Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 14:17
Ik zoek een?
Camera waarmee ik alles, met vrij weinig moeite, vast kan leggen.

Wat is je budget?
Ben flexibel tot 800, 900 Euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Specifieke eisen: draagbaar (makkelijk), moet me niet in de weg zitten tijdens het reizen en makkelijk in gebruik.

Wat heb je zelf al gevonden?
GoPro, maar daar zijn zoveel versies en soorten van; zie door de bomen het bos niet meer.

Welke vragen heb je hier nog over?
Aankoopadvies, wat is de beste GoPro - of moet ik wat anders nemen?

Zoals al uitgelegd: ik ga veel reizen en dan wil ik alles vastleggen. Momenteel gebruik ik mijn iPhone, maar ik merk dat ik heel wat mis doordat de lens zo klein is en de foto's niet representeren wat ik heb meegemaakt. Als ik kijk naar video's op Youtube, dan zie ik waanzinnige video's van mensen die bijv. in een vakantieresort foto's en met name video's schieten in het water, onder het water of gewoon een (road) tour (wandelend of rijdend) doen waarmee ze de omgeving en zichzelf goed vast kunnen leggen. Dat is dan ook precies wat ik wil.

Ik stuitte op de GoPro, maar ik zie dat er ook veel accessoires voor zijn.... wat me het idee geeft dat ik er waarschijnlijk niet veel aan heb zonder die accessoires.

Kunnen jullie me svp helpen en me de juiste pad wijzen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13
Ik zie de GoPro als een actiecamera. Ga je dus een actieve (sport)vakantie doen, dan zou dat een goede keuze kunnen zijn.

Weet wel dat de populaire filmpjes vaak wel met wat meer accessoires gemaakt zijn, zoals een drone. En ook heel wat editing vereisen. Verwacht niet dat je die filmpjes voor de voet kunt schieten en dat veel dingen er uit geknipt zijn en/of meerdere takes vereisen.

Ga je echter een traditionele vakantie tegemoet, dan denk ik dat je beter af bent met een zogenaamde travelzoom. Dat zijn camera's met een vaste lens en extra ruim zoombereik. Vaak ook een vrij kleine sensor, gelijk aan die van een premium smartphone, maar dus wel meer functionaliteit. Voor sommige camera's zijn er van die waterdichte cases om onderwater te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:04

FeaR

In GoT we trust

Camera's vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Fotografie & Video, ik verhuis het topic die kant op: CEA > FVA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Turismo

Clobberin' time!

Die geweldige video's enzo die je meestal ziet op Youtube zijn vaak genomen met een combinatie van DSLR en/of APS-C en een gopro hero black variant.

Daarbij hebben ze vaak ook een vorm van active stabilisatie zoals een gimbal, zoiets als de DJI Ronin (wat pak m beet ook al € 300 alleen al kost)

Maar even om een goed onderscheid te maken, wil je nou iets voor onderwater of ook voor vakantie filmpjes en foto's? Want met een actioncam zoals een Gopro ga je het dan niet redden.

Ik zou dan eerder investeren in een goede APS-C camera die niet al te moeilijk is voor een beginner zoals een Canon EOS M50 of de nieuwe Sony A6100 zodat je nog wel het voordeel hebt van wisselbare lenzen.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
FeaR schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:12:
Camera's vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Fotografie & Video, ik verhuis het topic die kant op: CEA > FVA
Excuus en dank!
Turismo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:23:
Die geweldige video's enzo die je meestal ziet op Youtube zijn vaak genomen met een combinatie van DSLR en/of APS-C en een gopro hero black variant.

Daarbij hebben ze vaak ook een vorm van active stabilisatie zoals een gimbal, zoiets als de DJI Ronin (wat pak m beet ook al € 300 alleen al kost)

Maar even om een goed onderscheid te maken, wil je nou iets voor onderwater of ook voor vakantie filmpjes en foto's? Want met een actioncam zoals een Gopro ga je het dan niet redden.

Ik zou dan eerder investeren in een goede APS-C camera die niet al te moeilijk is voor een beginner zoals een Canon EOS M50 of de nieuwe Sony A6100 zodat je nog wel het voordeel hebt van wisselbare lenzen.
Dank voor de informatie, nu al verhelderend! Op zich ben ik redelijk flexibel qua budget: ik wil het liefst een keer investeren en het dan meerdere jaren gebruiken. Uiteraard ga ik ervan uit dat de kwaliteit van de video's op z'n minst HD (1080P?) zijn.

