[Samsung] Grote(re) TV ivm slechtziendheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Oma is inmiddels 88 jaar en haar ogen laten haar nu een beetje in de steek. De opticien heeft gezegd dat er niets meer aan te doen is, waardoor ze onder andere nu op 2 meter van de tv gaat zitten om ondertiteling te kunnen lezen. Met 888 is ze bekend maar ze heeft nog een 32 inch oudere Samsung LCD van kleine 10 jaar oud nu.

Nu is dit een generatie die niets nieuws koopt omdat het nog werkt icm "ja ik ben toch al zo oud, dat hoeft niet meer" maar ik zou haar graag willen helpen als dat toegevoegde waarde geeft. Ik denk dat alleen al een LED vs LCD positief uitpakt ivm helderheid etc (opticien geeft ook aan dat feller licht helpt) en vooral een grotere tv ala 50 inch :? Ondertiteling is helaas niet veel aan te veranderen (ze kijkt gewoon tv) maar hoe groter het scherm hoe groter de ondertiteling?

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe tv voor haar met de volgende noodzakelijkheden;

- Samsung (heeft ze nu ook en wil zo min mogelijk veranderingen voor haar proberen te realiseren)
- 50 inch
- Een voet onder het midden van de tv ivm tv kastje (is maar 80-90 cm breed dus die tv's met pootjes links en rechts kunnen er niet op)
- Richtprijs 500-600 euro (hoeft niet de nieuwste Smart TV te zijn, want dat gebruikt ze allemaal niet)
- CI+ Ziggo

Ik ben een beetje uit al die modellen op dit moment maar ik zie volgens mij met name oudere reeksen van Samsung die de voet nog onder het midden van de tv hebben :?

Iemand met hetzelfde bijltje gehakt? Alle tips zijn welkom! Zou het tof vinden als we haar nog kunnen verbazen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10 21:30
Verwacht dat je dan de 2de hands markt op moet gaan zoeken.

Alle nieuwe Samsung TV's hebben de voet aan de buiten kant behalve deze:

pricewatch: Samsung UE50RU7400 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Oké dat maakt de keuze een stuk beperkter, afgaande op alleen Samsung :X Geeft wel in een keer meer overzicht :+ Zie overigens dat deze tv ook nog LCD is. Als LED beter is, dan valt Samsung sowieso af denk ik maar wellicht is dit LCD paneel weer stukken beter tov de instap LED tv's nu ivm ouder model uit betere serie :?

Zojuist mijn 32 inch LED "buiten tv" langs mijn oude 46 inch LCD gezet. Ondertiteling is zeker iets groter maar denk dat ze dit toch sowieso ook even zelf moet zien. Wel heel merkbaar dat zo'n LED tv feller is, dus wellicht kan ze daardoor de ondertiteling ook alweer beter lezen.

[ Voor 20% gewijzigd door JB op 02-01-2020 09:57 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@JB Aankoopadviezen doen we in CEA; je topic is verplaatst.

Kun je de eis "Samsung" niet beter later vervallen? Dan krijg je ook wat meer opties wat betreft de eis "voet in het midden". Het is natuurlijk fijn als de verandering voor oma zo klein mogelijk is maar waarschijnlijk gebruikt ze slechts enkele knoppen van de afstandsbediening. Met een nieuw tv zul je haar hier toch een beetje mee moeten helpen. Zowel als deze van Samung is of een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@S1NN3D Prima, dank!

Eis van Samsung is zeker geen harde, wellicht heb ik 'm mezelf ook wat meer opgelegd omdat ik met name bekend ben in Samsung tv domein.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
Een LED tv is ook een LCD tv, het enige verschil is de 'back'light, wellicht dat jouw 46'' tv nog gebruik maakt van de CCFL techniek wat overigens niet betekent dat deze techniek per se een lagere helderheid heeft/ had. Het verschil in afmeting of instellingen zou er ook voor kunnen zorgen dat je jouw 32'' tv als feller ervaart. Ongeveer 10 jaar geleden konden tv's al rond de 300 - 350 cd/m² produceren de tv's uit het midden segment anno nu zitten nog steeds op deze waardes.

