Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-12-2023
Goedemorgen,

Ik heb een Mac Mini 2018 (3.2GHz 6-core Core i7, MEMORY 16GB 2666MHz DDR4m STORAGE 1TB SSD, GRAPHICS Intel UHD Graphics 630) die ik via een Thunderbolt 3 kabel verbindt aan mijn Sonnet Breakaway Box 650 waar een ASUS ROG STRIX RX5700 XT 8GB D6 videokaart zit. Vanuit deze videokaart gaat een displaypoort kabel naar mijn ASUS ROG STRIX XG32VQ gaming monitor. Wat ik nu merk is zijn deze dingen:

- de refreshrate van 144 Mhz wordt niet gehaald, na wat tweaken van instellingen kom ik net onder de 100 Mhz
- het spel wat ik speel, Fortnite, loopt vaak vast

Wat ik nog niet heb geprobeerd is het scherm rechtstreeks aan te sluiten op de Mac Mini, dit kan alleen via HDMI. Ook weet ik niet hoe ik freesync activeer of dat automatisch gaat.

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik denk dat je de FPS en refreshrate even door elkaar haalt.
100FPS lijkt wel te kloppen met een 5700XT als ik naar benchmarks kijk.

Het gebeurd vrijwel nooit dat een monitor zijn refreshrate niet haalt.
In de Radeon software op Windows kun je controleren op hoeveel Hz je monitor draait en of Freesync aan staat.
Voor MacOS durf ik dat niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 23:01
Mhz van je monitor staat mogelijk op 144 maar je haalt maar 100 FPS.

Jij draait het op een andere manier dan normaal is, op een MAC en via een "externe" videokaart.
Misschien kan dit effect hebben op prestaties maar heb er zelf geen ervaring mee.

Draai je Fortnite op OSX of Windows? ( Want benchmarks worden gedraaid op Windows, kan verschll tussen zitten )
Op Welke resolutie en grafische instellingen draai je Fortnite? ( 1440 is lagere FPS dan 1080, ook de grafische "kwaliteit" instellingen maken een verschil in FPS )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 07:24

ZenTex

Doet maar wat.

Ik vermoed dat je gewoon aan de max van je thunderbolt interface zit.

(afhankelijk van de gebruikte resolutie zou je meer dan 100fps moeten halen in Fortnite)

[ Voor 40% gewijzigd door ZenTex op 02-01-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

De Thunderbolt 3 connectie van de Sonnet biedt 2.750mb/sec bandbreedte (technisch is de bandbreedte van TB3: 40 gb/sec ~ 5.000 mb/sec, maar dit haalt de chip/soc van de Sonnet niet).

Als je de RX 5700 XT in een PC zou installeren in een PCIe 3.0 16x slot biedt dit een bandbreedte van 32 GB/sec / 8 is zo'n ~ 4.000 mb/sec. De vraag is trekt de videokaart de volledige bandbreedte dicht van een PCIe 3.0 slot ... ik denk het niet.
What benefits will you have at PCIe gen 4 with a graphics card? Absolutely nothing, really. Running PCIe 3.0 or 4.0 will not make a difference in performance as that PCIe Gen 3.0 x16 slot is not even loaded (bandwidth) more than a few percents.
Maar de kans bestaat wel dat door de setup met de breakout box dat dit minder efficient/snel is - want immers het signaal gaat van PC over TB3 naar GPU en dan naar monitor...

Het kan goed zijn dat de maximale framerate op 1440p in Fortnite dan iets van 100fps zal zijn; de monitor zal als de juiste instellingen/profiel staat ingesteld gewoon op 144hz draaien. Zoals al gevraagd hierboven met welke instellingen speel je Fortnite? Heb je alles al een keer op low gezet om te zien wat dit doet met de framerate?

Heb je FreeSync aan staan in de AMD software?

De Intel UHD Graphics 630 is niet top! Dus de framerate in Fortnite op 1440p zal wel om te janken zijn :+

edit:
Opgezocht Fortnite @ Low op 1080p is toch nog een goede 70 fps; maar 1440p wordt toch een serieus probleem

[ Voor 8% gewijzigd door Vidra op 02-01-2020 18:36 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
Vidra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:31:
De Thunderbolt 3 connectie van de Sonnet biedt 2.750mb/sec bandbreedte (technisch is de bandbreedte van TB3: 40 gb/sec ~ 5.000 mb/sec, maar dit haalt de chip/soc van de Sonnet niet).