Ter antwoord op het dikgedrukte:
Het liefst een combinatie van beiden. Onderwater is absoluut tof, maar het zal bovenal filmpjes en foto's van andere dingen tijdens de vakantie zijn. Denk even aan een road tour, wandelen in de stad etcetera. Omtrent de APS-C camera: kan ik die bijv. ook ergens 'spelden' zodat ik hem niet hoef vast te houden?

[ Voor 3% gewijzigd door SaraNostra op 02-01-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00
Een APS-C camera is meestal niet van het formaat die je kunt opspelden, dan heb je toch een riem nodig waar je die aan vastmaakt of een tas.
Zoals al aangegeven zijn de echte mooie films een combinatie van meerdere apparaten en zeker als je wandeld dan is een gimbal nodig om mooie shots te kunnen maken. Verder voorbereiding, licht inval, de beperkingen van je apparatuur kennen en de juiste instellingen kiezen, etc vragen toch wat ervaring. Het loont om thuis al eens te oefenen met alles voor je op vakantie gaat.

Gaat het trouwens enkel om filmen of wil je ook foto's kunnen maken, liefst met hetzelfde apparaat?

Op vakantie zie ik de GoPro best nog veel gebruikt worden. Op een stick voor selfies, met een zuignap op de auto, op de fiets, op de helm, etc. Dan negeer ik even de categorie die wildlife staat te fotograferen met de witte duren zoomlenzen ;-)

Om te filmen neem ik deze mee:
https://shop.panasonic.co...camcorders/HC-VX981K.html
Fijn formaat om vast te houden, niet te groot, mooi beeld en opladen via USB dus je kunt ook een powerbank gebruiken ipv een dure 2e accu.

[ Voor 13% gewijzigd door rvrbtcpt op 02-01-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

APS-C vereist ondanks zijn compacte formaat toch nog vaak een gorillapod achtige statief om er behoorlijk mee te filmen, zoniet een gimbal. Ergens oppinnen daar is die toch nog te lomp en te groot voor.

Maar een APS-C komt wel met enorm veel voordelen, uiteraard het grote sensor oppervlak, het kunnen verwisselen van lenzen, externe microfoon optie bij de meeste, in sommige gevallen zoals Sony een hele goede in body stabilisatie.

Als je iets wil wat je op je rugzak schouder kan pinnen zou je kunnen kijken naar de Sony FDRX3000, maar dan is het meer voor filmen.

Ik vind die video's die YouTube: Harald Baldr altijd wel aardig en prima stabiliatie, en dat doet die allemaal met enkel deze (video)camera.

[ Voor 17% gewijzigd door Turismo op 02-01-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Turismo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:55:
APS-C vereist ondanks zijn compacte formaat toch nog vaak een gorillapod achtige statief om er behoorlijk mee te filmen, zoniet een gimbal. Ergens oppinnen daar is die toch nog te lomp en te groot voor.

Maar een APS-C komt wel met enorm veel voordelen, uiteraard het grote sensor oppervlak, het kunnen verwisselen van lenzen, externe microfoon optie bij de meeste, in sommige gevallen zoals Sony een hele goede in body stabilisatie.

Als je iets wil wat je op je rugzak schouder kan pinnen zou je kunnen kijken naar de Sony FDRX3000, maar dan is het meer voor filmen.

Ik vind die video's die YouTube: Harald Baldr altijd wel aardig en prima stabiliatie, en dat doet die allemaal met enkel deze (video)camera.
Dank je wel! Dat is een aardige channel, ja.... ziet er niet verkeerd uit. Ben vooral indruk van de stabilisatie. En als ik het zo zie, dan is een gimbal + statief + selfie stok (?) geen overbodige luxe, klopt dat?
Frijns.Net schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:51:
Een APS-C camera is meestal niet van het formaat die je kunt opspelden, dan heb je toch een riem nodig waar je die aan vastmaakt of een tas.
Zoals al aangegeven zijn de echte mooie films een combinatie van meerdere apparaten en zeker als je wandeld dan is een gimbal nodig om mooie shots te kunnen maken. Verder voorbereiding, licht inval, de beperkingen van je apparatuur kennen en de juiste instellingen kiezen, etc vragen toch wat ervaring. Het loont om thuis al eens te oefenen met alles voor je op vakantie gaat.

