Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-02 22:22
Gisteravond was ik een spel aan het spelen, niks aan de hand, totdat de laptop ineens uitviel. Eenmaal opgestart zag ik dat de batterij helemaal leeg was en het 4,5 uur zou duren totdat ie weer helemaal opgeladen zou zijn. Maar het vreemde is dat de laptop al die tijd aan de netstroom zat en dat ie na een half uur weer helemaal opgeladen was (tijdens het opladen zat ik wat filmpjes op youtube te kijken).

Was het spel nou zo intensief dat de laptop meer stroom verbruikte dan de netstroom kon leveren of is het een bug waardoor de laptop dacht dat de accu leeg was? De laptop was best heet boven het toetsenbord, maar dit is me tot nu toe 2x overkomen, beide keren tijdens hetzelfde spel.

Laptop: Acer Aspire A715-71G-70FK
Spel: World of Tanks
Settings: Ultra, maar heb wat dingen omlaag gedaan om de laptop minder te belasten.
Alle onderdelen en kabels van de laptop zijn origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt me apart. Is de lader origineel?

Je kunt het natuurlijk testen door de accu ~50% te laden en dan weer eens flink belasten. Kijken of de lading dan stijgt of daalt. 100% laden is niet per se een goede test, want het kan zijn dat ie hem tot 80% laat leeglopen voordat ie weer gaat laden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hmm..het zou kunnen dat je -maar een theorie hoor- laptop zoveel stroom trekt om de GPU te voeden wanneer je aan het gamen bent dat je adapter niet genoeg stroom kan leveren voor de GPU én de Accu laden.
Mijn theorie.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Room42 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:56:
Lijkt me apart. Is de lader origineel?

Je kunt het natuurlijk testen door de accu ~50% te laden en dan weer eens flink belasten. Kijken of de lading dan stijgt of daalt. 100% laden is niet per se een goede test, want het kan zijn dat ie hem tot 80% laat leeglopen voordat ie weer gaat laden.
Lader is origineel. Ik zal die 50% test proberen, kijken wat eruit komt. Is er misschien een programma in Windows waarmee je het accupercentage in een grafiek kan zien? Kon zo niks vinden, maar lijkt me wel een goede manier om te zien wanneer precies de accu snel leeg gaat.
MrMonkE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:02:
Hmm..het zou kunnen dat je -maar een theorie hoor- laptop zoveel stroom trekt om de GPU te voeden wanneer je aan het gamen bent dat je adapter niet genoeg stroom kan leveren voor de GPU én de Accu laden.
Mijn theorie.
Dat dacht ik ook ja, maar in de 2,5 jaar dat ik dit spel op deze laptop speel is het alleen in de afgelopen 2 weken gebeurd, daarvoor kon ik een paar uur probleemloos spelen (op nog hogere settings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Misschien een lullige vraag, maar weet je 100% zeker dat de stekker van de lader in het stopcontact zat, met de andere kant in de laptop? :p
Met een originele lader zou een laptop zelfs onder 100% belasting nog gewoon op moeten kunnen laden, als hij in plaats daarvan leegloopt zou ik eerder vermoeden dat de lader gewoon niet laadt, oftewel dat de stekker niet in het stopcontact zit.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Wintervacht schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:38:
Misschien een lullige vraag, maar weet je 100% zeker dat de stekker van de lader in het stopcontact zat, met de andere kant in de laptop? :p
Met een originele lader zou een laptop zelfs onder 100% belasting nog gewoon op moeten kunnen laden, als hij in plaats daarvan leegloopt zou ik eerder vermoeden dat de lader gewoon niet laadt, oftewel dat de stekker niet in het stopcontact zit.
Daar ben ik 100% zeker van, want anders was ie veel eerder uitgevallen en was de FPS veel lager :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mark22 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:29:
[...]

