Douche wordt niet warm genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Hallo Tweakers,

De laatste tijd wordt onze douche niet meer echt warm. (eerder wel).
Overige heetwaterkranen in de badkamer (2 x douchemeubel + 1 x bad) worden nog wel warm.

Zojuist even een thermometer opgezocht, en op "standje" 38 (tegen de beveiliging aan) meet ik "slechts" 35 graden, en als ik hem zo ver mogelijk om draai (zo heet mogelijk) wordt het maximaal 37,2 graden.
De temperatuur bovenin mijn boilervat is ATM 46,5 graden, en heet water uit 1 van de kranen meet ik ook +- 45 graden, het probleem lijkt zich dus echt te beperken tot de douche.

Maar waar moet ik nu aan draaien :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kgd46vw.jpg

Bovenste draaiknop = voor regendouche
Middelste draaiknop = voor handdouche
Onderste draaiknop = voor temperatuur

Toen die onderste knop er af gehaald, dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sddkyn.jpg

Met dat zwarte ding met die rode streep erop kan ik de beperking instellen, maar zelfs als ik hem helemaal over de beveiliging heen draai wordt de douche niet warm genoeg.

Vervolgens dat zwarte ding eraf gehaald en dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x8a3ta1.jpg

Iemand een idee wat ik nu nog kan doen :?

Voor de volledigheid, dat voorste "tandwieltje" zit op einde slag / kan niet verder linksom.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2020 09:32 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 12:25

Ghosty J

Asus

Ik denk dat je boiler stuk is.
Die zou minimaal 60 graden moeten zijn ivm salmonella.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ghosty J schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:39:
Ik denk dat je boiler stuk is.
Die zou minimaal 60 graden moeten zijn ivm salmonella.
Zojuist ff gekeken, en er ligt geen dode kip in mijn boiler, of bedoel je misschien Legionella ;) ?

Boilertemperatuur is bij mij bewust 48 graden (wordt verwarmd met een WP).
Lijkt mij op dit moment niet de discussie.

Zoals ik aangaf ligt het probleem niet bij de boiler aangezien de andere warm water kranen wel heet water geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:42:
[...]

Zojuist ff gekeken, en er ligt geen dode kip in mijn boiler, of bedoel je misschien Legionella ;) ?
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Verkalking?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het kan zijn dat het mechanisme intern niet meer goed schuift, al merk je dat volgens mij ook wel doordat de temperatuurinstelling niet meer lekker draait en daar zeg je niets over. Ik zou de warme kraan eens openzetten en de uitgaande temperatuur van het warme water van je ketel meten. Dus even controleren of dat inderdaad die 48 graden is.

Als dat in orde is wordt het de kraan compleet uit elkaar halen en ontkalken. Af en toe op koud draaien wil ook wel eens helpen om dit te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Douchekop ontkalken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:54:
Het kan zijn dat het mechanisme intern niet meer goed schuift, al merk je dat volgens mij ook wel doordat de temperatuurinstelling niet meer lekker draait en daar zeg je niets over. Ik zou de warme kraan eens openzetten en de uitgaande temperatuur van het warme water van je ketel meten. Dus even controleren of dat inderdaad die 48 graden is.

Als dat in orde is wordt het de kraan compleet uit elkaar halen en ontkalken. Af en toe op koud draaien wil ook wel eens helpen om dit te voorkomen.
Uberhaupt de startpost wel gelezen? Hij geeft aan dat uit de andere kranen in diezelfde badkamer de temperatuur wel op niveau is.

@TS Je kan proberen te ontkalken door het te laten weken in azijn. Is die knop nog verder demontabel?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb dit ook gehad. Hier ook een WP (met 46 graden boiler). Die thermostaat kun je er uit halen er zat wat vuil voor de filters. De kraan met koud water naar de boiler was ook geknepen. Die heb ik verder opengedraaid en dit zorgt voor een goede constante temperatuur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Het thermostaat binnengedeelte vervangen? Dat heeft hier het probleem eerder verholpen. Voornamelijk als elders het water wel warm wordt.

