Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H Feenstra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-08 14:01
Mijn vraag:

Welke raid moet ik gebruiken wanneer ik extern ga backuppen en kan ik deze nas voor deze opties gebruiken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Zelf zat ik te denken aan raid 1 omdat ik bij de ds718+ maar 2 schijven heb en extern ga backuppen. De NAS wordt gebruikt in een kantoor omgeving en wordt door maximaal 2 man gebruikt. De nas gaat gebruikt worden voor mail server, file sharing en misschien in de toekomst nog andere software. Ik kies voor deze nas omdat deze hoge lees en schrijf waarden heeft en er ook relatief veel op gewerkt gaat worden ( minimaal 6 uur per dag ook af en toe in het weekend )

Andere tips of suggesties zijn altijd welkom!! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Zou eerst kijken naar je data behoefte.
Heb je genoeg aan de 2 bays of mogelijk later toch meer (bv 918+)

Daarnaast. Als het in een zakelijke omgeving komt te staan denk ik dat uptime ook belangrijk is.
En dus RAID 1 wel aan te raden. Dan kan er iig 1 disk uitvallen en ben je nog up and running.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H Feenstra
Er wordt op dit moment ongeveer 500gb aan data verbruikt en zal in de komende jaren waarschijnlijk niet heel erg snel stijgen. Wel had ik al gekozen voor 4tb drives ( deze zijn prijs per tb het goedkoopst, en om nou voor 20 euro minder 2tb schijven te nemen is het ook niet z'n heel groot verschil ) dus dat is al redelijk aan de ruime kant.

Het voordeel van de ds718+ is dat je eventueel nog kan uitbereiden met een dx517..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Oh ja das waar ook.
Dan is uitbreiding sowieso geen issue.

Gewoon een RAID nemen waarbij 1 disk kan uitvallen.
En de rest via goede backups regelen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij Synology gewoon voor SHR (Synology Hybrid Raid) kiezen. Dan kan je altijd van 2 naar 3, 4, 5 enz schijven uitbreiden zonder verlies van je RAID set of dat je de boel opnieuw moet inrichten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H Feenstra
@DarkSide De backup wordt extern gemaakt op een zelfde nas bij familie.. Dit wordt uiteraard encrypted gedaan..

@Microkid SHR heb ik inderdaad ook even over na gedacht op internet staat veel over shr en dat deze de nas relatief langzaam maakt omdat deze veel van de processor neemt? ik weet niet of dit waar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat herken ik niet. Gebruik het al jaren en haal gewoon maximale throughput. Mogelijk dat het langzamer is bij expanden, maar dat doe je slechts zelden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H Feenstra
Dan is shr ook nog te overwegen.. ik ga me daar eerst nog even in verdiepen wat nou het echte verschil is tussen die 2.
Pagina: 1