Lader is origineel. Ik zal die 50% test proberen, kijken wat eruit komt. Is er misschien een programma in Windows waarmee je het accupercentage in een grafiek kan zien? Kon zo niks vinden, maar lijkt me wel een goede manier om te zien wanneer precies de accu snel leeg gaat.
Zorg ervoor dat je cmd opent met administrator rechten en voer dit dan uit:
code:
1
powercfg /batteryreport /output “C:\mybatteryreport.html”

Verder zou je de oplader kunnen doormeten of hij nog levert wat hij zou moeten leveren aan voltage. Hou gedraagt de laptop zich onder normaal kantoor gebruik?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
tweakduke schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Zorg ervoor dat je cmd opent met administrator rechten en voer dit dan uit:
code:
1
powercfg /batteryreport /output “C:\mybatteryreport.html”

Verder zou je de oplader kunnen doormeten of hij nog levert wat hij zou moeten leveren aan voltage. Hou gedraagt de laptop zich onder normaal kantoor gebruik?
Bij normaal gebruik is er niks aan de hand.

https://prnt.sc/qihpxz < in de hele lijst is het percentage 248% - 261% (geen idee wat dat betekent), maar ineens is het 11%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Mark22 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:18:
[...]

Bij normaal gebruik is er niks aan de hand.

https://prnt.sc/qihpxz < in de hele lijst is het percentage 248% - 261% (geen idee wat dat betekent), maar ineens is het 11%.
Dat is volgens mij niet normaal, als ik naar mijn laptop kijk en rond op internet dan moet dat gewoon 100% zijn als hij vol is. Mijn laptop geeft een enkele keer aan 103%, maar de accu is ondertussen 4 jaar oud en geeft dus wat slijtage.
Wel apart dat hij in 1 keer wegvalt. Wat staat er bij full charge capacity en Design capacity? Dat laat zien hoe vol de accu nog oplaad.
Helemaal onderin het rapport staat ook nog hij lang de batterij mee gaat onder het kopje Battery life estimates.

En ook niet onbelangrijk hoe oud is de laptop?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
tweakduke schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:41:
[...]

Dat is volgens mij niet normaal, als ik naar mijn laptop kijk en rond op internet dan moet dat gewoon 100% zijn als hij vol is. Mijn laptop geeft een enkele keer aan 103%, maar de accu is ondertussen 4 jaar oud en geeft dus wat slijtage.
Wel apart dat hij in 1 keer wegvalt. Wat staat er bij full charge capacity en Design capacity? Dat laat zien hoe vol de accu nog oplaad.
Helemaal onderin het rapport staat ook nog hij lang de batterij mee gaat onder het kopje Battery life estimates.

En ook niet onbelangrijk hoe oud is de laptop?
Full charge capacity = 44278 mWh
Design capacity = 48944 mWh

Bij de battery life estimates staat geen data sinds 28 december, daarvoor verschilt het van een uur tot +/- 5 uur.
De laptop is 2,5 jaar oud en wordt veel gebruikt voor school (o.a. 3D tekenen < CPU intensief) en in het weekend een paar uur gamen.

Wat ik in een topic over een MSI laptop heb gelezen is dat MSI een hybrid systeem gebruikt, dus dat zowel de accu als netstroom gebruikt wordt wanneer er heel veel stroom nodig is. Misschien gebruikt Acer dit ook en verbruikt het spel meer energie dan de netstroom kan leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door Mark22 op 02-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Mark22 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Full charge capacity = 44278 mWh
Design capacity = 48944 mWh

Bij de battery life estimates staat geen data sinds 28 december, daarvoor verschilt het van een uur tot +/- 5 uur.
De laptop is 2,5 jaar oud en wordt veel gebruikt voor school (o.a. 3D tekenen < CPU intensief) en in het weekend een paar uur gamen.

Wat ik in een topic over een MSI laptop heb gelezen is dat MSI een hybrid systeem gebruikt, dus dat zowel de accu als netstroom gebruikt wordt wanneer er heel veel stroom nodig is. Misschien gebruikt Acer dit ook en verbruikt het spel meer energie dan de netstroom kan leveren.
Volgens die cijfers moet de accu nog in goede conditie zijn en het hybride systeem verklaart dat percentage, dat wist ik dan weer niet.

Wellicht heeft de laptop last van stof en koelt die niet afdoende. Bios up to date?

Tweakers Discord

Pagina: 1