Kozijnen kopen in buitenland en zelf plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hallo allen.

Wegens de enorm hoge prijzen in Nederland wil ik kozijnen kopen in het buitenland en deze zelf met mijn aannemer-schoonvader plaatsen.

Ik heb alles uitgezocht, de constructie wordt een pvc stelkozijn (met compri-band er onder), dan een kozijn volgens het Nederlandse stijl (niet vlak maar met neusje/haakje), en compri-band + O-ring/snoer.

Alleen... SKG inbraakwerendheid. Natuurlijk een Nederlands ding / keur. Waar moet je op letten cq waar herken je goed spul aan?
Niet alleen de cylindersloten maar ook dus het mechaniek van de draai/kiep ramen enzo...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:50:
Wegens de enorm hoge prijzen in Nederland wil ik kozijnen kopen in het buitenland
Welk buitenland?
Veel landen hebben hun eigen specifieke eisen/wensen/gebruiken. De bouw in de omringende landen (België, Duitsland & VK) wijkt al flink af.
Dus een prijsverschil is soms logisch, omdat je bepaalde spullen niet 1 op 1 kunt vergelijken.
Zo verkopen ze in het VK veel van de meest goedkope kunststof kozijnen, terwijl wij in NL die niet willen en automatisch duurdere kopen.
Die goedkope rommel levert dus ook praktisch niemand meer in NL.
DropjesLover schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:50:
Alleen... SKG inbraakwerendheid. Natuurlijk een Nederlands ding / keur. Waar moet je op letten cq waar herken je goed spul aan?
Niet alleen de cylindersloten maar ook dus het mechaniek van de draai/kiep ramen enzo...
Je herkent goed spul aan het keurmerk....
Overigens heeft Duitsland ook zo'n keurmerk.
Alleen kost een keurmerk ook gewoon geld. Dus krijg je vrij snel 'goedkoop zonder' of 'duur met'. En niet veel spul dat wel het keurmerk waardig is, maar het niet heeft om wat goedkoper te zijn.

Maar ik vind eigenlijk je vraag wat vreemd.
Je koopt kozijnen bij een partij die niet de optie geven om het inbraakwerend te leveren. Dan vermoed ik dat ze ook niet eenvoudig inbraakwerend te maken zijn. Een SKG*** of RC3 scharnier is vooral voor de sier als het kozijn zelf niet sterk genoeg is. Dan trek je gewoon het scharnier los.

Mijn ervaring met goedkope kozijnen is dramatisch. In het VK had ik een nieuwbouw huis dat binnen het jaar al serieus problemen gaf met ALLE deuren. (De buren vroegen zelfs of we de achterdeur 's-avonds niet meer wilden gebruiken vanwege de herrie van het dichttrekken) De ramen gingen wel redelijk.
Vrienden hadden een NLs nieuwbouw huis, zelfde bouwjaar en na 5 jaar geen enkele klacht gehad.

Persoonlijk ben ik dan ook heel huiverig om te gaan zoeken naar goedkopere kozijnen, deurem en ramen (Ik ben me wel aan het orienteren voor mijn huidige woning) .
Zelf plaatsen is prima te overwegen, maar wel kwalitatief goed spul uit NL, misschien DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
SKG is niet meer dan een stempel dat er bepaalde constructie toegepast is. Er zijn maareen paar leveranciers van de constructies, vaak niet de fabrikant van de kozijnprofielen. Het moet in het buitenland gewoon verkrijgbaar zijn, maar dan met een ander, soortgelijk stempeltje.

Ik wilde sowieso voor een kozijnprofiel van Veka of Schuco (beiden Duits) gaan.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb kozijnen uit Polen direct uit de fabriek. Is ook in NL leverbaar via een distributeur. Scheelde 60%.. Kwam via een tip van de aannemer. Zijn dus ook door hem geplaatst.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:20
Wat ik belangrijk vind van kunststof kozijnen.
Er moet staal ,of alu in zitten.
Heel belangrijk voor de sterkte en anti inbraak.
Is al lang geleden maar van 1981 tot 1993 heb ik zeer veel kunststof geplaatst.
Voor mij maar 1 merk (de Mercedes) onder de kozijnen, Weru.
Deze heb ik ook zelf , staan ook al 30 jaar bij buren, etc. en heb nog nooit iets hoeven na stellen.
Op de manier van plaatsen doe je goed, de beste manier om lekkage te voorkomen, etc.
Succes met je zoektocht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
prein2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:46:
Ik heb kozijnen uit Polen direct uit de fabriek. Is ook in NL leverbaar via een distributeur. Scheelde 60%.. Kwam via een tip van de aannemer. Zijn dus ook door hem geplaatst.
Je zou dit forum kunnen verrijken met informatie waar we daadwerkelijk iets aan hebben, wie de fabrikant en distributeur is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24
Zoveel kwaliteitsverschil zit er niet in. Ze gebruiken allemaal dezelfde profielen, beslag, dorpels en machine’s Toonaangevende PVC-profielfabrikanten zijn Kömmerling, Veka, Deceuninck, Gealan, Schüco etc. Ze bieden verschillende profielen aan voor verschillende prijsklassen en landen. Voor beslag wordt meestal Winkhaus, Roto, Maco of Siegenia gebruikt. Ook hier geldt weer dat er verschillende prijsklassen zijn, maar rommel wordt er niet meer gemaakt.

