Nieuwe PC samenstellen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:32
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt
Vervanging van de CPU, naar de nieuwe generatie. Logischerwijs houdt dit ook in dat het moederbord en geheugen vervangen moeten worden. De GPU zou ik later vervangen. De huidige PSU is momenteel nog wel goed genoeg, maar ik zou niet direct weten waar ik alle overgebleven kabels heb gelegd. Verder is die volgens mij voor de huidige systemen overpowered. (is nog uit de tijd dat je met een AMD-CPU een kamer kon verwarmen, zeker als die gekoppeld was aan R290X :P )
Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Momenteel bestaat mijn PC uit een Asrock Z97 extreme 9 met een Intel i7 4790K, gekoppeld met DDR3 2,4GHz. Nu zit er een Gigabyte Aorus RX580 in als GPU. Op zich trekt die pc het nog wel, maar ik moet meer en meer grafisch gaan terugschakelen, en dan ben ik niet verslaafd aan 60FPS. Ik kan maar vermoeden dat een zwaardere grafische kaart mijn CPU gaat bottlenecken.
De PC wordt vooral gebruikt voor wat te games, verder tekstverwerking en de vakantiefoto's een beetje oppoetsen

Wat is je budget?
Op zich is geld geen probleem, maar geld langs deuren en vensters buiten smijten vind ik ook een beetje dom. MB, CPU en geheugen moet volgens mij kunnen voor 7-800€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich ben ik content van mijn huidig Asrock bordje. Vroeger veel problemen gehad met een Gigabyte bord. Maar elke reeks is natuurlijk anders. Dus natuurlijk sta ik open voor alternatieven, anders zou ik hier de vraag niet stellen ;)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem zou wall-mounted worden in een 19" rack (nog ruimte genoeg over)
Aangezien in dat rack ook de nodige switchen hangen, is er geen nood aan wifi op het MB. Mijn netwerkapparatuur is geschikt voor 1 gigabitnetwerk, dus het moederbord moet ook niet zijn uitgerust met ethernetpoorten met hogere snelheden (kan geen kwaad als het erop zit, maar er moet niet specifiek gekozen worden). Wel is het een voorwaarde om minstens 2, liefst nog meer M2-sloten te hebben voor SSD's.

Onderstaande lijst heb ik zelf wat bijeen gesprokkeld.
CPU
Het begint al met de CPU. Als we AMD gaan, kies ik dan voor de 3600, 3600x of voor de 3700x. Als ik zo de reviews afga, zou de 3600 al volstaan. Op Gamernexus zijn de FPS-verschillen echt minimaal. En als ik dan toch voor een 3700x ga, kan ik dan al niet beter gaan voor een intel-systeem met een 9700k? Persoonlijk opteer ik toch liever een AMD-systeem. Dat is niet gebaseerd op reviews, maar gewoon gevoel.

Moederbord
Voor het moederbord had ik wel enkele wensen, en die heb ik ook ingevoerd in een filter.
Dan begint het al met gaan we voor een X570-bordje, of kiezen we toch voor de vorige generatie B450-chipset. Ik neig naar een X570, puur omdat een GPU nog later wordt aangeschaft en ik vermoed dat er dan meer gebruik wordt gemaakt van PCI-e 4.0. Ook is er in de pricerange van wat ik wil uitgeven aan het moederbord (rond de 200€) geen moederbord waar je zonder CPU de BIOS-versie kan updaten. Wat je dus al wel moet doen met een B450 (buiten de MAX-reeks van MSI).
Aangezien ik content ben van mijn huidig Asrock-bordje zou ik kiezen voor de X570 Steel Legend. De Gigabyte Aorus Elite is ook een mogelijkheid. Qua specificaties is het dubbeltje kiezen met de Steel Legend. En dan zou het neerkomen op de VRM's, waar Gigabyte in deze reeks blijkbaar toppers aflevert.
Daar waar ik eerst mijn oog had laten vallen op de Asrock, vind ik de Gigabyte wel een rustig bordje (qua looks).

Geheugen
Op zich is het daar gewoon kijken naar wat er in de lijsten staat van de fabrikant. Blijkbaar is de Zen2 al iets minder kieskeurig dan de vorige generaties, maar waarom de problemen opzoeken.
Als ik voor het Aorus Elite ga, zou ik gaan voor Ripjaws. Voor de Steel Legend zou het de Trident Z worden. Dan is het enkel nog kiezen tussen 16 of 32GB. Als ik zie dat ik momenteel met een hoop tabbladen en wat muziek op de achtergrond toch al 7GB in gebruik heb, dan lijkt me 32GB niet verkeerd.
Stelt het probleem dat Gigabyte blijkbaar niet zoveel latjes van 16GB heeft getest, of het zijn er met hogere timings. Zou het dan nut hebben om er 4*8 in te pluggen?

