audio-opstelling in bijzondere woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrijbuit
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11-2021
Beste tweakers,

Een wat onervaren vraag van een nieuweling hier. Mijn oude stereoset (2.0 opstelling) is nodig aan totale vervanging toe.

Situatie: hier zien jullie mijn woonkamer, de plattegrond vormt een soort grote "F". Tussen het keukengedeelte rechts en de rest van de ruimte zit een "poort" (verlaging t.o.v. het plafond) die het geluid behoorlijk tegenhoudt. De hele ruimte is onderkelderd dus kabels zijn makkelijk te trekken.

Belangrijkste wens is goed muziekgeluid in de woonkamer en de keuken, en wel op meerdere plekken (vooral op de bank, in de erker, aan het aanrecht). Home-cinema ervaring vanaf de bank is leuk maar secundair.

Budget is max 3000 euro.

Zelf was ik tot het volgende gekomen:
  • een AV-receiver met multiroomfunctie
  • 2x vloerstaande Q-acoustics 3050 op plek A en B, met eventueel 2x Q-acoustics 3010 boekenplankluidspreker op plek C en D
  • losse multiroomspeaker of 2x Q-acoustics 3010 in de keuken
Vragen die ik heb:
  • Wat is de beste opstelling? In de erker naast een vloerstaande speaker op plek A of B zitten is niet optimaal. Geluid in voorkamer ook niet. Moet het helemaal anders?
  • Hifi of home cinema? Nadruk ligt op muziek dus hifi ligt voor de hand. Wat is nodig om goed filmgeluid te hebben op de bank, met de TV vlakbij plek C en zo ver van plek A, en evt met "rechts" zwaardere speakers dan "links"?
  • Wat is wijsheid in de keuken, bedenkend dat ik alleen ruimte heb om kleine luidsprekers op keukenkasten te plaatsen?
  • Commentaar op bovenstaand materiaal is ook van harte welkom.
Alvast onwijs bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door vrijbuit op 02-01-2020 16:00 . Reden: link naar foto hersteld ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je afbeelding werkt niet :9

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrijbuit
Dankje Wintervacht, nu hersteld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Buiten dat de afbeelding inderdaad niet werkt, wat vind je belangrijk?

Hoe zit je? wat voor muziek luister je (in wat voor setting... is dit casual, of ben je actief aan het luisteren?).
In de keuken wil je ook goede kwaliteit, maar moet dit even goed zijn als bij de zitruimte?

Ik vermoed dat wanneer je aan het koken bent ben je heen en weer aan het lopen bent. Dan is stereobeeld misschien niet zo belangrijk. Ook als je pan of afzuigkap aanstaat is misschien de kwaliteit toch van minder belang, want dit stoort je luisterervaring wel aanzienlijk.

Ik heb zelf bijvoorbeeld 2 stereo speakers in de zitruimte voor hifi. Een center/sound-bar voor tv, voor het gemak (van de vrouw ook), en in de keuken een draadloze speaker (welke ik op andere plekken ook nog heb staan). De draadloze speakers zijn verreweg de goedkoopste in de opstelling, waarbij de stereo voor de bank de duurste.

Gezien je ruimte, zul je met een set boekenplank speakers een eind komen.

Een voorbeeld zou kunnen; dus geen advies nog;
is dat je een set met sonos kunt neerzetten (of ander merk wat hetzelfde werkt), welke multiroom ondersteund. Je sound-bar zou je center kunnen zijn en je andere speakers aansturen. Je stereo speakers kun je als front gebruiken, en met de een sonos-amp aansturen, of sonos connect. En dan een setje powered speakers nemen, of een losse versterker+speakers. (Er zijn zeker betere alternatieven van Sonos, maar daar heb ik geen ervaringen mee).

