(legale) Windows 10 install activeren zonder product key

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 12:24
Ik heb recentelijk mijn PC geupgrade waarbij uiteindelijk zo'n beetje alle relevante componenten zijn vervangen (cpu, gpu, ssd, ram, voeding én mobo). Op mijn oude set componenten had ik een legale installatie van Windows 10 draaien. Hierop heb ik met behulp van een Windows tooltje een W10 installatie USB stick gecreëerd. Voor het installeren van W10 op mijn nieuwe hardware was ik me er al van bewust dat ik de originele product key niet bij de hand heb (verderop meer hierover), maar na wat rondneuzen hier op GoT kwam ik tot de conclusie dat je tijdens de installatie kon kiezen om het invoeren van de product key uit te stellen (dit klopte) en dat Windows zelf na het installeren en inloggen met je Microsoft account via internet de geldigheid van zijn install zou verifiëren (hier gaat het niet helemaal goed, anders had ik dit topic niet gemaakt :P).

Dan zal ik nu even uitleggen waarom ik mijn product key niet meer heb. Ik heb heel lang geleden een legale W7 aangeschaft met studentenkorting. Dit is zelfs zo lang geleden dat deze versie nog op een DVD werd thuisgestuurd, met de key fysiek erbij. Daarna heb ik deze installatie kostenloos geupgrade naar W10 toen MS dit gratis aanbood rond de introductie van W10. De fysieke key van die W7 versie is (uiteraard) verloren geraakt in de loop der jaren en ik vraag me überhaupt af of die nog als geldig zal worden herkend voor mijn huidige W10 install? Ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat inloggen met mijn MS account op de nieuwe install in combinatie met de gecreëerde installatie media vanaf een legale, geactiveerde W10 genoeg zou zijn voor automatische heractivatie, maar dit blijkt dus niet het geval :/

Ik heb op meerdere plekken gelezen dat een W10 installatie en activatie zichzelf 'nest' op je moederbord, zodat Windows zelf bij een verse install, bvb op een nieuwe HDD/SSD, herkent dat hij niet opnieuw geactiveerd hoeft te worden. Ik ben nog in het bezit van mijn oude mobo en de SSD waarop W10 geïnstalleerd is.
Ik vraag me af of het mogelijk is om daar informatie van te extracten die kan helpen bij het activeren van de nieuwe W10 install?
Zo niet, zijn er nog andere opties die ik heb, afgezien van het aanschaffen van een nieuwe licentie?

Beste antwoord (via Snorro op 04-02-2020 07:47)

• SpitfireFrl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 07:30
Snorro schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:50:
@defusion Na het invoeren van die key gaat hij wel door naar het volgende scherm (met andere keys niet, dus hij pakt wel iets iig). In dat scherm staat inderdaad dat ik mijn apps moet afsluiten en dat hij de upgrade gaat uitvoeren. Druk ik dan echter op Start, toont er heel even dat hij aan het upgrade process begint (preparing for..), om vervolgens de volgende foutmelding te geven:

[...]

