Inductie Adapter tussenplaat hack

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelteen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-04 16:13
Hoi Tweakers, pragmatisch gedacht, nu ik van gas naar inductie ben gegaan werkt 1 van mijn lievelingspannen niet meer en die kan ik blijven gebruiken als ik er een stalen (magnetiseerbare) plaat tussen leg (tussen de inductieglasplaat en de niet magnetische pan) - maar kan ik in plaats van €35 uit te geven aan een dergelijk bestaand product, niet ook gewoon een platte (Garcima) Paella pan van onbehandeld carbonstaal kopen en daarop mijn lievelingspan zetten?
Ziet iemand nadelen of problemen? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:19
Een adapter (tussenplaat) kost twee tientjes, een paella pan minder? Of wil je gewoon een paella pan hebben die je ook als adapter kunt gebruiken? Ik zou het risico niet willen lopen dat ik de paella pan bekras als ik die als adaptergebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-06 10:02
Meestal werkt het het beste als je iets gebruikt voor het doel waar het voor gemaakt is.
Dus een paellapan voor paella. En een adapter als adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelteen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-04 16:13
Ik zoek een magnetiseerbare schijf van ongeveer 30cm zonder handvat zodat ik er een pan van 35cm op/overheen kan zetten. De meeste adapters hebben handvaten en dus niet plat en zijn duurder en nog steeds kleiner (rond 24cm maximaal) kortom ik moet het buiten het assortiment van 2 tientjes en adapter-als-adapter zoeken. Het zou me trouwens niet verbazen dat er ook adapters gesneden worden uit afgekeurde paella en crepe pannen, het is allemaal geen rocket-science, en ik houd wel van een beetje buiten de box denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Met zo'n adapter ben je afhankelijk van overdracht, dus krijg je dezelfde ellende als met die oude kookplaten met zwarte elementen. Die adapter wordt dus gloeiend heet en met wat pech schakelt je inductieplaat daar op af.

Koop gewoon een voor inductie geschikte pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tijd om je lievelingspan (geschikt voor gas) te vervangen door een nieuwe pan, welke geschikt is voor inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Laatst online: 13-06 10:02
Kameelteen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:37:
Het zou me trouwens niet verbazen dat er ook adapters gesneden worden uit afgekeurde paella en crepe pannen.
Bestaan die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:46:
Met zo'n adapter ben je afhankelijk van overdracht, dus krijg je dezelfde ellende als met die oude kookplaten met zwarte elementen. Die adapter wordt dus gloeiend heet en met wat pech schakelt je inductieplaat daar op af.
dit gebeurt dus.

zon plaat kan je eigenlijk alleen gebruiken als sudderplaatje.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 05-01-2020 10:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Out of the box denken oké, maar dit is gewoon onnodig moeilijk doen en heeft ook nog eens allerlei praktische onwenselijke gevolgen, waarvan Kabeltjekabel er al een paar aangeeft!

Koop inderdaad gewoon een paellapan die geschikt is voor inductie.

Bovendien is het niet wenselijk om pannen die éérst op vuur hebben gestaan, daarna nog te gebruiken op inductie. Door het vuur trekt de bodem namelijk vaak wat krom (soms amper waarneembaar met het blote oog), waardoor de pan het minder goed doet op een inductieplaat. Die heeft namelijk een volledig vlakke bodem nodig om zo goed mogelijk contact te maken.

Ze zullen het nog wel doen, maar je merkt dan bijv. dat de pan langer nodig heeft om heet te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 05-01-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Ethiron schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:02:
Out of the box denken oké, maar dit is gewoon onnodig moeilijk doen en heeft ook nog eens allerlei praktische onwenselijke gevolgen, waarvan Kabeltjekabel er al een paar aangeeft!
:D
Koop inderdaad gewoon een paellapan die geschikt is voor inductie.
@Kameelteen heeft nergens gezegd dat zijn favoriete pan een paellapan is. Hij wilde een voor inductie geschikte paeallapan als adapter gebruiken.
Bovendien is het niet wenselijk om pannen die éérst op vuur hebben gestaan, daarna nog te gebruiken op inductie. Door het vuur trekt de bodem namelijk vaak wat krom (soms amper waarneembaar met het blote oog), waardoor de pan het minder goed doet op een inductieplaat. Die heeft namelijk een volledig vlakke bodem nodig om zo goed mogelijk contact te maken.
Onzin. Inductie werkt niet met contact. Je kunt de pan zelfs een mm laten zweven, er een doek tussenleggen... maakt allemaal niet uit. Voor alle andere vorm van elektrisch koken moet de bodem perfect vlak zijn, voor inductie niet.
Ze zullen het nog wel doen, maar je merkt dan bijv. dat de pan langer nodig heeft om heet te worden.
Nee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tijd voor een nieuwe lievelingspan dan. Kom op zeg, je wist van te voren dat je overstapte naa indictie dus je hebt al je pannen controleren en een afweging gemaakt om toch voor inductie te gaan.
Alles wat je verder knutselt is oneigenlijk gebruik en vragen om problemen.

Loop een pannenwinkel in, zoek een pan die er op lijkt en koop die. Kost je een paar tientjes en niet potentieel je hele nieuwe inductiekookplaat ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

kabeltjekabel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:07:
[...]

:D

[...]

@Kameelteen heeft nergens gezegd dat zijn favoriete pan een paellapan is. Hij wilde een voor inductie geschikte paeallapan als adapter gebruiken.

[...]

Onzin. Inductie werkt niet met contact. Je kunt de pan zelfs een mm laten zweven, er een doek tussenleggen... maakt allemaal niet uit. Voor alle andere vorm van elektrisch koken moet de bodem perfect vlak zijn, voor inductie niet.

[...]

Nee dus.
Eens, het hele vlakke bodem verhaal stamt uit de tijd van mijn ervaringen met keramische platen. Dank voor de correctie.

Neemt niet weg dat een nieuwe pan in deze situatie gewoon de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:07:
Als @Kameelteen zijn plannen met een adapterplaat doorzet speelt dit natuurlijk wel. Mogelijk slecht contact tussen de adapter en zijn pan.

Nog een reden om daar niet aan te beginnen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 23:50
Zoals BastaRhymez zegt, koop gewoon een nieuwe pan, en haal gewoon hetzelfde merk en model die wel inductie ondersteund. Dit is echt vragen om problemen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Pagina: 1