Zonnepanelen optimaal gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01 18:41
Heren,

Ikzelf ben nog niet in het bezit van zonnepanelen, maar de kans dat ik er binnenkort zal installeren is groot.

Nu ben ik zelf vrij op de hoogte qua installatie van zonnepanelen, maar het optimaal gebruiken van zonnepanelen is nog een andere zaak.
Naar mijn mening zijn er een grote groep mensen die nog altijd geen flauw idee hebben hoe zonnepanelen nu eigenlijk werken.Tot op vandaag zie ik nog altijd mensen die niets veranderen aan hun gedrag op het vlak van elektriciteits verbruik na het plaatsen van zonnepanelen.Dit omdat ze ervan uitgaan dat de panelen 24/7 energie opwekken. Dit is natuurlijk deels te wijten aan de installateur die veel te weinig info verstrekt hierover.

Nu vermoed ik dat de meeste tweakers al weten dat de panelen enkel opleveren in het geval er licht of zon op terechtkomt. Maw je zit in zekere zin met een onvoorspelbare bron van energie.

De grote vraag; Hoe benut je dus de panelen optimaal?
Ik heb zelf al even zitten kijken wat op de markt is, en ik kom op het volgende uit:
-Elektrische vuren met ingebouwde wifi. Je kan deze dus vanop afstand laten produceren. De meeste omvormers hebben ook een app, waar je dus op kan afleiden hoeveel Kwh de panelen produceren.
-De basis timer klok in stopcontact vorm. Hier heb je het nadeel dat je vastzit aan je ingestelde waarden voordien. Maw een dichtbewolkte dag kan al een deuk slaan in je optimaal gebruik.
-Toetellen programmeren om in de middag hun functie uit te voeren (wasmachine / droogkast / ...) Hier ook een gelijkaardig probleem als het punt erboven.

Bovenstaande is een voorbeeld, met als poging de panelen optimaal te gebruiken. Wat doen jullie nu om een optimaal gebruik te bekomen?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Zolang er niet meer geproduceerd wordt dan er verbruikt wordt is het toverwoord salderen voor zolang dat nog mogelijk is. Waarom moeilijk doen met optimaal gebruiken als de KWh's letterlijk tegen elkaar weggestreept worden?
Dat is in ieder geval hoe wij er op dit moment tegenaan kijken en ik heb vooralsnog niet het idee dat we dat anders gaan doen als het salderen voorbij is. Reden daarvoor is simpel, we zijn er te "lui" voor en het is iets waar ik eigenlijk geen energie in wil steken.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:14
Door met timers te werken kun je het directe verbruik al flink verhogen.

De was doen wij meestal overdag. De warmtepomp maakt warm water overdag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Rubberen
ninjazx9r98 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:24:
Zolang er niet meer geproduceerd wordt dan er verbruikt wordt is het toverwoord salderen voor zolang dat nog mogelijk is. Waarom moeilijk doen met optimaal gebruiken als de KWh's letterlijk tegen elkaar weggestreept worden?
Dat is in ieder geval hoe wij er op dit moment tegenaan kijken en ik heb vooralsnog niet het idee dat we dat anders gaan doen als het salderen voorbij is. Reden daarvoor is simpel, we zijn er te "lui" voor en het is iets waar ik eigenlijk geen energie in wil steken.
Het gaat erom wanneer het geproduceerd wordt, en wanneer jij verbruikt. Je panelen produceren bij licht en zon - als jij dan in de donkere maanden alles van verbruikers inschakelt als het donker is heb je dus niets aan de opgewekte energie van je zonnepanelen.
Ivow85 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:57:
Door met timers te werken kun je het directe verbruik al flink verhogen.

