Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

254GB naar 1TB SSD gekloond - Nieuwe SSD is nog steeds 254GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wexel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 22:28
Hoi!

Ik heb mijn SSD geüpgrade van 254GB naar 1TB. Dit is eigenlijk allemaal vrij soepel verlopen enkel met wat boot problemen. Nu werk ik op mijn nieuwe SSD, maar is nog steeds bijna vol omdat de nieuwe schijf ook door Windows wordt herkent als een 254GB schijf en heb dus bijna 700GB aan loze ruimte.

Enig idee hoe ik Windows kan vertellen dat deze schijf groter is dan dat zij nu denkt?

Extra info, wellicht interessant voor toekomstige kloners:

Het klonen verliep heel soepel met Macrium Reflect (gratis voor thuisgebruik). 200GB aan SSD was binnen 30 minuten overgezet naar mijn nieuwe SSD. Met rebooten had ik wat problemen omdat ik een opslag HDD had laten zitten (waar geen Windows op staat). Het is dan verstandig om echt alle andere schijven te ontkoppelen en alleen Windows te booten met je nieuwe SSD. Later kan je dan weer je andere HDD's koppelen.

Beste antwoord (via wexel op 02-01-2020 14:14)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wexel schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:50:
Ok, Klinkt allemaal spannend. Ik ga het proberen. En ja, de oude SSD ligt veilig hier op tafel. Daar gebeurd nu even niks meer ;)
Je kunt ook opnieuw clonen en dan in Macrium Reflect instellen dat je C:-schijf de maximale grootte moet krijgen. Maar gparted moet ook werken. Net waar jij je comfortabeler bij voelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 02-01-2020 12:53 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

• Room42
  • Niet online
Je kunt gewoon in Windows Disk Management je partitie vergroten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Je had binnen Macrium aan moeten geven dat de doel SSD vergroot moest worden. Daar is een optie voor. Nu heb je een directe clone gedaan en dus ook dezelfde hoeveelheid beschreven.
Als je bij schijfbeheer kijkt, zul je zien dat er inderdaad loze ruimte over is.

Volgens mij is het wel mogelijk om die ruimte te vergroten.

• wexel
@Room42

Dit ben ik nu aan het proberen.
Ik zou graag het deel waar nu al mijn mappen staan willen Extenden. Maar deze mag ik alleen Shrinken. Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/EVCzY/a532803df6.png

Unallocated space zou ik een 'New Simple Volume' van kunnen maken. Maar dan krijg ik waarschijnlijk daarin weer een nieuwe mappenstructuur?

• Room42
  • Niet online
@wexel Dan zou ik even van een Ubuntu Live-USB booten en dan met GParted (GUI-programma) de 518 MB-partitie naar rechts verplaatsen en dan je C-schijf uitbreiden.

Je hebt nog een backup in de vorm van je oude SSD, toch? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 02-01-2020 12:48 ]

• wexel
Ok, Klinkt allemaal spannend. Ik ga het proberen. En ja, de oude SSD ligt veilig hier op tafel. Daar gebeurd nu even niks meer ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Room42
  • Niet online
wexel schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:50:
Je kunt ook opnieuw clonen en dan in Macrium Reflect instellen dat je C:-schijf de maximale grootte moet krijgen. Maar gparted moet ook werken. Net waar jij je comfortabeler bij voelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 02-01-2020 12:53 ]

• wexel
Daar dacht ik ook aan. Want het Ubuntu idee is dat je op de USB werkt en de SSD op dat moment niet gebruikt en deze dan dus kan aanpassen? Dan ga ik waarschijnlijk even het ritje opnieuw doen met Macrium Reflect.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien die recovery partitie (die in de weg zit om je C schijf op te rekken) toch leeg is: kan je die niet gewoon weggooien en dan je C schijf uitbreiden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Room42
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:59:
Aangezien die recovery partitie (die in de weg zit om je C schijf op te rekken) toch leeg is: kan je die niet gewoon weggooien en dan je C schijf uitbreiden?
Scherp :)

• wexel
Het is gelukt. Opnieuw de clonen werkte voor mij het beste! Thanks

• sylviemeganck
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik probeerde ook de schijf te klonen met Macrium Reflect Free, en het stappenplan van Coolblue:
https://www.coolblue.be/n...de-schijf-klonen-ssd.html
maar vond niet hoe ik de Windows-partitie kon vergroten. Ik selecteerde de partitie en klikte op 'Cloned Partition Properties', maar ik kon net deze schijf die ik wilde verruimen niet vergroten... }:O
Ik bekeek dit filmpje en zag waar ik in de fout ging...
YouTube: Cloning a disk using Macrium Reflect 7 (zie 1,57 min.)

Ik had zoals mijn stappenplan aangaf de knop "Copy Selected Partitions" gebruikt in stap 4.
Daarmee kopieer je meteen alle partities van je bronschijf naar de nieuwe schijf.
Ik had echter één voor één de nodige partities van "source" naar "destination" moeten slepen, aangezien enkel de laatste partitie in het rijtje "destination" kan vergroot worden. Zo kon ik de C-schijf met Windows erop dus lekker ruim uitbreiden. Daarna nog de laatste partitie erachteraan plakken (slepen) en klonen maar! :*)
Pagina: 1