• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
We gaan verhuizen, en ik wil het nieuwe huis meteen wat slimmer maken. Deels noodgedwongen (draadloze schakelaar / niet alle leidingen opnieuw te hoeven leggen), deels gemak (besproeien tuin), deels veiligheid (rookmelders en eventueel verdere inbraakpreventie).

Een belangrijke eerste stap is het kiezen van een basissysteem. Hoewel ik redelijk handig ben met computers en ook wel wat programmeerervaring heb, heb ik het liefst een systeem dat weinig onderhoud nodig heeft en met een eenvoudige installatie. Ter vergelijking: ik ben erg blij met hoe mijn Synology NAS werkt en dat ik niet heb gekozen voor een zelfbouw systeem (de iets mindere flexibiliteit heb ik daar voor over). We hebben thuis verder grotendeels een Apple eco-systeem, dus idealiter werkt deze ook samen met Homekit.

Waar ik tot nu toe op uitkom:
- Homey; lijkt gebruiksvriendelijk en veel out of the box te ondersteunen. Ik lees echter wel wisselende reviews, waarbij vooral de overstappers niet altijd erg enthousiast zijn. Een tekortkoming lijkt te zijn dat oude configuraties niet altijd overgenomen kunnen worden en dat veel maar niet alle hardware compatible is. Deze bezwaren lijken minder relevant als je van scratch kan beginnen.
- Senic Gira Friends of Hue schakelaar - wit mat - Systeem 55; mooie dimmer die ook goed in te passen is bij het overige schakelmateriaal
- Lampen en dimmers; kan ik "gewoon" direct Hue lampen inzetten, of kan ik beter een losse slimme dimmer installeren en gewone LED lampen?
- Rookmelders, bijvoorbeeld https://www.robbshop.nl/r...us-heiman?sqr=rookmelder& moeten worden gekoppeld en de (slimme) lampen moeten zo worden ingesteld dat ze aangaan bij alarm
- systemen voor tuin (bijv. van Gardena, maar moet me hier nog verder in verdiepen)
- beveiliging (wellicht combi camera en bewegingssensoren)
- extra's: wellicht een of twee bewegingsmelders om lampen automatisch aan te laten gaan (maar voor buiten kan dat wellicht ook zo'n ouderwetse domme lamp met bewegingssensor zijn)

Mijn vragen:
- Lijkt Homey gezien mijn wensen een logische keuze?
- Wat is handiger, slimme lampen of een slimme dimmer met domme lampen?
- Mis ik nog iets wat nodig is om eea goed te laten werken (bepaalde hardware)?
- Ik wil de oude schakelaars verwijderen. Hiermee loop ik wel een risico mocht ik deze later terug willen. De vraag is vooral: wat gebeurt er met de techniek de komende 5-20 jaar. Zien jullie hier een risico in (dus richting lichtpunten geen schakeldraad maar enkel continu stroom)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Homey praat met zoveel systemen dat dit eigenlijk al de beste keuze is. Mijn Homey praat hier met KlikAanKlikUit, Ikea, NeoCoolcam, Fibaro, Youless, Hikvision enz. Dat maakt Homey in mijn ogen zo makkelijk inzetbaar.

Zelf kies ik voor slimme schakelaars/dimmers en laat de lampen dom. Als je later namelijk van lamp wil wisselen (ander wattage/kleur/lampvoet enz) zit je niet aan een dure slimme lamp vast.

Oude schakelaars heb ik gewoon in een doos in de garage gemikt. Mocht ik ooit verhuizen dan zet ik ze gewoon weer terug.

Niemand heeft een glazen bol en 5-20 jaar vooruit kijken kan niemand. Wellicht worden over 10 jaar alle huizen wel standaard opgeleverd met slimme stopcontacten/schakelaars op basis van Z-wave in het kader van energiebesparing, wie gaat het zeggen?

[Voor 3% gewijzigd door Microkid op 02-01-2020 13:21]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-09 18:55
Ik adviseer ook Homey, voor je Apple apparaten kun je alle (of selectief) devices doorsturen naar je Woning app waardoor je het gemak van Apple en Siri behoudt.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:36
Wijzelf hebben led-strips van Philips Hue en de rest wordt langzaam uitgebreid met Fibaro dimmers en gewone dimbare ledlampen.

Dit was toen de betere oplossing omdat de Philips lampen als stroomonderbrekingsstand na aan gaan 100% hadden en niet wijzig baar. Daarnaast het besturen met normale schakelaars en omdat we dan makkelijk de keuze hebben voor welk schakelmateriaal we willen gebruiken.