Maar de knop Problemen oplossen bestaat niet in dat scherm, alleen de knop Close.
Ik heb dit ook op mijn werk gehad met 2 PC's die van W10 Home naar Pro moesten. Je moet inderdaad upgraden met de standaard W10 Pro key: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T, maar dan moet je losgekoppeld zijn van het Internet (dus netwerkstekker eruit of Wifi uitzetten)!
Na de upgrade kun je gewoon weer verbinden met het Internet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:58
De fysieke key van die W7 versie is (uiteraard) verloren geraakt in de loop der jaren en ik vraag me überhaupt af of die nog als geldig zal worden herkend voor mijn huidige W10 install?
Dit is inprincipe dan gewoon ook je W10 key omdat je deze heb geupgrade. Ik heb vaker W10 geinstalleerd met een W7 key die was geupgraded.
Ik heb op meerdere plekken gelezen dat een W10 installatie en activatie zichzelf 'nest' op je moederbord
Nieuwe OEM setups hebben vaak de key in UEFI inderdaad. Maar zover ik weet kan dit alleen gedaan worden door de OEM partij, en gebeurt niet bij een normale installatie, valt niet te wijzigen and so on.
Ik vraag me af of het mogelijk is om daar informatie van te extracten die kan helpen bij het activeren van de nieuwe W10 install?
Kan je er nog mee booten?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
chriistiix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:29:
Dit is inprincipe dan gewoon ook je W10 key omdat je deze heb geupgrade. Ik heb vaker W10 geinstalleerd met een W7 key die was geupgraded.
Goed om te weten, dan zal ik iig nog wat beter zoeken naar die DVD, maar ik vrees dat die gewoon ooit weggegooid zal zijn.
Nieuwe OEM setups hebben vaak de key in UEFI inderdaad. Maar zover ik weet kan dit alleen gedaan worden door de OEM partij, en gebeurt niet bij een normale installatie, valt niet te wijzigen and so on.
Ah oke, het betrof geen OEM setup, dus daar valt dan verder niks te winnen voor mij helaas.
Kan je er nog mee booten?
Goed dat je het vraagt, even vergeten te vermelden: De installatie draait momenteel in principe prima. Rechtsonder in beeld staat permanent (dus ook tijdens full screen modus van applicaties) vermeld dat Windows nog geactiveerd moet worden, maar heel storend is het voorlopig nog niet.
De voornaamste reden dat ik het wil fixen is omdat windows waarschuwt dat ik wellicht updates niet krijg zonder activatie en het feit dat ik uit vroegere ervaringen met ongeactiveerde Windows vrees dat Windows gaanderweg steeds agressiever gaat worden in het laten weten dat mijn Windows install niet geactiveerd is, tot het punt dat het wel storend begint te worden zeg maar.
Spuit11, vraag verkeerd gelezen.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik zou er normaal gesproken zonder problemen mee moeten kunnen booten wanneer ik de voeding + de opstartknop van m'n case weer aansluit.

[ Voor 7% gewijzigd door Snorro op 02-01-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:58
Bedoelde meer of je je oude SSD nog kan gebruiken om te booten in je oude W10 omgeving?
Als dat zo is zijn er genoeg manieren om je key te vinden.
Bijvoorbeeld via Powershell & de volgende commando:
code:
1
(Get-WmiObject -query 'select * from SoftwareLicensingService').OA3xOriginalProductKey

Tevens zie ik nu toevallig dat de koppeling met je Microsoft account wel zou moeten werken om opnieuw te activeren.
Wellicht toch nog een poging wagen eerst? https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

Heb daar zelf geen ervaring mee, heb niks gekoppeld aan Microsoft accounts, maar bovenstaande link staat bij de Activation settings van Windows.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:49
In dit geval heb je een nieuwe windows 10 Key nodig.
Bij de upgrade op je oude pc van windows 7 naar 10 is windows 10 gelijk aan OEM geworden voor die pc. Dat kan je niet overnemen naar een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Microsoft bellen, situatie uitleggen.
Ligt er een beetje aan wie je treft, maar ze hebben wel wat mogelijkheden om het op te lossen.

Maar de w7 key zou moeten werken als je die terug kunt vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 02-01-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat voor mij werkte was https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html Nirsoft ProduKey op het oude systeem draaien. Zolang het geen volumekey is werkt het meestal goed.

[ Voor 3% gewijzigd door synoniem op 02-01-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
Allen bedankt voor de reacties en suggesties. Ik ga er vanaf vanavond mee aan de slag en zal nog even terug komen om te laten weten wat er wel/niet geholpen heeft! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

r44

Op mijn oude set componenten had ik een legale installatie van Windows 10 draaien

Welke Windows 10 versie is het Home of Pro op je oude set.

Heb je op je nieuwe set dezelfde versie van Windows 10 geïnstalleerd?

