Begin in beton gegoten afvoer afgebroken, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 10:20

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Altijd als ik A probeer te maken gaat B kapot. Vandaag heb ik de afvoer vanuit te keuken 'gerepareerd', een gelijmd t-stuk lekte dus die heb ik vervangen voor een t-stuk met een knel bevestiging, so far so good. Maar in plaats van meteen te zagen, heb ik eerste geprobeerd de afvoerbuis los te wrikken. Hierbij is een stukje van een bocht die in een betonnen vloer is gegoten afgebroken. Gelukkig valt het stuk van de afvoerbuis wat in het afgebroken stuk gaat er diep genoeg in om niet te lekken. Maar toch zit is mij niet lekker, wat te doen?

Het afgebroken stuk heb ik nog dus wellicht kan ik het er met PVC-lijm weer aanlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:32

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Beginnen met hakken, richting de doe het zelf winkel, bocht kopen en beton.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, begin eens met een foto... Dicht is dicht zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat is de afmeting van de afvoer? Als het een 50mm buis/bocht is kan je er nog voor kiezen om een 50/40 kasrubber er in te zetten en de leiding er boven vervangen naar 40mm. Maar als je het goed wil doen, openbreken! Bocht los maken met een föhn

[ Voor 8% gewijzigd door Aapie op 02-01-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
ohno_nl schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:57:
Altijd als ik A probeer te maken gaat B kapot. Vandaag heb ik de afvoer vanuit te keuken 'gerepareerd', een gelijmd t-stuk lekte dus die heb ik vervangen voor een t-stuk met een knel bevestiging, so far so good. Maar in plaats van meteen te zagen, heb ik eerste geprobeerd de afvoerbuis los te wrikken. Hierbij is een stukje van een bocht die in een betonnen vloer is gegoten afgebroken. Gelukkig valt het stuk van de afvoerbuis wat in het afgebroken stuk gaat er diep genoeg in om niet te lekken. Maar toch zit is mij niet lekker, wat te doen?

Het afgebroken stuk heb ik nog dus wellicht kan ik het er met PVC-lijm weer aanlijmen.
Geen idee hoe jouw huis in elkaar steekt maar hier gaat de keuken afvoer recht naar beneden de kruipruimte in. Als ik de boel hier kapot maak kan ik er relatief makkelijk een heel nieuw stuk buis in steken met beperkt hakwerk.

oh ik had het stukje 'bocht in beton gegoten' gemist. Dan gaat dat waarschijnlijk niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door leecher op 03-01-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Geen pvc lijm maar 2 componenten of epoxy gebruiken om te lijmen.

Pvc lijm heeft een beperkte levensduur en begeeft het snel als er krachten op komen te staan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
In de categorie "goede raad komt altijd te laat".

Het had mij ook kunnen overkomen, behalve dat ik voor prutsen met leidingen in muren of vloeren toch een loodgieter zou bellen (leidingen daarbuiten, afgezien van gas, zijn een ander verhaal).

Een knelkoppeling in een muur of vloer moet je sowieso niet willen, en je hebt gelijk de huidige aansluiting niet te vertrouwen, want als er ooit een verstopping zit voorbij het punt waar de breuk zit, dan blijft het water daarvoor staan en zal het mogelijk toch lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:39
Wilke schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:45:

Het had mij ook kunnen overkomen, behalve dat ik voor prutsen met leidingen in muren of vloeren toch een loodgieter zou bellen (leidingen daarbuiten, afgezien van gas, zijn een ander verhaal).
Gas is juist het makkelijkst om zelf te doen hoor, staat het minste druk op/lekt t minst snel :P

Zonder foto kan je hier weinig zinnigs over zeggen. Stukje van de zijkant aanplakken is beunen. Als het kan afzagen en wat nieuws erop lijmen of stukje uithakken, wel voorzichtig hakken!