Afhankelijk kun je ook kiezen een receiver te nemen, de vraag is waarom zou je dit willen ipv draadloze speakers. De kwaliteit van individuele speakers kunnen beter zijn, maar je opstelling en besturing kan aanzienlijk complexer kunnen worden. Een voorkeur voor receiver zou zijn om meerdere apparaten aan te sluiten. Maar als je bijvoorbeeld al een streaming dienst hebt, geen cds, platenspeler, dvds, of nas hebt staan met muziek zou je je kunnen afvragen of dit nog toegevoegde waarde heeft.

Mijn vraag aan jou betreft receiver vs draadloos is waarom je kiest specifiek voor de receiver?

Wat ik een beetje mis in je opstelling hoe je zou gaan zitten voor je stereo set, en hoe je luisterd als je voor de tv zit. Als ik de afbeelding zie, lijkt het alsof ik naar een oude opstelling kijk.

Voor 3000 euro moet je behoorlijk ver komen overigens.

Actieve front-speakers zou ook een optie kunnen zijn, welke ook wel room-correctie heeft of direct streaming diensten ondersteund. Ook scheelt dat een extra audio-meubel. Kun je er planten ipv neerzetten :+

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrijbuit
Goeie vragen @gitaarwerk... Een poging te antwoorden:
- Luisteren is vooral casual en op meerdere plekken. Ik ga er dus niet vaak echt voor zitten laat staan op één specieke plek, maar het is meer dan een zacht achtergrondmuziekje. De afbeelding klopt nog vwb de bank en TV, verder hebben we stoelen in de erker en eentje precies tussen A en C in.
- Ik luister vooral via Spotify en wil ook CD's kunnen blijven spelen. Muzieksmaak is vooral pop/rock.
- Ik dacht liever geen draadloos als het niet nodig is, in de verwachting met draadloos / Sonos minder geluidskwaliteit voor m'n geld te krijgen. Onterecht? Multiroom hoeft toch niet draadloos? Van complexiteit was ik me nog niet bewust. Aan actieve speakers had ik om dezelfde reden nog niet gedacht.
- In de keuken is kwaliteit en stereobeeld inderdaad minder belangrijk om de redenen die jij noemt, een draadloze speaker zou daar dus goed kunnen.

Ben benieuwd hoe je er met deze aanvulling tegenaan kijkt, ook qua opstelling. En of mijn wens om CD's te blijven spelen best cruciaal is. Room-correctie klinkt in elk geval handig.

Hoe makkelijk/goed kun je elk van de opties die je noemt ook als home cinema gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verdiep je eens in sonos en ga er eens naar luisteren, Misschien is 3x een sonos 5 voor jou een prima oplossing. Voor het geld krijg je strict genomen meer kwaliteit als je geen sonos neemt, maar als je perse wilt dat het één systeem is, is sonos wel perfect

Qua speakerlocaties. Ik zou er eentje (of twee) in de keuken zetten en twee in die woonkamer, maar dan wel links en rechts naast de TV. Of op plek C & D, maar A&B zou ik achterwege laten.

