Toon posts:

Achterhouden van Wetenschap

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er ligt een hoop voor ons te wachten, dat lijkt me duidelijk...

maar wat ik niet begrijp in deze eeuw van de wetenschap (zo mooi verwoord op discovery) is de tijd die de overheid denkt dat de mensen nodig hebben om klaar te zijn voor het volgende "zoveelste" hoogstandje van de wetenschap..

Dan hoor je weer eens wat over auto's die op water als brandstof zouden kunnen rijden, maar dat mocht niet doorkomen omdat anders alle benzine en olie maatschappijen ten gronde zouden worden gericht..

Nou heb ik van verschillende mensen gehoord dat er veel voor ons ligt te wachten, zoals in Amerika met fantastische hoogstandjes voor de wetenschap, alleen word het niet naar buiten gebracht... het gaat de menselijke fantasie voorbij werd er ook eens verteld... :?

ze wachten tot wij kunnen bevatten wat er gaat komen... 't duurt me te lang. :(

Zijn wij als mensen hier bijv. in Nederland zo ondergeschikt dat we die dingen niet zouden begrijpen ofzo??

Need some thoughts people!!!

-SeRaPhiM-

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 02 augustus 2001 14:25 schreef -SeRaPhiM- het volgende:
Dan hoor je weer eens wat over auto's die op water als brandstof zouden kunnen rijden, maar dat mocht niet doorkomen omdat anders alle benzine en olie maatschappijen ten gronde zouden worden gericht..
Dat valt mee hoor, benzine is min of meer een bijprodukt waar relatief weinig geld mee wordt verdiend. Shell en Exxon verdienen veel meer met de 'fine chemicals' die ze produceren. En ook aan de 'bulk chemicals' die ze aan bv de kunststof industrie leveren.

Bij benzine gaat het om centen winst. Natuurlijk gebruiken we heel veel liters, Maar de enige die er veel geld uit haalt is de overheid. Via hat kwartje van Kok, de BTW, de gewone belastingen en dan ook nog via de belasting die de Shell en Exxon over hun winst betalen. En ik zal er vast nog wel een paar vergeten zijn.

Maar op sommige chemicalien maken ze honderden guldens winst per gram. Daar heb je wat aan. Vooral omdat je er geen duur distributie systeem voor hoeft te hebben.

Ik geloof niet erg in het geheim houden van kennis. Dat is nog nooit gelukt. Uiteindelijk breekt het altijd ergens door. Je zou bv aan de USSR kunnen denken. Als er ergens in een lab een auto staat die op water rijdt, dan komen hun spionnen er heus wel achter. En dan kunnen ze miljarden verdienen door de Lada er mee uit te rusten. Als is het maar voor eigen gebruik. Daarna is 'het geheim' over.

Natuurlijk kan je auto's veel efficienter maken. Stoom is een methode. Ik heb ooit een voorstel gezien om een auto met een stoomgenerator uit te rusten. De aandrijving gebeurt dan op alle 4 de wielen en je hebt geen versnellingsbak meer nodig. De 'motor' kan je verspreid door heel de auto aanbrengen. En hij loopt op alles van aceton tot pindakaas. Die auto is veel lichter, zuiniger en schoner. Waarom hebben we hem dan niet:

De consument wil hem niet, je gaat toch niet op een stoommachine rijden? Die roken en stinken en het duurt 20 minuten voor je weg kan rijden. (allemaal onwaar)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ga eens met Mother (uit de film sneakers) praten ;)
Maw. lijkt me buitengewoon hoogst onwaarschijnlijk

Who is John Galt?

Verwijderd

kennis en techniek worden inderdaad achtergehouden ..

een mooi voorbeeld daarvan is m'n casema verbinding
we weten allemaal dat je makkelijk over de 100 KB kan halen over de kabel maar toch zit ik op 7 KB max

verder komen de meeste innovaties uit overheids gesponsorde projecten ( overheid heeft immers het meeste geld beschikbaar voor research ) en die worden als eerste ingezet voor de militaire industrie
internet is daar ook een voorbeeld van

pas als de militaire industrie op de techniek is uitgekeken en iets nieuwers heeft mag de burger weten dat die techniek er is

bijv met de SR71 toen die bekend werd gemaakt waren ze al de Stealths aan het ontwikkelen..
we weten nu wel dat die er zijn maar de gebruikte technologie word niet vrijgegeven

en hetzelfde geld voor scramjet engines die zullen de eerste jaren gebruikt worden voor militaire en ruimtevaart doeleinden voordat de burgerluchtvaart kan meeprofiteren van die ontwikkelingen

ander voorbeeld is het gps systeem dat opzettelijk onnauwkeurig was gemaakt voor burger toepassing

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 15:10 schreef Flamez het volgende:
ander voorbeeld is het gps systeem dat opzettelijk onnauwkeurig was gemaakt voor burger toepassing
De mensen die er het geld voor hebben gegeven willen natuurlijk niet dat andere mensen gratis dezelfde precisie krijgen.