Wat is de kijkafstand? Afhankelijk van de kijkafstand zou eventueel een 43'' tv ook verlichting ( :+ ) kunnen bieden.

Vorig jaar heb ik mijn oude buurvrouw (dezelfde leeftijd als jouw oma) een grotere tv geadviseerd met als belangrijkste argument dat dit veel rustiger kijkt. Ze is toen van een 32'' HD ready naar een 43'' tv (XE7096) gegaan bij een kijkafstand van ongeveer 2,5 meter. Ondertitels van teletekst 888 nemen ongeveer 40% van het beeld in, de standaard ondertitels bij buitenlandse programma's zijn wel kleiner maar al met al ook een goede vooruitgang vergeleken met haar oude 32'' tv.

De voet van de tv wordt nog wel een dingetje aangezien de trend sinds een aantal jaar is dat de voet naar buiten wijst of aan de uiteinde zit. De pricewatch: Sony KD-43XG7004 Zwart is een goede keus, de 49'' variant heeft bij bol.com een meerprijs van dertig euro (staat helaas niet in de pricewatch) pricewatch: Sony KD-49XG7004 Zwart. De voet van de Sony modellen kun je naar binnen toe richten, het geluid is ook prima wanneer je clearaudio+ aanzet, door het IPS paneel zijn de kijkhoeken ook goed. Daarnaast (wellicht in deze case van ondergeschikt belang) zijn de kleuren natuurgetrouwer vergeleken met Samsung of LG wanneer je alle beeldverbeteraars uitzet met de kleurtemperatuur op Expert 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:57:
Een LED tv is ook een LCD tv, het enige verschil is de 'back'light, wellicht dat jouw 46'' tv nog gebruik maakt van de CCFL techniek wat overigens niet betekent dat deze techniek per se een lagere helderheid heeft/ had. Het verschil in afmeting of instellingen zou er ook voor kunnen zorgen dat je jouw 32'' tv als feller ervaart. Ongeveer 10 jaar geleden konden tv's al rond de 300 - 350 cd/m² produceren de tv's uit het midden segment anno nu zitten nog steeds op deze waardes.
Ja eens, heb verder niet gekeken naar instellingen maar ik verwacht toch echt een groot verschil/verbetering qua beleving tov haar 10 jaar oude 32" tv, maar het moet vooral doel dienen natuurlijk.
Wat is de kijkafstand? Afhankelijk van de kijkafstand zou eventueel een 43'' tv ook verlichting ( :+ ) kunnen bieden.
3,5 meter vanaf haar bank. Ze zat gisteren bijna in de tv gekropen met een stoel 1 meter er vandaan dus haar ogen zijn echt slecht geworden en wellicht gaan we er niet eens iets aan kunnen verbeteren.
Vorig jaar heb ik mijn oude buurvrouw (dezelfde leeftijd als jouw oma) een grotere tv geadviseerd met als belangrijkste argument dat dit veel rustiger kijkt. Ze is toen van een 32'' HD ready naar een 43'' tv (XE7096) gegaan bij een kijkafstand van ongeveer 2,5 meter. Ondertitels van teletekst 888 nemen ongeveer 40% van het beeld in, de standaard ondertitels bij buitenlandse programma's zijn wel kleiner maar al met al ook een goede vooruitgang vergeleken met haar oude 32'' tv.
Dat klinkt zeer positief! Heb je haar gewoon een online tv besteld want ik wil toch eerst kijken of ik naar een winkel kan om haar een beetje verlichting icm beeld en geluid te geven (:+) hopende dat ze de tv's gewoon op een Ziggo aansluiting oid kunnen aansluiten.