Je kan ook de eis van "een systeem" laten varen en in je woonkamertje gewoon een normaal setje neerzetten en dan in je keuken een sonos of een BT speaker. Daar wordt het allemaal een stuk minder complex van. Enige is dat je dan nit alles tegelijk met hetzelfde aan kan zetten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vrijbuit schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:55:
Goeie vragen @gitaarwerk... Een poging te antwoorden:
- Luisteren is vooral casual en op meerdere plekken. Ik ga er dus niet vaak echt voor zitten laat staan op één specieke plek, maar het is meer dan een zacht achtergrondmuziekje. De afbeelding klopt nog vwb de bank en TV, verder hebben we stoelen in de erker en eentje precies tussen A en C in.
Okidokie. Goed te weten.
[quote]
- Ik luister vooral via Spotify en wil ook CD's kunnen blijven spelen. Muzieksmaak is vooral pop/rock.
[quote]
Cool. Heb je veel cds? ik heb er wel een aantal zelf over, zo een 50(niet heel veel wellicht). Ik merk dat praktisch alles op een of twee na op spotify staat. Ik snap dat je niet een flinke collectie wilt opdoeken. Ook de kwaliteit van spotify is goed genoeg. Vroeger hoorde je nog wel verschil tussen 320kbs en cd, maar dat is praktisch nihil geworden.
Ik doe al mijn flac bestanden de deur uit incl cds, en enkeling houd ik geript op mn nas. Maar het is ook een ritueel misschien wat je wilt behouden.
- Ik dacht liever geen draadloos als het niet nodig is, in de verwachting met draadloos / Sonos minder geluidskwaliteit voor m'n geld te krijgen. Onterecht?
Ik vind het wel persoonlijk onterecht. Ik hoor vaker van audiofielen die wifi niets vinden. Ik snap dat oprecht niet. Ik ben zelf overigens denk ik ook wel audiofiel. Waarom denk je dat wifi slecht is? Als de dienst gewoon tcpip heeft en de streamer is op het apparaat zelf staat, en je remote gewoon je telefoon is, is er niets aan de hand.
Multiroom hoeft toch niet draadloos? Van complexiteit was ik me nog niet bewust. Aan actieve speakers had ik om dezelfde reden nog niet gedacht.
Nee dat hoeft inderdaad niet. Maar je moet je versterker per kanaal instellen. Leg dat ook maar eens uit hoe dat zit aan een wederhelft die het niet ingesteld heeft. Hoop dat ik geen wederheeft aan nu kleineer ;)
- In de keuken is kwaliteit en stereobeeld inderdaad minder belangrijk om de redenen die jij noemt, een draadloze speaker zou daar dus goed kunnen.
Top :-)
Ben benieuwd hoe je er met deze aanvulling tegenaan kijkt, ook qua opstelling. En of mijn wens om CD's te blijven spelen best cruciaal is. Room-correctie klinkt in elk geval handig.

Hoe makkelijk/goed kun je elk van de opties die je noemt ook als home cinema gebruiken?
Hetzelfde eigenlijk.

Ik denk met mijn ervaring van Sonos dat het best een leuke optie is. Met de soundbar kun je dan surround ook krijgen. De play:1s zijn prima als kleine speakers (kunnen ook goed tegen vochtige ruimtes)

Wat JvS aangeeft zou je ook kunnen kijken naar de play:5. Mijn collega was er minder fan van en heeft m teruggestuurd. Zal je wel adviseren om deze te beluisteren. Je kunt ook zoals eerder aangegeven een sonos:amp doen met een paar goede (lees: efficiente) stereo speakers doen.

Aan sonos zit natuurlijk ook we een nadeel. De app van so os zelf is niet fantastisch, maar spotify ondersteund het goed. Er zit wat vertraging in het geluid. Met home cinema wordt dat dacht ik we redelijk gecompenseerd, maar wel ten nadele van een beetje kwaliteit hier en daar (vind het zelf niet storend, lees: hoor dat niet/boeit me weinig). Bij interesse, verdiep je dan in beide soundbar modellen (en check wat je wilt met sub). Daarbij kun je ook nog geen youtube filmpjes direct afspelen. Dan zou je een chromecast moeten nemen of iets dergelijks.

Persoonlijk, als ik je zo hoor, zou ik een leuk setje speakers doen, maar ga niet over de top en die 3k zou ik overdreven vinden als je er niet echt voor gaat zitten.

Afhankelijk als je niet voor home cinema gaat met paar goeie speakers en de amp kost het je niet meer dan 2k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Ik zou ook de yamaha versterker overwegen met Musiccast. De versterkers met Apple Airplay 2 (dus niet de oude met Airplay die nog te koop zijn) en het voordeel is dat je alle speakers apart kan regelen met de app op je telefoon.

