Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 13:00
Is het gebruikelijk dat stuurtjes welke nu op de markt zijn voor de PS4 straks een update krijgen zodat ze werken met de PS5. Sta op het punt om een stuur te kopen maar voor een maand of 10 is dat wat te kostbaar als er geen update komt.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik. Racegames
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb. Kan er niets over vinden
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
De glazen bol is wat wazig, dus dat gaat vrij moeilijk zijn om dat nu al te voorspellen....

De kans is groot dat het werkt, maar niets of niemand zal je daar beloftes over gaan doen natuurlijk zolang het ding nog niet op de markt is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vankleef
snap ik kroegtijger. Ik kan mij wel voorstellen dat er mensen in de tijd van de launch ps4 hier ervaring mee hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 16:35

Vuvuzela

My spire is forming

Je kan bekijken welke stuurtjes de ps4 ondersteunt. Grote kans dat daar wat bijzit dat al ouder is dan de ps4.

Kan me niet voorstellen dat de ps5 de huidige stuurtjes niet ondersteunt.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
Vuvuzela schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:02:
Je kan bekijken welke stuurtjes de ps4 ondersteunt. Grote kans dat daar wat bijzit dat al ouder is dan de ps4.

Kan me niet voorstellen dat de ps5 de huidige stuurtjes niet ondersteunt.
Nou, voor de PS4 en Xbox One moest alles opnieuw aangeschaft worden. Dus ik snap de scepsis wel. Maar Microsoft heeft beloofd dat alle Xbox One Accessoires ook gewoon worden ondersteund bij de nieuwe console. Ik kan me niet voorstellen dat Sony daar als enige van af gaat wijken voor de PS5.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik zat 2 weken geleden met hetzelfde dilemma, wilde een fanatec setje kopen maar geen idee of die ook op de ps5 gaat werken. Nog een mailtje naar Fanatec aan gewaagd om te vragen of ze daar al iets over konden zeggen, maar kreeg geeneens antwoord.

Dus ik heb maar weer een t300rs gekocht.

Oftewel ik durfde het niet te gokken om ergens tussen de 700 en 1000 € er aan uit te geven om dan weer op MP te moeten gaan zeuren om te verkopen tegen die tijd.
Die t300 was 249, das nog te overzien. Als die straks gewoon werkt is het mooi en anders kopen we tegen de tijd wel alsnog een Fanatec. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:18
Het zal een gokje worden. Zolang er niks is bevestigd weet niemand hoe het exact gaat lopen.
G27 en G29 zijn bijna identiek qua hardware, maar toch werkt G27 niet op PS4.

Ik verwacht persoonlijk dat G29 wel zal werken op PS5, dit i.v.m. de backwards compatibility voor PS4 games & save data.

Het zou een stunt zijn (maar eigenlijk niet eens verassend) als je dan A Kwaliteit accessories niet meer zou kunnen gebruiken.

Ben je ook een PC gamer? Dan komt je G29 sowieso nog wel van pas. Zeker tweedehands zijn deze stuurtjes te vinden voor 150 - 200 eur.

1 ding is zeker, niemand hier kan jou met zekerheid zeggen wat er gaat gebeuren, ook niet uit ervaring van de PS4 launch.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:16

DarkSide

theres no place like ::1

Het is idd maar afwachten.
De PS5 wordt wel backwards compatible met de PS4 qua games.

Maar er is nog niets bekend over accesoires etc.
Ik vermoed dat een stuurtje voor de PS4 prima zal werken op de PS5.
De PS3 en PS4 was een switch op stuurtjes. En als je op de PC werkt moet hij ook op PS4 stand staan.

Aangezien consoles min of meer x86 systemen zijn acht ik de kans groot dat de PS5 dit ook gewoon ziet als een USB device.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

DarkSide schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:08:

De PS3 en PS4 was een switch op stuurtjes. En als je op de PC werkt moet hij ook op PS4 stand staan.

Aangezien consoles min of meer x86 systemen zijn acht ik de kans groot dat de PS5 dit ook gewoon ziet als een USB device.
Het is technisch 100% mogelijk volgens mij.

Maar ik denk ook dat je afhankelijk bent van de leverancier, die zal toch iets van een driver aanpassing oid moeten doen, en dat zal geïmplementeerd moeten worden in het os.

