Beste tweakers,
Een wat onervaren vraag van een nieuweling hier. Mijn oude stereoset (2.0 opstelling) is nodig aan totale vervanging toe.
Situatie: hier zien jullie mijn woonkamer, de plattegrond vormt een soort grote "F". Tussen het keukengedeelte rechts en de rest van de ruimte zit een "poort" (verlaging t.o.v. het plafond) die het geluid behoorlijk tegenhoudt. De hele ruimte is onderkelderd dus kabels zijn makkelijk te trekken.
Belangrijkste wens is goed muziekgeluid in de woonkamer en de keuken, en wel op meerdere plekken (vooral op de bank, in de erker, aan het aanrecht). Home-cinema ervaring vanaf de bank is leuk maar secundair.
Budget is max 3000 euro.
Zelf was ik tot het volgende gekomen:
Een wat onervaren vraag van een nieuweling hier. Mijn oude stereoset (2.0 opstelling) is nodig aan totale vervanging toe.
Situatie: hier zien jullie mijn woonkamer, de plattegrond vormt een soort grote "F". Tussen het keukengedeelte rechts en de rest van de ruimte zit een "poort" (verlaging t.o.v. het plafond) die het geluid behoorlijk tegenhoudt. De hele ruimte is onderkelderd dus kabels zijn makkelijk te trekken.
Belangrijkste wens is goed muziekgeluid in de woonkamer en de keuken, en wel op meerdere plekken (vooral op de bank, in de erker, aan het aanrecht). Home-cinema ervaring vanaf de bank is leuk maar secundair.
Budget is max 3000 euro.
Zelf was ik tot het volgende gekomen:
- een AV-receiver met multiroomfunctie
- 2x vloerstaande Q-acoustics 3050 op plek A en B, met eventueel 2x Q-acoustics 3010 boekenplankluidspreker op plek C en D
- losse multiroomspeaker of 2x Q-acoustics 3010 in de keuken
- Wat is de beste opstelling? In de erker naast een vloerstaande speaker op plek A of B zitten is niet optimaal. Geluid in voorkamer ook niet. Moet het helemaal anders?
- Hifi of home cinema? Nadruk ligt op muziek dus hifi ligt voor de hand. Wat is nodig om goed filmgeluid te hebben op de bank, met de TV vlakbij plek C en zo ver van plek A, en evt met "rechts" zwaardere speakers dan "links"?
- Wat is wijsheid in de keuken, bedenkend dat ik alleen ruimte heb om kleine luidsprekers op keukenkasten te plaatsen?
- Commentaar op bovenstaand materiaal is ook van harte welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door vrijbuit op 02-01-2020 16:00 . Reden: link naar foto hersteld ]