Aan de musiccast versterker kan je je eigen boxen weer aanhangen (bv Q acoustics), zodat je in de main room nog steeds je eigen hifi klank hebt en in de andere ruimtes, zoals de keuken kan je de musiccast boxen kwijt. Enige nadeel is dat je in de keuken geen Q-acoustics neer kan zetten. Dit soort streamingfabrikanten hebben ervoor gezorgd dat je in de andere ruimtes alleen hun eigen merk kwijt kan als verdienmodel. Maar oa deze 3 zijn geschikt voor Airplay 2:

RX-A 80 Series AV receivers
RX-V 85 Series AV receivers
RX-S602 slimline AV receiver

Als alles werkend is, kan je met je telefoon elke ruimte bedienen en dat is natuurlijk hartstikke leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Of een Marantz / Denon receiver met HEOS.

Zie bijv. Jorgen in "Keuze tussen receivers" Bij je filters kies je dan voor Marantz en/of Denon met draadloze HEOS ondersteuning.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Allemaal prima opties. Maar dan komt het echte werk. Inlezen en gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@gitaarwerk Inlezen en luisteren is altijd goed. Inlezen in de opties die je op je apparatuur wilt; luisteren naar de speakers. Gelukkig is het eerste stap voor stap af te vinken of je het wil gebruiken; en het tweede puur een kwestie van smaak. Ik vond het zelf leuk om te doen.

[ Voor 63% gewijzigd door Jorgen op 02-01-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrijbuit
Dank allen voor de reacties. Ik heb me inmiddels wat verder ingelezen. Niet alles is meteen helemaal duidelijk voor me (Flac bestanden, werken met een NAS, een AVR per kanaal instellen...), maar het meeste gelukkig wel. (Als ik hieronder rare dingen zeg corrigeer me gerust.)

Opstelling
Qua opstelling raadt @JvS locaties A en C aan. Benieuwd hoe anderen dat zien. Ik merk nu dat mijn vraag voortkwam uit twijfel of deze vorm kamer zich wel goed leent voor twee stereospeakers. Deels blijft dat gewoon proberen natuurlijk.

Speakers
Het valt me op dat jullie Sonos meermaals aanbevelen. Ik begrijp inmiddels dat dat beter spul is dan ik tot nu toe dacht, en ga dat serieus overwegen. Maar toch: als ik ruimte heb voor vloerstaande bedrade speakers, is en blijft dat toch flink beter geluid dan boekenplankspeakers en/of draadloze speakers voor hetzelfde geld? Anders gezegd @gitaarwerk: ik heb niet zozeer twijfels bij wifi maar bij het formaat speakers dat op wifi werkt. Als ik iemand op het verkeerde been heb gezet door te zeggen dat ik nu niet vaak echt voor muziek ga zitten: dat komt ook door mijn matige installatie nu, met goed spul wil ik dat wel vaker gaan doen.

Versterker
De tips van @aljooge en @Jorgen om met een AVR met HEOS of MusicCast te werken: ook interessant. De Sonos Amp is hier een mooi alternatief voor en past als enige in mijn al bestaande kast - ook niet onbelangrijk. Nadeel van de Sonos Amp is weer dat hij geen center speaker aan kan maar werkt met een "phantom center channel" dat een center speaker simuleert. In de reviews lees ik dat dat minder goed werkt als je TV uit het midden van je speakers staat, en dat is bij mij helaas het geval. Home cinema is niet mijn eerste prioriteit maar dit is toch wel jammer. En dus zoek ik nu naar een goede compacte AVR met HEOS of MusicCast; tips welkom. De Bluesound Powernode 2i lijkt aan alles te voldoen (maar prijzig).

CD's opzetten is toch een ritueel dat ik niet graag kwijtraak en bovendien staat niet alles op spotify. Aansluiting daarvoor hou ik er dus graag in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Koop dan dus een receiver die wel 5.1 en hoger ondersteunt. Zoals je zelf al zegt: Denon en Marantz hebben ook Heos (en daarvoor is niet perse de Heos amp nodig) en Yamaha Musiccast.

Niet helemaal symmetrisch is overigens echt niet heel erg. Soms valt dat niet eens op en anders is het op te lossen met roomcorrection. 5.1 heeft bij mij wel de voorkeur boven 4.1 met een gesimuleerd kanaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Jorgen op 05-01-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vrijbuit schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:29:
Dank allen voor de reacties. Ik heb me inmiddels wat verder ingelezen. Niet alles is meteen helemaal duidelijk voor me (Flac bestanden, werken met een NAS, een AVR per kanaal instellen...), maar het meeste gelukkig wel. (Als ik hieronder rare dingen zeg corrigeer me gerust.)