Builds
Ik heb de onderzochte producten even in een lijstje gezet. Tevens een intel-build erbij gezet om de prijzen een beetje te vergelijken. Daar heb ik echter geen verder onderzoek naar gedaan.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 220,99€ 220,99
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 203,-€ 203,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 140,40€ 140,40
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR€ 180,20€ 180,20
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC€ 190,45€ 190,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,64

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 187,05€ 187,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 772,40

Samenvatting
Wat verwacht ik qua antwoorden. Allereerst AMD of Intel. Persoonlijk opteer ik voor AMD. Als het Intel wordt, dan moet ik terug eerst verder onderzoek doen. Input mag altijd natuurlijk :P
Dan de CPU. Ik had altijd in mijn hoofd om een 3700x te nemen, maar als ik alles zo lees, zou een 3600 volstaan voor mij. Graag daar een bevestiging van, of waarom ik toch maar beter voor de 3700x zou moeten gaan.
Het moederbord. De keuze hier tussen de chipsets. Ik weet dat er hier velen zijn die bijvoorbeeld de Tomahawk van MSI aanraden, maar MSI valt met die chipset al volledig af wegens mijn eis qua m2-slots. Dus X570.
Het geheugen.16 of 32. Als ik voor het Gigabyte moederbord ga, en voor latjes van 16GB, dan tuimelen de timings serieus naar beneden (toch als ik voor die ripjaws ga). Dus dan 4 latjes van 8 of toch maar proberen met 2 latjes van 16 die niet in de voorgestelde lijst staan?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Beste antwoord (via Arator op 04-01-2020 03:17)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
99ruud99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:52:
Let wel op , de 3600x heeft een relatief hoog stroomverbruik, al zal je GPU nog veel meer nodig hebben.
TDP-waardes staan niet gelijk aan verbruik!

reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget
Het valt ten eerste op dat het maximale opgenomen vermogen tijdens Cinebench voor de 3600 en 3600X nagenoeg gelijk is, terwijl die laatste toch echt een 30W hogere tdp heeft en dus ook meer zou mogen verstoken.
99ruud99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:52:Qua geheugen zou je normaal aan 16 genoeg moeten hebben. Mocht je in toekomst meer nodig hebben, kan je altijd nog eens 16 bijplaatsen (en zo op 32 uitkomen). Dit is waarschijnlijk goedkoper dan meteen 32 gb erin proppen, welke je amper gaat gebruiken. Let wel op, AMD heeft relatief meer profijt van extra geheugen dan intel. Dus je zou kunnen overwegen om toch al hier extra aan te besteden.
AMD geeft helemaal geen relatief meer profijt van meer geheugen, maar van sneller geheugen.
Dat is dan ook de reden dat je mijn inziens nu voor 32 GB moet gaan als je denkt dat je dat in deze build ooit nodig zult hebben.
Het is de verwachting dat geheugen dit jaar weer duurder wordt, het kost op dit moment niet veel en Ryzen wil liever 2 Dimmen dan 4. De maximale snelheid gaat bij 4 heel vaak omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 03-01-2020 07:56 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:32
Wat betreft de processor: de ryzen 5 3600(x) zou al voldoende moeten zijn. Let wel op , de 3600x heeft een relatief hoog stroomverbruik, al zal je GPU nog veel meer nodig hebben. Ja, de ryzen 7 is stukje beter, maar kost ook meteen de helft meer. (Je geeft niet aan wat je ermee wilt gaan doen, dus denk dat je geen specifieke zware taken gaat doen). Mocht je nu zeggen, ik wil er lang(er) mee gaan doen zou je alsnog na kunnen denken over de 3700...

Je x570 mobo geeft mooie toekomstmogelijkheden, dus zou ik houden zodat je paar jaar goed zit.

Qua geheugen zou je normaal aan 16 genoeg moeten hebben. Mocht je in toekomst meer nodig hebben, kan je altijd nog eens 16 bijplaatsen (en zo op 32 uitkomen). Dit is waarschijnlijk goedkoper dan meteen 32 gb erin proppen, welke je amper gaat gebruiken. Let wel op, AMD heeft relatief meer profijt van extra geheugen dan intel. Dus je zou kunnen overwegen om toch al hier extra aan te besteden.

• Arator
Ik speel wel wat games die ook eerder leunen op de cpu, bijvoorbeeld civ6, hoi4, planet zoo. Was ik inderdaad vergeten te vermelden. :F

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
99ruud99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:52:
Let wel op , de 3600x heeft een relatief hoog stroomverbruik, al zal je GPU nog veel meer nodig hebben.
TDP-waardes staan niet gelijk aan verbruik!

reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget
Het valt ten eerste op dat het maximale opgenomen vermogen tijdens Cinebench voor de 3600 en 3600X nagenoeg gelijk is, terwijl die laatste toch echt een 30W hogere tdp heeft en dus ook meer zou mogen verstoken.
99ruud99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:52:Qua geheugen zou je normaal aan 16 genoeg moeten hebben. Mocht je in toekomst meer nodig hebben, kan je altijd nog eens 16 bijplaatsen (en zo op 32 uitkomen). Dit is waarschijnlijk goedkoper dan meteen 32 gb erin proppen, welke je amper gaat gebruiken. Let wel op, AMD heeft relatief meer profijt van extra geheugen dan intel. Dus je zou kunnen overwegen om toch al hier extra aan te besteden.
AMD geeft helemaal geen relatief meer profijt van meer geheugen, maar van sneller geheugen.
Dat is dan ook de reden dat je mijn inziens nu voor 32 GB moet gaan als je denkt dat je dat in deze build ooit nodig zult hebben.
Het is de verwachting dat geheugen dit jaar weer duurder wordt, het kost op dit moment niet veel en Ryzen wil liever 2 Dimmen dan 4. De maximale snelheid gaat bij 4 heel vaak omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 03-01-2020 07:56 ]

• Arator
De knopen zijn doorgehakt. Gegaan voor de gigabyte elite, de 3700x en 32GB 3200 cas 14 geheugen op 2 sticks.