Gratis Upgrade naar Windows 10.
Bij de gratis upgrade naar Windows 10 werd de Windows 7 key omgezet naar een generic key
meestal eindigend op -3V66T

Dus MS bellen of een nieuwe key kopen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
chriistiix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:57:

Tevens zie ik nu toevallig dat de koppeling met je Microsoft account wel zou moeten werken om opnieuw te activeren.
Wellicht toch nog een poging wagen eerst? https://support.microsoft...ing-after-hardware-change
Ik had dit eerder al geprobeerd en toen kreeg ik te zien dat er geen licentie voor mijn huidige product gekoppeld is aan mijn MS account. Nu wat verder doorgeklikt en ontdek ik dat de licentie die aan mijn account gekoppeld is bedoeld is voor W10 Professional, terwijl ik op mijn nieuwe hardware W10 Home heb geïnstalleerd 8)7

@r44 hierboven: jouw reactie stond er nog niet toen ik deze post maakte, maar dat is dus de spijker op z'n kop. Ik ben as we speak aan het Googlen of ik mijn bestaande Home install kan 'upgraden' naar een Professional install, zonder dat ik door het hele installatie proces ga (en dus m'n complete C: schijf wipe).

Edit: Volgens https://support.microsoft...activation-troubleshooter zou het zo simpel moeten zijn als dit:
You have a digital license for Windows 10 Pro, but Windows 10 Home is installed

To activate using your digital license, you'll need to upgrade to Windows 10 Pro:
  1. Save your work and close any open apps.
  2. In the troubleshooter, select Upgrade to Windows 10 Pro.
  3. Select Start upgrade. The upgrade might take a while and you won't be able to use your device until it's done.
Maar dat is het niet, ik heb namelijk niet de optie in de troubleshooter die in item 2 wordt genoemd...

[ Voor 43% gewijzigd door Snorro op 02-01-2020 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Snorro Als het goed is kun je een upgrade uitvoeren, dan voer je gewoon de standaard w10 pro key in: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

https://pcdestination.zen...me-Windows-10-Pro-Upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Snorro schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:26:
[...]

Ik had dit eerder al geprobeerd en toen kreeg ik te zien dat er geen licentie voor mijn huidige product gekoppeld is aan mijn MS account. Nu wat verder doorgeklikt en ontdek ik dat de licentie die aan mijn account gekoppeld is bedoeld is voor W10 Professional, terwijl ik op mijn nieuwe hardware W10 Home heb geïnstalleerd 8)7

@r44 hierboven: jouw reactie stond er nog niet toen ik deze post maakte, maar dat is dus de spijker op z'n kop. Ik ben as we speak aan het Googlen of ik mijn bestaande Home install kan 'upgraden' naar een Professional install, zonder dat ik door het hele installatie proces ga (en dus m'n complete C: schijf wipe).

Edit: Volgens https://support.microsoft...activation-troubleshooter zou het zo simpel moeten zijn als dit:

[...]

Maar dat is het niet, ik heb namelijk niet de optie in de troubleshooter die in item 2 wordt genoemd...
toon volledige bericht
Ja een upgrade van Windows 10 Home naar Pro met behoud van je gegeven is wel mogelijk.i

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
@defusion Na het invoeren van die key gaat hij wel door naar het volgende scherm (met andere keys niet, dus hij pakt wel iets iig). In dat scherm staat inderdaad dat ik mijn apps moet afsluiten en dat hij de upgrade gaat uitvoeren. Druk ik dan echter op Start, toont er heel even dat hij aan het upgrade process begint (preparing for..), om vervolgens de volgende foutmelding te geven:
Unable to upgrade your edition
We kunnen Windows niet op dit apparaat activeren, omdat u geen geldige digitale licentie of productcode hebt. Als u denkt dat u een geldige licentie of code heeft, kiest u hieronder Problemen oplossen. (0x803fa067)
Maar de knop Problemen oplossen bestaat niet in dat scherm, alleen de knop Close.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
- Laat maar.