Ik zie overigens nu ook dat ik op mijn nieuwere tv's de teletekst inderdaad groter krijg. Dat lukt me niet op oude model, dat is niet meer dan aan/uit zo lijkt. Dat is voor haar dan in ieder geval meteen een grote stap in de juiste richting.
De voet van de tv wordt nog wel een dingetje aangezien de trend sinds een aantal jaar is dat de voet naar buiten wijst of aan de uiteinde zit. De pricewatch: Sony KD-43XG7004 Zwart is een goede keus, de 49'' variant heeft bij bol.com een meerprijs van dertig euro (staat helaas niet in de pricewatch) pricewatch: Sony KD-49XG7004 Zwart. De voet van de Sony modellen kun je naar binnen toe richten, het geluid is ook prima wanneer je clearaudio+ aanzet, door het IPS paneel zijn de kijkhoeken ook goed. Daarnaast (wellicht in deze case van ondergeschikt belang) zijn de kleuren natuurgetrouwer vergeleken met Samsung of LG wanneer je alle beeldverbeteraars uitzet met de kleurtemperatuur op Expert 1.
Ja zag inderdaad dat Samsung vrijwel kansloos wordt, LG, Philips en Sony bieden (nog) meer opties en is met name interessant dat je met settings veel kan want ik verwacht dat ik ook nog wat tweaken nodig heb daar.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 02-01-2020 13:39 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JB schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:23:
Ja eens, heb verder niet gekeken naar instellingen maar ik verwacht toch echt een groot verschil/verbetering qua beleving tov haar 10 jaar oude 32" tv, maar het moet vooral doel dienen natuurlijk.
Er gaat ook zeker een groot verschil in beleving/ verbetering zijn ;).
3,5 meter vanaf haar bank. Ze zat gisteren bijna in de tv gekropen met een stoel 1 meter er vandaan dus haar ogen zijn echt slecht geworden en wellicht gaan we er niet eens iets aan kunnen verbeteren.
Met een kijkafstand van 3,5 meter zou ik zeker een 49/50'' tv adviseren, dit zal een stuk prettiger en rustiger kijken zijn voor jouw oma.
Dat klinkt zeer positief! Heb je haar gewoon een online tv besteld want ik wil toch eerst kijken of ik naar een winkel kan om haar een beetje verlichting icm beeld en geluid te geven (:+) hopende dat ze de tv's gewoon op een Ziggo aansluiting oid kunnen aansluiten.

Ik zie overigens nu ook dat ik op mijn nieuwere tv's de teletekst inderdaad groter krijg. Dat lukt me niet op oude model, dat is niet meer dan aan/uit zo lijkt. Dat is voor haar dan in ieder geval meteen een grote stap in de juiste richting.
Ik heb haar meegenomen naar een speciaalzaak hier in de buurt, vergeleken met de grote jongens is er minder omgevingslicht en zijn ze behulpzamer. Niet dat dit veel nut had want in de winkel ogen alle tv's kleiner, en is onderscheid maken voor mensen op leeftijd een stuk moeilijker. Nadat we een rondje hadden gemaakt door de winkel en de verkoper een Panasonic adviseerde die niet op haar tv-meubel pasten doordat de pootjes aan de uiteinde zaten zei ze tegen mij: 'jij weet het beter, kies jij maar'. Thuis had ik al wat research gedaan en toen was uiteindelijk de keus op de 43XE7096 gevallen die we met de verwijzing naar de Tweakers Pricewatch voor een zacht prijsje hebben kunnen meenemen.
Ja zag inderdaad dat Samsung vrijwel kansloos wordt, LG, Philips en Sony bieden (nog) meer opties en is met name interessant dat je met settings veel kan want ik verwacht dat ik ook nog wat tweaken nodig heb daar.
Philips zou ik je afraden, LG kan je eventueel overwegen. Panasonic en Sony doen het op het gebied van kleurweergave, motion handling en upscaling beter (hoe groter de afmeting van de tv des te meer deze zaken opvallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Freshouttheoven Wederom dank voor je nuttige info! Wat bedoel je precies met "helaas niet in de pricewatch"? Of bedoel je daarmee dat het aantal verkopers niet goed wordt getoond? Deze hebben we het toch over;

https://www.bol.com/nl/p/...486098/?s2a=#productTitle

Verder wellicht een retorische vraag maar 40% tekst in beeld lukt via 888 ook met deze tv dus?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JB schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:53:
@Freshouttheoven Wederom dank voor je nuttige info! Wat bedoel je precies met "helaas niet in de pricewatch"? Of bedoel je daarmee dat het aantal verkopers niet goed wordt getoond? Deze hebben we het toch over;

https://www.bol.com/nl/p/...486098/?s2a=#productTitle
Graag gedaan :).

