10T+ HDD voor backups in colocatie (24/7 gebruik)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik zoek een paar 3,5" HDD's in de categorie "betrouwbaar, geschikt voor 24/7 gebruik, lage prijs per G".

Primaire doel word het opslaan van mijn offsite backups in een kleine, extern ondergebrachte (colocatie) machine. (HP Proliant DL20 Gen9.) Daarnaast zal ik d'r mogelijk een paar vm's op gaan draaien.

Snelheid is niet belangrijk, de vm's worden lichte vm's met relatief weinig IO. (Hoewel ik misschien, nu ik dit schrijf, wel Zabbix of een Zabbix agent er op ga installeren.) Wel gaan ze 24/7 draaien.

De backup delta's zijn klein, wegens ZFS snapshots die ik er heen repliceer.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat is je budget?
Budget is flexibel, prijs per G is een belangrijke factor.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja en nee.
Ik heb zelf prima ervaringen met de Toshiba MD series, maar sta zeker open voor andere merken.
MD bestaat volgens mij niet meer, wel de X300 en N300 series.

Dat geeft me dit lijstje, alle 300 series vanaf 10T, gesorteert op laagste prijs per G:
categorie: Interne harde schijven

Dit vind ik een heel interessante schijf (N300 12T):
pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 12TB

Die is een stuk zuiniger dan de X300 (S300 12T):
pricewatch: Toshiba X300 (bulk), 12TB

Ook meteen een stuk goedkoper en de N staat voor NAS. Het ding is specifiek voor dit doel gemaakt dus. :)
(Nja, niet helemaal maar je mag het beschouwen als een NAS waar ik toevallig ook nog een vm of 2 op ga draaien.)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Basis is een DL20 Gen9 met ik meen een G4400 CPU (of vergelijkbaar) en 32G RAM. Die heb ik nog liggen.
Hij zal worden ondergebracht bij ColoClue waar je per kWh betaald. Dus hoe lager het stroomverbruik hoe beter. (Ik ga nog meten of 16G ipv 32G zinvol energie bespaart of niet.)

DL20 quickspecs: https://h20195.www2.hpe.c...nt.aspx?docname=c04834947

Daar gaan normale 3,5" SATA HDD's in. Geen SCSI.

Op die machine komt zoals in mijn intro staat zowel Proxmox VE te draaien als mogelijk een paar lichtere vm's. Primair doel is dus het maken van offsite backups, maar als die machine er tóch hangt, kan ik er net zo goed een paar lichte taken op draaien die niet direct iets met de backups te maken hebben. Het hangt er toch en de backups is 'ie naar verwachting niet meer dan een paar minuten per dag mee bezig.

Snelheid is daarom niet belangrijk, betrouwbaarheid en een lage prijs per G wel.

Als ik enkel kijk naar Toshiba lijkt de N300 series de meest logische keuze, het is ook een van de goedkopere disks in de pricewatch. Ik wil graag weten of dit inderdaad een goede keuze is en of er misschien betere alternatieven zijn.

Qua capaciteit, als ik mijn hele thuisserver wil backuppen (wil ik liefst wel), heb ik nu rond de 6.5T nodig. Ik wil een beetje op de groei kopen en waar mijn thuisserver 4 disks in RAIDZ-1 heeft, kan de DL20 maar 2 disks aan. Die ga ik in mirror draaien, maximale backup capaciteit is dus de capaciteit van één enkele disk. (Daarom wil ik ook niet té hoog gaan zitten. Dat heb ik nu nog niet nodig en het maakt het alleen maar duur.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Betrouwbaar en goedkoop is natuurlijk een gevaarlijke combinatie, maar wellicht heb je wat aan dit nieuwsbericht : nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TVzryY7Yik9YLzsiXnLSXmbI/thumb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Luchtbakker op 02-01-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Luchtbakker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:34:
Betrouwbaar en goedkoop is natuurlijk een gevaarlijke combinatie, maar wellicht heb je wat aan dit nieuwsbericht : nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

[Afbeelding]
Dan zou dit een mooie schijf zijn:
pricewatch: HGST DC HC530 (SATA 6Gb/s, 512e SE), 14TB

Maar hij is vrij prijzig en met 5,9W idle verbruikt 'ie relatief veel stroom.
Een WD Red 12T doet 2,9W idle: pricewatch: WD Red (256MB cache), 12TB

De Toshiba N300 12T doet 4,28W idle.