Het Profiel wat je bedoelt is het “NL Blockprofil”, die voor de Nederlandse markt wordt gemaakt. Er zijn maar weinig PVC-boeren buiten Nederland die deze aanbieden. Een ander nadeel is dat dat deze profielen een hoge U-waarde heeft, dus meer warmteverlies. Fensterwerk24.de (onderdeel van Tepasse Fenster), uit Bocholt net over de grens bij Aalten, biedt ze wel aan.

SKG keurmerk is door de Nederlandse kozijnenindustrie zelfbedachte term. De industriële proefnorm is EN 1627-1630, waar het SKG-keurmerk hoogstwaarschijnlijk van is afgeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Autonoesis schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:45:
Zoveel kwaliteitsverschil zit er niet in. Ze gebruiken allemaal dezelfde profielen, beslag, dorpels en machine’s Toonaangevende PVC-profielfabrikanten zijn Kömmerling, Veka, Deceuninck, Gealan, Schüco etc. Ze bieden verschillende profielen aan voor verschillende prijsklassen en landen. Voor beslag wordt meestal Winkhaus, Roto, Maco of Siegenia gebruikt. Ook hier geldt weer dat er verschillende prijsklassen zijn, maar rommel wordt er niet meer gemaakt.

Het Profiel wat je bedoelt is het “NL Blockprofil”, die voor de Nederlandse markt wordt gemaakt. Er zijn maar weinig PVC-boeren buiten Nederland die deze aanbieden. Een ander nadeel is dat dat deze profielen een hoge U-waarde heeft, dus meer warmteverlies. Fensterwerk24.de (onderdeel van Tepasse Fenster), uit Bocholt net over de grens bij Aalten, biedt ze wel aan.

SKG keurmerk is door de Nederlandse kozijnenindustrie zelfbedachte term. De industriële proefnorm is EN 1627-1630, waar het SKG-keurmerk hoogstwaarschijnlijk van is afgeleid.
Kijk, dit is de soort post waar ik naar op zoek was en vermoedde _/-\o_
ouwefreaker schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:47:
Wat ik belangrijk vind van kunststof kozijnen.
Er moet staal ,of alu in zitten.
Heel belangrijk voor de sterkte en anti inbraak.
Is al lang geleden maar van 1981 tot 1993 heb ik zeer veel kunststof geplaatst.
Voor mij maar 1 merk (de Mercedes) onder de kozijnen, Weru.
Deze heb ik ook zelf , staan ook al 30 jaar bij buren, etc. en heb nog nooit iets hoeven na stellen.
Op de manier van plaatsen doe je goed, de beste manier om lekkage te voorkomen, etc.
Succes met je zoektocht.
Bij allen die ik tegen kwam zit er een stalen profiel/vierkante balk in :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:02
Aandachtspunten zijn idd inbraakwerendheid en isolatiewaarden. SKG 2 of 3 sterren heeft enkel betrekking op het hang- en sluitwerk en is daarop aangegeven met een merkteken. Maar voor goede inbraakwerendheid dient het hele systeem (=kozijn+ramen+glas+hang- en sluitwerk+montage) te zijn getest door een onafhankelijk testinstituut. In Nederland is inbraakwerendheid (minimaal klasse 2/rc2) overigens verplicht en dat staat in het Bouwbesluit. In het buitenland is die wettelijke verplichting er niet en daarom zie je dat daar vaak niet terug.

Of inbraakwerendheid van toepassing is hangt af van de bereikbaarheid van het betreffende kozijn. Kun je er makkelijk bij of niet.