De was doen wij meestal overdag. De warmtepomp maakt warm water overdag.
Timers lijken mij tot nu toe de meest simpele oplossing. Warmtepompen draaien eigenlijk 24/7, iets wat installateurs wel eens vergeten mee te delen. Qua energieverbruik kan dat wel tellen natuurlijk..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:37
@Rubberen je vergeet misschien wel dat bedrijven vaak een stuk meer verbruiken dan huishoudens, en dat dit voornamelijk overdag gebeurd. Daarom ook dat nachttarief "laag" is.
Door juist snachts stroom te verbruiken zorg je voor een minder "hoge" piek (in zoverre 1 huishouden dat kan beinvloeden) op het stroomnet.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:22
Rubberen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:16:

Bovenstaande is een voorbeeld, met als poging de panelen optimaal te gebruiken. Wat doen jullie nu om een optimaal gebruik te bekomen?
Je doet te moeilijk en houdt te weinig rekening met andere zaken. Een wasmachine, droger of afwasmachine kan je het beste aanzetten als je thuis bent! Is dat overdag dan doe je dat overdag, ben je overdag niet thuis dan doe je dat in de avond. Is het wat minder 'optimaal'? Absoluut, maar aangezien 30% van de woningbranden door apparatuur wordt veroorzaakt is het wel veiliger!

En de energie die je opwekt wordt wel gebruikt, als je het zelf niet gebruikt dan wordt het elders wel gebruikt. Niks om je zorgen over te maken, de energie verdwijnt niet

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:38
Ik ben het met een aantal anderen eens dat we ons hier nu geen zorgen over moeten maken zolang salderen bestaat.
Echter klopt het niet helemaal dat stroom opgewekt wel door het bedrijfsleven gebruikt word. Het probleem met de stroomnetten is dat deze onvoldoende voorzien zijn om de opbrengst hele wijken te kunnen transporteren naar de plaats waar deze verbruikt zou moeten worden, bedrijventerrein.
We kunnen de sroomnetten natuurlijk gaan aanpassen,wat veel geld kost, maar het is veel efficiënter om zoveel mogelijk lokaal te verbruiken.
Daarom zou het ook goed zijn als er op veel plaatsen kleine waterstofcentrales komen die overdag het overschot omvormen en dan nachts de energie weer lokaal terug leveren. Alternatief is natuurlijk iedereen een batterij in huis.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-01 23:16
President schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:47:
[...]

Je doet te moeilijk en houdt te weinig rekening met andere zaken. Een wasmachine, droger of afwasmachine kan je het beste aanzetten als je thuis bent! Is dat overdag dan doe je dat overdag, ben je overdag niet thuis dan doe je dat in de avond. Is het wat minder 'optimaal'? Absoluut, maar aangezien 30% van de woningbranden door apparatuur wordt veroorzaakt is het wel veiliger!

En de energie die je opwekt wordt wel gebruikt, als je het zelf niet gebruikt dan wordt het elders wel gebruikt. Niks om je zorgen over te maken, de energie verdwijnt niet
+1. Je hebt het waarschijnlijk over een paar euro 'winst' per jaar (als dat het al is) maar de kans dat je droger in de fik vliegt is zeker aanwezig. Ik zou zoveel mogelijk proberen om witgoed te gebruiken als je thuis bent.
mastr-dc schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:53:
Ik ben het met een aantal anderen eens dat we ons hier nu geen zorgen over moeten maken zolang salderen bestaat.
Echter klopt het niet helemaal dat stroom opgewekt wel door het bedrijfsleven gebruikt word. Het probleem met de stroomnetten is dat deze onvoldoende voorzien zijn om de opbrengst hele wijken te kunnen transporteren naar de plaats waar deze verbruikt zou moeten worden, bedrijventerrein.
We kunnen de sroomnetten natuurlijk gaan aanpassen,wat veel geld kost, maar het is veel efficiënter om zoveel mogelijk lokaal te verbruiken.
Daarom zou het ook goed zijn als er op veel plaatsen kleine waterstofcentrales komen die overdag het overschot omvormen en dan nachts de energie weer lokaal terug leveren. Alternatief is natuurlijk iedereen een batterij in huis.
Dit lijkt me typisch iets waar een aantal teams van de netbeheerders mooi over kunnen denken/experimenteren en waar wij ons geen zorgen over hoeven te maken :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34
Zoals gemeld maakt het nu met salderen geen ene drol uit. Als het salderen stop (naja wordt waarschijnlijk langzaam afgebouwd) dan zullen wij het wel wat anders gaan doen. We hebben nu 20 panelen op het dak liggen (zuid-oost) die zo'n 5000 a 5500KWH opwekken. Wij verbruiken zelf zo'n 5800 (komt vooral door een hybride wamtepomp).