Waarschijnlijk is dat in jouw geval de moer losdraaien en je kan dat hele draaiwerk eruit trekken. Wel eerst even je water afsluiten.

Aanvulling: Als ontkalken dus ook niet meer werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2020 10:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32
Dezelfde klacht hier ook gehad, na het ontkalken had ik echter nog steeds te koud water, toen bleek dat 1 van de rubber ringetjes van het thermo-element niet op zijn plek bleef zitten. Die was helemaal uitgelubberd. Heb toen voor 1 euro een nieuw ringetje besteld. Niet bij Grohe, die levert het liefst een heel thermo-element maar bij een webshop voor rubber ringetjes.
De eerder geposte handleiding gaat uit van een steeksleutel maat 24, ik had maat 32 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Backpacker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Uberhaupt de startpost wel gelezen? Hij geeft aan dat uit de andere kranen in diezelfde badkamer de temperatuur wel op niveau is.

@TS Je kan proberen te ontkalken door het te laten weken in azijn. Is die knop nog verder demontabel?
Dat wel, maar ik werd afgeleid door de plaatjes want ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54

timovd

Voorsprong door techniek

CurlyMo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:03:
...Waarschijnlijk is dat in jouw geval de moer losdraaien en je kan dat hele draaiwerk eruit trekken. Wel eerst even je water afsluiten.
...
Eerst water afsluiten inderdaad. Bij mij zit er een ring die je met een tang met punt los kunt draaien zorg er voor dat 'ie bij het installeren ook weer goed vastgedraaid wordt, want er kan aardig wat druk op de thermostaat komen te staan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Kalk kan het ook niet zijn want wij hebben een waterontharder met hardheid 0.

Dat wordt dan toch heel de boel open draaien, maar dat lijkt mij meer een klusje voor de loodgieter.

Ik ben wel "een beetje" handig, maar zo handig nu ook weer niet :P

Tnx voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
Moet je gewoon kunnen afstellen lijkt mij..
YouTube: Instructie: Temperatuur thermostaatkraan instellen / afstellen
Zo heb ik het laatst nog gedaan.. lijkt bij jou een soortgelijk mechanisme te zijn.
Je woning is nog niet oude genoeg om al een versleten kraan te hebben denk ik :+

Dit kun jij, hier hoef je niets voor af te sluiten ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Daannn1987 op 02-01-2020 10:49 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:43:
Kalk kan het ook niet zijn want wij hebben een waterontharder met hardheid 0.

Dat wordt dan toch heel de boel open draaien, maar dat lijkt mij meer een klusje voor de loodgieter.

Ik ben wel "een beetje" handig, maar zo handig nu ook weer niet :P

Tnx voor alle tips.
Een loodgieter is te duur om dingen te laten repareren. Die vervangt slechts spullen. Nieuwe thermo-element van een kraan kost zo'n 75-100 euro. Als de loodgieter die moet vervangen komt er nog eens dat bedrag bij voor arbeidsloon.
Je kan ook een tijdelijke kraan bij de Gamma scoren voor 2 tientjes en het als een klusprojectje zien.

In mijn geval kostte het slechts 5 euro en de kraan werkt weer als vanouds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 12:57
Misschien overbodig maar toch... 'probleem' had ik ook.. bij mij bleek de druk te laag te zijn (was 0,5 bar)

Ik ging daar niet vanuit omdat we een nieuwbouw woning hebben (we wonen er nu 3 maand)

Alles werd heet behalve onze regendouche

[ Voor 38% gewijzigd door Robthebest op 02-01-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:43:
Een thermostatisch binnenwerk vervangen is echt een klus van niks. Hier was het één schroefje losdraaien. 5 minuten later was het gefixed. Meeste werk was het heen en weer lopen naar de hoofdkraan en schroevendraaier pakken.