Gaat het trouwens enkel om filmen of wil je ook foto's kunnen maken, liefst met hetzelfde apparaat?

Op vakantie zie ik de GoPro best nog veel gebruikt worden. Op een stick voor selfies, met een zuignap op de auto, op de fiets, op de helm, etc. Dan negeer ik even de categorie die wildlife staat te fotograferen met de witte duren zoomlenzen ;-)

Om te filmen neem ik deze mee:
https://shop.panasonic.co...camcorders/HC-VX981K.html
Fijn formaat om vast te houden, niet te groot, mooi beeld en opladen via USB dus je kunt ook een powerbank gebruiken ipv een dure 2e accu.
Dank u! Goede tips!

Vraag: Gaat het trouwens enkel om filmen of wil je ook foto's kunnen maken, liefst met hetzelfde apparaat?
Antwoord: het liefst doe ik het natuurlijk met 1 apparaat en ik dacht dat de GoPro dit kon, maar sta zeker open voor andere alternatieven/opties!

Beiden heel erg bedankt btw. Nu al veel geleerd! Dacht dat ik met alleen een GoPro ver zou komen, maar dus niet!

Dus nu is mijn idee:
GoPro voor video's (opspelden) + onderwater (met bijbehorende accessoires)
GoPro voor video's (opspelden) waarbij we lopen en ik mijn camera niet in m'n handen wil hebben.

Voor betere foto's en video's, een APS-C camera met gimbal en/of statief.

Zou zoiets een goede start betekenen?
(and what about DJI Osmo Pocket? https://www.dji.com/nl/os...e=brandsite&from=eol_osmo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
SaraNostra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Dank je wel! Dat is een aardige channel, ja.... ziet er niet verkeerd uit. Ben vooral indruk van de stabilisatie. En als ik het zo zie, dan is een gimbal + statief + selfie stok (?) geen overbodige luxe, klopt dat?

[...]

Dank u! Goede tips!

Vraag: Gaat het trouwens enkel om filmen of wil je ook foto's kunnen maken, liefst met hetzelfde apparaat?
Antwoord: het liefst doe ik het natuurlijk met 1 apparaat en ik dacht dat de GoPro dit kon, maar sta zeker open voor andere alternatieven/opties!

Beiden heel erg bedankt btw. Nu al veel geleerd! Dacht dat ik met alleen een GoPro ver zou komen, maar dus niet!

Dus nu is mijn idee:
GoPro voor video's (opspelden) + onderwater (met bijbehorende accessoires)
GoPro voor video's (opspelden) waarbij we lopen en ik mijn camera niet in m'n handen wil hebben.

Voor betere foto's en video's, een APS-C camera met gimbal en/of statief.

Zou zoiets een goede start betekenen?
(and what about DJI Osmo Pocket? https://www.dji.com/nl/os...e=brandsite&from=eol_osmo)
Denk dat de vraag ook gaat zijn wat voor soort vakantie wordt het? Op safari neem je beter een APS-C met zoomlens mee ipv een GoPro. Stedentrip dan is een GoPro misschien voldoende. Wil je alle opties open houden dan is een APS-C met film moglijkheden misschien de beste keuze. Met een GoPro kun je voor zover ik weet niet inzoomen en dat is soms toch wel handig als je niet dichterbij iets kan komen.

Die DJI Osmo Pocket werkt erg goed. Heb die niet zelf maar dat ding heb ik wel in handen gehad en de beelden ervan gezien. Overdag krijg je daar een mooi stabiel beeld mee als je ermee rondloopt.
Ik kan me voorstellen dat door de kleine sensor avond beelden wat lastiger zijn. Als je op stedentrip gaat is zoiets wel erg handig. Zelfde idee als een GoPro met gimbal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco4all
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 15:16
Wij hebben de DJI osmo pocket gekocht in december 2018 en vinden het zeker een aanrader klein compact en veel features en ondertussen zijn er ook al wat accessoires voor

Wij hebben toen niet voor de gopro 7 gekozen vanwege de groothoek en een beetje lens vervorming in de hoeken

[ Voor 3% gewijzigd door marco4all op 02-01-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Frijns.Net schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Denk dat de vraag ook gaat zijn wat voor soort vakantie wordt het? Op safari neem je beter een APS-C met zoomlens mee ipv een GoPro. Stedentrip dan is een GoPro misschien voldoende. Wil je alle opties open houden dan is een APS-C met film moglijkheden misschien de beste keuze. Met een GoPro kun je voor zover ik weet niet inzoomen en dat is soms toch wel handig als je niet dichterbij iets kan komen.