Dit jaar komt er waarschijnlijk nog een elektrische auto bij. TZT als salderen wordt afgebouwd zullen we de vaatwasser vooral overdag laten draaien (doen we nu standaard in de nacht) en zoveel mogelijk de auto overdag opladen indien mogelijk. Was/droger doen we nu al overdag. Verder zie ik geen grote winst te behalen...als iemand anders dat wel ziet hoor ik het graag :)

• ninjazx9r98
  • Nu online
Rubberen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:33:
[...]

Het gaat erom wanneer het geproduceerd wordt, en wanneer jij verbruikt. Je panelen produceren bij licht en zon - als jij dan in de donkere maanden alles van verbruikers inschakelt als het donker is heb je dus niets aan de opgewekte energie van je zonnepanelen.
Waarom maakt dat uit zolang we salderen? Ik bekijk het niet vanuit het milieu of vanuit gebruiken wat ik zelf opwek maar puur vanuit de portemonnee.
Als ik in 1 jaar 4000KWh opwek in totaal en ook 4000KWh verbruik in totaal dan betaal ik nul aan verbruik. Donkere maanden, gebruiken tijdens zonlicht doet er dan allemaal niet toe.
In de zomer heb ik een overschot ten opzichte van het verbruik en in de winter verbruik ik meer dan ik opwek maar dat middelt weer netjes uit.
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Rubberen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:33:
[...]
Jawel, dat kun je terugleveren.

Lees @ninjazx9r98's bericht nog eens goed. Je kunt opgewekte energie salderen. Dat houdt in dat als je overdag een overmaat aan stroom produceert, je dat teruglevert (verkoopt) aan je energieleverancier. Vervolgens mag je per jaar de teruggeleverde energie wegstrepen tegen de afgenomen energie, zolang je onder de streep niet meer hebt teruggeleverd dan afgenomen.

Een manier om dit te bekijken is dat je je het energienet mag gebruiken als buffer: energie die je, als de zon schijnt, teveel opwekt stop je erin, en energie die je extra nodig hebt als het donker is haal je er weer uit. De transportkosten van het schuiven met die stroom hoef je (nog) niet te betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 02-01-2020 22:20 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:22
ninjazx9r98 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:12:
gebruiken wat ik zelf opwek maar puur vanuit de portemonnee.
Normaaltarief (per kWh)€ 0,2260Toon alle details
Daltarief (per kWh)€ 0,2127

Tja, het scheelt 1,4 cent per kWh. Wij verbruiken in totaal 3500 kWh op jaarbasis, momenteel ongeveer 50/50... Dsn hebben we het echt over maximaal 30 euro op jaarbasis wat we zouden besparen, aangezien onder dit stroomverbruik ook dingen vallen zoals router en tv overdag.

Schiet dus totaal niet op om daar echt mee bezig te zijn. De wasmachine overdag IPV in de avond aanzetten kost niet eens 5 cent extra...

@Compizfox een thuis accu zal eerder de norm worden

[ Voor 4% gewijzigd door President op 03-01-2020 06:50 ]

• ninjazx9r98
  • Nu online
@President
Het maakt bij ons helemaal niets uit, wij hebben enkeltarief. Na aanschaf hebben we dubbeltarief uit laten zetten omdat er niet of nauwelijks toegevoegde waarde is voor dubbeltarief. Die was er al zo goed als niet vanwege de tijden van 23:00 tot 07:00 plus weekend en de effecten van de wisseldiensten van mijn vrouw. Dubbeltarief heeft volgens mij ook hoger vastrecht, heb je dat om meegenomen in je 30 euro?