Opstelling
Qua opstelling raadt @JvS locaties A en C aan. Benieuwd hoe anderen dat zien. Ik merk nu dat mijn vraag voortkwam uit twijfel of deze vorm kamer zich wel goed leent voor twee stereospeakers. Deels blijft dat gewoon proberen natuurlijk.

Speakers
Het valt me op dat jullie Sonos meermaals aanbevelen. Ik begrijp inmiddels dat dat beter spul is dan ik tot nu toe dacht, en ga dat serieus overwegen. Maar toch: als ik ruimte heb voor vloerstaande bedrade speakers, is en blijft dat toch flink beter geluid dan boekenplankspeakers en/of draadloze speakers voor hetzelfde geld? Anders gezegd @gitaarwerk: ik heb niet zozeer twijfels bij wifi maar bij het formaat speakers dat op wifi werkt. Als ik iemand op het verkeerde been heb gezet door te zeggen dat ik nu niet vaak echt voor muziek ga zitten: dat komt ook door mijn matige installatie nu, met goed spul wil ik dat wel vaker gaan doen.
Een voorbeeld van een hele goede wifi speaker is een Kef LXS. Ik ben erg gecharmeerd van deze speaker.
https://www.coolblue.nl/p...stereo-systeem-zwart.html

Niet goedkoop, maar ze klinken naar mijn oren erg goed. Maar het is niet een geintegreerd systeem wat samenwerkt met Sonos. Je moet hier dus zelf een cd speler of een sonos connect unit tussen zetten . Ik heb zelf de KEF reference 1, met eigen amps en sonos apart. Het zijn officieel ook boekenplank speakers. Buiten een beetje minder bas doen ze niet onder met andere speakers. Met spotify wissel ik gewoon tussen de systemen afhankelijk waar ik ben. Voor de tv heb ik een sonos beam, welke prima werkt. Daar doe ik verder geen surround mee. Leuke is dat je van dat systeem ook gewoon best prima wat achtergrond muziek mee kan draaien. Ik vind ze verbazingwekkend goed voor een soundbar. En via de soundbar kun je een 5.1 systeem weer maken.

Je kunt dus kiezen voor of all in one systemen met So os, of een hybride. Voor je tv ga je toch niet je 2 boekenplank speakers aan de rechterzijde gebruiken.

Maar dat is de ervaring die ik heb hoor. Er zijn vast ook wel andere alternatieven.

En wat Jorgen zegt kan ik mij bij aansluiten. De center speaker voor surround is eigenlijk wel het belangrijkst (spraak komt daar praktisch altijd over)

[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 05-01-2020 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-06 14:51
Nadeel van luidsprekers in hoek C en vrije ruimte A is dat de kans bestaat dat een luidspreker op plek C nogal boemerig/brommerig gaat klinken. Vanwege de korte afstand tot zij- en achtermuur krijg je basversterking in de hogere bastonen. Op plek A heb je dat effect nauwelijks. Ik gok dat je daarmee een beetje ongebalanceerde geluidsweergave krijgt.

Ik zou daarom voorzichtig zijn om een forse vloerstaande luidspreker in hoek C te proppen :-) Eerder twee bescheidener boekenplankluidsprekers links en rechts van de TV. En dan een model bij voorkeur met de basreflexpoort aan de voorzijde, niet aan de achterzijde.