Die DJI Osmo Pocket werkt erg goed. Heb die niet zelf maar dat ding heb ik wel in handen gehad en de beelden ervan gezien. Overdag krijg je daar een mooi stabiel beeld mee als je ermee rondloopt.
Ik kan me voorstellen dat door de kleine sensor avond beelden wat lastiger zijn. Als je op stedentrip gaat is zoiets wel erg handig. Zelfde idee als een GoPro met gimbal.
Goede vraag.

Allereerst wordt het een resort, dus heel veel zon, zee, strand. Uiteraard is een drone dan de beste optie (gok dat er mini drones zijn), maar dat staat voor nu buiten beschouwing.

Daarna worden het vooral veel citytrips inderdaad, maar wil voor alles in ieder geval 'inslaan'.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:02
Hou ook in je achterhoofd dat in die video's op YouTube nog gemakkelijk enkele uren post-processing tijd zit om alles mooi te maken, colorgrading te doen, overgangen te maken... Ben je van plan om dit ook te doen of is het enkel om wat filmpjes met de familie te delen?

Naast nabewerking komt er op locatie ook nog wel wat planning bij, welke shots ga je maken, ben je bereid om vroeg op te staan om mooi zonlicht te hebben of ga je midden op de dag in volle zon filmen?

Een DSLR met gimball/statief pakt ook al snel redelijk wat plaats in en weegt ook niet niks, dus denk ook of je bereid bent die ruimte in je bagage ervoor op te geven.

Mij lijkt het gemakkelijkste als je klein begint, eventueel met een GoPro, en later kijkt waar je nog te kort schiet, ipv direct €1000 uit te geven aan materiaal dat na 1 reis in de kast ligt wegens te lomp en zwaar. Geef dat geld dan liever uit aan een extra reis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
MrSenne schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:15:
Hou ook in je achterhoofd dat in die video's op YouTube nog gemakkelijk enkele uren post-processing tijd zit om alles mooi te maken, colorgrading te doen, overgangen te maken... Ben je van plan om dit ook te doen of is het enkel om wat filmpjes met de familie te delen?

Naast nabewerking komt er op locatie ook nog wel wat planning bij, welke shots ga je maken, ben je bereid om vroeg op te staan om mooi zonlicht te hebben of ga je midden op de dag in volle zon filmen?

Een DSLR met gimball/statief pakt ook al snel redelijk wat plaats in en weegt ook niet niks, dus denk ook of je bereid bent die ruimte in je bagage ervoor op te geven.

Mij lijkt het gemakkelijkste als je klein begint, eventueel met een GoPro, en later kijkt waar je nog te kort schiet, ipv direct €1000 uit te geven aan materiaal dat na 1 reis in de kast ligt wegens te lomp en zwaar. Geef dat geld dan liever uit aan een extra reis. :)
Dank voor het kritisch zijn, dat is precies wat ik nodig heb. Goede inzichten, wederom.

Op al je vragen kan ik eigenlijk een antwoord geven: ik wil me niet bekommeren om daglicht e.d. Natuurlijk wil ik wel moeite doen om de shots te plannen, maar dat moet voor mij niet langer dan 5 minuten duren.

Met andere woorden: ik ben niet van plan een pro te worden, maar wil wel zoveel mogelijk op kunnen nemen en dan eventueel later bewerken. Zolang ik maar alles op beeld heb en niet achteraf het idee heb dat ik er meer uit kon halen als ik een betere camera had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
SaraNostra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:27:
Op al je vragen kan ik eigenlijk een antwoord geven: ik wil me niet bekommeren om daglicht e.d. Natuurlijk wil ik wel moeite doen om de shots te plannen, maar dat moet voor mij niet langer dan 5 minuten duren.
Nou weet ik niet welke kwaliteit je nastreeft en wellicht zie je het gewoon als een nieuwe hobby/tijdverdrijf, maar weet dat hardware maar een klein deel in het geheel is.