De aantal verkopers wordt inderdaad niet goed getoond, scheelt toch weer 50 euro ;).
Verder wellicht een retorische vraag maar 40% tekst in beeld lukt via 888 ook met deze tv dus?
Ja, bij twee regels zal er ~ 25% tekst in beeld zijn en bij drie regels (wat ook regelmatig voorkomt) is er ~ 40% tekst in beeld. Ik ga er toevallig vanavond langs, kan dan wel een foto voor je maken en uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:52:

[...]

Ja, bij twee regels zal er ~ 25% tekst in beeld zijn en bij drie regels (wat ook regelmatig voorkomt) is er ~ 40% tekst in beeld. Ik ga er toevallig vanavond langs, kan dan wel een foto voor je maken en uploaden.
Zou natuurlijk fantastisch zijn! Ik zal ook nog even een foto maken wat ik bedoel. Ik kan namelijk op die nieuwe tv van “normale 888” naar “nog grotere 888” regels.

edit:
Bij deze :)

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/01/02/01_888.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/01/02/02_888.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 02-01-2020 20:37 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Zoals beloofd een foto van hoe de ondertiteling op een Sony tv eruit ziet ;).

Ondertiteling

Wanneer twee personen een gesprek voeren wordt er bij de ondertiteling onderscheid gemaakt doormiddel van kleuren (geel, wit en nog een andere kleur). Zo te zien zit deze lettergrootte tussen de normale ondertiteling en grote ondertiteling van jouw tv in.

[ Voor 10% gewijzigd door Freshouttheoven op 02-01-2020 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:22:
Zoals beloofd een foto van hoe de ondertiteling op een Sony tv eruit ziet ;).

[Afbeelding: Ondertiteling]

Wanneer twee personen een gesprek voeren wordt er bij de ondertiteling onderscheid gemaakt doormiddel van kleuren (geel, wit en nog een andere kleur). Zo te zien zit deze lettergrootte tussen de normale ondertiteling en grote ondertiteling van jouw tv in.
Ziet er wel stuk prettiger uit om te lezen op die Sony tv, maar dat is wellicht weer persoonlijk :)

Zag deze nog voorbij komen en daar komt de Samsung er beter uit qua beeld :/

reviews: Hdr-tv's van vijftig inch - Vier modellen rond de zeshonderd euro ge...

Overigens de KD-49XG7004 besteld zojuist, hopelijk gaat ze er veel plezier van hebben!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Vind persoonlijk de ondertiteling er ook beter en rustiger uitzien op de Sony :).

Dat de Samsung tv er beter uitkomt heeft ermee te maken dat Samsung gebruik maakt van een VA paneel in het modelnummer die Tweakers heeft gereviewd, ook is het geluid wat beter.

VA= hoog contrast, slechte kijkhoeken
IPS= Laag contrast, goede kijkhoeken

De reden waarom ik de Sony heb geadviseerd is o.a. de weergave en grootte waarop de ondertiteling wordt weergegeven, de betere kijkhoeken, de goede out of the box kleurtint op stand 'warm' of 'expert 1' daarnaast behaald deze tv een helderheid van rond de 420 cd/m² en is hierdoor een stuk helderder vergeleken met de andere merken uit de review van Tweakers.

Wanneer je de ondertiteling wilt aanzetten druk je op de 'options' knop van de afstandbediening vervolgens selecteer je ergens halverwege 'ondertiteling instellen' en selecteer je de optie 'hardhorend'.

Laat maar weten als er vragen zijn of wanneer je ergens niet uitkomt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Freshouttheoven Oma is helemaal blij! “Ik kan de ondertiteling weer lezen” :D Missie geslaagd!

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1