Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dannywa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-02-2021
Om vast wat te oefenen heb ik een tijdje terug een Raspberry aangeschaft en draai hier nu Home Assistant op in combinatie met een zigbee2mqtt stick. Ik heb een aantal lampen vervangen door slimme lampen en dit werkt leuk.

De traditionele wandschakelaars heb ik laten zitten, deze staan dus 'op aan'.

Nu ben ik op dit moment bezig om mijn nieuwe appartement te renoveren en denk erover na om hierbij ook de verlichting aan te pakken. Het punt waar ik nog niet helemaal over uit ben zijn de wandschakelaars. De onderstaande optie's heb ik tot nu toe.

1 - Traditionele wandschakelaars laten zitten. Deze moeten dan op aan blijven staan. Dit is niet optimaal maar waarschijnlijk wel makkelijker bij verkoop.

2 - Schakelaars vervangen door bijvoorbeeld Livolo schakelaars. De lampen zijn dan te bedienen met bijvoorbeeld de telefoon maar ook door de schakelaar. Handig voor visite of wanneer we geen zin hebben de telefoon/tablet te pakken. Nadeel is dat er dan extra draden moeten worden getrokken volgens mij.

3 - De bestaande bedrading achter de schakelaar verbinden met een lasklem en vervolgens een draadloze schakelaar plaatsen. Er hoeven dan geen draden te worden getrokken en bij verkoop kan de nieuwe eigenaar er ook voor kiezen om de schakelaars te vervangen zonder dat dit veel werk is.

Graag hoor ik of er meer optie's zijn of waarom één van deze optie's wel of niet goed is.