Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1316854

Topicstarter
Hallo, ik hoop dat in het juiste forumdeel ben voor deze vraag. Ik kom er maar niet uit! De situatie is als volgt:

Smart TV op de muur

De infra:
-16mm pijp in de muur van tv tot meubel met 2 utp kabels:
-1 utp spare
-1 utp voor HDMI signaal (transmitter-receiver)
-1 HDMI switch 3:1

Bronnen:
-Ziggo kastje
-Playstation
-Sonos Beam

Probleem:
Het geluid gaat niet terug naar de Sonos Beam.
Ik heb de HDMI op de HDMI ARC input van de tv geprikt, maar het gaat dus waarschijnlijk ergens mis in de transmitter-receiver of HDMI switch. Van beide apparaten kan ik niks in de documentatie vinden over iets wat met audio return te maken heeft. Toen ik vanochtend wakker werd, had ik nog nooit van ARC gehoord dus het is mij allemaal wat onduidelijk.

Zou het werken als ik op de spare utp weer een hdmi/utp/hdmi transmitter/receiver doe (direct naar de Sonos ipv switch) Of zou het theoretisch gezien gewoon over 1 kabel moeten kunnen werken?

Switches die ARC wel zouden ondersteunen zijn al fors duurder, dus ik vroeg mij af of dit met een kabel opgelost kan worden. Is een optische kabel misschien een alternatief? Er is een verloopje HDMI-optisch met de Beam meegeleverd. Past zo een optische kabel met plug door een 16mm buis (geen bochten). Of bestaat er een (makkelijkere) manier om de spare utp kabel te gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15
Welk toestel gebruik je om hdmi over utp te steken ? Heb je type van die convertors ?
Beetje vreemd dat dit over utp gaat maar goed...

Kan je niet eerst eens testen zonder de hdmi switch ? Of je bent al zeker dat daar het probleem zit ?

Edit: Kan je een tekening maken van hoe alles nu aangesloten is ?
Je zult inderdaad 2x hdmi nodig hebben volgens mij, 1 voor het beeld en één voor de audio via arc.

Lijkt me wel echt niet handig om dit 2 keer te converteren en over utp te sturen...

[ Voor 39% gewijzigd door Ghostface9000 op 02-01-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/TTSfZ1K

Ik begrijp dat de utp wat omslachtig is, maar een HDMI kabel past niet door een 16mm buis.
Een 'smart' tv kan toch alleen maar op 1 bron werken? Dus als het videosignaal op HDMI 1 binnenkomt, stuurt de tv dan tegelijkertijd geluid terug over HDMI 2 ARC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zowel de switch als de extender werkt niet met ARC

switch:
https://www.bol.com/nl/p/...diening/9200000067873168/

extender:
https://www.marmitek.com/...5-hdmi-extender-over-utp/

Nu ik de prijzen zie snap ik wel waarom 8)7

Horen switches en extenders ARC normaliter wel door sturen? Of is het alsnog beter een extra kabel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:31
Je moet sowieso de sonos van de switch afhalen en apart op de tv aansluiten (ARC).

Als je nu het tv kasje of playstation aan hebt staan sturen deze beeld en geluid naar je TV toe en je TV stuurt het geluid weer terug (ARC, audio return channel). het probleem is deze komt domweg weer bij je playstation uit omdat je hdmi switch deze als actief heeft. als je sonos op de ARC zit en de rest op de normale poort werkt het.

Je tv kastje of playstation stuurt beeld en geluid dan via je switch over utp naar je normale hdmi poort en je tv stuurt het geluid van via de ARC hdmi naar je sonos toe. of je dit middels een hdmi kabel, extra utp met losse transmitter en receiver of middels optisch doet maakt niet zo veel uit.

Optisch kun je makkelijker door je 16mm buis halen gezien deze kabel een flink stuk dunner is. echter bediening van het volume dient zelf ingesteld te worden. gebruik je hdmi dan gebruik je hdmi cec. in- en uitschakelen van je tv kan dan via de google assistant, volume werkt meteen, ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1350410

wellicht mosterd na de maaltijd, maar

Extenders die ARC ondersteunen van toestel naar de bron zijn zeer kostbaar (vaak wordt het optisch / coaxiale signaal separaat mee gestuurd van scherm naar bron)

Als ik je tekening bekijk dan heb je voor deze situatie gekozen om het toestel strak tegen de muur te monteren en de rest van de apparatuur eronder, zonder dat er kabels zichtbaar zijn toch?

De Sonos moet in ieder geval via een rechtstreekse HDMI kabel op je HDMI/ARC input aan de TV worden aangesloten
(zoals door andere tweakers al aangegeven, probeer dit even buiten je 16mm buis om door rechtstreekse kabels te laten lopen)

Mocht dit werken, zoek dan wat dunne Micro HDMI kabels en verloop stekkers naar gewoon HDMI. Als je een rechte buis hebt zonder bochten, dan zou je hier wel 2 van in kunnen trekken. Sonos op de HDMI/ARC, switch op een andere HDMI input en dan zou het moeten lukken (incl. volume regeling via je originele TV remote)

Er komen speciale ARC only over UTP extender setjes aan, maar niet eerder dan mei / juni 2020 (zijn wel betaalbaar)
Pagina: 1