MSi k7 turbo te heet

Pagina: 1
Acties:

• stean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 22:30
ik heb een amd 1100 etc. zie sig. maar aangezien mijn kamer warm is,
is mijn cpu ook hoog(das logisch toch ;) )
maar nu was die eerst 66C :( met een supercooler er bij en zo.

je zou zeggen extra cooler maar is er geen andere oplossing( en nee geen koelkast of zo)

stean

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Wat voor "supercooler" is dat dan :?

66 graden valt op zich best wel mee hoor, kan je CPU makkelijk hebben... En snelle TBirds worden gewoon heet...

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Wat voor koeler is 't precies? En heb je pasta of Arctic Silver gebruikt? Heb je airflow in je kast? (intake/outtake)

Forza Mucca!

• Rollerjooster

Rollerjooster

OhNoNotHim

Trouwens, je hebt ook nog proggies als CPUCool. Die trekken je idle temps wat naar beneden. Maar als je het maximale uit je processor wil halen moet je het wel ff uitzetten.

Forza Mucca!

• stean
een Processor Cooler "Heavy"" fl. 35,00
van computerland de grootste cooler die ze hadden.

maar er kan nog wel een systeemfan bij op de mobo dus dat kan een oplossing zijn. alleen war zet je die dan vast??

en btw ik heb pasta gebruikt.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op donderdag 02 augustus 2001 15:10 schreef stean het volgende:

maar er kan nog wel een systeemfan bij op de mobo dus dat kan een oplossing zijn. alleen war zet je die dan vast??

meestal kan je fan's vast maken in de kast
vooronder 1 een intake
achterboven een uittake

het is niet echt een supercooler he >:)

• Rollerjooster

Rollerjooster

OhNoNotHim

ik zou eens intakefan voorin je kast plaatsen, en een outtake in de buurt van je socket. Daar kan je dan zelf stekkertjes aan maken en op je voeding aansluiten. Als je een beetje handig bent, kan je ze ook op 7 Volt laten lopen i.v.m. potentiele geluidshinder en kastresonering en dergelijke onprettigheden.

Forza Mucca!

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

De kans is dus groot dat die koeler toch niet genoeg koelt.

Ik heb zelf een KT7 turbo (met tb1400)
daarop zit een Thermaltake vulcano II
(zeker geen top koeler) temp idle is nu 45 en stressed 54

Betere koeler lijkt mij het overwegen waard

I'm partial to your abracadabra

• stean
okay niet de beste die ik heb maar ik dacht blazen doet die wel zo'n 4300 toeren of zo dus ik dacht dat zit wel goed.

alleen als ik nog zo'n systeemfan wil monteren dan moet ik echt wel eve kijken of ik die wwel goed vast kan zetten

maar om nu te vragen welke cooler das overbodig want ik zoek wel eve....;)

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op donderdag 02 augustus 2001 15:22 schreef stean het volgende:
okay niet de beste die ik heb maar ik dacht blazen doet die wel zo'n 4300 toeren of zo dus ik dacht dat zit wel goed.
Dat dacht ik ook met een sunon fan op mijn alfa pal 6035 (4500 toeren) idle temp ging mooi over de 70 graden

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
Ik weet wel dat de K7T Turbo vaak verkeerde temps aangeeft.
2 maten van me hebben zo'n bord. Bij beide de sensor naar benede gedrukt voor realistischer temperaturen.
Eerst de proc in mijn mobo gedaan. Flink stoke met die cpu en kijke wat de temp is. Toen sensor iets naar beneden gedrukt in het andere mobo. Weer flink stoken en kijke wat ie aangeeft. Als het niet in de buurt kwam bij de temp die ie op mijn mobo aangaf, proc er uit een de sensor meer aandrukken of iets omhoog halen, zolang totdat het goed was.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 15:03
Op donderdag 02 augustus 2001 15:44 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:
2 maten van me hebben zo'n bord. Bij beide de sensor naar benede gedrukt voor realistischer temperaturen.
Eerst de proc in mijn mobo gedaan. Flink stoke met die cpu en kijke wat de temp is. Toen sensor iets naar beneden gedrukt in het andere mobo. Weer flink stoken en kijke wat ie aangeeft. Als het niet in de buurt kwam bij de temp die ie op mijn mobo aangaf, proc er uit een de sensor meer aandrukken of iets omhoog halen, zolang totdat het goed was.
uh, ik denk eerder dat die K7T turbo's (heb er zelf 2) de juiste temp aan geven. Immers die sensor zit tegen de processor aan en die van jou zit op je moederbord en meet de temperatuur van de lucht tussen je proc en je mb!