Bij het vastleggen van beeld is licht juist een van de belangrijkste aspecten en daarmee voor een groot deel bepalend voor het eindresultaat. Dat kun je met nabewerking niet meer rechttrekken.

Ik krijg het gevoel dat je een YouTube filmpje hebt gezien en zoiets had van "dat wil ik ook!".

Heb je misschien een voorbeeld van wat je wilt nastreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
LA-384 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:50:
[...]

Nou weet ik niet welke kwaliteit je nastreeft en wellicht zie je het gewoon als een nieuwe hobby/tijdverdrijf, maar weet dat hardware maar een klein deel in het geheel is.

Bij het vastleggen van beeld is licht juist een van de belangrijkste aspecten en daarmee voor een groot deel bepalend voor het eindresultaat. Dat kun je met nabewerking niet meer rechttrekken.

Ik krijg het gevoel dat je een YouTube filmpje hebt gezien en zoiets had van "dat wil ik ook!".

Heb je misschien een voorbeeld van wat je wilt nastreven?
Begrijp me niet verkeerd: ik weet als geen ander dat licht hier heel belangrijk is, absoluut, maar ik wil me daar niet al te veel op focussen en 'denken' voordat ik een shot maak. Ik bedoel, ik ga er eigenlijk van uit dat als ik ergens heen ga, dat er altijd wel genoeg licht is.

Ik vind het bewerken van de video's (dus achteraf) overigens zeker geen probleem.

Een paar voorbeelden van wat ik zou willen bereiken:
YouTube: BALI - Doyoutravel X Gypsea Lust
YouTube: 4-MINUTE VACATION (de drone shoots buiten
gelaten)
YouTube: TENERIFE | December 2018 | Land of paradise | Travel Video 2.7K cine...
YouTube: BEAUTIFUL PHILIPPINES | Travel Video 🇵🇭 (bijv: 1:24 tot en met 1:47)

Enzovoort.

Ik vind dit, bijvoorbeeld, waanzinnig, maar denk dat ik daar niet de skills noch de hardware voor heb:
YouTube: MY YEAR 2018 - Cliché Travel Video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
Ik denk dat je soms wat onderschat hoeveel werk er bij die videos komt kijken.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er zeker wel verbetering te krijgen valt ten opzichte van je huidige iPhone!

Moest ik jou zijn zou ik wat rondkijken naar populaire vlogcamera's. Deze zijn vaak klein en compact, maar hebben toch degelijke videomogelijkheden. Zeker het hebben van een optische zoom kan op sommige vlakken helpen.

Maar bij deze video's zijn muziek (en hoe je je beelden daarop afstemt) ook belangrijk, en het hebben van een aantrekkelijk model maakt het ook nog nét dat tikkeltje beter. ;) (Maar misschien heb je die al wel)

[ Voor 52% gewijzigd door MrSenne op 02-01-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
MrSenne schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:28:
Ik denk dat je soms wat onderschat hoeveel werk er bij die videos komt kijken.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er zeker wel verbetering te krijgen valt ten opzichte van je huidige iPhone!

Moest ik jou zijn zou ik wat rondkijken naar populaire vlogcamera's. Deze zijn vaak klein en compact, maar hebben toch degelijke videomogelijkheden. Zeker het hebben van een optische zoom kan op sommige vlakken helpen.

Maar bij deze video's zijn muziek (en hoe je je beelden daarop afstemt) ook belangrijk, en het hebben van een aantrekkelijk model maakt het ook nog nét dat tikkeltje beter. ;) (Maar misschien heb je die al wel)
Yes, ik begrijp dat ik nu misschien een beetje nonchalant overkom, maar dat is zeker niet de bedoeling. Dik respect voor al die mensen die zulke prachtige video's maken en bewerken, dat doe je natuurlijk niet 'even' met een dikke camera.

Dank voor de tips. Model is geregeld, muziek ook... nu nog een vette camera :P

Alle andere tips/alternatieven zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door SaraNostra op 02-01-2020 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
Ik zou eens kijken in de richting van de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart.