De kWh prijs bij Coloclue ligt vrij hoog.€0,4168 per kWh dus een machine met lager verbruik loont. (Daarmee vind ik die WD Red wel weer interessant trouwens. 2,9W idle is érg laag, ook qua read en write zit 'ie in de laagste regionen én het is bedoeld als NAS schijf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ik gebruik al jaren red schijven, zowel in een server als 4 stuks in mijn NAS. tot op heden nog geen enkele uitval gehad. Of het verbruik klopt weet ik niet.

De 12tb red zou ook mijn keuze zijn geweest in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Luchtbakker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:41:
Ik gebruik al jaren red schijven, zowel in een server als 4 stuks in mijn NAS. tot op heden nog geen enkele uitval gehad. Of het verbruik klopt weet ik niet.

De 12tb red zou ook mijn keuze zijn geweest in jouw situatie.
Yep.
Ik ben érg tevreden over mijn Toshiba's, maar de WD Red's zitten laag in hun stroomverbruik.
In dit geval telt dat extra hard mee.

Hij is ook nog wel goed te krijgen. Azerty heeft 'm voor € 430,90 liggen.

Deze is alleen bij Max ICT relatief goedkoop (bij Megekko zit 'ie op €421), maar de wattages zijn hele getallen. Dat vertrouw ik nooit zo. :)
pricewatch: Seagate Exos X14 SATA Standard Model, 12TB

Samen met de N300 is 'ie met €0,028 per G wel een van de goedkoopste schijven.

Aan de andere kant, 5W extra kost me nog geen 2 tientjes per jaar extra. (€ 18.26)
http://stroomkosten.michaelplaza.nl/

Da's ongeveer het verwachte verschil tussen 2 WD Red's en 2 iets minder zuinige schijven. Kortom, het loont, maar dan moeten die schijven wel grofweg in dezelfde prijsklasse zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Tip: neem eens contact op met @piet snot . Die heeft ze vaak (nieuw) liggen voor een stuk lagere prijs dan nieuw. Heb bij hem meerdere nieuwe schijven vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJCP Trading
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 22:29
Bedankt voor de aanbeveling luchtbakker! Ik heb inderdaad regelmatig diverse mooie harde schijven en ssd's te koop in V&A.

JJCP Trading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Oh ja, FOEI Max ICT trouwens:

Max ICT: € 337,06
4Launch: € 410,-

Het verschil?
Bij 4Launch zijn ze op voorraad, bij Max ICT "verwacht binnen 12 dagen". Grote kans dat die 'm nooit voor dat geld gaan leveren en die disk alsnog dik €400 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik twijfel op dit moment tussen deze schijven:

(Bulk en Retail voor snelle links richting leveranciers. De MD ter referentie qua stroomverbruik.)

https://tweakers.net/pric...8;1390942;1493020;457510/

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenToshiba MD04ACA500, 5TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk), 12TB€ 340,05€ 340,05
1Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk), 14TB€ 479,-€ 479,-
1Interne harde schijvenToshiba N300 (Retail), 12TB€ 386,-€ 386,-
1Interne harde schijvenToshiba N300 (Retail), 14TB€ 477,36€ 477,36
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 12TB€ 425,69€ 425,69
1Interne harde schijvenWD Red (512MB cache), 14TB€ 512,50€ 512,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.620,60

Ik neig naar de Toshiba N300 12T, vanwege de lagere kosten (scheelt €42,-) per schijf én het feit dat 'ie flink sneller is (7200RPM vs 5400RPM voor de WD RED). Idle is 'ie iets minder zuinig (scheelt 1,38W, goed voor ongeveer €5,- per jaar), bij lezen/schrijven is 'ie juist zuiniger (0.37W). Per saldo zal het minder dan €4,- per jaar schelen bij een kWh prijs van €0,42.

Met de 12T kan ik even vooruit en de retail variant kost €388,- bij Azerty (bulk is duurder, €409,-). De 14T zit meteen op €485,-. De WD RED kost bij Azerty €430,-.

Even goed fors meer dan ik had gehoopt (bijna €800 voor 2 schijven, ik twijfel of ik een spare op de plank wil leggen of die wel aan schaf als er eens een disk knalt), plus dat ik er ook nog 16G aan RAM á €100 (voor 2x8G) bij wil stoppen. (Zit nu 8G in mijn machine, dat is genoeg voor wat ik er nu mee wil, maar 24G is toch even wat lekkerder. Zeker met ZFS dat zich prettig voelt met een beetje ademruimte.)