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op donderdag 02 augustus 2001 15:44 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:
Goeie manier om temps te krijgen die je graag wilt zien maar niet met de werkelijkheid overeenkomen

• durkagain
Op donderdag 02 augustus 2001 15:59 schreef Bluezy het volgende:

[..]

Goeie manier om temps te krijgen die je graag wilt zien maar niet met de werkelijkheid overeenkomen
Vind je niet? Als ik denk dat mijn mobo wel normale temps aangeeft, dan is dat toch de enige manier om zo'n ander mobo een beetje te eiken?
Ik snap dat het ook niet exact is, maar altijd beter dan dat ie 78 graden of meer aangeeft.

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Als ie 78 graden aangeeft moet je er inderdaad iets aan doen (betere koeler?)
Verbuigen van de temp sensor zorgt er natuurlijk niet voor dat je cpu temp werkelijk lager wordt.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Bij Computerland kan je beter die Spire full copper kopen. Die heb ik ook en mijn CPU is stressed 52°. Ik heb wel een goede airflow trouwens.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• durkagain
Op donderdag 02 augustus 2001 16:09 schreef Bluezy het volgende:
Als ie 78 graden aangeeft moet je er inderdaad iets aan doen (betere koeler?)
Verbuigen van de temp sensor zorgt er natuurlijk niet voor dat je cpu temp werkelijk lager wordt.
Oke ik begrijp dat je het niet snapt.
Kijk een MSI K7T Turbo heeft vaak de neiging om teveel graden aan te geven dat\n ie in werkelijkheid is. Die sensor is gewoon niet goed afgesteld. Dat is algemeen bekend. Dus wat doe je dan om normale temperaturen te krijgen. Eerst de proc checken in een andere (goed) mobo om te zien wat de proc in werkelijkheid wordt, en dat dat andere mobo zo tweaken dat ie dat ook ongeveer aangeeft.
Dat klopt het weer.
Btw als ie echt 78 graden en hoger was liep ie ook echt niet meer stabiel :+

Snappie? :)

• Unique
  • Laatst online: 10-05-2025
Je naam zegt ut al he dumb ass..

Droom jij maar lekker verder...

Verwijderd

Mijn Kt7 Turbo geeft met Mbm 5.08b 35/36 graden aan onder tegen de cpu en mijn Digidoc geeft 3gradebn lager aan bovenzijde naast de core .

Verwijderd

btw, ik denk dat Mbm wel aardig klopt !
en de sensor v/d digidoc kan ik niet tussen de Cpu en de cooler(Dangerden Maze2)plaatsen ,toch ?

• durkagain
Op donderdag 02 augustus 2001 23:09 schreef Unique het volgende:

Oke dus jij denkt dat ie echt 78 tot 85 graden werd? En maar stabiel lopen!
Zelfde proc in mijn mobo en die werd 49, 50 graden? Wie is nou gek, jij of ik? Nee die sensor is gek!
Ik vat het niet hoor wat jullie allemaal denke :?

Btw ik zeg niet dat elke K7T Turbo mobo de temp verrot aangeeft, maar er zijn veel die dat wel doen. Doe maar eens een search je ziet het vanzelf.
uh, ik denk eerder dat die K7T turbo's (heb er zelf 2) de juiste temp aan geven. Immers die sensor zit tegen de processor aan en die van jou zit op je moederbord en meet de temperatuur van de lucht tussen je proc en je mb!
Ja klopt, maar als een sensor verkeerd of niet goed is afgesteld dan meet ie teveel (elke sensor is verschillend, dus elke heeft een andere weerstand), dus om het verloop van de temp een beetje bij te tweaken, moet je um er wel een stuk vanaf zetten.
En dan nog, normaal zit ie tegen het keramische gedeelte aan van de proc, dus de core meet ie nog niet exact. Maar dat is doorberekend....

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:09 schreef Unique het volgende:

Hij droomt nie! Hij heeft gelijk. Ik heb ook zo'n mobo check mij sig. Dat mobo geeft gewoon verkeerde temperaturen aan. Op mijn K7T pro gaf ie hele andere temperaturen aan, idle: 35 graden, stressed: 43 graden.
En nu op mijn K7T Turbo:
idle: 44 graden, stressed: 55 graden.

Ligt dus gewoon aan die temperatuursensor :(
Maakt verder niet zoveel uit zolang ie maar stabiel blijft draaien.

