Isoleren garagedak nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Hallo allen,

Graag stel ik jullie de vraag; hoe het beste mijn garage dak isoleren met PIR platen?

Situatie:
Het betreft een garage van een nieuwbouwwoning met een plat dak van ongeveer 6*3 meter. Afschot van het dak is middels EPS platen. Deze lopen af van 9 naar 6 cm. De opbouw van het dak is balkconstructie > (groene) spaanplaat V313 > dampremende of dampdichte folie (niet zeker over) > EPS afschot/isolatie > EPDM onverlijmd > Balst grind.

Ongeveer zo dus (afbeelding 1):
Afbeeldingslocatie: https://www.mijn-dakdekker.nl/wp-content/uploads/omgekeerd-plat-dak-1.jpg

Wanden van de garage zijn enkelsteens, de vloer heeft een isolatie waarde van RC 5 (zelfde als woonkamer). Er is overigens wel sprake van een koude brug, gezien de dekvloer tegen de enkele muur is gestort.

Wat ik al gevonden heb:
Door de isolatielaag is er een groter risico op vochtproblemen. Met name door condensatie en insluiting van vocht tussen de nieuwe isolatie en de spaanplaat. Gevolgen kunnen zijn schimmels en rot van de constructie. Niet wat we willen dus.

Nu dacht ik zelf, als er een kleine ruimte vrij blijft boven het isolatiemateriaal, en er van binnenuit een dampscherm wordt geplaatst, dit geen problemen moet opleveren (zie afbeelding 2). Immers geen insluiting van vocht. Deze kan door bestaande kieren wegkomen naar buiten, eventueel met een beetje hulp door een gaatje te boren.

afbeelding 2:
Afbeeldingslocatie: https://www.isolatiemateriaal.nl/uploads/tx_multishop/images/categories/normal/bin/binnenuit-isoleren-5.jpeg

De balken hebben zelf een diepte/hoogte van 16cm, ik dacht dus aan pir platen van 14 cm. Kan dit op deze manier, heeft iemand daar ervaring mee? Of ga ik tegen problemen aanlopen?

De muren wil ik overigens ook met pir platen gaan isoleren (hogere isolatiewaarde en minder ruimte verlies). Prijs maakt mij minder uit.

Alle tips welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18
je plaatje en omschrijving passen niet bij elkaar (dakisolatie boven of onder de dampdichte laag (epdm/bitumen))

Als je nu een dak hebt met ballast zou je volgens mij een “omgekeerd dak” kunnen overwegen (http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/omgekeerd_dak.htm)

Concreet, boven op je Epdm plaats je xps platen, daarbovenop je ballast. Er veranderd dan niets aan je binnenkant en je hebt geen vochtinsluitng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
brokenp schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:25:
je plaatje en omschrijving passen niet bij elkaar (dakisolatie boven of onder de dampdichte laag (epdm/bitumen))

Als je nu een dak hebt met ballast zou je volgens mij een “omgekeerd dak” kunnen overwegen (http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/omgekeerd_dak.htm)

Concreet, boven op je Epdm plaats je xps platen, daarbovenop je ballast. Er veranderd dan niets aan je binnenkant en je hebt geen vochtinsluitng
Omgekeerd dak is inderdaad een mooie oplossing alleen is zijn dakrand waarschijnlijk te laag en zal je die dan ook moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@Ernemmer en @brokenp dank voor jullie reactie. Mijn dakrand is inderdaad te laag, daarnaast is dit veel meer werk, aanzienlijk duurder en lastiger ivm warmtepomp.

Momenteel zie ik van binnenuit als enige redelijke oplossing mits dit niet voor problemen gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Inmiddels wat meer informatie gevonden. Zo nu en dan tegenstrijdig (wel/niet ventileren). Het komt er op neer hoe hoger de isolatiewaarde hoe beter, want minder grote temp verschillen. Hierdoor minder kans op condensatie.

Ik ga dus voor 14cm PIR, 2 cm spouw er tussen met minimale ventilatie door bestaande kieren. Door de hoge isolatiewaarde van de pirplaat, en de enige isolatie van het eps afschot, verwacht ik geen of minimale condensatie. Verder in de afwerking gebruik maken van dampdichte folie.

Aanbrengen ga ik deze zomer doen, zodat het dak goed warm en en droog is.

[ Voor 7% gewijzigd door B152 op 03-01-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Middels een calculator berekend hoeveel vocht er in kan trekken. Zeer minimaal op gemiddelde waarden. Daarnaast is het een garage die voldoende zon krijgt in de zomer.

iso dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 11:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
B152 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:11:
Hallo allen,

Graag stel ik jullie de vraag; hoe het beste mijn garage dak isoleren met PIR platen?

