Is mijn moederbord een bottleneck.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yesroff
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-01 17:16
Beste,

Ik vraag me af of het verstandig zou zijn mijn moederbord te vernieuwen. De situatie is nu als volgt:

Moederbord: A320
Videokaart: Ryzen 5 2700x
Ram: 8GB
Videokaart: GTX 1060 3gb

Als het een bottleneck is welk moederbord zou je dan aanraden? Liefst rond de 150 euro Alvast bedankt!

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hoe kom je er bij dat je mobo een bottleneck kan zijn?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe zou het een bottleneck moeten zijn? Waaruit heb je dat gevoel? Mis je poorten? Mis je overklokken?

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

A320 met een 2700X is een mismatch, maar het zou geen bottleneck moeten zijn voor normale prestaties.
Als je wilt gaan overclocken dan zou je voor een B450 bordje kunnen kijken, weet niet wanneer de B550 bordjes komen.

Dus wat meer info waarom je denkt het een bottleneck is.

Verder misschien nog iets meer info van je systeem.
Welk A320 bord precies?
Welke voeding?
Snelheid van geheugen?

ICE ICE Baby

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:22
Wintervacht schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:07:
Hoe kom je er bij dat je mobo een bottleneck kan zijn?
Umbrah schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:08:
Hoe zou het een bottleneck moeten zijn? Waaruit heb je dat gevoel? Mis je poorten? Mis je overklokken?
-Als de vrm niet goed genoeg is kan de cpu gaan throttlen.
-Sommige moederborden hebben belabberde ram support waardoor je alleen op de lage stock frequentie kan draaien wat de prestaties van je systeem om zeep kan helpen.

Dus JA een moederbord kan een bottleneck zijn.

Voor de topic starter: meten is weten.

-install HWinfo64 en check de VRM/MOS temperatuur na een half uurtje stress test. En als je dan toch bezig ben meteen RAM temps en CPU , GPU en SYSTEM temps.

en zoals djmuggs als vraagt. Welk bord precies (type nummer) en welk type ram en belangrijker is dit 1x 8gb of 2x4gb.
1x 80gb is een worst case voor gaming 2x4GB is beter maar simpelweg niet meer altijd voldoende in deze tijd. Dat was 4 jaar geleden soms al een bottleneck.
Je huidige ram kan stutters en frame drops veroorzaken doordat je ram moet gaan swappen of in het geval van 1x8gb niet genoeg bandbreedte heeft om zijn werk te doen.

Je meest waarschijnlijk upgrade is dan ook een nieuw setje ram. Maar of je moederbord daar blij van gaat worden is dan weer een andere vraag. Dus meten en de spec sheet van je moederbord raadplegen voor je geheugen support.

• Yesroff
Het moederbord dat ik nu heb was een goedkope tijdelijke oplossing. Wil inderdaad ook overklokken als het nodig is.

Dan ga ik voor b450 thanks

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:03
Nogmaals: Welk bord heb je nu? Wellicht is die meer dan prima.

• Yesroff
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga dat programma zeker even proberen straks en stuur dan ook de uitkomst.
computerjunky schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:45:
[...]

[...]

-Als de vrm niet goed genoeg is kan de cpu gaan throttlen.
-Sommige moederborden hebben belabberde ram support waardoor je alleen op de lage stock frequentie kan draaien wat de prestaties van je systeem om zeep kan helpen.

Dus JA een moederbord kan een bottleneck zijn.

Voor de topic starter: meten is weten.

-install HWinfo64 en check de VRM/MOS temperatuur na een half uurtje stress test. En als je dan toch bezig ben meteen RAM temps en CPU , GPU en SYSTEM temps.

en zoals djmuggs als vraagt. Welk bord precies (type nummer) en welk type ram en belangrijker is dit 1x 8gb of 2x4gb.
1x 80gb is een worst case voor gaming 2x4GB is beter maar simpelweg niet meer altijd voldoende in deze tijd. Dat was 4 jaar geleden soms al een bottleneck.
Je huidige ram kan stutters en frame drops veroorzaken doordat je ram moet gaan swappen of in het geval van 1x8gb niet genoeg bandbreedte heeft om zijn werk te doen.

Je meest waarschijnlijk upgrade is dan ook een nieuw setje ram. Maar of je moederbord daar blij van gaat worden is dan weer een andere vraag. Dus meten en de spec sheet van je moederbord raadplegen voor je geheugen support.

• Yesroff
Heb deze: pricewatch: ASRock A320M-DVS R3.0
mitsumark schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:18:
Nogmaals: Welk bord heb je nu? Wellicht is die meer dan prima.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Zeker een mismatch, die VRM zijn niet goed genoeg een 2700X goed te driven, grote kans dat ze throttlen. Neem een MSI B450 MAX.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Dit zou een mooie upgrade zijn voor je huidige bordje pricewatch: ASRock B450M Pro4

Welke geheugen heb je nu en hoeveel dimms? Je kan dit bijvoorbeeld met cpu-z zien.
Ik gebruik dit geheugen pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB op mijn asrock B450 bordje.

Op deze manier heb je voor zo’n 90 euro een mooie stabiele upgrade, je kan je oudere componenten natuurlijk via V&A weer verkopen en zo is de investering iets lager.

ICE ICE Baby

Pagina: 1