Daarnaast: zou je niet eens testdraaien met een setje speakers op verschillende locaties? Los van welk systeem je kiest, heb je al wel een idee wat in grote lijnen voor jou wel en niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Oh ja, wat Hilus zegt, kun je overigens doen met sonos. Je kunt ze huren. (Per maand). Dat is de moeite waard misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:14

JT

VETAK y0

Ik vind het onlogisch om speakers op plaats C en D neer te zetten voor als je op de bank zit. Dan komt je muziek van links. Ik zou ze daar naast de tv plaatsen, er vanuitgaande dat dit de belangrijkste luisterplek is. Gezien de locatie van plek C zou ik er denk ik voor kiezen om boekenplank te combineren met een goede actieve sub om zo wat meer flexibiliteit te hebben in het plaatsen van de speaker die bas geeft. Ik denk dat het op die plek niet ideaal is en je speaker even 2 meter naar achteren doe je niet zo snel met een gewone speaker ;) Wel met een actieve sub (als de plek er is).

Verder ben ik het wel eens met aljooge. Door een receiver met ingebouwd multiroomfunctionaliteit te kiezen kun je conventionele hifi met maximale geluidskwaliteit én home cinema op de hoofdluisterplek combineren (met een surround speaker op plek D en de andere kant van de bank) met multiroomfunctionaliteit in de rest van het huis/de verdieping. Als plek A en B is voor achtergrond/tijdens een activiteit ofzo dan zou ik daar en in de keuken gewoon draadloos ophangen/neerzetten. Ga je uitgebreid luisteren op de bank dan zet je A en B uit (en de keuken).

Jouw aanname van Sonos met betrekking tot geluidskwaliteit klopt wel. Het klinkt niet slecht ofzo maar het houdt ook niet over voor het geld. Nou is dat misschien minder relevant in de keuken en op plek A en B maar het is zo jammer dat je Sonos totaal niet kan combineren met conventionele hifi en dat je echt vast zit aan hun apparatuur. Zouden ze nou nog leuke home cinema receivers hebben dan was dat ook al minder een probleem ;)
gitaarwerk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:22:
Oh ja, wat Hilus zegt, kun je overigens doen met sonos. Je kunt ze huren. (Per maand). Dat is de moeite waard misschien.
Even narekenen hoe interessant dat is; dat heb ik gedaan toen ik destijds het nieuwsbericht las. Uit mijn hoofd kwam het erop neer dat je na 2,5 jaar net zoveel geld kwijt was als kopen meen ik. Maw: net interessant imho.
Hilus schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:08:
Ik zou daarom voorzichtig zijn om een forse vloerstaande luidspreker in hoek C te proppen :-) Eerder twee bescheidener boekenplankluidsprekers links en rechts van de TV. En dan een model bij voorkeur met de basreflexpoort aan de voorzijde, niet aan de achterzijde.
Mocht er een actieve sub komen dan is dat niet zo spannend, bij een poort aan de achterkant prop je er gewoon een paar sokken in, als er al niet een port-bung bij zit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 07-01-2020 17:47 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