[ Voor 38% gewijzigd door ninjazx9r98 op 03-01-2020 09:00 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47

prein2

Monument verduurzamen is leuk

mastr-dc schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:53:

Technisch is dit prima mogelijk, echter heb je een aantal problemen/uitdagingen:
- de capaciteit van het net. Dit is in sommige gevallen onvoldoende. in sommige gevallen voldoende. Als er een nieuwbouwwijk wordt gebouwd met allemaal huizen vol zonnepanelen, dan houdt de netbeheerder al rekening hiermee en ligt er dus een (belachelijk) dik stroomnet. Geen probleem dus (wel zonde van de investering van de netbeheerder overigens). Als je een buurt hebt uit de jaren 50-90 waar opeens iedereen zn dak gaat volgooien, dan is er zeker een potentieel probleem. de kabels fikken de grond uit en de de middenspanningsruimte raakt overbelast. kortom: Dit gaat een steeds groter probleem worden, maar is dat nu op veel plekken nog niet, omdat nog niet iedereen zonnepanelen heeft.

- netverliezen. In een gunstig geval gaat jou opwek naar de buren en hoeft het niet zo ver. In een ongunstig geval dan moet je door een trafo heen, via een middenspanningnet (of in een extreem geval misschien wel via hoogspanningsnet). Dan krijg je flink wat netverlies te pakken.

(overigens is er ook al netverlies door het intern verrekenen over de fases van de eigen meter..)

Op dit moment is het dus waarschijnlijk net zo duurzaam om je gebruik niet aan te passen en je stroom op piekmomenten naar je buren of het winkelcentrum om de hoek te transporteren. De dagen dat we 100% groene energie opwekken in heel europa, dat zijn pas dagen dat de energie van je zonnepanelen niet gebruikt wordt. volgens mij is dat nog nooit gebeurd.
Hierom is verwarmen met een elektrische kachel (COP=1) ook niet duurzaam, ook niet als je zonnepanelen overschot hebt. het blijft een dure vorm van warmte.

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 13:22

Nullifiel

╞═══════╡

@Rubberen Ik krijg het gevoel dat je nog niet op de hoogte was van de (nog actuele) salderingsregeling.

Pas als die er niet meer is, heeft het echt nut om je af te vragen hoe je stroomverbruik kunt bijsturen om je zonnepanelen optimaal te benutten.

Hoewel dat volgens mij een utopie is, aangezien het opgewekte vermogen gedurende de dag net zo veranderlijk is als het weer en niemand een glazen bol al optimaal kan benutten. :+

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• Ivow85
Kaaswagen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:00:
[...]

+1. Je hebt het waarschijnlijk over een paar euro 'winst' per jaar (als dat het al is) maar de kans dat je droger in de fik vliegt is zeker aanwezig. Ik zou zoveel mogelijk proberen om witgoed te gebruiken als je thuis bent.

[...]
Wie een beetje energiebewust wil leven, gebruikt sowieso geen wasdroger. Een paar waslijntjes of een wasrek doen hetzelfde werk tegen véél lagere kosten en milieu-impact.

@Road-runner83 Indien een boiler aanwezig: deze op een tijdschakelaar zetten. 's nachts gebruik je toch geen warm water, zonde om de stilstandsverliezen 's nachts te compenseren door bij te verwarmen. En de warmtepomp overdag het huis een graadje extra laten opwarmen, zodat de verwarming 's avonds eerder uit kan.

Voor de toekomst voorzie ik nog wel meer smart-grid mogelijkheden in en om het huis. Wanneer de EV aan de stekker hangt, kan deze laden aan de hand van het overschot aan eigen opwek. Dus met variabele laad-snelheid. Een slimme diepvries kan overdag de boel wat extra koelen, zodat deze 's nachts niet aanslaat. Bij een koel-vries combi kan de koude uit het vriesgedeelte dan ook gebruikt worden om het koelgedeelte op temperatuur te houden.

Mijn warmtepomp heeft al een smart-grid optie die nu niet in gebruik is. Maar gebruik je dit wel, dan zou je in voor- en najaar de overtollige zonnestroom middels de warmtepomp op kunnen slaan in een buffervat, om vervolgens 's avonds of de volgende dag deze warmte te gebruiken om het huis te verwarmen. Om dat echt nuttig in te zetten moet je wel denken aan buffers van minimaal 1000liter die je in de tuin ingraaft.