En dan gaan ze gewoon een rekensom doen, hoeveel hardware denken we opnieuw te kunnen verkopen als we het niet compatible maken, hoeveel kost het om drivers up to date te maken en is het wellicht handiger om goodwill te kweken bij onze klanten, en uiteraard wat doet de concurrentie, je wil niet de enige in je soort zijn die zegt dat het niet kan.

Maar ik zou er aan uitgeven wat je in een goed jaar voor 50% durft af te schrijven.

Hangt er ook nog vanaf of je direct bij launch een ps5 gaat kopen. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Flagg schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Het is technisch 100% mogelijk volgens mij.

Maar ik denk ook dat je afhankelijk bent van de leverancier, die zal toch iets van een driver aanpassing oid moeten doen, en dat zal geïmplementeerd moeten worden in het os.

En dan gaan ze gewoon een rekensom doen, hoeveel hardware denken we opnieuw te kunnen verkopen als we het niet compatible maken, hoeveel kost het om drivers up to date te maken en is het wellicht handiger om goodwill te kweken bij onze klanten, en uiteraard wat doet de concurrentie, je wil niet de enige in je soort zijn die zegt dat het niet kan.

Maar ik zou er aan uitgeven wat je in een goed jaar voor 50% durft af te schrijven.

Hangt er ook nog vanaf of je direct bij launch een ps5 gaat kopen. :)
De kans is groot dat je met bijvoorbeeld een DriveHub of vergelijkbaar device het allemaal wel werkend gaat krijgen, maar zoals ik al eerder aangaf zal er niemand nu zijn die dit kan beloven. Misschien dat Sony plots bedenkt dat het een "leuk idee" is als ze een eigen draai aan hun input devices gaan geven en er een gesloten systeem van maken, en dan kan je daarna geen kant meer op ermee. Momenteel is er nog veel te weinig officieel bekend / bevestigd omtrend de PS5 om er ook maar iets zinvols verder over te zeggen... een input device is qua hardware en werking extreem simpel dus als het een open systeem blijft, dan komen er vanzelf ook wel weer DriveHub achtige oplossingen. Hou er wel rekening mee dat dit vermoedelijk niet vanaf dag 1 al het geval zal zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
chriistiix schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:47:
Het zal een gokje worden. Zolang er niks is bevestigd weet niemand hoe het exact gaat lopen.
G27 en G29 zijn bijna identiek qua hardware, maar toch werkt G27 niet op PS4.

Ik verwacht persoonlijk dat G29 wel zal werken op PS5, dit i.v.m. de backwards compatibility voor PS4 games & save data.

Het zou een stunt zijn (maar eigenlijk niet eens verassend) als je dan A Kwaliteit accessories niet meer zou kunnen gebruiken.

Ben je ook een PC gamer? Dan komt je G29 sowieso nog wel van pas. Zeker tweedehands zijn deze stuurtjes te vinden voor 150 - 200 eur.

1 ding is zeker, niemand hier kan jou met zekerheid zeggen wat er gaat gebeuren, ook niet uit ervaring van de PS4 launch.
Het heeft niets met de techniek te maken, maar met de licentie. Een tootje zoals de DriveHub laat dat heel mooi zien.

Middels de Drivehub kan ik mijn Thrustmaster TX (een Xbox en PC stuurtje) gebruiken op de PS4. Andersom kan ook (de Thrustmaster T300 op de Xbox One). Maar het kan nog veel exotischer; hightech pedalen zoals van Heusinkveld en Fanatec gebruiken op de Xbox en PS4, dat terwijl die helemaal niet ondersteund worden door welke console dan ook.

Dit alles werkt doordat de DriveHub gebruik maakt van de licentie die logischerwijs in een PS4 of Xbox Controller zit. Doordat je het stuurtje + pedalen en de originele controller op de DriveHub aansluit en de DriveHub zelf vervolgens verbinding laat maken met de console, weet het vernuftige stukje sofware alles aan elkaar de knopen.

Dus mocht Sony alsnog besluiten om de PS4 stuurtjes geen ondersteuning te laten geven op de PS5, dan ga ik er vanuit dat een DriveHub dat alsnog weet op te lossen :)

@kroegtijger heeft natuurlijk gelijk door te zeggen dat niemand je momenteel enige garantie kan geven, er is nog niets bekend over de PS5. Maar @Jimmy J. heeft zelf als gebruiker meegemaakt hoe vlot er nieuwe firmware voor de DriveHub beschikbaar kwam toen hij meldde dat zijn setje Heusinkveld pedalen niet goed functioneerde op de Xbox One.