[ Voor 112% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2020 17:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Snorro als je de oude w7 pro key hebt achterhaald, daarmee nog eens proberen.
Als dat ook niet werkt lijkt het dat je eerst moet activeren voordat je mag upgraden. Dat wordt lastig.

Toch eens MS bellen? Activatieproblemen is altijd gratis support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
Zaterdag heb ik tijd om aan de slag te gaan om die W7 key vanaf de oude hardware te halen, zal dan weer wat laten weten. Bedankt allen tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
defusion schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:38:
@Snorro Als het goed is kun je een upgrade uitvoeren, dan voer je gewoon de standaard w10 pro key in: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

https://pcdestination.zen...me-Windows-10-Pro-Upgrade
Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de oude pc weer op te starten en mbv Nirsoft Produkey (thx @synoniem voor de tip) de product key te bemachtigen... Blijkt het gewoon dezelfde key te zijn die defusion hier al gaf en die ik dus geprobeerd heb maar niet werkte :/

Ik denk dat ik dan toch maar contact met MS opneem om de situatie uit te leggen, heel veel andere opties zie ik niet meer. Wat nog zou kunnen werken is denk ik een volledig nieuwe install van W10 (en dan wel Pro 8)7 ), want W10 Pro staat wel gekoppeld aan mijn MS account. Ik zit er alleen niet echt op te wachten om weer door dat hele proces te gaan om daarna alle software weer bij elkaar te rapen, installeren en configureren. Zeker niet nu ik het juist net gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Heb je nu Windows 10 Pro of Home op de pc.
Gebruik je een lokaal account of een MS account.
En als je nu inlog met je MS account.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
r44 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:17:
Heb je nu Windows 10 Pro of Home op de pc.
Gebruik je een lokaal account of een MS account.
En als je nu inlog met je MS account.
Ik gebruik een MS account. Aan dit MS account is ook mijn W10 Pro licentie gekoppeld, maar ik heb helaas W10 Home geïnstalleerd. Voor het upgraden van de Home installatie naar een Pro installatie met de ingebouwde Windows functionaliteit , accepteert hij mijn licentie code echter niet. Ik vermoed dat dit is omdat mijn originele W7 Pro license key is omgezet in een generieke W10 Pro license key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:32
Pro of Home staat toch niet gekoppeld aan een MS Account?
Ik heb 7 PC's op mijn MS account: 5xPro en 2xHome. Het zal toch niet zo zijn dat ik
omdat ik via mijn werk wat oude Pro laptops heb gekregen dat ik mijn met Home gekochte
PC gratis naar Pro kan upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
wjvh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:05:
Het zal toch niet zo zijn dat ik
omdat ik via mijn werk wat oude Pro laptops heb gekregen dat ik mijn met Home gekochte
PC gratis naar Pro kan upgraden?
Waarom zal dat toch niet zo zijn?

Mits het allemaal full versions zijn en geen OEMS etc (met andere voorwaarden) lijkt het mij juist uitermate logisch dat dat wel zou kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SpitfireFrl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 07:30
Snorro schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:50:

[...]

Ik heb dit ook op mijn werk gehad met 2 PC's die van W10 Home naar Pro moesten. Je moet inderdaad upgraden met de standaard W10 Pro key: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T, maar dan moet je losgekoppeld zijn van het Internet (dus netwerkstekker eruit of Wifi uitzetten)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:32
Gomez12 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Waarom zal dat toch niet zo zijn?

Mits het allemaal full versions zijn en geen OEMS etc (met andere voorwaarden) lijkt het mij juist uitermate logisch dat dat wel zou kunnen.
Nee, het zijn geen Full Versions. Ik heb 2 PCs die geleverd zijn met Home. En die blijven Home neem ik aan, ook als ik ergens toevallig een Pro op de kop tik die ik koppel aan mijn account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snorro
SpitfireFrl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Dit bleek het laatste stukje van de puzzel te zijn! Bedankt allen voor de tips en antwoorden, probleem opgelost O+
Pagina: 1