De grote overschotten in de zomer écht helemaal zelf afromen zal een lastige opgave worden.

[ Voor 58% gewijzigd door Ivow85 op 03-01-2020 09:48 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Road-runner83
@Ivow85 We hebben naast een CV ketel de Iventum Ecolution Combi 50. Dit is een warmtepomp maar heeft ook een vat van 50l voor warm water. Dat ding verbruikt erg veel stroom. Ook 's nachts volgens mij. Zou ik daar een tijdschakelaar tussen kunnen zetten of is dat slecht voor het apparaat? Hij is afgelopen zomer al vervangen na 3jr....hadden toen een storing en beste was omruilen (allemaal onder garantie gelukkig :)).

• Ivow85
Feitelijk is dat je ventilatie-unit. Die 's avonds/'s nachts uitzetten lijkt me geen goed plan. Dan zijn doorgaans alle bewoners thuis en heb je dus een groot belang bij voldoende ventilatie.

Verwijderd

Rubberen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:16:
Dit is natuurlijk deels te wijten aan de installateur die veel te weinig info verstrekt hierover.
Als de installateur moet uitleggen dat een zonnepaneel geen stroom opwekt als het donker is denk ik dat die klant zijn investering beter aan wat onderwijs kan uitgeven, lol. Je hebt wel een zeer lage dunk van de intelligentie van mensen die kiezen voor zonne energie.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:23
Een van de redenen dat ik voorlopig nog even afhaak bij zonnepanelen is dat je zonder addiotionele aanpassingen slechts een klein deel van je opgewekte stroom kan gebruiken. De rest moet je terugleveren via een steeds minder, of in ieder geval onzekere, teruglever vergoeding.
Die addionele aanpassing zijn gewoon lastig als je zelf geen klusser bent en je in 30 jaar oud huis woont. Een grote renovatie is geen feest als je ergens woont.

• Rubberen
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Als de installateur moet uitleggen dat een zonnepaneel geen stroom opwekt als het donker is denk ik dat die klant zijn investering beter aan wat onderwijs kan uitgeven, lol. Je hebt wel een zeer lage dunk van de intelligentie van mensen die kiezen voor zonne energie.
Aangezien ik bijna dagelijks met mensen met zonnepanelen in contact kom, heb ik naar mijn mening toch wel een duidelijk beeld van de kennis van mensen op dit vlak. Ik spreek hier wel van 1 op de 10 die zo denkt (even ter verduidelijking)

Ik was wel even vergeten dat het grotendeel hier op het forum van de NL zijde is. Salering is in belgie niet bestaande. Hier in belgen land noemt het prosumententarief. Er zitten wel gelijkenissen in de 2 benoemingen, maar na even wat te googlen zijn jullie in NL wel een stuk beter af.

Vanaf 2020 is het in belgie zo dat bij de installatie je verplicht moet overstappen naar een digitale meter. Wat die digitale meter precies inhoudt voor zonnepanelen is nog niet in steen geschreven, vandaar ook dat er wel commotie rond is.

Het is zelfs zo, dat voor het jaar 2020 er nog niet bepaald een wetgeving is voor de digitale meter - ze houden voorlopig de wetgeving van de analoge meter aan. Echter geven ze aan dat er in 2021 veranderingen zullen gebeuren maar wat die veranderingen zijn weet dus niemand. Ikzelf kan me moeilijk inbeelden dat het beter wordt dus ik ga ervan uit dat het financieel niet aantrekkelijker zal worden.

Prosumententarief:
Je betaalt de staat een bedrag afhankelijk van de kwh van je omvormer om gebruik te mogen maken van het net. Dit is afhankelijk van je netleverancier. De goedkoopste is 76euro - de duurste is 100euro.
Dus voor een omvormer van 4Kwh betaal je jaarlijks 306euro voor de goedkoopste - 400euro voor de duurste.