Situatie:
Het betreft een garage van een nieuwbouwwoning met een plat dak van ongeveer 6*3 meter. Afschot van het dak is middels EPS platen. Deze lopen af van 9 naar 6 cm. De opbouw van het dak is balkconstructie > (groene) spaanplaat V313 > dampremende of dampdichte folie (niet zeker over) > EPS afschot/isolatie > EPDM onverlijmd > Balst grind.
Normaal gesproken wordt er een dampremmer geplaatst in de vorm van PE-folie. Het is nooit 100% dampdicht.
Ongeveer zo dus (afbeelding 1):
[Afbeelding]

Wanden van de garage zijn enkelsteens, de vloer heeft een isolatie waarde van RC 5 (zelfde als woonkamer). Er is overigens wel sprake van een koude brug, gezien de dekvloer tegen de enkele muur is gestort.

Wat ik al gevonden heb:
Door de isolatielaag is er een groter risico op vochtproblemen. Met name door condensatie en insluiting van vocht tussen de nieuwe isolatie en de spaanplaat. Gevolgen kunnen zijn schimmels en rot van de constructie. Niet wat we willen dus.

Nu dacht ik zelf, als er een kleine ruimte vrij blijft boven het isolatiemateriaal, en er van binnenuit een dampscherm wordt geplaatst, dit geen problemen moet opleveren (zie afbeelding 2). Immers geen insluiting van vocht. Deze kan door bestaande kieren wegkomen naar buiten, eventueel met een beetje hulp door een gaatje te boren.

afbeelding 2:
[Afbeelding]

De balken hebben zelf een diepte/hoogte van 16cm, ik dacht dus aan pir platen van 14 cm. Kan dit op deze manier, heeft iemand daar ervaring mee? Of ga ik tegen problemen aanlopen?

De muren wil ik overigens ook met pir platen gaan isoleren (hogere isolatiewaarde en minder ruimte verlies). Prijs maakt mij minder uit.

Alle tips welkom
toon volledige bericht
Zorg inderdaad voor een dampscherm en plaats ontluchtingen op het dak om er zeker van te zijn dat het voldoende ventileert. Je gaat hoe dan ook condensvorming krijgen en dan moet je voldoende ventileren.

Je plaatje suggereert een omgekeerd dak, wat @brokenp al aangaf. Overigens hoe hoog is je opstand? Is het vervangen van de bestaande dakisolatie geen optie? Een geballast grinddak op spaanplaat is niet ideaal. Als je voldoende PIR isolatie kwijt kan op je dak, in plaats van EPS ben je wellicht er ook wel met de R waarde. Denk anders ook aan een goot als je niet uitkomt met de hoogte van je opstand.
Sowieso als je condensvorming krijgt met de spaanplaten is het al gauw foute boel.

Huishoudelijke mededeling:
Zou je de volgende keer je laatste post willen wijzigen als er nog geen nieuwe reactie is?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@tweakduke dank voor je reactie. Zal de volgende keer mijn post even aanpassen.

Het advies wat ik nu uit meerdere hoeken krijg is nadrukkelijk niet ventileren. Zie ook mijn berekening. (Edit; zit een klein vormfoutje in, de epdm moet bovenop de isolatie)

Mbt afbeelding 1, dat is globaal de situatie nu. De isolatie op die afbeelding is in mijn situatie het eps afschot. Deze isoleert ook. Daarom minder kans op condens, zeker bij voldoende dikte van de isolatie aan de binnenzijde. De temp in de spouw zal dan lager zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door B152 op 03-01-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 11:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
B152 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:10:
@tweakduke dank voor je reactie. Zal de volgende keer mijn post even aanpassen.

Het advies wat ik nu uit meerdere hoeken krijg is nadrukkelijk niet ventileren. Zie ook mijn berekening. (Edit; zit een klein vormfoutje in, de epdm moet bovenop de isolatie)

Mbt afbeelding 1, dat is globaal de situatie nu. De isolatie op die afbeelding is in mijn situatie het eps afschot. Deze isoleert ook. Daarom minder kans op condens, zeker bij voldoende dikte van de isolatie aan de binnenzijde. De temp in de spouw zal dan lager zijn.
Volgens je berekening zou het inderdaad kunnen. Als een dak van de buitenzijde bij geïsoleerd wordt, geldt altijd dat de R waarde van de isolatie die erbij opkomt moet hoger zijn dan de R waarde van het bestaande pakket om problemen te voorkomen.

Het enigste wat je niet meeneemt in je berekening is dat je grind op je dak hebt liggen. Het dak zal hierdoor minder snel opdrogen en je 'pakket' warmt minder snel op door de reflectie van het grind.
De luchtspouw die nu onstaat gaat inderdaad uit van een niet geventileerde situatie, dat betekend wel dat je alles goed moet dichtmaken en zorgvuldig met je dampscherm moet werken.
Zelf ben ik een voorstander om een dak van de buitenkant bij te isoleren, maar in dit geval heb je er wel goed over nagedacht :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:57
Dit heet een duo-dak en mag maar word door 50% afgeraden. Sowieso met Pir. Ik wil dit ook gaan maken dan met knauf glaswol 32 en isover km-folie. De folie zorgt voor de waterafvoer die jij in jou ontwerp opsluit.

diskeltische lurker

Pagina: 1