Hoe een vloerbuis mooi weg te werken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Beste Tweakers,

Recent is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Helaas was het volgens de sanitair zaak die aangesloten zit bij het project niet mogelijk om een muurbuis te realiseren ipv een vloerbuis in het toilet op de beneden verdieping.

Noodgedwongen hebben wij dus maar de vloerbuis gehouden. Tijdens de oplevering vertelde de uitvoerder dat het wel mogelijk was om een muurbuis te nemen, dus dat was jammer om te horen.

Wij waren van plan om een hoog fonteintje met kastje te plaatsen op de plek van de vloerbuis, zodat deze uit het zicht zou zitten. Echter kom je dan wel erg knel te zitten met je benen als je op het toilet zit.

Nu ben ik dus aan het kijken naar andere mogelijkheden, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een klus op Werkspot geplaatst om de vloerbuis tot een muurbuis te verwerken, maar er zijn nagenoeg geen vaklui die voor zo een kleine klus willen komen.

Dus: zijn er tweakers met een geniale oplossing om de vloerbuis weg te werken / zo veel mogelijk uit het zicht te krijgen of die een andere geniale ingeving hebben?

Bedankt :)

Vloerbuis

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
Kleine klus???

er moet een stuk vloer weggekapt worden in een lastige hoek (zeker dat daar geen vloerverwarming of andere buizen liggen?)
een 4 cm diepe gleuf voor de buis in het wandje (wat voor wandje en hoe dik is het?)

Geen eer aan te behalen, zou het zelf ook niet aannemen als klus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Hoe zit de indeling in elkaar met toilet?

Je hebt namelijk verschillende oplossingen. Maar zonder goed beeld is het lastig advies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 19:32
Exact om deze reden heb ik in ons nog op te leveren huis de WC casco laten opleveren. Ben van plan deze zelf in de muur te frezen. Er zijn vlakke afvoeren te koop van zo een 2CM diep. Dat ze dit hebben gedaan heeft te maken met de prefab bouwtechnieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
Alles is mogelijk, het kost je hooguit meer euro’s. Dus ook die sanitairzaak zou dat moeten kunnen doen (tenzij het technisch niet mogelijk is ivm leidingen in de muur). In onze woning hadden we ook vloerbuizen (geen idee waarom de vorige bewoners - voor hen was het nieuwbouw - daarvoor gekozen hebben, enkele andere buren hebben wel muurbuizen). Wij hebben alles laten wegwerken in de muren. Wij wilden eerst alles van de verbouwing in eigen hand houden, maar liepen tegen hetzelfde probleem aan. Voor dit soort klusjes is weinig animo. Zijn tijdrovend (breken, sleuven frezen, buis plaatsen, tegelen, voegen, etc. Die laatste twee lukken waarschijnlijk niet diezelfde dag) en als ze zeggen dat het je 500euro ex kost, laat je het niet doen. Wij hebben toen al het werk ondergebracht bij een aannemer en die heeft hele schappelijke prijzen gerekend voor het wegwerken van die leidingen.

Maar goed, daar heb jij nu niets meer aan ;) Wellicht kun je toch een kastje onder het fonteintje plaatsen en de buis daarin verwerken? En anders, alsnog flink betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25

Toppertje

www.davideografie.nl

Ik heb dit zelf bij ons thuis aangepast, echter moest er daarna nog getegeld worden dus ik hoefde niet heel netjes te werken. doordat ik deze redelijk platte buis had gekocht kon ik redelijk makkelijk met een flex (levert wel veel stof op!) een sleuf in de muur maken. De buis uit laten komen in de kruipruimte en daar aangesloten op de afvoer, dus geen gedoe met uitkappen vloer en eventuele vloerverwarming die in de weg zit.

Je kunt proberen de 3 tegels links in de hoek met een flex weg te halen, zodat je daarachter een sleuf kan maken. Misschien zijn er nog nieuwe tegels over die je dan weer terug kan plaatsen..
de vloer wordt dan wel lastiger zoals hierboven al wordt aangegeven.

Als je het niet ziet zitten kun je de huidige situatie ook nog voor lief nemen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Toppertje op 02-01-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
corporalnl schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:21:
Hoe zit de indeling in elkaar met toilet?

Je hebt namelijk verschillende oplossingen. Maar zonder goed beeld is het lastig advies geven.
Goed punt! Bij deze een schematische foto van het toilet toegevoegd.
Toilet
Vipertje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:22:
Exact om deze reden heb ik in ons nog op te leveren huis de WC casco laten opleveren. Ben van plan deze zelf in de muur te frezen. Er zijn vlakke afvoeren te koop van zo een 2CM diep. Dat ze dit hebben gedaan heeft te maken met de prefab bouwtechnieken.
Ja achteraf hadden wij dit misschien ook maar beter kunnen doen. In de badkamer hadden we helaas ook bijna geen mogelijkheden en alles wat wel mogelijk was kostte je een halve nier.
cryptapix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:09:
Maar goed, daar heb jij nu niets meer aan ;) Wellicht kun je toch een kastje onder het fonteintje plaatsen en de buis daarin verwerken? En anders, alsnog flink betalen.
Ja een kastje was ook het idee al die tijd, totdat ik er voor het eerst daadwerkelijk op kon zitten en het toch allemaal wel erg krap zou worden met een kastje van 40cm breed. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere mogelijkheden, maar die lijken er niet echt te zijn helaas.
Toppertje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:18:
Je kunt proberen de 3 tegels links in de hoek met een flex weg te halen, zodat je daarachter een sleuf kan maken. Misschien zijn er nog nieuwe tegels over die je dan weer terug kan plaatsen..
de vloer wordt dan wel lastiger zoals hierboven al wordt aangegeven.