• durkagain
Op donderdag 02 augustus 2001 23:14 schreef charles het volgende:
btw, ik denk dat Mbm wel aardig klopt !
en de sensor v/d digidoc kan ik niet tussen de Cpu en de cooler(Dangerden Maze2)plaatsen ,toch ?
Zou ik niet doen inderdaad... dat wordt doorfikke.

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op donderdag 02 augustus 2001 23:04 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:

[..]

Oke ik begrijp dat je het niet snapt.
Kijk een MSI K7T Turbo heeft vaak de neiging om teveel graden aan te geven dat\n ie in werkelijkheid is. Die sensor is gewoon niet goed afgesteld. Dat is algemeen bekend. Dus wat doe je dan om normale temperaturen te krijgen. Eerst de proc checken in een andere (goed) mobo om te zien wat de proc in werkelijkheid wordt, en dat dat andere mobo zo tweaken dat ie dat ook ongeveer aangeeft.
Dat klopt het weer.
Btw als ie echt 78 graden en hoger was liep ie ook echt niet meer stabiel :+

Snappie? :)
Wat ik wel snap is dat als je de temp sensor naar beneden buigt, zodanig dat ie de processor niet meer raakt, de temp van de lucht eronder gemeten wordt en niet de temp van de proc zelf. Dat is dus jezelf voor de gek houden en temp redings krijgen die je graag wilt zien maar niet kloppen

• durkagain
Nee!
Wat jij dacht over die lucht er tussen dacht ik eerst ook, maar je moet ff goed nadenken en dan zie je wel in wat ik bedoel.
Oke ik zal het nog duidelijker uit leggen.

Ik heb één processor die in mijn systeempje netje 49/50 graden aangeeft (athlon 850 @ 960). Voor een 960 mhz athlon is dat heel normaal.
Nu doe ik um op een MSI K7T Turbo en de proc wordt 78 tot 85 graden. Met de zelfde cooler uiteraard.
Want denk je dan? Het is onmogelijk dat iemand hier verklaart dat dit normaal gedrag is. En ja die cooler zit er wel goed. Meerdere malen geprobeerd.

Dit plaatje is de situatie van de proc zonder wijziging van de sensor:

Afbeeldingslocatie: http://www.diskette.f2s.com/proc.gif

Je ziet dat de temperaturen niet kloppen.
85 graden had 50 moeten zijn. dus 65 zou misschien 40 moeten zijn en 52 30, omdat de lucht er onder, zoals jij zegt koeler is.
Ook zie je dat de sensor de core niet raakt. Maar dat geeft niet want dat is met een formule doorberekent. Normaal zou de temp daar misschien 70 graden zijn, maar omdat ze de temp keer 1.2 bijvoorbeeld gedaan hebben komt het wel aardig uit. Je kan een AMD cpu nooit exact meten, omdat de sensor niet in de core zit, zoals dat wel bij een Athlon 4/PIII/P4 het geval is. Dus het blijft altijd met verhoudingen werken.
Dus wat is er erg aan om de sensor op het nivo van 52 graden te brengen. Als dat meer in de buurt komt wat ie zou moeten (lees goed NIET wat ik zou willen) aangeven, klaar toch? Op een of andere manier is deze sensor niet helemaal goed en heeft bijvoorbeeld een te lage weerstand dan gemiddeld bij een bepaalde temp. Als je de temp dan verlaagd (dwz de sensor iets naar beneden duwt) wordt de werkelijke temperatuur inderdaad lager en de weerstand hoger (doet er ff niet toe of het een PTC of NTC is), hierdoor komt de weerstand naar temp formule die MSI aan houdt wel goed uit en zie je nu de werkelijke temperatuur wel goed op je comp! (ongeveer dan).
Als de proc dan weer idle draait, daalt de werkelijke temp van de proc en ook de lucht waar de sensor staat. Dus als je daar de formule weer overheen haalt komt wel weer ongeveer op de werkelijk temp. Het blijft in verhouding zeg maar.

Als je het nog niet snapt, sja dan weet ik het ook niet meer.
Het is een beetje eng idee inderdaad dat je de lucht temp meet (die ook niet goed wordt gemeten), maar daardoor fake je het omreken algoritme zo dat het wel goed uitkomt....

