aftapkraan
5a. Alle radiatoren open? (vraag)
5b. Ontluchtingen open op radiatoren? (vraag)
6. Aftapkraan open, en water afvoeren in put
7. Als er bijna geen water meer uitkomt aftap kraan eraf, en nieuwe erop . Als het goed is, is het waterdicht en stopt het water :)

(Bij)vullen
8. Radiatoren open
9. CV bijvullen normale wijze
10. Als druk 2 bar is stoppen
11. Ontluchten maar
12. eventueel nog een keer vullen
13. Klaar is kees, stekker erin, lekker warm!

mis ik iets?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:34
12, na ontluchten moet je echt wel bijvullen...

Verder klinkt het plan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik ben zelf meer fan van fitterskit en henneptouw om het spul aan te sluiten maar verder lijkt het goed.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
En 5a/5b? Moet dat? Moet ik bij het leeg laten lopen alle radiatoren open zetten (en misschien ook de ontluchtingkraantjes?) Installatie hoeft niet helemaal kurk droog, maar genoeg leeg om kraantje ff te vervangen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je niet bang bent een beetje nat te worden, zou ik juist alle radiatoren en ontluchtingen dicht laten als je de oude kraan eraf haalt. Met een beetje geluk loopt er niet meer dan een klein straaltje water uit zodra de druk weg is en kan je de nieuwe kraan (wel even opendraaien terwijl je hem erop zet) erop zetten met minimaal waterverlies. Zo goed als zeker blijven alle radiatoren volledig gevuld.

Doe je dat niet, dan moet eerst je hele systeem leeg, wat én veel tijd kost om leeg te laten én veel tijd kost om te vullen. Bovendien is ontluchten dan echt veel meer werk.
Nadeel, er zal continu, zolang je bezig bent, een straaltje water uit de leiding blijven lopen.

Lukt dit niet, kan je altijd alsnog het hele systeem leeg laten lopen.

Vergeet niet dat je teflon-tape moet gebruiken op de schroefdraad, anders gaat het langs de schroefdraad lekken.

Daarna het systeem weer op druk brengen (vullen) en ontluchten.

Het water kan je eventueel prima in de kruipruimte laten lopen, dat zakt vanzelf weg in de bodem.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
deepbass909 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:57:
Als je niet bang bent een beetje nat te worden, zou ik juist alle radiatoren en ontluchtingen dicht laten als je de oude kraan eraf haalt. Met een beetje geluk loopt er niet meer dan een klein straaltje water uit zodra de druk weg is en kan je de nieuwe kraan (wel even opendraaien terwijl je hem erop zet) erop zetten met minimaal waterverlies. Zo goed als zeker blijven alle radiatoren volledig gevuld.

Doe je dat niet, dan moet eerst je hele systeem leeg, wat én veel tijd kost om leeg te laten én veel tijd kost om te vullen. Bovendien is ontluchten dan echt veel meer werk.
Nadeel, er zal continu, zolang je bezig bent, een straaltje water uit de leiding blijven lopen.

Lukt dit niet, kan je altijd alsnog het hele systeem leeg laten lopen.

Vergeet niet dat je teflon-tape moet gebruiken op de schroefdraad, anders gaat het langs de schroefdraad lekken.

Daarna het systeem weer op druk brengen (vullen) en ontluchten.

Het water kan je eventueel prima in de kruipruimte laten lopen, dat zakt vanzelf weg in de bodem.
Ah top, zoiets hoopte ik al eigenlijk. Dat het een beetje nat is/water loopt maakt mij idd niet uit, gaat toch kruipruimte in.

Goed, stap 1 is ff naar de bouwmarkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 18:16
Indien 5b, dan voor 7 de ontluchting weer dichtdraaien.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:39

ericplan

5180 Wp PV

Is het een vulkraan met slangaansluiting? Dan kan je er ook gewoon een schroefdop opzetten. En anders de aftapkraan vervangen voor een vulkraan met dop.

[ Voor 25% gewijzigd door ericplan op 03-01-2020 10:13 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Het was een aftapkraan met dop, maar die lekte bij het kraantje/pielletje. Inmiddels is alles vervangen en is het weer warm in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Niet dat die dop trouwens veel doet maar soi...volgens mij is dat alleen beetje voor vuil en nadruppen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 12:07
Bekijk ook even of je CV-ketel een 'vulstand' heeft als je wel de boel leeg laat lopen. De eerste keer zonder deze stand gedaan en de 2e keer vullen met die stand gedaan, dat scheelt een boel ontluchtings werk!

prutsert

Pagina: 1