Nee!
Wat jij dacht over die lucht er tussen dacht ik eerst ook, maar je moet ff goed nadenken en dan zie je wel in wat ik bedoel.
Oke ik zal het nog duidelijker uit leggen.
Ik heb één processor die in mijn systeempje netje 49/50 graden aangeeft (athlon 850 @ 960). Voor een 960 mhz athlon is dat heel normaal.
Nu doe ik um op een MSI K7T Turbo en de proc wordt 78 tot 85 graden. Met de zelfde cooler uiteraard.
Want denk je dan? Het is onmogelijk dat iemand hier verklaart dat dit normaal gedrag is. En ja die cooler zit er wel goed. Meerdere malen geprobeerd.
Dit plaatje is de situatie van de proc zonder wijziging van de sensor:
Je ziet dat de temperaturen niet kloppen.
85 graden had 50 moeten zijn. dus 65 zou misschien 40 moeten zijn en 52 30, omdat de lucht er onder, zoals jij zegt koeler is.
Ook zie je dat de sensor de core niet raakt. Maar dat geeft niet want dat is met een formule doorberekent. Normaal zou de temp daar misschien 70 graden zijn, maar omdat ze de temp keer 1.2 bijvoorbeeld gedaan hebben komt het wel aardig uit. Je kan een AMD cpu nooit exact meten, omdat de sensor niet in de core zit, zoals dat wel bij een Athlon 4/PIII/P4 het geval is. Dus het blijft altijd met verhoudingen werken.
Dus wat is er erg aan om de sensor op het nivo van 52 graden te brengen. Als dat meer in de buurt komt wat ie zou moeten (lees goed NIET wat ik zou willen) aangeven, klaar toch? Op een of andere manier is deze sensor niet helemaal goed en heeft bijvoorbeeld een te lage weerstand dan gemiddeld bij een bepaalde temp. Als je de temp dan verlaagd (dwz de sensor iets naar beneden duwt) wordt de werkelijke temperatuur inderdaad lager en de weerstand hoger (doet er ff niet toe of het een PTC of NTC is), hierdoor komt de weerstand naar temp formule die MSI aan houdt wel goed uit en zie je nu de werkelijke temperatuur wel goed op je comp! (ongeveer dan).
Als de proc dan weer idle draait, daalt de werkelijke temp van de proc en ook de lucht waar de sensor staat. Dus als je daar de formule weer overheen haalt komt wel weer ongeveer op de werkelijk temp. Het blijft in verhouding zeg maar.
Als je het nog niet snapt, sja dan weet ik het ook niet meer.
Het is een beetje eng idee inderdaad dat je de lucht temp meet (die ook niet goed wordt gemeten), maar daardoor fake je het omreken algoritme zo dat het wel goed uitkomt....
Nog ff je quoten:
Wat ik wel snap is dat als je de temp sensor naar beneden buigt, zodanig dat ie de processor niet meer raakt, de temp van de lucht eronder gemeten wordt en niet de temp van de proc zelf.
Je meet sowieso de temp van de proc niet, zie boven.
En omdat die sensor niet fris is, meet ie de temp als ie er een stuk van af staat ook niet goed! De lucht wordt ook verkeerd gemeten. Je snapt dat een sensor niet digitaal is en het niet het aantal graden zo in 0 en 1nen doorpompt, toch?
Er moeten er berekenen gedaan worden over de analoge gegevens.
Dat is dus jezelf voor de gek houden en temp redings krijgen die je graag wilt zien maar niet kloppen
Kloppen nooit helemaal, maar waarschijnlijk beter dan eerst.