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53
Klein stukje afgebroken, lekt niet → lekker laten zitten

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Er is ook een bedrijf die dat soort afvoeren repareert zonder te hakken. Er wordt dan een speciaal goedje ingespoten waardoor het weer waterdicht is. Ik zal het even navragen. :)

Edit: Tubus systeem dus. https://tubussystem.nl/afvoer-repareren-zonder-breken/

[ Voor 18% gewijzigd door pjot1 op 03-01-2020 22:17 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Ik was even een weekendje offline. In breken heb ik natuurlijk niet zoveel zin in maar als het niet anders kan dan moet het maar, al lijkt tubussysteem me ook wel een mooie optie. In ieder geval zal ik zal morgen een paar fototjes posten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LNKq8Z3/IMG-2286.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qnn7nFQ/IMG-2284.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door ohno_nl op 07-01-2020 12:07 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:45:

Een knelkoppeling in een muur of vloer moet je sowieso niet willen, en je hebt gelijk de huidige aansluiting niet te vertrouwen, want als er ooit een verstopping zit voorbij het punt waar de breuk zit, dan blijft het water daarvoor staan en zal het mogelijk toch lekken.
Gelukkig ben ik niet de enige met 1 1/2 rechterhand. De knelkoppelingen zijn allemaal makkelijk bereikbaar, dus niet in de vloer of muur. Ik moet er makkelijk bij kunnen omdat de boel soms verstopt raakt. Degene die het aanheeft gelegd had beter 50 mm ipv 40 mm kunnen gebruiken, dat had een hoop gedoe voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat steekt er uit in die mof? Niet zo gek dat er meuk aan blijft hangen zo te zien.
Als ik het goed zie wordt er een niet verlijmde mof gebruikt. Dat loopt sowieso over bij een verstopping.
Zou het lekker laten zitten zo als het bij normaal gebruik niet lekt.

Vervangen van die knie (?) Gaat een hele berg hakwerk opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 21:46

Spotmatic

Ken sent me

Is de oriëntatie van de foto's zoals in het echt? Dan doet de zwaartekracht ongetwijfeld z'n werk. Misschien dat het miniem lekt als er ineens veel water verwerkt moet worden maar veel zal het nooit zijn.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:21:
Wat steekt er uit in die mof? Niet zo gek dat er meuk aan blijft hangen zo te zien.
Als ik het goed zie wordt er een niet verlijmde mof gebruikt. Dat loopt sowieso over bij een verstopping.
Zou het lekker laten zitten zo als het bij normaal gebruik niet lekt.

Vervangen van die knie (?) Gaat een hele berg hakwerk opleveren.
Er zat een cocktail prikker in de mof, die heb ik er natuurlijk uitgehaald. Als er een verstopping ontstaat is dat meestal nadat we een paar weken op vakantie geweest zijn. Om te ontstoppen steek ik dan de tuinslang in dit gaat en dicht het af. Door de opgebouwde druk schiet de afvoer dan weer open. Het lekt niet dus ik laat het vooralsnog zo zitten maar houd het wel in de gaten. Als het gaat lekken dan wordt het hakken om de 'knie' 90 graden bocht te vervangen :'( .
Spotmatic schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:24:
Is de oriëntatie van de foto's zoals in het echt? Dan doet de zwaartekracht ongetwijfeld z'n werk. Misschien dat het miniem lekt als er ineens veel water verwerkt moet worden maar veel zal het nooit zijn.
Yep, water valt recht naar beneden. Volgens mij was het gewoon droog, ik zal eens kijken nadat te wasmachine gedraaid heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door ohno_nl op 07-01-2020 12:30 . Reden: quote toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou toch eens nagaan waarom het zo vaak verstopt. Eventueel een bekersifon eerder in het traject plaatsen als afvang.

Coctailprikker in de afvoer... Hoe dan??? :X

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Je zet me wel aan het denken,@MikeyMan. Op deze afvoer zijn, spoelbak met sifon, de vaatwasser en de wasmachine aangesloten. De vaatwasser en wasmachine zijn niet aangesloten met een sifon, slechts een zwanenhals. Daar zou de oorzaak van de verstoppingen wel eens kunnen zitten.