Als je het niet ziet zitten kun je de huidige situatie ook nog voor lief nemen ;)
Ja er zijn nog wel wat tegels over gelukkig. Het probleem is echter dat ik er geen vakman voor kan vinden en zelf geen ervaring heb met vrezen en tegels uitbreken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe klein Is dat toilet wel niet? Aan de deur te zien voldoet ie maar amper of zelfs niet aan de bouwbesluit eis van 0,9 x 1,2 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Begane grond, verdieping? Kruipruimte; ja, nee? Wat voor muren en hoe dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kastje, al is het maar voor de wc-rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
YellowCab schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:22:
[...]
Ja achteraf hadden wij dit misschien ook maar beter kunnen doen. In de badkamer hadden we helaas ook bijna geen mogelijkheden en alles wat wel mogelijk was kostte je een halve nier.
Is je bouwer toevallig ook de BAM. Voor de badkamer hebben wij met veel pijn en moeite een dikkere slaapkamermuur kunnen krijgen. Hierdoor was het mogelijk een wandafvoer te krijgen. Dit was allemaal wel erg ongebruikelijk natuurlijk en hadden ze liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
zacht schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:47:
Goeie. Ik heb er altijd een pesthekel aan als die zo op de rand van het miniatuurwastafeltje staan. Zo'n rol wordt dan al nat van het handenwassen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Kaasplank schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:32:
Hoe klein Is dat toilet wel niet? Aan de deur te zien voldoet ie maar amper of zelfs niet aan de bouwbesluit eis van 0,9 x 1,2 meter
Uit mijn hoofd 1 x 1.2m. Het schiet dus allemaal niet echt op inderdaad.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:44:
Begane grond, verdieping? Kruipruimte; ja, nee? Wat voor muren en hoe dik?
Begane grond, er zit een kruipruimte onder welke op dit moment niet toegankelijk is omdat hij vol met water staat. De muur waar het fonteintje aan bevestigd zit is van beton. De muur links hiervan is van gips blokken. De dikte van de muren weet ik helaas niet.
zacht schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:47:
Dat is inderdaad wel een voordeel van een kastje. Dat we de spullen netjes kunnen wegwerken. Helaas zit ik dan wel constant met mijn knieën tegen het kastje aan.
Vipertje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:52:
[...]

Is je bouwer toevallig ook de BAM. Voor de badkamer hebben wij met veel pijn en moeite een dikkere slaapkamermuur kunnen krijgen. Hierdoor was het mogelijk een wandafvoer te krijgen. Dit was allemaal wel erg ongebruikelijk natuurlijk en hadden ze liever niet.
Nee Heddes, dochteronderneming van Ballast Nedam. Het hele sanitair proces is echt rampzalig verlopen. Was via Plieger in Zwolle. Geen goed woord over voor die toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt toch wel opmeten hoe dik die muur is?

Als je dan bezig bent wellicht het wastafeltje vervangen voor een hoek exemplaar, wat je dan ook meteen kunt afkitten.

Moet de afvoer persé in de muur waar de waterleiding ook uit komt? Of mag die ook door de blokkenmuur? Dat is natuurlijk makkelijker.

Weet je of de kruipruimte in de zomer wel droog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
Die muur is bijna gegarandeerd 7cm. Daarom willen ze daar geen afvoer in maken. De betonmuur is de andere reden dat ze daar geen afvoer in willen maken. Die is of in het werk gestort, of die is prefab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Heb bij mij ook zo'n platte afvoer in een 7 cm ytong wandje laten plaatsen. Als je het bedenkt is het makkelijk, maar 7cm is best wel dun. Maar goed, prima gelukt zonder schade aan de andere kant. De vloer moet natuurlijk ook open om weer aan te sluiten op de afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
YellowCab schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:31:
[...]
Dat is inderdaad wel een voordeel van een kastje. Dat we de spullen netjes kunnen wegwerken. Helaas zit ik dan wel constant met mijn knieën tegen het kastje aan.
[...]
Google anders eens op 'wastafelzuil', al dan niet in combinatie met een sifonkap. Dat lijkt me de minste ruimte in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:40:
Je kunt toch wel opmeten hoe dik die muur is?

Als je dan bezig bent wellicht het wastafeltje vervangen voor een hoek exemplaar, wat je dan ook meteen kunt afkitten.

Moet de afvoer persé in de muur waar de waterleiding ook uit komt? Of mag die ook door de blokkenmuur? Dat is natuurlijk makkelijker.