Nog ff je quoten:
Wat ik wel snap is dat als je de temp sensor naar beneden buigt, zodanig dat ie de processor niet meer raakt, de temp van de lucht eronder gemeten wordt en niet de temp van de proc zelf.
Je meet sowieso de temp van de proc niet, zie boven.
En omdat die sensor niet fris is, meet ie de temp als ie er een stuk van af staat ook niet goed! De lucht wordt ook verkeerd gemeten. Je snapt dat een sensor niet digitaal is en het niet het aantal graden zo in 0 en 1nen doorpompt, toch?
Er moeten er berekenen gedaan worden over de analoge gegevens.
Dat is dus jezelf voor de gek houden en temp redings krijgen die je graag wilt zien maar niet kloppen
Kloppen nooit helemaal, maar waarschijnlijk beter dan eerst.

Verwijderd

A.M.D.s worden wel heet maar 78 graden is zeer slecht voor je proc. Verkorte levensduur e.d
Extra koeling kan geen kwaad bespaar dus niet op de koeling en gebruik pasta.
Kan je een hoop ellende besparen

• durkagain
Als je het tegen mij hebt, deprocwerd niet 78 graden in werkelijkheid.

Nu ontopic. 78 graden is inderdaad zeer slecht. Een piek is niet erg, maar constant op 78 is gewoon slecht.
Maar ik vraag me af of iemand al eens een proc op 78 graden gehad heeft en dan stabiel. Volgens mij niet. 66 graden zou nou wel kunnen, maar ik denk als ie hoger komt dat je dat vastlopers krijgt.
Goede cooler en pasta is nooit verkeerd natuurlijk. Nou hoef je niet gelijk zo herrie monster te kopen, maar hij moet toch wel een beetje goed zijn.

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:19 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:

[..]

Oke dus jij denkt dat ie echt 78 tot 85 graden werd? En maar stabiel lopen!
Zelfde proc in mijn mobo en die werd 49, 50 graden? Wie is nou gek, jij of ik? Nee die sensor is gek!
Ik vat het niet hoor wat jullie allemaal denke :?

Btw ik zeg niet dat elke K7T Turbo mobo de temp verrot aangeeft, maar er zijn veel die dat wel doen. Doe maar eens een search je ziet het vanzelf.
[..]

Ja klopt, maar als een sensor verkeerd of niet goed is afgesteld dan meet ie teveel (elke sensor is verschillend, dus elke heeft een andere weerstand), dus om het verloop van de temp een beetje bij te tweaken, moet je um er wel een stuk vanaf zetten.
En dan nog, normaal zit ie tegen het keramische gedeelte aan van de proc, dus de core meet ie nog niet exact. Maar dat is doorberekend....
Mijn cpu-temp op een MSI K7T Turbo bord is al weken 96 graden (celsius) en draait (nog) steeds stabiel?

• Koffiezuiper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 17:44
pc alert van mijn msi turbo mobo geeft 45 graden aan met me tb 1 ghz en superorbie. Das niet slecht toch als jullie zeggen dat ie teveel aangeeft? zitten voor de rest geen andere coolers in, behalve die in de voeding dan.

• durkagain
VinnieC, jouw temp klopt ook voor geen meter, in het echt kunnen ze maar 95 graden hebben. Dus waarschijnlijk ook last van hetzelfde probleem.

En SCaffa heeft geluk, die heeft een goede sensor. Ik heb nooit gezegt dat álle K7T mobo's dat probleem hadden. Als dat zou zijn heeft MSI gewoon een grote rekenfout gemaakt. Maar ja zij zijn ook niet gek.

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 11:44 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:
VinnieC, jouw temp klopt ook voor geen meter, in het echt kunnen ze maar 95 graden hebben. Dus waarschijnlijk ook last van hetzelfde probleem.
Kan ik het echt ergens zeker weten of die cpu-temp niet klopt?

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 08:04 schreef VinnieC het volgende:

[..]

Mijn cpu-temp op een MSI K7T Turbo bord is al weken 96 graden (celsius) en draait (nog) steeds stabiel?
Als ie echt 96 graden zou zijn, dan zou ie allang doorgebrand zijn. Dus die temperatuursensor geeft niet helemaal goeie temperaturen aan :(

• The Dolf
  • Niet online
Het valt mij op dat iedereen met een msi over de hoge temp klaagt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Ares408
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 15:10 schreef stean het volgende:

Heb ik hier ook is een waardeloze koeler ik krijg die pentium 200MMX er niet kouder mee dan een coolermaster socket 7 niet socket a
dus zo'n halve cm hoog koelertje koelt even goed.

• Bertus | IA
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03-2009

Bertus | IA

member of pienie

Doe zoals ikke, lekker geen temp meten zolang je systeem stabiel loopt, scheelt een hoop stress.
Pagina: 1