Via die weg zal ook die cocktail prikker daar beland zijn, vrees ik...

[ Voor 11% gewijzigd door ohno_nl op 07-01-2020 12:44 ]

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54

Kheos

FP ProMod
ohno_nl schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:57:
Altijd als ik A probeer te maken gaat B kapot.
off-topic, maar fucking herkenbaar.
En B repareren is altijd een groter werk dan A fixen.
Maar om goed aan B te kunnen moet je eigenlijk eerst C verwijderen en een stukje D losmaken.
C gaat goed, maar D valt kapot en dat model maken ze niet meer, dus moet je ook ineens een nieuwe E aanschaffen.
En dan sta je daar in een rokende ruïne met een hamer in de hand jezelf af te vragen waar het fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kheos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Maar om goed aan B te kunnen moet je eigenlijk eerst C verwijderen en een stukje D losmaken.
C gaat goed, maar D valt kapot en dat model maken ze niet meer, dus moet je ook ineens een nieuwe E aanschaffen.
En dan sta je daar in een rokende ruïne met een hamer in de hand jezelf af te vragen waar het fout ging.
Daarom gewoon gelijk beginnen met E en het goed aanpakken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 13:38

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Ik kom echt niet meer bij van het lachen hier!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54

Kheos

FP ProMod
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:50:
[...]

Dat kan, maar dan kun je dikwijls gewoon beter ineens je F verkopen en verhuizen naar een nieuwe G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

[...]

fantastisch _/-\o_

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:15
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:50:
[...]
Precies, gelijk die klustoko verkopen en in een nieuwbouwhuis gaan wonen :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Precies, gelijk die klustoko verkopen en in een nieuwbouwhuis gaan wonen :+
Ah ja, dan kun je daar de fuckups van de aannemer gaan corrigeren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ach, zoals het spreekwoord luidt:
If it ain't broken, you're not trying hard enough...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 25-06 13:50
Prop papier er in, om alles wat per ongeluk in valt te kunnen pakken.
Bij het afgebroken stuk het beton weghakken (voorzichtig zodat je niet weer iets anders moet fixen).
Plastic regelen (van een stuk buis) wat je om de buitenkant van het afgebroken stuk bevestigd. Met goede lijm bevestigen (als een soort pleister). Hoeft niet rond, maar genoeg over "het gat" heen. Beetje als dit: C)
Dan kan je het afgebroken stuk weer plakken op de plek waar het hoort te zitten, tegen het nieuwe stuk plastic aan. Zoals dit: O)
Prop er weer uit trekken, natuurlijk.
Dan is het weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trouwens... Een cocktailprikker die door je wasmachinepomp heen je afvoer in wordt geblazen? Lijkt mij ook niet heel erg voor de hand liggen toch? :?

@ArnieNFW Dan moet je een stuk plastic vinden dat om het dikke deel van de knie heen past. Wordt nog best een ding denk ik. Hoop moeite voor iets wat intrinsiek al niet waterdicht is ook.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 25-06 13:50
@MikeyMan stuk pvc (van een grotere diameter pijp) afzagen en met een föhn behandelen . Niet veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArnieNFW schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:13:
@MikeyMan stuk pvc (van een grotere diameter pijp) afzagen en met een föhn behandelen . Niet veel werk.
Wordt de verbinding daar waterdichter van dan ie nu al is?

Het blijft een niet-verlijmde mof.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:44

ericplan

5180 Wp PV

Wat is die koperen buis? Toch geen gas? Of CV? Voordat ik zou gaan hakken wil ik dat eerst weten. Een kiezel maakt zo een lek in koper.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Ik zie best wat goede ideeen voorbij komen. Maar waarom niet gewoon een reparatie mof kopen? Die dingen zijn speciaal gemaakt voor dit soort actie's

https://www.gamma.nl/asso...pvc-grijs-40-mm/p/B521439

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:06

Part

Helemaal niets.....