Het is wel typisch zo'n klus waarvan de perceptie roet in het eten gooit, want hij hebben lang gezocht naar een hele nieuwe kraan. Daardoor een hele winter koud tot lauw gedouched, totdat ik erachter kwam dat het binnenwerk dus te vervangen was.

Kostte mij toen inderdaad € 100,-

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

wmeester schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:56:
[...]

Een loodgieter is te duur om dingen te laten repareren. Die vervangt slechts spullen. Nieuwe thermo-element van een kraan kost zo'n 75-100 euro. Als de loodgieter die moet vervangen komt er nog eens dat bedrag bij voor arbeidsloon.
Je kan ook een tijdelijke kraan bij de Gamma scoren voor 2 tientjes en het als een klusprojectje zien.

In mijn geval kostte het slechts 5 euro en de kraan werkt weer als vanouds. :)
Het is een inbouw kraan......
Zo te zien is het hotbath, als je weet welk type kan je een nieuw thermo element daar voor bestellen.
Dat is als je een beetje handig bent prima zelf te doen.
En anders een loodgieter.

[ Voor 14% gewijzigd door edsandje op 02-01-2020 11:17 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
edsandje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Het is een inbouw kraan......
Foto's laadde bij mij niet dus had niet niet gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Robthebest schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:03:
Misschien overbodig maar toch... 'probleem' had ik ook.. bij mij bleek de druk te laag te zijn (was 0,5 bar)

Ik ging daar niet vanuit omdat we een nieuwbouw woning hebben (we wonen er nu 3 maand)

Alles werd heet behalve onze regendouche
Hoe kan ik zo snel zien wat de druk is :? Maar gezien het debiet wat ik zie denk ik niet dat dit het is.

Ons huis is 2,5 jaar oud, dus ga er niet vanuit dat iets versleten is.

Als ik de hoofdkraan dichtdraai, dan hoef ik toch niet m'n hele boiler leeg te laten lopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Laatst online: 28-09 12:57
Meestal kun je op de CV ketel de druk uitlezen / aflezen.. Welk merk ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:43:
[...]

Hoe kan ik zo snel zien wat de druk is :? Maar gezien het debiet wat ik zie denk ik niet dat dit het is.

Ons huis is 2,5 jaar oud, dus ga er niet vanuit dat iets versleten is.

Als ik de hoofdkraan dichtdraai, dan hoef ik toch niet m'n hele boiler leeg te laten lopen :?
als je niet weet hoe je ketel druk moet aflezen kun je beter de loodgieter bellen voor dat begint .dat is echt wel het simpelste wat er is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:51:
[...]

als je niet weet hoe je ketel druk moet aflezen kun je beter de loodgieter bellen voor dat begint .dat is echt wel het simpelste wat er is ...
Als je gelezen had; had je kunnen weten dat dit niet gaat..

Grolsch heeft geen ketel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 02-01-2020 11:54 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:04
Bij mij staat het op de CV, maar zoals je aangeeft heb je een WP, wellicht dat het daar ook ergens te vinden is. Zo niet, dan zou er ergens bij een radiator/vloerverwarming een dergelijk soort metertje moeten hangen zoals onderstaande afbeelding. Daar kun je de druk op afmeten en die moet vaak wel minimaal rond 1,5bar zijn.Ook kun je voor het vullen alle radiatoren/vloerverwarming even ontluchten als de druk te laag is.

Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/846668.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wij hebben het hier in een heel eind 2014 opgeleverd appartementencomplex gehad met grohtherm 2000 cooltouch kranen. bij ( bijna ) allemaal zijn de thermostaten toen vervangen, was gewoon een slechte partij.
als dit grohe is: er zit 5 jaar garantie op dit soort grohe kranen, op de gedemonteerde thermostaat staat een productiedatum. foto van kraan en thermostaat en er komt een nieuwe je kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er kan ook kalk in je warmwaterleiding zitten. En ja, ik heb gelezen dat je een ontharder hebt. Maar dat wil niet zeggen dat er niet al kalk is meegekomen voordat die ontharder er zat, of dat het misschien zelfs in brokjes van de leiding van buiten komt.