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:05
de gps had een onnauwkeurigheid zodat de vijand er niks aan zou hebben, de techniek was wel al bekend bij de gewone bevolking.
Wat is het nut voor de burgerij dat we van het bestaan van de SR71 afweisten? nulkommanul, dan zou je de vijand alleen maar inde kaart spelen.
Wat is het nut van stealth voor jou en mij? nix...dus waarom bekend maken? als jij en ik het niet weten dan duurt het ook langer voordat de vijand het weet.
De scramjet werd al in de 2de wereld oorlog gebruikt in de v1 en v2 van hitler, alleen was de techniek niet toereikend genoeg om toen op uitgebreide schaal toegepast te worden (denk maar aan de onnauwkeurigheid en onbetrouwbaarheid van de V2). Deze techniek is heel lang dus in de lappenmand verdwenen, nu met de huidige techniek is het wel toepasbaar, alleen wel met een heleboel haken en ogen. Scramjet niet voor burgerdoeleinden? Boeing is met Nasa een scramjet aan het ontwikkelen voor?...juist, de burgerluchtvaart!

Flamez, ik wil je niet gaan afzeiken hoor, maar in de laatste 2 topics waar ik je ben tegen gekomen, bral je alleen maar dingen waarvan je de klok wel gehoord hebt maar de klepel niet weet te vinden.... kijk eens wat vaker Discovery zouk zeggen... want die techniek die ze "achterhouden" waar jij het overhebt is alleen maar logisch... stel jij bent de USA en steekt 20 miljaard dollar in de ontwikkeling van de B2B (was toch nog veel meer? dit is alleen maar een gokje) en daarna loop je naar meneer Poetin en zegt:"Hey Poetin, wil je ook zo'n vliegtuig? Hier heb je de tekeningen, anders is oorlo\g niet spannend genoeg"
Oorlog draait tegenwoordig alleen maar om een voorsprong in techniek en kennis...

Ik denk zelf niet dat de overheid dingen achterhoud, om dezelfde reden dat hierboven aangehaald is, het kan gewoon niet geheim gehouden worden...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

hmmm, als je iets uitvind, dan houdt je dat toch voor jezelf meestal. Survival of the fittest, dus als je land iets uitvind gebruik je dat om een voorsprong ergens mee op te bouwen, zodra het vrij lastig is om die voorsprong op te bouwen dan verkoop je het. Met dat binnenkomende geld kan je dan ook een voorsprong bouwen.

Scramjettechnologie is dus never-nooit in de V2 toegepast BTW, dat was een echte raket en een scramjet is iets heel anders (de basis bestaat er al uit dat de scramjet de zuurstof uit de atmosfeer plukt).

Voorbeelden van knowhow die op eigen terrein blijven? 128 bit encrypite was alleen in de US IE5.0 geinstalleerd omdat Europa niet zulke knowhow mocht hebben. De stealth is een ander voorbeeld. Op het gebied van medicijnen is geen militair voordeel te boeken, dus deze worden direct na ontwikkelen vrij verkocht (al was het alleen maar om zovel mogelijk poen op te halen voor het patent verloopt).

IMHO kan je vraagtekens plaatsen bij sommige uitvindingen die achtergehouden worden, maar logisch is het wel.
* Delerium denkt dat de atoombom ook wel geheim had kunnen blijven en werkelijk nooit openbaar werd gemaakt.

PS, Flamez mag dan wel de laatste discussies niet echt open staan, hij discusseert iig wel netjes op zijn manier mee. Ik stel he niet erg op prijs om iedere discussie te zien eindigen met een onverdiende flame op Flamez.
respecteer elkaars manier van denken en doen, zolang ze een aanvaardbaar niveau houden.