[b]JT in "audio-opstelling in bijzondere woonkamer"
Even narekenen hoe interessant dat is; dat heb ik gedaan toen ik destijds het nieuwsbericht las. Uit mijn hoofd kwam het erop neer dat je na 2,5 jaar net zoveel geld kwijt was als kopen meen ik. Maw: net interessant imho.
Ik doelde vooral op dat je het gewoon een paar maandjes uitprobeert, en vind je het wat, dan stuur je ze terug en dan koop je ze. Of je doet het tot de kerst totdat er weer een 30% korting is (black friday).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 03:11
vrijbuit schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:29:
[...]
Het valt me op dat jullie Sonos meermaals aanbevelen. Ik begrijp inmiddels dat dat beter spul is dan ik tot nu toe dacht, en ga dat serieus overwegen. Maar toch: als ik ruimte heb voor vloerstaande bedrade speakers, is en blijft dat toch flink beter geluid dan boekenplankspeakers en/of draadloze speakers voor hetzelfde geld?
Absoluut. Sonos is prima hoor, maar je betaalt dan toch ook voor de draadloze connectiviteit, de app en ook wel een beetje voor de naam. Pegels die dus allemaal niet in je geluidskwaliteit gaan zitten. Het klinkt absoluut niet slecht hoor, maar als je zoveel mogelijk geluidskwaliteit voor je bucks wilt en je hebt ruimte voor normale speakers en bedrading, dan zou ik niet over Sonos nadenken. Daarbij heeft Sonos natuurlijk het nadeel dat het grotendeels afhankelijk is van internet en software. Er komt een moment dat je Sonos speakers niet meer ondersteund worden, en dat moment komt eerder dan de levensduur van normale speakers.
Anders gezegd @gitaarwerk: ik heb niet zozeer twijfels bij wifi maar bij het formaat speakers dat op wifi werkt. Als ik iemand op het verkeerde been heb gezet door te zeggen dat ik nu niet vaak echt voor muziek ga zitten: dat komt ook door mijn matige installatie nu, met goed spul wil ik dat wel vaker gaan doen.
Op zich is er niet echt iets mis met Wifi-speakers. De geluidskwaliteit wordt niet minder puur omdat het geluid via Wifi gaat. Maar ik heb iets tegen vaste apparaten op Wifi. Afhankelijk van waar je woont loopt Wifi vroeg of laat tegen z'n grenzen aan. Dus mijn filosofie is om Wifi uitsluitend voor mobiele apparaten te reserveren. Alles wat een vaste plek heeft is bij mij via de kabel aangesloten. Scheelt toch ook weer betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilus
Mocht er een actieve sub komen dan is dat niet zo spannend, bij een poort aan de achterkant prop je er gewoon een paar sokken in, als er al niet een port-bung bij zit ;)
Dat is wat te kort door de bocht. Je rommelt met het dichtstoppen van de reflexpoort met het ontwerp van de luidspreker. Je krijgt door het met een sok deels afsluiten van de poort een andere stroomsnelheid door de poort, en doordat je er een gedeeltelijk gesloten box van maakt, is de kast onvoldoende gedempt en resoneert de kast meer dan in het ontwerp bedoeld was mee. Je krijgt dan een meestal ongewenste klankkleur. Dus ja, het kan. Maar dan meer als je echt niet anders kan. Beter je sokken bewaren voor aan je voeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hilus schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Dat is wat te kort door de bocht. Je rommelt met het dichtstoppen van de reflexpoort met het ontwerp van de luidspreker. Je krijgt door het met een sok deels afsluiten van de poort een andere stroomsnelheid door de poort, en doordat je er een gedeeltelijk gesloten box van maakt, is de kast onvoldoende gedempt en resoneert de kast meer dan in het ontwerp bedoeld was mee. Je krijgt dan een meestal ongewenste klankkleur. Dus ja, het kan. Maar dan meer als je echt niet anders kan. Beter je sokken bewaren voor aan je voeten ;)
Je rommelt inderdaad met het ontwerp maar verder ben ik het niet met je eens. Als het materiaal van je behuizing zo zwak is dat het met (gedeeltelijke) demping zoveel resoneert dat je klankkarakter significant verandert dan zijn de gebruikte materialen gewoon brak. In beginsel hoort je luidspreker altijd zo weinig mogelijk te resoneren. En de materialen om dit te bereiken kosten echt niet veel...

Wat je ermee bereikt als het over ontwerp beinvloeden gaat, is dat je speaker een stuk minder diep laag kan weergeven, f3, f6, f10 schuift allemaal naar hogere frequenties. En dat is dan ook het doel aangezien ik denk dat de plek waar het over gaat akoestisch gezien een moeilijke plek is. Dan beter basweergave overlaten aan een luidspreker, subwoofer, die je wat makkelijker ergens anders kunt plaatsen.

En alle sokken krijgen vroeger of later gaten, dan kun je het beter voor een ander doel gebruiken :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maarja, voorspellingen doen over hoe het laag gaat zijn zijn natuurlijk kansloos. Een speaker in een hoek gaat gegarandeerd meer laag produceren. Als er dan ook toevallig een staande golf op een vervelende frequentie op de luisterplek is, kan dat (de al aanwezige) boemerigheid inderdaad vervelend versterken, maar dit is niet een zekerheid.