Ik zou de kraan eens demonteren en kijken of het zeefje in de warmwaterleiding niet verstopt zit. Dat zit op de ingaande kant van de thermostaatkraan. Waarschijnlijk ten overvloede: eerst de hoofdkraan dicht draaien. ;)

Afgelopen jaar een vergelijkbaar euvel gehad. Temperatuur instabiel en de straal werd langzaam zwakker. Weinig kalk in de kraan, maar in de leiding des te meer. Ik heb alleen geen ontharder. Ik heb ook nog nooit een inbouwkraan uit elkaar gehaald dus geen idee hoe die is opgebouwd of moet worden ge(de)monteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-01-2020 12:14 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:03:
Bij mij staat het op de CV, maar zoals je aangeeft heb je een WP, wellicht dat het daar ook ergens te vinden is. Zo niet, dan zou er ergens bij een radiator/vloerverwarming een dergelijk soort metertje moeten hangen zoals onderstaande afbeelding. Daar kun je de druk op afmeten en die moet vaak wel minimaal rond 1,5bar zijn.Ook kun je voor het vullen alle radiatoren/vloerverwarming even ontluchten als de druk te laag is.

[Afbeelding]
Robthebest schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:50:
Meestal kun je op de CV ketel de druk uitlezen / aflezen.. Welk merk ketel heb je?
Ik heb een warmtepomp welke dmv een warmtewisselaar een 400 liter boilervat verwarmd. M'n WP staat wel op druk (1,8 bar) maar dat zegt natuurlijk niets over de waterdruk op de waterleiding, ik neem aan dat @Robthebest dat bedoelde.
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Als jij niet snapt dat de druk in je CV systeem (een WP in mijn geval) een andere druk is als in je watersysteem, dan kun je misschien beter niet reageren 8)
DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:13:
Er kan ook kalk in je warmwaterleiding zitten. En ja, ik heb gelezen dat je een ontharder hebt. Maar dat wil niet zeggen dat er niet al kalk is meegekomen voordat die ontharder er zat, of dat het misschien zelfs in brokjes van de leiding van buiten komt.

Ik zou de kraan eens demonteren en kijken of het zeefje in de warmwaterleiding niet verstopt zit. Dat zit op de ingaande kant van de thermostaatkraan. Waarschijnlijk ten overvloede: eerst de hoofdkraan dicht draaien. ;)

Afgelopen jaar een vergelijkbaar euvel gehad. Temperatuur instabiel en de straal werd langzaam zwakker. Weinig kalk in de kraan, maar in de leiding des te meer. Ik heb alleen geen ontharder. Ik heb ook nog nooit een inbouwkraan uit elkaar gehaald dus geen idee hoe die is opgebouwd of moet worden ge(de)monteerd.
Ik zal hem eens uit elkaar draaien met de waterdruk eraf.

Eens kijken of ik een passende sleutel heb, lijkt me geen standaard sleuteltje 13 :P

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 16:19
Ik ben er ook niet helemaal in thuis moet ik je eerlijk bekennen, maar omdat hier de gehele vloer vervangen is en er vloerverwarming en een nieuwe badkamer is geinstalleerd, heb ik wel het een en ander meegekregen van de aannemer hier.... hopelijk zijn mijn semi-onwetende opmerkingen iets wat aan mogelijk licht in de duisternis kan bieden?

Je zegt dat je overige kranen wél goed heet worden: kan het zijn dat de douchekraan, die voorheen wel warm wordt, nu minder warm wordt omdat je douche-leidingen wellicht langs een koudere muur lopen? Mijn douchekraan zit bijvoorbeeld tegen een buitenmuur, en ik kan me voorstellen dat dat met dit koudere weer een paar graden kan schelen vergelijken met mijn andere kranen waarvan de leidingen niet langs de buitenmuur lopen.

