Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:30
Hi,

Ik heb een vreemd probleem met Kodi op Windows.
Een aantal maanden geleden had ik een Taotronics BT-koptelefoon gekocht (nadat mijn vorige BT-koptelefoon kapot was gegaan).
Deze gepaired in Windows en werkte perfect met Youtube, Spotify, Netflix, ...
Toen wou ik een serie kijken in Kodi en merkte ik het probleem, audio stottert als een gek (bijna geen audio eigenlijk) terwijl het beeld wel gewoon doorloopt. Elke paar seconden komt de 'tijdbalk' in beeld, net alsof er even op pauze wordt gedrukt of zo (misschien bufferprobleem?).

In de Audio settings staat de output device op Directsound:default.
Na wat zoeken blijkt Kodi wel perfect te werken als ik als output device Wasapi:Headphones selecteer.
Maar da's dus niet handig want die setting locked het audio-device en dan kan ik dus enkel in Kodi audio afspelen en niet ondertussen bvb iets op Youtube afspelen. :/

Maar nu komt dus het echt vreemde probleem.
De Taotronics koptelefoon ging stuk (knop afgebroken) dus ik stuurde hem terug en bestelde een ander model.
Hierbij had ik dit probleem dus terug niet meer! Ik helemaal blij, jammer genoeg van korte duur.
Bij die nieuwe koptelefoon was de BT range verschrikkelijk, dus die moest ook terug, weer een andere besteld.
En je raad het al, terug hetzelfde probleem in Kodi :'(
Hoewel het wel een ander merk is denk ik wel dat het intern dezelfde hardware is als die Taotronics (zelfde audiomeldingen en zo) dus het is waarschijnlijk iets vreemd met de codec die door de BT-verbinding gebruikt wordt.

Iemand een idee waar ik kan beginnen zoeken? Zou dit ergens iets in Windows zijn, of toch Kodi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Als je wil uitsluiten of het probleem in Kodi zit of in Windows, start dan even op met een bootable USB met bijvoorbeeld OpenElec.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
kroegtijger schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:46:
Als je wil uitsluiten of het probleem in Kodi zit of in Windows, start dan even op met een bootable USB met bijvoorbeeld OpenElec.
Dat zal ik even proberen.
Probleem daarmee is denk ik wel dat OpenElec een volledig ander audio-subsysteem gebruikt dan Windows, dan kan ik toch nog niet weten of het Windows of Kodi is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Fire69 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Dat zal ik even proberen.
Probleem daarmee is denk ik wel dat OpenElec een volledig ander audio-subsysteem gebruikt dan Windows, dan kan ik toch nog niet weten of het Windows of Kodi is?
Als je dan het probleem nog steeds hebt, weet je in ieder geval dat het Kodi is waar je het in kan gaan zoeken :)
Meer informatie over Kodi, en hoe die omgaat met audio binnen de verschillende OSen kan je terug vinden op https://kodi.wiki/view/Settings/System/Audio (en dan met name 1.1 Audio output device zal interessant zijn in dit verband)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
kroegtijger schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:54:
[...]

Als je dan het probleem nog steeds hebt, weet je in ieder geval dat het Kodi is waar je het in kan gaan zoeken :)
Meer informatie over Kodi, en hoe die omgaat met audio binnen de verschillende OSen kan je terug vinden op https://kodi.wiki/view/Settings/System/Audio (en dan met name 1.1 Audio output device zal interessant zijn in dit verband)
Na lang sukkelen (mijn laptop wil blijkbaar geen enkele Libre/OpenElec-stick booten...) heb ik dit getest:
- Andere laptop met W10 en Kodi: zelfde issue
- Android-smartphone met Kodi: geen issue
- RasberryPi met OSMC: wordt standaard niet ondersteund en zijn nog problemen mee, werkt dus niet

Geen idee welke conclusie ik hier uit kan trekken :)

[edit]
Op het Kodi-forum nog iemand gevonden met hetzelfde probleem.
Ik heb daar ook maar even gepost :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 05-01-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Zeer waarschijnlijk dat het te maken heeft met hoe windows het device aanspreekt. Android werkt goed, dus Kodi zelf kan je daarmee eigenlijk al wel uitsluiten als oorzaak. Je probeert in Windows vanuit 2 applicaties (browser en kodi) 1 en hetzelfde device aan te spreken, en dat gaat wel vaker mis. Dat is vermoedelijk dan ook de reden waarom met wasapi het device lockt staat. Mogelijk dat andere koptelefoons net iets andere drivers en manier gebruiken van het aanspreken van het device waardoor het wel mogelijk is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
kroegtijger schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:41:
[...]
Je probeert in Windows vanuit 2 applicaties (browser en kodi) 1 en hetzelfde device aan te spreken
[...]
Nee, het gaat ook fout als ik gewoon in Kodi iets afspeel zonder dat er ergens anders audio afgespeeld wordt.