Ik ben zelf niet zo thuis in de compactcamera wereld, maar deze heeft goede reviews (en een uitgebreide Tweakers-review), is klein en compact en geen gigantische aanslag op het budget. :)

Van het budget dat eventueel overblijft kan je eventueel nog een GoPro of DJI Mavic Mini kopen, voor respectievelijke de onderwater of droneshots. ;)

Edit: is blijkbaar al een ouder model, waarschijnlijk zijn er betere alternatieven. :)

[ Voor 7% gewijzigd door MrSenne op 02-01-2020 19:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Het 1e filmpje is een onhaalbare kaart. Die gebruikt alleen al meer dan €10K aan gear.
https://www.doyoutravel.com/equipment-breakdown/
En heeft verder een bak ervaring en hulp gekregen van mensen met nóg meer ervaring.
Er is zeer veel gekeken naar lichtinval en compositie.

Filmpje 2 en 3 zijn haalbaar, maar wel uitdagend. Beiden leunen sterk op een drone, maar de gear lijkt verder simpel te zijn.

Filmpje 4 heeft best wat editing, vooral enkele overgangen krijg je niet zo 1,2,3 voor elkaar volgens mij.

Als ik dit zo zie, neig ik toch te zeggen dat een gopro wellicht het meest geschikt is, omdat die gericht is op flashy video's, terwijl de meeste camera's gericht zijn op fotografie en meer statische video's. Slow-motion is een belangrijke feature iig en spat-waterdichtheid een zeer handige feature (iets wat camera's binnen je budget niet (snel) zijn).

Wat de mensen in alle 4 de filmpjes wel gemeen hebben is dat ze financieel geen zorgen hebben, daardoor veel tijd hebben om zich volledig te richten op het filmen en daarmee ook een bak ervaring hebben. Daarbij komt dan nog dat ze bovengemiddeld aantrekkelijk zijn. Onderschat niet het effect van lekkere chicks en afgetrainde kerels in een video, dat kijkt een stuk prettiger dan behaarde bierbuiken en cellulite als ware het een poffertjespan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Ben het met de meeste wel eens om eerst eens met een Gopro Hero Black te beginnen, die hebben nog best een lichtsterke lens wat de kwaliteit ten goede komt.

Wat voornamelijk erg helpt om dit soort cinematische beelden te maken, is het 24 fps effect, en het veel terugschalen vanaf 60 of 120 fps voor de slowmotion.

Daarbij probeer een zo neutraal mogelijk picture profile aan te houden (bekend als S-Log bij Sony), Gopro heeft Protune, hierdoor heb je meer vrijheid in de nabewerking met color grading, wat de helft van het werk is.
Hier wat uitleg: https://nofilmschool.com/...ro-footage-more-cinematic

Maar voornamelijk probeer zo stabiel mogelijk te filmen, niks is zo onrustig als een shaky cam, dat kijkt gewoon niet prettig en klikt men al snel weg.
Als je handheld gaat filmen ga hier dan flink voor oefenen want hier zit nog best een kunst in, zie ook:
YouTube: 4 Ways to Improve Your Handheld Shots | PremiumBeat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Turismo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:05:
Ben het met de meeste wel eens om eerst eens met een Gopro Hero Black te beginnen, die hebben nog best een lichtsterke lens wat de kwaliteit ten goede komt.

Wat voornamelijk erg helpt om dit soort cinematische beelden te maken, is het 24 fps effect, en het veel terugschalen vanaf 60 of 120 fps voor de slowmotion.

Daarbij probeer een zo neutraal mogelijk picture profile aan te houden (bekend als S-Log bij Sony), Gopro heeft Protune, hierdoor heb je meer vrijheid in de nabewerking met color grading, wat de helft van het werk is.
Hier wat uitleg: https://nofilmschool.com/...ro-footage-more-cinematic

Maar voornamelijk probeer zo stabiel mogelijk te filmen, niks is zo onrustig als een shaky cam, dat kijkt gewoon niet prettig en klikt men al snel weg.
Als je handheld gaat filmen ga hier dan flink voor oefenen want hier zit nog best een kunst in, zie ook:
YouTube: 4 Ways to Improve Your Handheld Shots | PremiumBeat.com
Dank voor de tips! Dus GoPro to begin with. Goed ook om te weten over fps transities - dat kan dan wel van te pas komen. Sowieso ga ik me er nog in verdiepen, uiteraard. Ben nu vooral benieuwd naar het hardware stuk.
LA-384 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:53:
Het 1e filmpje is een onhaalbare kaart. Die gebruikt alleen al meer dan €10K aan gear.
https://www.doyoutravel.com/equipment-breakdown/
En heeft verder een bak ervaring en hulp gekregen van mensen met nóg meer ervaring.
Er is zeer veel gekeken naar lichtinval en compositie.