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het aan je WP of CV ligt... zeker niet als de rest van de kranen wel goed heet worden. Als het niet aan de eventuele leidingen die langs een koudere (buiten)muur lopen ligt, lijkt het mij ook alleen nog te kunnen liggen aan de douchekraan zelf. Maar qua vervanging van 't binnenwerk van zo'n kraan ben ik ook niet in thuis.

Even een andere vraag: wordt het water vanuit je boiler opgesplitst verstuurd naar je overige kranen, of wordt de heet water leiding achteraf pas gesplitst? Als het bij de boiler al wordt verdeeld zou het misschien nog iets in/aan de boiler kunnen liggen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Zojuist de stoute schoenen maar eens aangetrokken.

Hoofdkraan afgesloten en onderstaand "ding" uit de muur gehaald, maar ik zie er niets geks of smerigs aan :?

Wat kan ik hier nu mee doen? Ik neem aan dat ik hem niet hoef te "ontleden" ofzo :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9vqbze6xjzhid.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ivht01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m0hxfz2yca8.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat is wat ze noemen het binnenwerk. Die kun je ontkalken in schoonmaakazijn (nachtje laten weken).
Alternatief haal je bij warmteservice een nieuwe. Maar deze ziet er nog goed uit. Ik zou er naar neigen dat je gewoon even je 38 graden opnieuw moet kalibreren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
Ik had precies hetzelfde. Het thermostaat element wat je boven op de foto hebt zou ik vervangen.
Dit was onder garantie van Grohe. Bijna 3 jaar oud.

Ik woon in Zwolle en daar zit veel kalk in het water...

Suc6

[ Voor 43% gewijzigd door StormRider op 02-01-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Er zit geen druppel kalk in, dat kan ook niet want wij hebben een waterontharder die eerder was aangesloten als deze inbouwkraan.

Hoe kom ik erachter welk merk dit is :? Het staat nergens op volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde probleem gehad. Een nachtje in een ultrasoonbad met keukenazijn doet wonderen. Heb dat 2 jaar geleden gedaan en werkt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:17:
Er zit geen druppel kalk in, dat kan ook niet want wij hebben een waterontharder die eerder was aangesloten als deze inbouwkraan.

Hoe kom ik erachter welk merk dit is :? Het staat nergens op volgens mij.
Dat zie je niet met het blote oog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Het lijkt mij de Hotbath B066

https://www.hotbath.nl/se...ostaten-buddy/buddy-b066/

Afbeeldingslocatie: https://www.hotbath.nl/wp-content/uploads/2018/08/B066G.jpg

Eens kijken hoe lang daar garantie op zit :P

[edit]

5 jaar (60 maanden) lees is net :P

Eerst maar eens die azijn tip proberen, het lastige is wel dat ik dan de hele nacht geen water op de woning heb.....

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb iets soortsgelijk gehad, kwam er na lang zoeken achter dat er een andere (bad) mengkraan intern kapot was.

Had de zelfde symptomen, overige kranenen zelfs de badmengkraan werden heet, behalve de douche.

Dus zet even je douche aan en voel of de andere kranen ook warm worden. Zo ja, dan is die intern stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:18:
Heb iets soortsgelijk gehad, kwam er na lang zoeken achter dat er een andere (bad) mengkraan intern kapot was.

Had de zelfde symptomen, overige kranenen zelfs de badmengkraan werden heet, behalve de douche.

Dus zet even je douche aan en voel of de andere kranen ook warm worden. Zo ja, dan is die intern stuk.
Ik heb je post 3 x gelezen, maar hoe kan het zijn dat een kapotte thermostaat mengkraan van m'n bad invloed zou hebben op de watertemperatuur van mijn douche :? Die volg ik nog even niet.

