Grafische kaart houdt er mee op tijdens intensiever gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krokoneel
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-09 11:00
Mijn vraag:
Al sinds een flinke tijd houdt mijn grafische kaart er plots mee op tijdens het spelen van wat zwaardere games. In de eerste instantie ging ik er maar van uit dat de kaart niet krachtig genoeg is en dat het probleem uiteindelijk verholpen zou worden wanneer een betere in mijn budget past.
Maar laatst installeerde ik een game die ik een jaar of twee nog prima kon draaien en daar gebeurde het ook mee. Nu ga ik er toch van uit dat het probleem ergens anders zit en dat ik het op een andere manier moet verhelpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
De kaart zelf is een Radeon RX 480.
De voeding is een Corsair CS650M

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wat zich voordoet is dat het volgens mij alleen de grafische kaart die er mee ophoudt. Het scherm wordt plotseling zwart en daarna springen de schermen op "geen input". Verder gaat de pc niet uit en heb ik ook nog steeds audio.

Verder heb ik al de drivers geüpdatet.
Wat ik er nu zelf over denk is dat misschien de voeding niet genoeg stroom voor de kaart levert of dat ik moet proberen of ik hetzelfde probleem blijf houden als ik maar één scherm gebruik.

Heeft iemand anders nog ideeën of ervaringen die mij zouden kunnen helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het makkelijkste wat je kan testen is de temperatuur. Dat is makkelijker dan de voeding. Je kan bijvoorbeeld gpu z installeren en je gpu stresstesten met furmark. Kijk wat de Temps zijn, hoe hard de fans blazen en of de kaart uitvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-09 20:21
Klinkt als een warmte probleem. is de koeling van de kaart nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krokoneel
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-09 11:00
Bedankt voor de snelle reacties. Zo gauw als ik thuis ben ga ik even de temperatuur controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-10 09:27

jpiwf

licenced pepernootaddict

Ik had vergelijkbare issues op mijn vorige computer. Leek ook altijd temperatuur gerelateerd te zijn. ding werd stabieler als de kap van de zijkant af was, en meestal kwam ik dan ook een dekentje stof tegen in de koeler van het ding. Periodiek uitblazen met zo'n spuitbus lucht van de Action hielp, maar moest wel ongeveer elke 6 maanden (geen stoffilters op die kast).

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpiwf schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:31:
Ik had vergelijkbare issues op mijn vorige computer. Leek ook altijd temperatuur gerelateerd te zijn. ding werd stabieler als de kap van de zijkant af was, en meestal kwam ik dan ook een dekentje stof tegen in de koeler van het ding. Periodiek uitblazen met zo'n spuitbus lucht van de Action hielp, maar moest wel ongeveer elke 6 maanden (geen stoffilters op die kast).
Protip: doe dit buiten :+ Als je dit binnen doet heb je echt óveral stof zitten want het zal je verbazen hoe veel er uit zo'n kleine kast kan komen. Zeker als TS aangeeft dat de PC al zeker 2 jaar oud is en ik vermoed dat deze nooit eerder schoongemaakt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:09
Deinstaalleer de drivers eens met DDU en installeer eens wat oudere drivers. Met de huidige drivers heb ik namelijk ook het probleem dat mijn scherm met gamen op zwart gaat (daarna no input). Al heb ik wel dat mijn audio dan wegvalt.

Maar zeker ook even kijken naar de temperaturen en mogelijk even testen met een nieuwe voeding indien mogelijk.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
HWinfo is een goede monitorings tool , draai dit maar eens op de achtergrond alvorens je gaat gamen:
https://www.hwinfo.com/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 11:33
Als het tijdens zwaardere games gebeurt, en je hebt al schoongemaakt. Zijn er nog twee opties over: Voeding, maar deze gebruikt een 1x8 pins connector dus als die aangesloten is, is er niet veel reden om dat direct als oorzaak te zoeken. De voeding zelf is zwaar genoeg.
De andere optie is geheugen. Een verkeerde geheugenvoltage (te laag) kan ervoor zorgen dat bij belasting het geheugen net even te weinig spanning krijgt en dan zie je dit fenomeen.
Even je bios controleren op updates, eventueel updaten en het juiste XMP profiel laden indien nodig.

Mocht je na schoonmaak en deze controle niks aanwijsbaars hebben, dan wil ik best met je meedenken, maar dan heb ik wel wat meer gegevens nodig (CPU, welke spellen, hoe vaak)
Pagina: 1