ChojinZ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:12:
Ik zie best wat goede ideeen voorbij komen. Maar waarom niet gewoon een reparatie mof kopen? Die dingen zijn speciaal gemaakt voor dit soort actie's

https://www.gamma.nl/asso...pvc-grijs-40-mm/p/B521439
Reparatie mof gaat net passen helaas. Het eerste stuk is namelijk al de buitendiameter van de buis en de reparatie mof is veel smaler zodat deze in een normale buis past.
Iets dieper gaat ook niet omdat daar al de bocht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Je geeft aan het afgebroken stuk nog te hebben... in dat geval zou ik een pijp erin lijmen met pvc-lijm, het afgebroken stuk er ook aanlijmen en vervolgens van onder tot boven afwikkelen met vulkanische tape
quote: Productinformatie vulkanische tape
toepassingen:
auto-industrie, scheepvaart, loodgieterij, afdichting, isolatie, enz.
de reparatie van lekkende slangen en leidingen, afdichten van fittingen, bundelen van elektrische bedrading, loodgieterij, enz.
zorgt voor een permanente waterdichte afdichting
geschikt voor diverse ondergronden

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CW_Dutchman
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-06-2020
Wat altijd werkt om iets waterdicht te maken is vloeibaar rubber met vilt (allebij van Griffon) niet de mooiste oplossing, maar 100% waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Part schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 00:19:
[...]

Het eerste stuk is namelijk al de buitendiameter van de buis
Zeker niet:
"De mof heeft een groter en een smaller uiteinde voor een buis van 40mm in diameter. "
Maar reparatie moffen heb je in zowat alle soorten en maten.
Part schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 00:19:
[...]

Iets dieper gaat ook niet omdat daar al de bocht zit.
Word idd krapjes maar ik zou het wel proberen. Desnoods pak je het afgebroken stukje en lijm je dat gewoon mee.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

ChojinZ schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Zeker niet:
"De mof heeft een groter en een smaller uiteinde voor een buis van 40mm in diameter. "
Maar reparatie moffen heb je in zowat alle soorten en maten.

[...]

Word idd krapjes maar ik zou het wel proberen. Desnoods pak je het afgebroken stukje en lijm je dat gewoon mee.
Wat je in het beton ziet is de 40mm aansluiting van een lijmmof.
Daar gaat gewoon een 40mm buis in.

Een reparatie mof is gelijk aan de binnen diameter van een buis. In het voorbeeld dat je geeft is dat 33mm. Die kan dan in een afgebroken 40mm buis (binnen diameter 33mm) die uit het beton steekt.
Echter wat je op de foto in het beton ziet is de 40mm aansluiting van een lijmmof.
Daar gaat gewoon een 40mm buis in.
Dan hou je dus 7mm speling over met een reparatie mof..

(nb reparatie moffen hebben voor het afgebroken gedeelte de binnen diameter van de buis en niet de buiten diameter. Anders is het geen reparatie mof.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Part schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Wat je in het beton ziet is de 40mm aansluiting van een lijmmof.
Excuses... dat was me ontgaan.... Maar dan zet je er toch een stukje 40mm pvc tussen? Dus lijmmof, daarin 40mm pvc en daar in weer de repartiemof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Ik zit mee te lezen en zie genoeg mogelijkheden voorbij komen. Als ik een lijmmof in het afgebroken stuk lijm is dat principe dicht. Dan kan ik vervolgens daaroverheen de reparatiemof doen, zoals @ChojinZ hierboven beschrijft. Alleen moet ik er wel voor zorgen dat ik voldoende afschot houd.

En een bekersifon voor de afvoer van de vaatwasser, dan denk ik dat er nooit meer een cocktailprikker en wie weet wat nog meer in de afvoer terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Kort stukje buis er in lijmen. Eventueel met epoxy als je het wil opvullen.
Dan een schuifmof er over.

De schuifmof zodat je het weer los kan halen als er een wattenstaafje. lolly stokje of zo iets in vast komt te zitten.
Pagina: 1