Die van m'n bad wordt gewoon heet (m'n thermometer van m'n kinderen begint te piepen "hot", gaat maar tot 42 graden :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me ook dat het alleen in je douchekraan kan zitten. Als je badkraan het goed doet, kan het ook niet de combi ketel/kraan zijn. (Dat gebeurt ook wel eens, dat combiketels niet om kunnen gaan met het afknijpen van de kranen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de badkraan ook een inbouw thermostaat heeft zou dat kunnen.
Dan zou er een keerklep kapot zijn.
Denk niet dat het probleem daar zit.
En dat binnenwerk is Hothbath, bestel maar vast een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edsandje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:35:
Als de badkraan ook een inbouw thermostaat heeft zou dat kunnen.
Dan zou er een keerklep kapot zijn.
Denk niet dat het probleem daar zit.
En dat binnenwerk is Hothbath, bestel maar vast een nieuwe.
Schiet mij maar lek.. maar hoe kan een andere kraan (die dichtstaat) invloed hebben op het functioneren van de douchekraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:43:
[...]

Schiet mij maar lek.. maar hoe kan een andere kraan (die dichtstaat) invloed hebben op het functioneren van de douchekraan?
Als het een inbouw thermostaat kraan is.
Je sluit warm en koud water aan op de thermostaat.
De afsluiters komen daarna.
In theorie zou bijvoorbeeld koud water door kunnen stromen de warm water leiding in als de keerklep stuk is.
Komt echt niet vaak voor. Maar kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38
Wat je vaak als tip meekrijgt is een aantal keer de thermonstaat van warm/koud/warm/koud/warm/koud draaien dan kan het ook opgelost zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:25:
[...]

Ik heb je post 3 x gelezen, maar hoe kan het zijn dat een kapotte thermostaat mengkraan van m'n bad invloed zou hebben op de watertemperatuur van mijn douche :? Die volg ik nog even niet.

Die van m'n bad wordt gewoon heet (m'n thermometer van m'n kinderen begint te piepen "hot", gaat maar tot 42 graden :P ).
Intern was de badmengkraan hij lek. Dus het koude water lekte intern bij het warme water. Als er geen watervraag is dan gebeurd er niet maar zodra ik de douche aan zette kwam er zoals hoort koud water uit en dit werd gemengd met warm.

Echter lekte er dus al koud water in de warmwaterleiding bij de badmengkraan en was het warme water bij de douche niet meer heet maar al lauw.

Dit kan je dus controleren door alle kraan dicht te zetten en alleen de douche aan. Mochten er dan dus andere kranen ook warm worden heb je daar ook een intern lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik zit me net te bedenken dat ik ook een thermostaatkraan bij m'n bad heb van hetzelfde merk, misschien zijn die wel uitwisselbaar :P Dat kan ik morgen nog ff proberen om e.e.a. te testen / uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Intern was de badmengkraan hij lek. Dus het koude water lekte intern bij het warme water. Als er geen watervraag is dan gebeurd er niet maar zodra ik de douche aan zette kwam er zoals hoort koud water uit en dit werd gemengd met warm.

Echter lekte er dus al koud water in de warmwaterleiding bij de badmengkraan en was het warme water bij de douche niet meer heet maar al lauw.

Dit kan je dus controleren door alle kraan dicht te zetten en alleen de douche aan. Mochten er dan dus andere kranen ook warm worden heb je daar ook een intern lek.
Aha.. dan begrijp ik het. Dat zou kunnen als de leidingen laat vertakken (wat wel logisch is). Ik zie alleen dan niet helemaal in hoe de kraan warm zou moeten worden... Het koude water wordt het warmwaternet ingeduwd. Dat zou je ook makkelijk kunnen testen door de ketel uit te zetten (waterkraan dicht). En warm water open.. als ie blijft lopen is er een terugslagklep kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Sommige mensen blijven moeite houden met lezen, ik heb GEEN CV (gas) ketel maar een WP met een BOILERVAT :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:07:
Sommige mensen blijven moeite houden met lezen, ik heb GEEN CV (gas) ketel maar een WP met een BOILERVAT :+
8)7 nou nou.... Dan sluit je de afsluiter van je boilervat af en doe je de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:35:
[...]

