Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Beste tweakers,

Snel moet ik gaan kiezen tussen de richtingen ITSM (IT-servicemanagement) en software engineering voor de studie hbo-IT. Beide richtingen vind ik interessant maar op dit moment gaat mijn voorkeur meer uit naar ITSM.

Wat voor soort werk en functies kan ik verwachten en hoe ziet de arbeidsmarkt er op dit moment uit voor deze richting?.

Voor dat ik aan deze studie begon heb ik MBO ICT-beheerder gedaan. Mijn stage tijdens de opleiding ging niet veel verder dan servicedesk medewerker met weinig bevoegdheden en het resetten wachtwoorden in het AD, waar ik snel de uitdaging en veelzijdigheid miste. Kan ik dit op HBO niveau hetzelfde verwachten?

Ik hoor graag jullie mening over de studie richting(en)!

Met groeten,
Hissighh

Toevoeging: Uiteindelijk heb ik binnen ITSM de keuze tussen cloud engineering en IT-security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:58

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wil je oplossingen bieden of oplossingen bouwen.
Wil je met mensen werken of met de techniek.

Erg kort door de bocht !

[ Voor 12% gewijzigd door NLKornolio op 03-01-2020 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hier een IT-Servicemangement student.

Op de Servicemanagememt-opleiding krijg je een stuk minder technische kennis. Er zijn wel een paar modules Cisco maar Windows Server bijv is ver te zoeken. Er wordt veel meer gehamerd op processen, naast dat er van je wordt verwacht dat je naar een hogere positie gaat op stage (tweedelijns/meelopen met hogere engineer etc.).

Software Engineering ken ik niet, maar zo heb je misschien een beeld van de ene keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

daupie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:15:
Hier een IT-Servicemangement student.

Op de Servicemanagememt-opleiding krijg je een stuk minder technische kennis. Er zijn wel een paar modules Cisco maar Windows Server bijv is ver te zoeken. Er wordt veel meer gehamerd op processen, naast dat er van je wordt verwacht dat je naar een hogere positie gaat op stage (tweedelijns/meelopen met hogere engineer etc.).

Software Engineering ken ik niet, maar zo heb je misschien een beeld van de ene keuze.
Dat is ook wel logisch, ik werk momenteel als manager in ITSM-gebied en technische kennis is mooi meegenomen maar niet vitaal voor de functie.

Banen zijn in beide gebieden eenvoudig te vinden, ik zie dat ook niet zo snel afnemen, eerder toenemen.
Het lijkt me in deze dus een ideaal moment om te kiezen voor wat je het leukste vind - je bent uiteindelijk het beste in de baan waar je met plezier naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 17:05
Daar kan niemand je een antwoord op geven, je moet voor jezelf kijken wat voor een soort persoon je bent en wat je wilt bereiken in je loopbaan (richting). Hier wat handvaten:

Software Eng

Voordeel:
Je kunt je meer mee, je gaat een techniek leren met alle randzaken daaromheen (systemen, logica, etc). Op de arbeidsmarkt wordt je dan interessant omdat je écht een skill hebt. Dat itsm kun je je altijd nog leren, maar deze software skill is alvast een stevige fundering waar je mee kunt showen. Meestal doe je het achteraf niet meer.

Nadeel:
Hoge drempel, je moet echt aan de bak en niks voor een luie student. Het moet je ook liggen, je hebt er een aanleg voor nodig (beta).

ITSM

Voordeel:
Lage drempel, het is niet moeilijk omdat je nooit echt diep op de stof ingaat ongeacht of het security of software is; het blijft oppervlakkig. Je leert veel over ict in de organisatie en haar dienstverlening, dus de brugfunctie. Functioneel beheerder of informatieanalist kun je hier bijvoorbeeld mee worden. Je gaat veel samenwerken met verschillende afdelingen van de organisatie, je bent de spin in het web en communicatie skills moeten daardoor goed zijn.

Nadeel:
Omdat je zo allround wordt opgeleid mis je wel wat technische kennis. Handig is om zelf wat technische certificaten te bemachtigen (cisco?). Verder moet je echt een mensen-mens zijn omdat je in deze baan veel moet samenwerken en communiceren, dat moet je liggen.

Uiteindelijk komt het er op neer: wat ligt je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Voor loopbaanperspectief zou ik developer worden. Als service management rollen je liggen, kun je ook later switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22

Yucon

*broem*

Kun je aangeven waarom je voorkeur naar ITSM uitgaat terwijl je ook tussen de regels door lijkt te zeggen dat je dat op het mbo is tegengevallen? Je lijkt namelijk nog te twijfelen of je kunt verwachten dat het op het hbo anders is. Wat gaf dan wel de doorslag voor deze voorkeur terwijl iets heel belangrijks nog onduidelijk was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:39:
Kun je aangeven waarom je voorkeur naar ITSM uitgaat terwijl je ook tussen de regels door lijkt te zeggen dat je dat op het mbo is tegengevallen? Je lijkt namelijk nog te twijfelen of je kunt verwachten dat het op het hbo anders is. Wat gaf dan wel de doorslag voor deze voorkeur terwijl iets heel belangrijks nog onduidelijk was?
Ik vond de praktische en theoretische lessen op het MBO leuk (Problemen oplossen, routers en switches configureren, etc..). Helaas kreeg ik bijna niks van wat ik heb geleerd op mijn opleiding terug in mijn stages.

Daarnaast vind ik programmeren ook leuk en interessant voor even,maar, na een paar programmeer-opdrachten is bij mij de lol er wel een beetje vanaf :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 17:05
Werk je momenteel al of ben je echt net uit school?
Je kunt ook een baan zoeken met je MBO diploma en dan begin je gewoon aan een deeltijd HBO opleiding, daar leer je veel meer van.

Klinkt alsof software-eng minder voor je is geschikt.

ITSM is een gedegen basis, je kunt het aanvullen door tijdens de opleiding de opdrachten toe te spitsen op network (security); dan bouw je tevens je technische skills op. Doe je dat dus in deeltijd tesamen met een baan, dan bouw je meteen goede praktijkervaring op.

Moet je wel een fijne werkgever hebben die dat ondersteunt.
Pagina: 1