Als je de RX 5700 XT in een PC zou installeren in een PCIe 3.0 16x slot biedt dit een bandbreedte van 32 GB/sec / 8 is zo'n ~ 4.000 mb/sec. De vraag is trekt de videokaart de volledige bandbreedte dicht van een PCIe 3.0 slot ... ik denk het niet.

[...]

Maar de kans bestaat wel dat door de setup met de breakout box dat dit minder efficient/snel is - want immers het signaal gaat van PC over TB3 naar GPU en dan naar monitor...

Het kan goed zijn dat de maximale framerate op 1440p in Fortnite dan iets van 100fps zal zijn; de monitor zal als de juiste instellingen/profiel staat ingesteld gewoon op 144hz draaien. Zoals al gevraagd hierboven met welke instellingen speel je Fortnite? Heb je alles al een keer op low gezet om te zien wat dit doet met de framerate?

Heb je FreeSync aan staan in de AMD software?

De Intel UHD Graphics 630 is niet top! Dus de framerate in Fortnite op 1440p zal wel om te janken zijn :+

edit:
Opgezocht Fortnite @ Low op 1080p is toch nog een goede 70 fps; maar 1440p wordt toch een serieus probleem
toon volledige bericht
Goedenavond, ik heb de settings op 3/4 staan dus best hoog. Beeld etc ziet er verder top uit maar bij veel actie komt er een freeze. De Mac Mini wordt ook bloedheet. Inderdaad verwar ik FPS met MHz. Ik weet niet hoe ik Freesync kan aanzetten aangezien ik geen software heb geïnstalleerd van AMD. Kan niet iets vinden van drivers voor de IMac. Kan ik beter de monitor op de Mac Mini aansluiten met HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:02
Voor freesync moet je dat meestal eerst op de monitor aanzetten, daarna ook in de gpu driver control panel. Ik weet alleen niet of freesync ook werkt onder macos.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
haarbal schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:10:
Voor freesync moet je dat meestal eerst op de monitor aanzetten, daarna ook in de gpu driver control panel. Ik weet alleen niet of freesync ook werkt onder macos.
Ik ga het wel proberen in de instellingen op de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

koenfehrmann schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:53:
[...]

Goedenavond, ik heb de settings op 3/4 staan dus best hoog. Beeld etc ziet er verder top uit maar bij veel actie komt er een freeze. De Mac Mini wordt ook bloedheet. Inderdaad verwar ik FPS met MHz. Ik weet niet hoe ik Freesync kan aanzetten aangezien ik geen software heb geïnstalleerd van AMD. Kan niet iets vinden van drivers voor de IMac. Kan ik beter de monitor op de Mac Mini aansluiten met HDMI?
Drivers heb je nodig in Windows, gamen in macOS is vragen om lage FPS tenzij het spel native Metal ondersteunt en niet brak is geport of nog erger, OpenGL.

Freesync gaat over displayport en werkt doorgaans niet over HDMI tenzij je monitor Freesync 2 ondersteunt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

koenfehrmann schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:53:
[...]

Ik stel voor om de settings eerst eens op 1/4 (low) te zetten, en kijken of er dan bij veel actie ook een freeze komt. De CPU doet niet alleen de afhandeling van de game, maar ook de aansturing van de instructies aan de eGPU en terug over Thunderbolt 3.

Mbt Mac Mini; zolang de temperatuur van de kamer niet boven de 35 graden komt en de CPU fan de CPU onder de 100 graden kan houden dan is er geen probleem. Zorg er wel voor dat de Mac Mini alle ruimte heeft om 'te ademen' dus niet in een kast ligt ofzo en bij voorkeur gewoon op je bureau.

Freesync kan je aanzetten in de settings van de monitor, dan zou het moeten werken (het zit ingebakken in de drivers van AMD voor MacOS). Dit zou er voor moeten zorgen dat er een vloeiende gameplay is op de monitor.

Afhankelijk van de resultaten van het gebruik van de low settings, en dit handmatig verhogen (niet alleen doormiddel van de presets, maar ook handmatig tweaken van de instellingen) je tot een soort compromis kan komen waarbij het eea nog speelbaar is en het maximale uit je Mac Mini en eGPU wordt gehaald.

Succes >:)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
Vidra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Ik stel voor om de settings eerst eens op 1/4 (low) te zetten, en kijken of er dan bij veel actie ook een freeze komt. De CPU doet niet alleen de afhandeling van de game, maar ook de aansturing van de instructies aan de eGPU en terug over Thunderbolt 3.