8)7 nou nou.... Dan sluit je de afsluiter van je boilervat af en doe je de test.
Had je de smiley wel gezien ;)

Maar dat zou ik inderdaad ook nog kunnen testen, tnx voor de tip maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 07:35
Disclaimer: Ja, ik heb gelezen over de waterontharder, boiler en wp ;)
Volgens de installatiehandleiding van Hotbath moet je elk jaar schoonmaken en ontkalken.
Goed onderhoud is trouwens ook een voorwaarde voor garantie, dus mocht je daar een beroep op gaan doen: bij Hotbath gaan ze toch eerst vragen of je de boel al ontkalkt hebt. En neem van mij aan, aan een waterontharder hebben ze daar geen boodschap...
Ik zou dus toch eerst maar eens, ook al zit er geen kalk in, het hele spul ontkalken :+
En vergeet niet om de rest van de kraan ook uit elkaar te halen, een beetje troep uit het leidingwerk in het filter is ook funest.
Mijn vermoeden is toch dat het in deze kraan zit en niet in de andere...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Aha.. dan begrijp ik het. Dat zou kunnen als de leidingen laat vertakken (wat wel logisch is). Ik zie alleen dan niet helemaal in hoe de kraan warm zou moeten worden... Het koude water wordt het warmwaternet ingeduwd. Dat zou je ook makkelijk kunnen testen door de ketel uit te zetten (waterkraan dicht). En warm water open.. als ie blijft lopen is er een terugslagklep kapot.
Op die andere kraan alleen koud water laten stromen, dan loop bij die andere als de klep lek is het warme bij de koude en loopt dus warm water door de kraan en wordt de kraan warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
@Verwijderd dat is het probleem ook niet.

Op jullie advies de optisch al brandschone thermostaat een nachtje in schoonmaakazijn gezet, maar zoals verwacht geen verandering.

Ik ga maar eens garantie claimen bij de installateur denk ik :P

De thermostaat welke in mijn badmengkraan zit is een andere, en kan ik niet uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkSchalen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-03-2024
#Grolsch hoe is het nou afgelopen dan? Doet hij het weer en wat was nou de oplossing? Gewoon vervangen? Ik heb hetzelfde probleem nl. Mijn douchekolom is nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik heb destijds ff de boel goed schoon gemaakt en er zat veel prut in de leiding in de muur. Daarna was alles weer goed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archa1969
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 19:48
Zelfde probleem, zoek me suf.
Prut in de leiding…..waterleiding? Zou toch gesloten systeem moeten zijn?
Hoe krijg je een waterleiding schoon bij een inbouwdouche?
Tips welkom!
Oh ik kan niet speciaal vanaf de boiler de warmwaterleiding afsluiten. Daar heeft de 8)7 installateur geen afsluiter gezet.

Tot die tijd heb ik een douche met half warm water. Koud blaast hij wel vol maar dat is niet mijn voorkeursstand. ;(

[ Voor 17% gewijzigd door Archa1969 op 22-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Het is alweer een paar jaar geleden, maar volgens mij heb ik het inbouwgedeelte eruit gehaald destijds, en kon ik met mijn vinger in de aanvoerleiding de prut (gruis) eruit halen.

Uiteraard wel eerst de hoofdkraan van de waterleiding dicht gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archa1969
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 19:48
Opgelost. Alsnog hoe: in de inbouwunit zitten filters. Blijkbaar verplicht. Met een veertje. Die filter vervangen omdat de warmwaterleiding niet voldoende meer doorliet. Veertje en filter zaten niet meer goed.
Pagina: 1