Filmpje 2 en 3 zijn haalbaar, maar wel uitdagend. Beiden leunen sterk op een drone, maar de gear lijkt verder simpel te zijn.

Filmpje 4 heeft best wat editing, vooral enkele overgangen krijg je niet zo 1,2,3 voor elkaar volgens mij.

Als ik dit zo zie, neig ik toch te zeggen dat een gopro wellicht het meest geschikt is, omdat die gericht is op flashy video's, terwijl de meeste camera's gericht zijn op fotografie en meer statische video's. Slow-motion is een belangrijke feature iig en spat-waterdichtheid een zeer handige feature (iets wat camera's binnen je budget niet (snel) zijn).

Wat de mensen in alle 4 de filmpjes wel gemeen hebben is dat ze financieel geen zorgen hebben, daardoor veel tijd hebben om zich volledig te richten op het filmen en daarmee ook een bak ervaring hebben. Daarbij komt dan nog dat ze bovengemiddeld aantrekkelijk zijn. Onderschat niet het effect van lekkere chicks en afgetrainde kerels in een video, dat kijkt een stuk prettiger dan behaarde bierbuiken en cellulite als ware het een poffertjespan.
Dank voor de inhoudelijke reactie, met name als antwoord op de video's. Goed om te weten wat er haalbaar is en wat niet.

Goed punt daar: ik zoek een combinatie van flashy video's (lees: de mogelijkheid tot) en afwisselen met 'normale' video's voor de familie.

Over dat laatste stuk... misschien ook handig dat ik dan even naar de sportschool ga. :P
MrSenne schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:37:
Ik zou eens kijken in de richting van de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart.

Ik ben zelf niet zo thuis in de compactcamera wereld, maar deze heeft goede reviews (en een uitgebreide Tweakers-review), is klein en compact en geen gigantische aanslag op het budget. :)

Van het budget dat eventueel overblijft kan je eventueel nog een GoPro of DJI Mavic Mini kopen, voor respectievelijke de onderwater of droneshots. ;)

Edit: is blijkbaar al een ouder model, waarschijnlijk zijn er betere alternatieven. :)
Dank, Mr! Ik richt mijn pijlen nu op de GoPro en een goede compactcamera ter afwisseling. Daarna ga ik kijken welke accessoires te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Voordat je een drone koopt kijk of je die ter plekke ook kunt gebruiken. Enkele jaren geleden was dat geen probleem maar ondertussen zijn die dingen bijvoorbeeld in de nationale parken in de US gewoon verboden.
Natuurlijk kun je het erop wagen maar als ze je pakken dan moet je ook kunnen leven met de consequenties.

Als je iets koopt is het ook wel verstandig om er thuis al eens mee te oefenen voordat je op vakantie gaat. Licht speelt toch wel een belangrijke rol om een film er goed uit te laten zien. Om bij volle zon de boel wat anders in te stellen als in de vroege morgen of avond kan helpen dat je wat meer mogelijkheden hebt bij het nabewerken ipv dat je geen details meer terug kan halen omdat het zonlicht te fel was. Een polarizer filter kan daar goed bij helpen. (zelfde idee als een zonnebril)

[ Voor 43% gewijzigd door rvrbtcpt op 04-01-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Frijns.Net schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:34:
Voordat je een drone koopt kijk of je die ter plekke ook kunt gebruiken. Enkele jaren geleden was dat geen probleem maar ondertussen zijn die dingen bijvoorbeeld in de nationale parken in de US gewoon verboden.
Natuurlijk kun je het erop wagen maar als ze je pakken dan moet je ook kunnen leven met de consequenties.

Als je iets koopt is het ook wel verstandig om er thuis al eens mee te oefenen voordat je op vakantie gaat. Licht speelt toch wel een belangrijke rol om een film er goed uit te laten zien. Om bij volle zon de boel wat anders in te stellen als in de vroege morgen of avond kan helpen dat je wat meer mogelijkheden hebt bij het nabewerken ipv dat je geen details meer terug kan halen omdat het zonlicht te fel was. Een polarizer filter kan daar goed bij helpen. (zelfde idee als een zonnebril)
Merci, Frijns! Goed om te weten, met name over zo'n filter (wist ik niet, namelijk).

Nogmaals dank, erg fijn van jullie!
Pagina: 1