Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 16:42
Ik was benieuwd naar de energieverbruik van mijn laptop (Asus UX430).
Nu lees ik op verscheidene websites dat een laptop tussen de 50 -100 W verbruikt. bijvoorbeeld hier: https://www.ecozo.nl/besparen/verbruik

Maar als ik dat na ga lijkt mij dat heel onwaarschijnlijk. Of misschien doet ik iets fout:

Mijn Asus UX430 heeft een accu capaciteit van 50Wh en gaat bij normaal licht gebruik ongeveer 8 uur mee.
Dat betekent dat het elk uur 50/8 = 6.25 Wattuur verbruikt, oftewel 6.25 Watt. Dit vind ik eigenlijk erg weinig aangezien een led lamp ongeveer 3-5 W is.

De adapter geeft aan dat de Output 19 V = 2.37 A. Waar ik wel uit afleidt dat het 45 W (19V x 2.37A) levert. Maar dit doet het alleen als de accu opgeladen moet worden of niet?

Hoeveel verbruikt mijn laptop nu precies?
Als iemand opheldering kan geven hierover zal ik het zeer op prijs stellen.

Beste antwoord (via Maveryth op 02-01-2020 17:58)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je snapt dat die 50-100 watt van de vergelijkinswebsite puur nattevingerwerk is toch?
Mijn laptop kan als het moet 330w verstoken dus je moet het niet te serieus nemen :+
Jouw cpu (uitgaande van de i7-8550U, de krachtigste van de 3 opties) verbruikt maximaal 25w, tel daar speakers, het scherm, interne opslagapparaten e.d. bij op (die allemaal niet zo veel verbruiken) en ik denk dat 50w aardig in de buurt komt van reëel verbruik. Op volle toeren welteverstaan, met de cpu en igpu op 100% belasting, scherm zo helder als mogelijk, volume op 100 en constante disk I/O en nog een paar USB apparaten verbonden for good measure.

Wat jij 'normaal licht gebruik' vindt is voor de cpu, het meest dorstige component, waarschijnlijk even spannend als verf zien drogen, dus verbruikt hij veel minder stroom.
Elektrische apparaten verbruiken hooguit zo veel stroom als ze nodig hebben, je cpu is niet constant de volle 25w aan het vreten natuurlijk. Beetje hetzelfde als een dimmer op een plafondlamp.

Edit: erger nog; de statements op dat soort websites zijn vergelijkbaar met de stelling 'een auto verbruikt 15 liter benzine op 100km'. Voor een deel van de auto's zal het redelijk in de buurt zitten maar voor de meerderheid is het volslagen onzin.

[ Voor 11% gewijzigd door Wintervacht op 02-01-2020 17:58 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:42

No one is listening until you fart

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je snapt dat die 50-100 watt van de vergelijkinswebsite puur nattevingerwerk is toch?
Mijn laptop kan als het moet 330w verstoken dus je moet het niet te serieus nemen :+
Jouw cpu (uitgaande van de i7-8550U, de krachtigste van de 3 opties) verbruikt maximaal 25w, tel daar speakers, het scherm, interne opslagapparaten e.d. bij op (die allemaal niet zo veel verbruiken) en ik denk dat 50w aardig in de buurt komt van reëel verbruik. Op volle toeren welteverstaan, met de cpu en igpu op 100% belasting, scherm zo helder als mogelijk, volume op 100 en constante disk I/O en nog een paar USB apparaten verbonden for good measure.

Wat jij 'normaal licht gebruik' vindt is voor de cpu, het meest dorstige component, waarschijnlijk even spannend als verf zien drogen, dus verbruikt hij veel minder stroom.
Elektrische apparaten verbruiken hooguit zo veel stroom als ze nodig hebben, je cpu is niet constant de volle 25w aan het vreten natuurlijk. Beetje hetzelfde als een dimmer op een plafondlamp.

Edit: erger nog; de statements op dat soort websites zijn vergelijkbaar met de stelling 'een auto verbruikt 15 liter benzine op 100km'. Voor een deel van de auto's zal het redelijk in de buurt zitten maar voor de meerderheid is het volslagen onzin.

[ Voor 11% gewijzigd door Wintervacht op 02-01-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 16:42
Bedankt geen slecht idee.
Wintervacht schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:53:

OK duidelijk, dus die 6.25 W is eigenlijk heel reëel voor een laptop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Maveryth schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:58:
[...]

Bedankt geen slecht idee.

[...]

OK duidelijk, dus die 6.25 W is eigenlijk heel reëel voor een laptop. :)
Als je cpu op zo'n 10-15% zit wel ja, ga je er mee proberen te gamen (wat een pittige kluif is voor een i7-8550U met igpu) zal hij tegen de 50w verbruiken. Zoals ik in mijn ninja edit hierboven al aangaf heeft het alles te maken met de hardware. Sommige cpu's zijn nou eenmaal dorstiger dan anderen, net als dat sommige auto's met een grotere motorinhoud meer benzine slurpen dan anderen. En hoe hard je het gaspedaal intrapt heeft er ook mee te maken, oftewel hoe meer je van je systeem gaat vragen hoe meer stroom het verbruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

Maveryth schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:46:

Hoeveel verbruikt mijn laptop nu precies?
Als iemand opheldering kan geven hierover zal ik het zeer op prijs stellen.
Pak de accu eruit.
Start de laptop op op de netvoeding, en dan kan je meten.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Pagina: 1