Mbt Mac Mini; zolang de temperatuur van de kamer niet boven de 35 graden komt en de CPU fan de CPU onder de 100 graden kan houden dan is er geen probleem. Zorg er wel voor dat de Mac Mini alle ruimte heeft om 'te ademen' dus niet in een kast ligt ofzo en bij voorkeur gewoon op je bureau.

Freesync kan je aanzetten in de settings van de monitor, dan zou het moeten werken (het zit ingebakken in de drivers van AMD voor MacOS). Dit zou er voor moeten zorgen dat er een vloeiende gameplay is op de monitor.

Afhankelijk van de resultaten van het gebruik van de low settings, en dit handmatig verhogen (niet alleen doormiddel van de presets, maar ook handmatig tweaken van de instellingen) je tot een soort compromis kan komen waarbij het eea nog speelbaar is en het maximale uit je Mac Mini en eGPU wordt gehaald.

Succes >:)
toon volledige bericht
Ik heb alles ingesteld op een wijze dat er goed beeld is en dat het spel niet vastloopt. Wel heb ik regelmatig een kleine freeze van het beeld. FPS ligt tussen de 50 - 90, Mhz weet ik niet. Freesync staat aan op de monitor, ik weet alleen niet hoe ik mijn videokaart benader in de Egpu om te kijken of daar Freesync aanstaat. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-03 21:47
Ik denk dat je Mac gewoon te warm word intern. Draai eens een programma om temperatuur tijdens het gamen te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

koenfehrmann schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:35:
[...]

Ik heb alles ingesteld op een wijze dat er goed beeld is en dat het spel niet vastloopt. Wel heb ik regelmatig een kleine freeze van het beeld. FPS ligt tussen de 50 - 90, Mhz weet ik niet. Freesync staat aan op de monitor, ik weet alleen niet hoe ik mijn videokaart benader in de Egpu om te kijken of daar Freesync aanstaat. Iemand een idee?
Er is geen aparte software van AMD voor Mac OS; vandaar dat de driver FreeSync automatisch aanzet indien er een compatible monitor wordt gebruikt.

Wat betreft de temperatuur; als je MSI Afterburner installeert (even googlen) dan kan je normaal gesproken de temperatuur van o.a. je moederbord, SSD's/Harddisks en je CPU uitlezen.

Als je dat laat draaien tijdens een Fortnite game sessie kan je ook zien of je CPU gaat throttlen omdat de CPU te warm wordt >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
Vidra schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Er is geen aparte software van AMD voor Mac OS; vandaar dat de driver FreeSync automatisch aanzet indien er een compatible monitor wordt gebruikt.

Wat betreft de temperatuur; als je MSI Afterburner installeert (even googlen) dan kan je normaal gesproken de temperatuur van o.a. je moederbord, SSD's/Harddisks en je CPU uitlezen.

Als je dat laat draaien tijdens een Fortnite game sessie kan je ook zien of je CPU gaat throttlen omdat de CPU te warm wordt >:) :P
Die ga ik even proberen. De koeling bij een Mac Mini is toch minder goed dan een Imac ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Vidra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:31:

Als je de RX 5700 XT in een PC zou installeren in een PCIe 3.0 16x slot biedt dit een bandbreedte van 32 GB/sec / 8 is zo'n ~ 4.000 mb/sec. De vraag is trekt de videokaart de volledige bandbreedte dicht van een PCIe 3.0 slot.
Eh, een pci-e 3.0 16x slot doet 8 GigaTransfers x 64 bit = 128Gbit=16 GB/s (bruto): Wikipedia: PCI Express

Het zou ook een beetje raar zijn als Thunderbolt 3, dat gebaseerd is op het pci-e 3.0 protocol en maximaal 4 lanes heeft meer bandbreedte zou hebben als pci-e zelf, laat staan een slot met 16 lanes (16x).

Maar je gaat dus van maximaal 16 naar 2,75 en ja, dat ga je zeker merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonegunner
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08-2023
Freesinc hoef je niet aan tree zetten op monitor, hij ondersteund het of niet, wel moet je in catalist driver van amd onder tabblad monitor dit aan vinken, ook super resolutie kan je daar aan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:11
Kijk eens bij de beeldscherm instellingen (zoals op de link staat weergeven) en vertel ons wat het cijfer is die voor de Hz staat.
https://imgur.com/a/kZGgpXq
Pagina: 1