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 17:13 schreef ecteinascidin het volgende:
Scramjettechnologie is dus never-nooit in de V2 toegepast BTW, dat was een echte raket en een scramjet is iets heel anders (de basis bestaat er al uit dat de scramjet de zuurstof uit de atmosfeer plukt).
Klopt helemaal, de scramjet is ook veel ingewikkelder dan de raketmotor van de V2. De ruimteraketten (apollo-missies, enzo) gebruiken bijna dezelfde techniek als de V2.

Verwijderd

Er is zeker een hoop technologie die achter wordt gehouden. Maar het meeste is theoretisch of op kleine schaal. Geld gebrek en is een rede die heel veel voorkomt. Ook de toepassing ervan kan voor de nodige problemen zorgen.

Het is altijd leuk om te fantaseren over wat de regering wel niet allemaal achter kan houden. En dat wordt dan ook heel veel gedaan. Misschien wel meer dan dat er echt achter wordt gehouden. Het Area 51 gevoel. Niemand heeft het echt gezien maar iedereen "weet" wat er gebeurt.

Verwijderd

jurjen het topic gaat over technologie die achtergehouden word..
of die technologie nu bruikbaar is voor burgers doet hier niet terzake

in het geval van stealth vliegtuigen werd rond 1950 begonnen met research

in 1977 was de eerste F117 klaar..

terwijl de wereld pas kennis nam van hun bestaan rond 1990

of laten we het over telepathie/ remote sensing hebben..
'officieel' word door de wetenschap het bestaan ervan niet eens erkend
het bestaan ervan is wel aangetoond maar word het word gewoon niet geaccepteerd

toch hebben overheden er veelvuldig gebruik van gemaakt voor oa. spionage
ze hebben kennis van trainings technieken die de resultaten verbeteren..

die technieken worden wel degelijk achtergehouden voor de bevolking
owkee misschien maar goed ook , maar toch ..
het is wel informatie die wat zegt over de mogelijkheden van ons als mens..

en gelijk al weer gaan zeiken bij m'n eerste reply gaat echt helemaal nergens over :r
mij uit de tent proberen te lokken is leuk maar dan moet je toch wat beter je best doen :z

Verwijderd

Een mooi voorbeeld (alhoewel waarschijnlijk niet op waarheid gebaseert, = een verhaal uit startrek-voyager) :
Iemand maakt een grote ontdekking (in dit geval een super-computer) maar laat langzaam zijn veranderingen door aan de samenleving, gevolg: een gigantisch lange tijdsbestek, waarin er steeds maar meer geld blijft binnen stromen..

Verwijderd

Hmmm... Het eerste simpele idee van een scramjet zatr inderdaad niet in de V2... Maar in de V1!!
Kamer vullen, lucht erin, afsluiten explosie openen. Vergelijkbaar met het niet bestaande vliegtuig Aurora. (verwacht dat ie mach 10 aankan)

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:05
oke, ik zat fout...ik weet niet hoe ik erop kwam maar ik heb een aantal dingen door elkaar gehaald, bovendien was het niet netjes om inderdaad Flamez te bekritiseren cq flamen dus bij deze mijn excuses Flamez!

Verwijderd

Men moet soms kennis achterhouden om:
- concurrentie te voorkomen
- om voorsprong te behouden
- geen onrust onder bevolking te veroorzaken
- omdat ze te gevaarlijk is om vrij te geven

Soms zijn deze geheimen zo belangrijk dat er een soort mythe bv area 51 omheen verzonnen wordt om zo de burgers om de tuin te leiden.
En zeg het zelf, zijn wij mensen niet meesters in het verzinnen van drogredenen in eigenbelang ;) Ga bij jezelf maar eens na wat je voor trucjes je uithaalde om de waarheid te verduisteren. Dan weet je een beetje hoe men kennis achterhoud.

Het beroerde hierbij is dat de drogredenen en de werkelijkheid zo gemixt worden door de wereldbevolking dat het bijna onmogelijk is geworden om de waarheid te achterhalen.

Daarom is het vaak zo lastig om bv op internet een goed bewijs van iets te vinden; er is altijd wel een tegenbewijs.

Daarom ga ik er nou maar van uit dat de waarheid in het midden ligt en dat als alles goed gaat er morgen weer een dag is.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 19:40

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Daarom wil ik wel eens weten waarom dat bolbliksem project is gestop.
Is het mislukt :'( of was er tegenwerking |:(.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Pagina: 1