[ Voor 8% gewijzigd door Rossi46 op 03-01-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 10:22
DarkSide schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:08:

Dit is koffiedik kijken. Zelf werkten mijn Fanatec stuur die eerder op een XboX 360 werkte niet op een Xbox One. Daardoor zelfs een tussenbox gekocht, zodat deze apparaten wel werken en 2 jaar terug een nieuw stuur gekocht. Dus ervan uitgaan dat Fanatec voor een PS4 ook op een PS5 gaan werken, zou ik wat kort door de bocht vinden.

Zelf heb ik eerder een DriveHub gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
RobbieHifi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:47:
[...]

Dit is koffiedik kijken. Zelf werkten mijn Fanatec stuur die eerder op een XboX 360 werkte niet op een Xbox One. Daardoor zelfs een tussenbox gekocht, zodat deze apparaten wel werken en 2 jaar terug een nieuw stuur gekocht. Dus ervan uitgaan dat Fanatec voor een PS4 ook op een PS5 gaan werken, zou ik wat kort door de bocht vinden.

Zelf heb ik eerder een DriveHub gebruikt.
Zie mijn eerdere opmerking dat Microsoft heeft bevestigd dat alles wat nu op de Xbox One werkt, blijft werken op de nieuwe consoles. Het zijn wat dat betreft momenteel echt andere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:17
Het lijkt me sterk dat het niet gaat werken, net als backwards compability is het ondersteunen van oude configuraties wel iets van nu.
De oude games moeten ook op de nieuwe hardware werken.

Er zijn wel wat geruchten met betrekking tot nieuwe knoppen op de controller, niet geheel toevallig bracht Sony onlangs een accessoire uit wat dat aan de huidige controller toevoegt. Daarmee lijken ze al voor te borduren op het compatibel maken van de huidige controller, al is dat speculatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 10:22
Rossi46 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Zie mijn eerdere opmerking dat Microsoft heeft bevestigd dat alles wat nu op de Xbox One werkt, blijft werken op de nieuwe consoles. Het zijn wat dat betreft momenteel echt andere tijden.
Dat zou zeker wenselijk zijn, mede gezien de investeringen die het tegenwoordig vergt om een geschikt stuur te hebben. Dit zegt alleen nog niet over Sony. Laten we het hopen, want dat betekent dat ik mijn Fanatec spul kan blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vankleef
mooie discussie blijkbaar. Ik snap dat er geen zekerheid gegeven kan worden. De nieuwe consoles zijn er nog niet. Dat ik die ga kopen is wel zeker. 2 kids in de console leeftijd dus ik moet simpelweg wel.

Marktplaats maar is op dan om het risico zo laag mogelijk te laten zijn.

Dank voor jullie antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Rossi46 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Dus jij zegt dat ik best een Fanatec dd2 podium kopen van 2000€?

Nou da's hartstikke mooi, zo maar bestellen, bedankt voor het inzicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1369788

Flagg schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:09:
[...]

Dus jij zegt dat ik best een Fanatec dd2 podium kopen van 2000€?

Nou da's hartstikke mooi, zo maar bestellen, bedankt voor het inzicht. ;)
Ik ga er echt wel vanuit dat fanatec op de ps5 kan. Fanatec heeft nog afgelopen april dus minder dan een jaar geleden nog hele dure nieuwe sturen en bases uitgebracht. Ik ga er niet vanuit dat je deze kan kopen voor over de 1500 euro zodat je vervolgens maar 1 jaar kan gebruiken. Ik ga zelf binnenkort de csl elite f1 set kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploppetou
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 22:23
Ik heb gelijk antwoord gekregen van Fanatec, wel een voorgeprint exemplaar met antwoorden voor veel gestelde vragen.

"Will the Fanatec PS4 products also be compatible with PS5?
There is currently no information from Sony Computer Entertainment whether the official PS4 products will be compatible to the upcoming PS5. Therefore, we cannot guarantee any compatibility to the PS5 console or PS5 games at this point."

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem, wil wel kopen, maar ben er nog niet over uit m.b.t. compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De oplossing is simpel, koop een PC

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 21:38

hplos.nl

Zo doet men dat

Denk dat er wellicht nieuwe stuurtjes komen die ondersteuning krijgen voor 'adaptive triggers'. Net als je ps5 controller

Wellicht is dat een reden om toch nog ff te wachten met aanschaf van een stuurtje?

pc | server | laptop | pda

Pagina: 1