Is dit een UTP netwerkkabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Hallo allemaal,

Bij ons in huis ligt een kabel van beneden naar boven die door vorige bewoners voor telefonie is gebruikt. We zijn voornemens om hier een netwerkkabel voor in de plek te leggen. Echter na het openmaken van het contactpunt, zie ik dat maar 2 van de 8 aders gebruikt waren voor de telefonie aansluiting.

Op de kabel zelf staat:

4 pairs UTP AWG24 100 Ohms-ISO/IEC 11801 / EN 50173-Category 5+ Extended frequency 200 Mhz

Het lijkt me dat dit een Cat 5e kabel is, maar even voor sanity check en ik deze helemaal ga aansluiten en dan blijkt het toch een kabel te zijn die ik moet vervangen - dit is toch een doodnormale UTP kabel die voor een computernetwerk gebruikt kan worden?

Alvast bedankt en excuses voor deze noobie vraag.

UTP kabel

Beste antwoord (via Bonsaiboom op 05-01-2020 14:54)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Da's een CAT5e kabel inderdaad.

Beetje apart dat daar kroonsteentjes aanzitten, maar het is er wel een.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar lijkt het inderdaad op.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Da's een CAT5e kabel inderdaad.

Beetje apart dat daar kroonsteentjes aanzitten, maar het is er wel een.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Heel erg bedankt!

Die kroonsteentjes zitten vervolgens weer aan een telefoonaansluiting. Alleen de blauwe zijn dus gebruikt voor de telefoonaansluitingen, en blijkbaar door zo'n beetje heel het huis. Als ze dan kwalitatief nog ok zijn scheelt het een hoop kabels trekken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad. Voor de zekerheid zou ik er na aansluiten ook een tester opzetten :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dat is ook wel een goede tip. Ik zal eens gaan zoeken voor goed montage en testmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gebruik wel juiste materiaal afhankelijk van de kern van de aders. Massieve of niet massieve kern.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Kleine update - het is gelukt, de kabels doen het nog prima, tester was erg zinvol (ik had eerst de andere kant van de kabel andersom aangesloten.

Liggen nu 2 1GBit verbindingen zonder extra kabels te hoeven trekken

Nogmaals dank!
Pagina: 1