Verder is het voor zover ik weet ook nog zo dat als je verbruik p/jaar 3000kwh is, en je omvormer 2800kwh heeft opgebracht - je enkel maar de 200kwh moet betalen. (dit is wat jullie salering noemen dus).

Maar alles hangt dus af in belgenland wat ze nu eigenlijk met die digitale meter van plan zijn.. Het VREG geeft zelf aan dat de consument meer moeten focussen op eigen gebruik van de opgewekte energie, dus ik vermoed sterk dat we daar zéér snel naartoe zullen gaan:

''Zonnepanelen

De energietransitie kan niet enkel worden getrokken door de overheid en de energiesector. Ook het engagement van burgers en bedrijven is noodzakelijk om de transitie tot een goed einde te brengen.

Ondertussen zijn al honderdduizenden gezinnen en bedrijven in Vlaanderen op de trein van de hernieuwbare energie gesprongen door zelf zonnepanelen (photovoltaïsche- of PV-installaties) te installeren. Die trend zal zich ook de komende jaren verder doorzetten. Die evolutie zorgt voor een grondige verandering van het energielandschap. Zo gaan consumenten ook zelf energie produceren – ze worden prosumenten – en op het elektriciteitsnet zetten. Niet alleen de energieconsumptie gebeurt decentraal, ook de energieproductie gebeurt steeds meer lokaal.

De komst van de digitale meter maakt zelfconsumptie nog belangrijker. Hoe meer elektriciteit u onmiddellijk zelf verbruikt op het moment dat uw zonnepanelen energie opwekken, hoe minder stroom u van het net afneemt en hoe minder distributiekosten u betaalt.

Met onze simulator schatten we de impact op uw jaarlijkse elektriciteitsfactuur in, zowel als u al zonnepanelen heeft maar ook als u overweegt om zonnepanelen te plaatsen. We geven u ook een inschatting van uw zelfconsumptie met tips om deze te verhogen.

Sinds 1 augustus kan u onder bepaalde voorwaarden een premie voor een thuisbatterij aanvragen bij het departement Omgeving''

https://www.vreg.be/nl/zonnepanelen-en-de-energietransitie

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ah een zuiderbuur, dat verklaard een hoop :)

Ik heb tijdens de periode waarin erg veel onduidelijkheid was wat salderen zou worden mijn panelen gelegd. Ik heb er toen bewust voor gekozen om niet te kiezen voor de hoogste opbrengst, maar voor de beste dag verdeling, zodat je meer eigen gebruik hebt.

Volgende stappen zijn technieken zoals zappi eddi, smarthome, thuisaccu etc
maar in mijn geval gaat daar nog wel 7/8 jaar overheen ivm de salderingsregeling.
Ik zou even op fora in engeland kijken, daar zijn de regelingen meer vergelijkbaar met die van belgie.
Voorbeeldje hoe het zou kunnen (wel iets netter afwerken/ aansluiten, vergeleken met de regels hier is dit middeleeuws)

YouTube: Can you run your house on a battery? Tesla Powerwall 2 (Founders Ser...

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Zo'n accu is natuurlijk de grootste onzin. Zo'n Powerwall van 13,5 kWh kost iets van €9K. Dat betekend dat je break-even bereikt na ruim 3000x laden en ontladen... in het geval van 100% rendement bij de AC > DC > laden > ontladen > DC > AC conversie, 0 zelfontlading, 0 degradatie en een kWh prijs van 22 cent bij inkoop en 0 cent bij verkoop. Maximaal 1 cycle per dag... voor je die 3000 bereikt is dat ding versleten.

Ik schat zo dat het per 450 kVdc zeekabel naar Noorwegen exporteren zodat ze daar een stuwmuur kunnen volpompen een stuk beter is voor het milieu.

Maargoed, TS is uit België, daar zijn de regelingen natuurlijk weer allemaal anders. Milieu-effect natuurlijk niet.

De piek van PV is trouwens in de zomer overdag, dan laat je gewoon de airco draaien.

In Nederland gaat over een paar jaar het salderen langzaam afgebouwd worden en aan het eind blijft er alsnog een bepaald bodemtarief over wat je voor teruggeleverde kWh's krijgt. Dat maakt de rekensom voor de accu nog slechter.