De enige manier om daar achter te komen is door te proberen. Mijn voorkeur zal altijd A en C zijn omdat je dan stereo kan luisteren en films kan kijken. Laagweergave kan je met een versterker tegenwoordig vrij makkelijk en zeer effectief corrigeren.

Maar je kan het ook gewoon proberen. Dat is eigenlijk de enige echt goede manier om erachter te komen wat echt goed klinkt.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 07-01-2020 20:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilus
JvS schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:01:
Maarja, voorspellingen doen over hoe het laag gaat zijn zijn natuurlijk kansloos. Een speaker in een hoek gaat gegarandeerd meer laag produceren. Als er dan ook toevallig een staande golf op een vervelende frequentie op de luisterplek is, kan dat (de al aanwezige) boemerigheid inderdaad vervelend versterken, maar dit is niet een zekerheid.

De enige manier om daar achter te komen is door te proberen. Mijn voorkeur zal altijd A en C zijn omdat je dan stereo kan luisteren en films kan kijken. Laagweergave kan je met een versterker tegenwoordig vrij makkelijk en zeer effectief corrigeren.

Maar je kan het ook gewoon proberen. Dat is eigenlijk de enige echt goede manier om erachter te komen wat echt goed klinkt.
Helemaal mee eens! We kunnen er op los theoretiseren, maar de praktijk zal uitwijzen wat werkt, en wat het beste aansluit bij de wens van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

PhilipsFan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:48:
[...]
Op zich is er niet echt iets mis met Wifi-speakers. De geluidskwaliteit wordt niet minder puur omdat het geluid via Wifi gaat. Maar ik heb iets tegen vaste apparaten op Wifi. Afhankelijk van waar je woont loopt Wifi vroeg of laat tegen z'n grenzen aan. Dus mijn filosofie is om Wifi uitsluitend voor mobiele apparaten te reserveren. Alles wat een vaste plek heeft is bij mij via de kabel aangesloten. Scheelt toch ook weer betrouwbaarheid.
Daar zat ik ook over te denken, maar als je ziet dat flacs je makkelijk vrij maximaal met 40kbps nodig heeft, zie je dat het praktisch geen bandbreedte nodig heeft. Met de huidige wifi standaarden, zelfs op 2.4GHz, in een slecht geval, ga je er praktisch geen last van hebben, tenzij je *echt* slecht bereik hebt. Maar dat kan je gemakkelijk met een app meten. Dropout van wifi/herverbinden is vervelender.

Zelf zou ik alles het liefst bedraad hebben, maar in mijn huidig huis kan je niet makkelijk nieuwe leidingen maken. Helaas ook gebonden aan wifi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

JvS schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:19:
Verdiep je eens in sonos en ga er eens naar luisteren,
Vergeet ook Musiccast niet, van Yamaha. Heeft echt goede versterker, speakers en multi-room spullen.
Zelf gebruik ik een combinatie van deze apparatuur, naar volle tevredenheid.

Musiccast 50 - op zolder, maar kan de sources via het netwerk van mijn HTPC afhalen
Yamaha versterker - onder de TV.
Setje NSF51's naast de versterker.

De musiccast 50 is ook in de woonkamer te zetten en kan mooi samenwerken met de andere speakers, zelfs mooi synchroon bij het kijken van een film. Je kunt bijv kiezen voor audio sync, waarbij beeld en geluid exact matcht of music sync waarbij eventuele tragere apparaten de kans krijgen ook ook synchroon te komen. Dus in dat laatste geval start de muziek een fractie later om ervoor te zorgen dat alles echt tegelijk speelt.

Beide apparaten (versterker en musiccast 50) kunnen een hele pallet aan bronnen afspelen, o.a. napster, deezer, spotify, tidal, qobuz, internet radio, bluethooth, Kodi <3 en natuurlijk de directe bronnen (tulp, optical etc).

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 08-01-2020 12:21 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JvS schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:01:

Zeker. En met een sub kun je mooi schuiven.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1