Ik heb vandaag de koptelefoon verwijderd en terug toegevoegd (na op de RasPi te testen) en momenteel werkt het wel normaal.
Vreemd, want ik heb hem ondertussen toch wel al meerdere keren opnieuw toegevoegd (idem met de eerdere TaoTronic).
Ik hou het even in het oog, moest het probleem terug komen maak ik op het Kodi-forum wel een nieuw topic (ik heb daar een niet zo vriendelijk antwoord gekregen, de community hier is toch wel een tikkeltje aangenamer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Hier hetzelfde probleem (bluetooth in Kodi onder Windows). Bij mij overigens met meerdere typen bluetooth headsets. Het ligt volgens mij aan audio doorgifte door Kodi. Youtube geeft namelijk uitstekende audio kwaliteit over de bluetooth headset.

Bij TS opgelost inmiddels, of niet meer terug gekomen? Anders zoek ik nog even verder...

[ Voor 15% gewijzigd door DFKT op 13-06-2020 12:10 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
DFKT schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:08:
Hier hetzelfde probleem (bluetooth in Kodi onder Windows). Bij mij overigens met meerdere typen bluetooth headsets. Het ligt volgens mij aan audio doorgifte door Kodi. Youtube geeft namelijk uitstekende audio kwaliteit over de bluetooth headset.

Bij TS opgelost inmiddels, of niet meer terug gekomen? Anders zoek ik nog even verder...
Nee, niet opgelost, maar ook niet meer verder naar gezocht eerlijk gezegd. Hoewel het toch eigenlijk wel heel irritant is.
Ik had het probleem ook met verschillende koptelefoons (hoewel ik vermoed dat het allemaal chinese clones van elkaar zijn).

[ Voor 9% gewijzigd door Fire69 op 14-06-2020 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
Heb je je sound output al op WASAPI: default geprobeerd in te stellen? (ipv Directsound: default) Gisteravond zelf nog even gezocht en geprobeerd, dat lijkt vooralsnog bij mij het probleem op te lossen...

Geen idee wat dat inhoudt, heb dat niet meer uitgezocht verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
DFKT schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:30:
Heb je je sound output al op WASAPI: default geprobeerd in te stellen? (ipv Directsound: default) Gisteravond zelf nog even gezocht en geprobeerd, dat lijkt vooralsnog bij mij het probleem op te lossen...

Geen idee wat dat inhoudt, heb dat niet meer uitgezocht verder...
Ja, dat staat in de TS, samen met wat het probleem daarmee is :)
Het geluid werkt met WASAPI inderdaad goed, maar zet het audio-device in 'exclusive' mode, waardoor op dat ogenblik enkel Kodi het kan gebruiken.
Aangezien ik vaak series kijk in een window en ondertussen op bvb Reddit scroll is dat voor mij geen oplossing. Videos spelen dan helemaal niet (ook Youtube of zo niet) aangezien ze het audio-device niet kunnen aanspreken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
Excuus, ik was vanochtend alweer vergeten dat je dat opgeschreven had inderdaad :+ Ik gebruik KODI op een HTPC, dus dan is dat locken van de audio geen probleem...

[ Voor 32% gewijzigd door DFKT op 14-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
DFKT schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:57:
Excuus, ik was vanochtend alweer vergeten dat je dat opgeschreven had inderdaad :+ Ik gebruik KODI op een HTPC, dus dan is dat locken van de audio geen probleem...
Dan heb je geluk en is het probleem voor jou (mits een workaround) opgelost. :)

Zoals @kroegtijger zei, ik vrees dat het inderdaad ligt aan het feit dat Windows voor verschillende headsets verschillende drivers gebruikt en dat er bij sommige daarvan ergens een bug in zit.
Pagina: 1