Ikzelf vind het voorkomen van inbraak wel belangrijk en zou daar goed op letten. Voor het bepalen van de thermische isolatie heb je een u-waarde nodig. Hoe lager het getal hoe minder warmteverlies. Dat is dus goed vergelijken waarbij je natuurlijk altijd moet afvragen hoe ze aan het getal zijn gekomen. Zelf bedacht of onafhankelijk vastgesteld.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Erwin schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Je zou dit forum kunnen verrijken met informatie waar we daadwerkelijk iets aan hebben, wie de fabrikant en distributeur is...
Als ik dat wist had ik dat natuurlijk meteen gedaan

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
prein2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:46:
Gegarandeerd dat een Belisol, Kozion of Creon ook direct bij de fabriek in Polen/Tsjechië/whatever bestellen. Maar hun offertes zijn bij mijn huis ruim €27k, wat ik gewoonweg niet heb en boven een duurzaamheidslening is :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Dan noem je ook wel meteen namen ;)
Vorig jaar laten plaatsen. Zij gaven toen aan dat het keurmerk van politie veilig wonen niet zo streng wordt nageleefd in andere landen. Met inbraak zou dat een probleem kunnen zijn, en ze komen een stuk sneller binnen. In Nederland moet het minimaal 3 munten (oid) inbraakwerend zijn. Die norm ligt in andere landen lager.

Geen idee of het klopt (zou het zelf ook zeggen om te verkopen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
Met inbraak zou dat een probleem kunnen zijn, en ze komen een stuk sneller binnen. In Nederland moet het minimaal 3 munten (oid) inbraakwerend zijn. Die norm ligt in andere landen lager.
In NL moeten gevelelementen waaronder kozijnen, ramen en deuren in veel gevallen inbraakwerendheid klasse 2 / rc2 hebben. Daarvoor heb je o.a. nodig hang- en sluitwerk met minimaal 2 sterren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
factor15 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:47:
[...]

In NL moeten gevelelementen waaronder kozijnen, ramen en deuren in veel gevallen inbraakwerendheid klasse 2 / rc2 hebben. Daarvoor heb je o.a. nodig hang- en sluitwerk met minimaal 2 sterren.
Maar ja, wat is 2 sterren?
Wat voor constructie, wat voor norm? Hoe dik plaatstaal?

Ik ben als werktuigbouwkunde een beetje tegen zomaar iets aannemen van een keurmerk/belangenclubje "2 sterren dus het is goed".
3 minuten braakwerend is al iets gerichter.

Als ik me goed ingelezen heb is de constructie met een stelkozijn rondom en tussen muur en stelkozijn en stelkozijn en raamkozijn compri-band en rubber koord volgens de norm.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
De 2 of 3 sterren bij hang- en sluitwerk zijn gebaseerd op testresultaten. De normeringen die daaraan ten grondslag liggen ken ik niet maar, het is zo dat er geen materiaaleisen zijn gedefinieerd. Zoals ik al eerder heb geschreven gelden die sterren enkel voor hang- en sluitwerk. Als dus bijvoorbeeld een 2 sterren sluiting en scharnieren worden gemonteerd in een willekeurig kozijn met raam hoeft dat kozijn met raam vervolgens dus niet inbraakwerend te zijn.

Om bijvoorbeeld een inbraakwerende voordeur te krijgen moet ook de deur, het kozijn en de montage daarvan, dus het totaalpakket voldoen. Het hang- en sluitwerk moet op de goede manier zijn afgemonteerd met de juiste lengte en diameter schroeven. Belangrijk is ook het beglazen en het aanbrengen van de glaslatten. Sommige fabrikanten hebben dit dus laten testen. Meestal zijn fabrikanten daar echter niet heel transparant in. De inbraakwerend van gevelelementen zoals kozijnen wordt aangeduid met een klasse als WK2 of rc2 wat voor 3 minuten staat. Uiteraard dient het geheel ook nog goed te worden geplaatst en het is niet de norm dat dit alleen kan met compriband of rubber koord. Bij voorkeur geeft de fabrikant of leverancier instructies mee voor de montage.

Als ik dan bij veel fabrikanten lees dat hun kozijnen worden geleverd met hang- en sluitwerk 2 sterren en verder niets over inbraakwerendheid wordt gezegd ga ik er van uit dat hun kozijnen dus niet inbraakwerend zijn.

Overigens ben ik bouwkundige en met het onderwerp inbraakwerendheid en kozijnen, deuren e.d. ben ik in mijn werk regelmatig bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
Zoek een a merk op in het buitenland zou ik zeggen
Pagina: 1