Zolang de prijs van zonnepanelen dan ook nog eens blijft dalen..

• Rubberen
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:57:
Zo'n accu is natuurlijk de grootste onzin. Zo'n Powerwall van 13,5 kWh kost iets van €9K. Dat betekend dat je break-even bereikt na ruim 3000x laden en ontladen... in het geval van 100% rendement bij de AC > DC > laden > ontladen > DC > AC conversie, 0 zelfontlading, 0 degradatie en een kWh prijs van 22 cent bij inkoop en 0 cent bij verkoop. Maximaal 1 cycle per dag... voor je die 3000 bereikt is dat ding versleten.

Ik schat zo dat het per 450 kVdc zeekabel naar Noorwegen exporteren zodat ze daar een stuwmuur kunnen volpompen een stuk beter is voor het milieu.

Maargoed, TS is uit België, daar zijn de regelingen natuurlijk weer allemaal anders. Milieu-effect natuurlijk niet.

De piek van PV is trouwens in de zomer overdag, dan laat je gewoon de airco draaien.

In Nederland gaat over een paar jaar het salderen langzaam afgebouwd worden en aan het eind blijft er alsnog een bepaald bodemtarief over wat je voor teruggeleverde kWh's krijgt. Dat maakt de rekensom voor de accu nog slechter.

Zolang de prijs van zonnepanelen dan ook nog eens blijft dalen..
Ik vermoed wel dat accu's in zonnepanelen de toekomst zijn. De eerste stap is gezet, maar zoals vele nieuwe ontwikkelingen zijn deze zeer duur. Kijk maar naar zonnepanelen, die hadden ook eerst een prijs van 16a20000euro terwijl je nu een dezelfde installatie van KWH opbrengst kan kopen voor een 5a6000euro.

Ik hoop dat we hetzelfde traject gaan doorlopen met batterijen.

Momenteel is het dus zo dat je als consument er werkelijk niets aan hebt om een batterij te plaatsen (financieel gewijs dan). Dit vooral omdat ze enkel lithium batterijen willen en geen lood batterijen. lithium is namelijk veel duurder - maar wel milieuvriendelijker. Als het met loden batterijen zou mogen kon het wel nog interessant zijn.

• Road-runner83
wjvh schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:23:
Een van de redenen dat ik voorlopig nog even afhaak bij zonnepanelen is dat je zonder addiotionele aanpassingen slechts een klein deel van je opgewekte stroom kan gebruiken. De rest moet je terugleveren via een steeds minder, of in ieder geval onzekere, teruglever vergoeding.
Die addionele aanpassing zijn gewoon lastig als je zelf geen klusser bent en je in 30 jaar oud huis woont. Een grote renovatie is geen feest als je ergens woont.
In plaats van af te wachten had je ze ook al op je dak kunnen leggen en had je ze waarschijnlijk al terug verdiend voordat het salderen versoberd word. Zoiets wordt niet in 1x afgeschaft maar langzaam afgebouwd.

Wij hebben ze vorig jaar april laten leggen (20 stuks), hadden helaas niet eerder de middelen ervoor en ze zijn nu prijstechnisch wel erg interessant.

Hoe langer je wacht hoe duurder je uit bent is mijn visie...succes! ;)

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Klopt, het punt dat de terugverdientermijn met meer dan een jaar per jaar afnam ligt achter ons.

• Rubberen
Road-runner83 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:16:
[...]

In plaats van af te wachten had je ze ook al op je dak kunnen leggen en had je ze waarschijnlijk al terug verdiend voordat het salderen versoberd word. Zoiets wordt niet in 1x afgeschaft maar langzaam afgebouwd.

Wij hebben ze vorig jaar april laten leggen (20 stuks), hadden helaas niet eerder de middelen ervoor en ze zijn nu prijstechnisch wel erg interessant.

Hoe langer je wacht hoe duurder je uit bent is mijn visie...succes! ;)
En als je ze nog moet plaatsen , zorg dan ook dat de omvormer kan gekoppeld worden aan een batterij.
Pagina: 1