Tegenwoordig kun je een stand kiezen voor de Hue lampen en is dat punt komen te vervallen. Maar wat ik gemerkt heb, is dat de led-strips wel fijn te besturen zijn en met de oude Philips living colors afstandsbedieningen vanaf Gen-2.

Als ik de optie zou hebben met een nieuwe huis, weet ik niet wat ik dan zou kiezen. Qua besturing is het gewoon de schakelaars met puls switches op het moment en de fibaro dimmer er achter.
Op mijn server draait Domoticz, maar dat moet verder nog ingeregeld worden. De basis instelling voor de Fibaro is wel gedaan, zoals een minimum dimstand (want anders knipperen de lampen) en de snelheid van het dimmen zelf.

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een doe het zelf oplossing met o.a. Zigbee2mqtt en Home Assistant. Voornamelijk Zigbee, aantal dingen hebben WiFi. Wat me opvalt is hoe slecht de verschillende oplossingen zijn, en dan bedoel ik de automatisering.

Ik raad je aan om van te voren te kijken of makkelijk je sommige dingen kan automatiseren, zoals bijvoorbeeld:
  • Lampen automatisch aan na zonsondergang en automatisch uit rond (b.v.) 22.00
  • . De tijd is afhankelijk van de dag van de week. Op sommige dagen van de week wil je dat de lamp pas aan gaat na 17.00 (indien de zon al onder is), om andere dagen gelijk op het moment dat ze zon onder gaat (of eigenlijk: donker genoeg).
  • Na beweging, lampen automatisch aan indien na zonsondergang en niets doen na 22.00. De lampen moeten nog wel handmatig aan kunnen worden gedaan.
Verder, ondersteunt het alleen zonsondergang, of ook schemering? Want voordat de zon officieel "onder" is kan het allang flink donder zijn. Hetzelfde met zonsopgang, pas een tijdje nadat de zon "op" is zal er genoeg licht zijn (zeker in je huis). Soms wordt dit opgelost door een "offset" (oftewel aantal minuten ervoor/erna).

Vooraf verwachtte ik dat de meeste oplossingen wel snugger zouden werken. Dat is vaak niet het geval, je zal veel logica zelf erin moeten zetten. Hetzelfde met beweging of "is er iemand". Dat allemaal gaat behoorlijk omslachtig. Ik verwacht dat een oplossing (een app/Home Assistant/gelijkwaardig) redelijk veel al voor je doet. Persoonlijk vind ik dat je teveel zelf zal moeten doen, in plaats van dat de software het al heeft ingebouwd. Verder wordt er teveel gedaan op basis van aanwezigheid van een telefoon in plaats van bewegingsmelders.

• Rgerr
bkor schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:16:
Ik heb een doe het zelf oplossing met o.a. Zigbee2mqtt en Home Assistant. Voornamelijk Zigbee, aantal dingen hebben WiFi. Wat me opvalt is hoe slecht de verschillende oplossingen zijn, en dan bedoel ik de automatisering.

Ik raad je aan om van te voren te kijken of makkelijk je sommige dingen kan automatiseren, zoals bijvoorbeeld:
  • Lampen automatisch aan na zonsondergang en automatisch uit rond (b.v.) 22.00
  • . De tijd is afhankelijk van de dag van de week. Op sommige dagen van de week wil je dat de lamp pas aan gaat na 17.00 (indien de zon al onder is), om andere dagen gelijk op het moment dat ze zon onder gaat (of eigenlijk: donker genoeg).
  • Na beweging, lampen automatisch aan indien na zonsondergang en niets doen na 22.00. De lampen moeten nog wel handmatig aan kunnen worden gedaan.
Verder, ondersteunt het alleen zonsondergang, of ook schemering? Want voordat de zon officieel "onder" is kan het allang flink donder zijn. Hetzelfde met zonsopgang, pas een tijdje nadat de zon "op" is zal er genoeg licht zijn (zeker in je huis). Soms wordt dit opgelost door een "offset" (oftewel aantal minuten ervoor/erna).