Weet je of de kruipruimte in de zomer wel droog is?
Als ik van de week weer in het huis ben zal ik het muurtje eens nameten ;) Nee hoor, het maakt ons niet uit waar de afvoer komt, als deze maar uit het zicht zit.

Het huis is pas 2 weken geleden opgeleverd. Ik kan dus nog niet vertellen of de kruipruimte in de zomer droog staat. Sowieso moet ik het punt van de natte kruipruimte nog terugkoppelen aan de uitvoerder.
Vipertje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:06:
Die muur is bijna gegarandeerd 7cm. Daarom willen ze daar geen afvoer in maken. De betonmuur is de andere reden dat ze daar geen afvoer in willen maken. Die is of in het werk gestort, of die is prefab.
Het zal inderdaad rond de 7-10cm breedte uitkomen gok ik. De betonmuren zijn inderdaad prefab. Het gekke is echter dat ze in de badkamer wel de leidingen wilden wegvrezen in de betonnen muur. Maar beneden wilden ze dat dus niet doen.
zacht schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:24:
[...]

Google anders eens op 'wastafelzuil', al dan niet in combinatie met een sifonkap. Dat lijkt me de minste ruimte in te nemen.
Bedankt voor de tip! Ik zal het eens opzoeken en kijken wat de vrouw ervan vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Fonteintje in de hoek en dan daaronder een deurtje evenwijdig met de schuine kant van het fonteintje. Dan heb je meer plaats voor de knieën, is de buis uit het zicht en heb je wat opbergruimte voor wc-rollen en dergelijke.

https://images.app.goo.gl/S4EktmdYgYBouGNw9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
Wat je ook zou kunnen doen is een dun plaatje triplex onder 45 graden voor de afvoerbuis langs monteren. Daaroverheen een plaat RVS plakken en weg is je lelijke afvoerbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Een plaat RVS vs verchroomde afvoer... hmmm. Ik zou dan niks doen.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-01-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:14:
Een plaat RVS vs verchroomde afvoer... hmmm. Ik zou dan niks doen.
Ik had niet anders verwacht van jou. Geen kritiek op de verchroomde kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wij hebben in ons oude huis een wat industriële look gemaakt van het geheel. Alles zwart gespoten met een betonnen wasbakje. Zag er best prima uit.

Ga je sowieso het toilet verbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hoekfontijn, dan heb je een rechte buis naar beneden. Kun je er eventueel een kleine koof omheen maken met eventueel ook wc rollen opbergruimte.

Als je dat met je knieën nog raakt ben je 3.10 meter lang ofzo :+

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 05-01-2020 09:06 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Den_S85 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Ik had niet anders verwacht van jou. Geen kritiek op de verchroomde kraan?
RVS is vingerafdrukkenmagneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
MikeyMan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:58:
Wij hebben in ons oude huis een wat industriële look gemaakt van het geheel. Alles zwart gespoten met een betonnen wasbakje. Zag er best prima uit.

Ga je sowieso het toilet verbouwen?
Ja daar zit ik nu ook aan te denken. Matzwarte leidingen monteren en dan een (hoek)fontein. Eventueel zelf een kastje eronder maken dan. Ik vrees dat dat de beste oplossing is.

Nee, het toilet is verder naar wens. Enkel het fonteintje en de afvoer moeten dus nog gedaan worden.
Martinusz schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:05:
Hoekfontijn, dan heb je een rechte buis naar beneden. Kun je er eventueel een kleine koof omheen maken met eventueel ook wc rollen opbergruimte.

Als je dat met je knieën nog raakt ben je 3.10 meter lang ofzo :+
Dit is inderdaad wat mij nu de beste oplossing lijkt. Binnenkort maar eens even langs de sanitair zaken om de mogelijkheden verder te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Even een update.

Er waren nog een paar kleine opleverpunten in het huis waar we geld voor terug zouden krijgen. We hebben een deal kunnen sluiten met de aannemer dat we het geld niet retour ontvangen en dat hun in ruil daarvoor de afvoer wegwerken in de muur!

Bovenstaand probleem is dus geheel opgelost gelukkig. Omdat de afvoer wordt weggewerkt in de muur hebben we besloten om onderstaand fonteintje aan te schaffen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LcQqXJuZQ5jqgV0Z4zvPifl9/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vipertje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:52:
[...]

Wij hebben ook een woning van BAM. Hoe heb je voor elkaar gekregen om in de badkamer geen vloerbuis te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
Z___Z schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:49:
[...]

Wij hebben ook een woning van BAM. Hoe heb je voor elkaar gekregen om in de badkamer geen vloerbuis te krijgen?
Initieel was dit niet mogelijk omdat ze met 7cm gipsblokken werken, maar na wat aandringen was het mogelijk dat ze de muur tussen de badkamer en slaapkamer verdikt hebben naar 10cm en toen was het wel mogelijk de buis in de muur te krijgen. Hebben wel de standaard uitrusting laten hangen en vervolgens alles weer afgebroken en zelf een badmeubel gehangen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpkfIbJKz9nbfwe1P16ImiJHMHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ycGCGA0vvVXkJpQ6VVITF3L0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Vipertje op 01-05-2021 00:07 ]

Pagina: 1