Hmmm. Het is DDR4.
Bedenk me zojuist dat ik op kantoor nog een machine heb liggen waar dat mogelijk in zit.
(En d'r legitiem uitgehaald mag worden.) Dat scheelt weer €100 op het totaal...

EDIT: Helaas... Da's een DL380 Gen8 en die heeft DDR3. :) Ik heb DDR4 nodig.
Dat feestje gaat dus niet door.

Zijn er nog redenen om NIET te gaan voor die N300? Of is mijn gevoel dat de prijs/prestatie verhouding van die schijven heel goed is juist en kan ik veilig voor de N300's gaan? (En dus hogere prestaties tegen vergelijkbare stroomkosten en fors lagere aanschafkosten verwachten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Terug naar de tekentafel!
Ik blijk maar 2.65T aan werkelijke storage in gebruik te hebben.

Ergens heb ik per ongeluk wat getallen bij elkaar opgeteld die niet bij elkaar opgeteld moesten worden. :)

Als ik die 2.65T netjes op knip, duik ik nog wel onder de 2.5T aan te backuppen data, aan de andere kant ga ik ook weer wat groeien dus laat ik op het moment direct een behoefte hebben aan zo'n 4T netto ruimte.

Dat maakt dat opeens de 8T schijven die per G veel voordeliger zijn interessant worden:
https://tweakers.net/pric...9;717871;1241541;1425224/

Dan lijkt me met name deze interessant:
pricewatch: Seagate IronWolf IronWolf (ST8000VN004), 8TB

Die is zuinig én goedkoop. Ongeveer net zo duur als de Toshiba N300.
Ben ik voor €490 klaar, €735 als ik een reservedisk in huis haal.

Dan nog voor €90 wat geheugen d'r in maakt €835,-

Als ik dan écht wil doe, stop ik er een USB disk in voor het OS, kost bij elkaar rond de €160,- en dan zit ik onder de €985,-

Da's toch een heel ander bedrag dan de €1254 die ik kwijt zou zijn voor 12T disks. (€269 minder)
En het kan ook voor €825, als ik die USB disk niet doe. Ofwel, €429 minder.

Upgradepad is ook logisch. Worden die 8T's over 1 of 2 jaar te krap, koop ik er 2 bij, gaan ze allemaal naar huis in mijn server thuis, koop ik voor de colo 10T's of 12T's. (Die dan in prijs weer gedaald zijn.)

De prijs per G van 10T's en 12T's is gewoon heel erg veel hoger dan die van de 8T disks. (~€0,032 per G vs ~€0,028 per G) Wat dus de 10T's 12T's eigenlijk heel onvoordelige disks maakt. Als ik dat nu niet NODIG heb, is het onzin het nu aan te schaffen, zeker met een mooi upgradepad.

Morgen nog eens goed over na denken dus.

Wel neig ik daarmee naar de IronWolf omdat die nog een stuk zuiniger is dan de N300. Ook iets trager, maar dat maakt voor dit gebruik niet uit.

EDIT:
Ik zie nu dat de N300 8T €15,- per stuk goedkoper is:
pricewatch: Toshiba N300 (Retail), 8TB

Da's toch wel weer interessant. Snellere schijf voor minder geld. :)

Ik heb besteld!
Het is uiteindelijk deze combinatie NAS disk en RAM geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
3Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk), 8TB€ 214,90€ 644,70
2Geheugen internKingston KSM24ES8/8ME€ 50,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,70

Reden voor de N300?
Hij is "maar" €215,- en daarmee relatief goedkoop vergeleken met de directe concurrentie. Op deze manier kwam ik op het totaalbedrag uit van €750,75 wat nog steeds meer is dan ik er aan had wíllen uitgeven, maar minder dan de bedragen waar ik bang voor was uit te moeten geven.

Eind goed al goed.

Vandaag de servers eens gaan bouwen met de 5T disks die ik nu heb. Kan ik meteen mooi de disk-replacement procedure eens testen. :) (Als het in dit stadium mis gaat is dat niet zo erg. Dan moet ik de installatie overnieuw doen. Die documenteer ik uiteraard, dus vervelend maar een grote ramp als het mis gaat.)

[ Voor 33% gewijzigd door unezra op 04-01-2020 11:27 ]

Pagina: 1