Vooraf verwachtte ik dat de meeste oplossingen wel snugger zouden werken. Dat is vaak niet het geval, je zal veel logica zelf erin moeten zetten. Hetzelfde met beweging of "is er iemand". Dat allemaal gaat behoorlijk omslachtig. Ik verwacht dat een oplossing (een app/Home Assistant/gelijkwaardig) redelijk veel al voor je doet. Persoonlijk vind ik dat je teveel zelf zal moeten doen, in plaats van dat de software het al heeft ingebouwd. Verder wordt er teveel gedaan op basis van aanwezigheid van een telefoon in plaats van bewegingsmelders.
Aangezien (zeker deze tijd van het jaar) niet elke dag dezelfde tijd de lampen aan gaan, kun je hiervoor een lux-meter gebruiken (bijv. Hue motion sensor, ook nog een prettig dat er een lampje aangaat als je 's nachts beneden komt). Kost een beetje fine-tunen, maar als het goed werkt, werkt het perfect. :)

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rgerr schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Aangezien (zeker deze tijd van het jaar) niet elke dag dezelfde tijd de lampen aan gaan, kun je hiervoor een lux-meter gebruiken (bijv. Hue motion sensor, ook nog een prettig dat er een lampje aangaat als je 's nachts beneden komt). Kost een beetje fine-tunen, maar als het goed werkt, werkt het perfect. :)
Ik heb wat Aqara's met beweging en lichtdetectie ineen. Hoe doe je dat als de melder ook in de ruimte zit waar je het licht aan zet? Het lijkt me dat je dan een soort van loop krijgt:
Melder ziet te weinig licht -> lamp gaat aan
Melder ziet nu genoeg licht -> lamp gaat uit

Krijg je dan geen lamp dat continue aan/uit gaat?

Dit is zo'n voorbeeld waarbij ik verwacht dat het meer "begeleid" wordt door de software.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb thuis een raspberry pi draaien met Home Assistant (https://www.home-assistant.io). Die praat via de hue bridge met mijn lampen en slimme stekkers. Daarnaast gebruik ik een CC2531 met zigbee2mqtt om de temperatuur, de status van deuren en ramen en de vibraties in mijn brievenbus (zodat ik weet of de postbode langs is geweest) uit te lezen. Tenslotte heb ik mijn camera's via Synology Surveillance Station alslive stream beschikbaar gemaakt binnen Home Assistant.

Binnen Home Assistant kun je ook lekker veel customizen, extra addons etc. schrijf je met Python.

• Rgerr
bkor schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Ik heb wat Aqara's met beweging en lichtdetectie ineen. Hoe doe je dat als de melder ook in de ruimte zit waar je het licht aan zet? Het lijkt me dat je dan een soort van loop krijgt:
Melder ziet te weinig licht -> lamp gaat aan
Melder ziet nu genoeg licht -> lamp gaat uit

Krijg je dan geen lamp dat continue aan/uit gaat?

Dit is zo'n voorbeeld waarbij ik verwacht dat het meer "begeleid" wordt door de software.
Die Aqara metingen zijn niet bepaald betrouwbaar, althans dat is mijn ervaring. Vandaar dat ik Hue's gebruik. Je kunt het als volgt instellen: als lux waarde veranderd, en lux <10 en >3 en tijd tussen 16.00 en 20.00, dan lampen aan. Vervolgens een regel: als lux waarde veranderd, en lux >20 dan lampen uit. Zo voorkom je dat de lampen om de haverklap aangaan, maar wel uit gaan als het daglicht voldoende is om de lampen uit te laten gaan. De truc zit hem in de juiste marge vinden tussen lampen aan en uit, afhankelijk van de plaatsing van je sensor en de lichtinval op die plek. Je kunt het zelfs nog mooier maken door gebruik te maken van meerdere sensoren en daar een gemiddelde van te nemen, dat kan bijv. met een geavanceerde Homey regel. :)

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:21
Waar je ook naar kan kijken is:

fibaro, komt dit jaar met homecenter 3
homeseer, komt dit jaar met hs4

Of beter nog, kan wat je allemaal wil gaan doen, dan blijft er vanzelf 1 systeem over.

[Voor 29% gewijzigd door akatar op 02-01-2020 13:13]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Dank voor alle reacties!

T.a.v. Fibaro (of vergelijkbare) dimmers vs Hue (of vergelijkbare lampen): In de meeste kamers komt een enkele lamp. Dan lijkt het vooralsnog een stuk voordeliger te zijn om enkel voor een slimme lamp te gaan (zelfs als je dit na een paar jaar vervangt, ook omdat ik verwacht dat de prijs van slimme dimmers in die tussentijd niet zal stijgen). Voordeel van slimme lampen is denk ik ook het ruimtegebrek (we hebben nogal wat discussies met de aannemer die erg moeilijk doet over het inbouwen van lampen.

Nog een kleine vraag: zijn er in de praktijk veel problemen met de response tijd? Bij een lamp schakelaar zie ik daar niet zo snel problemen, maar bij een dimmer wellicht wel.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:21
Je zou ook kunnen kijken naar de walli serie van fibaro, dan kan je dit gebruiken als schakelmateriaal.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee