Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cloud vs Nas opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik weet dat er meerdere topics over dit onderwerp bestaan maar mijn situatie is toch anders (vind ik dan)...
Dus ik hoop dat jullie mij de goeie kant kunnen opsturen, wat voor mijn situatie "het beste" is.

Mijn vraag
Kiezen voor NAS of Cloud?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook
NTFS voor Max
Laptop Dell
Enkele gsm's
FujiFilm (DSLR, zit Wifi op)
WD Elements Portable 2 TB

Wat doe ik nu
Ik gebruik nu de WD elements om mijn foto's en andere zaken extern op te slaan. Eerlijk is eerlijk, dat doe ik veel te weinig, namelijk 1X per 2 á 3 maanden. En 1X per jaar gebruik ik een oude externe HD om de WD te kopiëren. Deze ligt veilig bij mijn schoonouders met een wachtwoord protectie. Je weet nooit waar hun de foto's voor gaan gebruiken ;)
Mijn WD element is groot genoeg. Ik zit nog lange na niet op de helft. En dat zie ik voorlopig ook niet gebeuren.

Wat wil ik...
Ik wil dat mijn Macbook automatisch mijn foto's extern opslaat zonder dat er iets veranderd aan de grootte.
Dat geldt ook voor de laptop (Windows) van mijn vrouw en onze telefoons.

Ik wil de foto's meteen kunnen zien i.p.v. eerst dat ik ze eerst moet downloaden en dan zien welke ik gedownload heb.

Ook wil ik een locatie waar Time Machine zijn kopie kan droppen.

Mijn vrouw kookt heel graag en zij twijfelt steeds meer om alles bij te houden met wat foto's. Ik vermoed een soort blog maar dan "offline" waar ze wel overal aan kan werken. Ik kan werken met HTML.

De WD element wil ik gaan gebruiken als back-up die ik dan bij mijn schoonouders neer leg.

En mijn laatste wens, het moet veilig zijn. Ik zou het niet prettig vinden dat mijn gegevens via ransomware (of iets anders) geblokkeerd wordt.

Dus... een heel betoog... Maar wat vinden jullie wijsheid (en waarom zodat ik er zelf ook wat van kan leren)
Moet ik kiezen voor een NAS (en wat is dan voor thuis gebruik goed genoeg) of is voor mijn situatie een cloud oplossing (vps??) beter?

Meer dan ik dacht...

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon een Synology NAS neerzetten, die voldoet aan al je eisen. En zelfs die kan je nog laten backuppen naar de cloud, ben je dubbel beveiligd :)
Zo doe ik het ook: Macbook, PC enz backuppen naar NAS, en NAS backupt naar Synology C2 cloud voor de belangrijkste bestanden.

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 31-12-2019 18:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je je foto's en andere bestanden tegelijkertijd van meerdere plekken in huis wil kunnen benaderen: NAS. Da's een stuk sneller én niet afhankelijk van je internet verbinding.

Los van dat zou ik, zoals @Microkid ook aan geeft, kijken naar cloud backup. (Of bij een vriend, vriendin, datacenter, etc, nog eens zoiets neerzetten maar da's relatief duur.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• streamnl
  • Niet online
Beiden hartstikke bedankt voor de reacties. Ik merk dat ik dus voor een NAS moet kijken en het back-uppen kan dan via de cloud en/of de WD

@Microkid
Je bedoeld dus zoiets als een Synology DS218J + 4 TB en die dan bijvoorbeeld back-uppen naar Stack (of een andere cloud)?
(of heb je voor thuis gebruik ook al goedkopere modellen?)

@unezra
Niet afhankelijk van mijn internet verbinding? Wil je dat a.u.b. uitleggen?

Meer dan ik dacht...

• Microkid

Microkid

Smile

Volgens mij wordt Stack niet rechtstreeks ondersteund door Synology. Wel Amazon en C2. Met Stack zal je dus zelf moeten gaan knutselen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Persoonlijk gebruik ik hiervoor Onedrive, wat bij het Office 365 Home/Personal abonnement zit.

Je hebt dan 1TB cloudopslag, ondersteuning voor meerdere devices (je vrouw kan dan ook foto's maken met haar mobiel en zo instellen dat ze automatich gebackupt worden), zowel lokaal als in de cloud opslag, two-factor-authenticate, het makkelijk delen van foto's en ransomwaredetectie en recovery.

Een NAS en fileserver gebruikte ik eerder, maar ben daar vanaf gestapt.
streamnl schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:39:
@unezra
Een NAS hang je in je lokale netwerk. Mocht je internetverbinding eruit liggen dan kan je alsnog bij je data. Of als je internetverbinding langzaam is kan je op die manier toch nog snel data overzetten.

• unezra

unezra

streamnl schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:39:
Beiden hartstikke bedankt voor de reacties. Ik merk dat ik dus voor een NAS moet kijken en het back-uppen kan dan via de cloud en/of de WD

@Microkid
Je bedoeld dus zoiets als een Synology DS218J + 4 TB en die dan bijvoorbeeld back-uppen naar Stack?
(of heb je voor thuis gebruik ook al goedkopere modellen?)
Qua NAS zijn er ongelooflijk veel mogelijkheden.
Je kunt, als je niet vies bent van een beetje handwerk, ook zelf iets bouwen op basis van FreeNAS.
https://www.freenas.org/

Dat draai je op behoorlijk basic hardware.

(Ik heb het zelf inmiddels anders opgelost. Mijn thuisserver dient ook als NAS. Geen FreeNAS hier meer dus, maar een kleine thuisserver. Al gaat er een moment komen dat ik daar in zijn geheel vanaf stap. Zo'n thuisserver moet je ook beheren en daar heb ik steeds minder zin in.)
@unezra
Als je al je bestanden bij een cloud dienst op slaat, kun je er niet bij als je internet verbinding weg valt én is je toegang in de meeste gevallen relatief traag. Bij een lokale NAS is je toegangssnelheid zo snel als je verbinding naar die NAS en kun je er ook bij als je internet verbinding down is.

Vanuit een andere lokatie is het iets lastiger, maar de meeste routers kun je wel een VPN verbinding mee opzetten waardoor je er alsnog bij kunt, ook als je niet thuis bent.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
unezra schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:47:
Als je al je bestanden bij een cloud dienst op slaat, kun je er niet bij als je internet verbinding weg valt én is je toegang in de meeste gevallen relatief traag.
Veel clouddiensten bieden tegenwoordig aan dat je bestanden 'always available offline' zijn. Onedrive, Google Drive, Dropbox etc.

• streamnl
  • Niet online
Microkid schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:43:
Volgens mij wordt Stack niet rechtstreeks ondersteund door Synology. Wel Amazon en C2. Met Stack zal je dus zelf moeten gaan knutselen.
Volgens deze site moet dat wel gaan
Bolletje schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:45:
Persoonlijk gebruik ik hiervoor Onedrive, wat bij het Office 365 Home/Personal abonnement zit..
Ik heb via mijn werk ook office 265 maar ik wil niet werk en prive gaan koppelen. Stel ik ga ooit weg waar ik nu werk...
unezra schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:47:
[...]
Qua NAS zijn er ongelooflijk veel mogelijkheden.
Je kunt, als je niet vies bent van een beetje handwerk, ook zelf iets bouwen op basis van FreeNAS.
https://www.freenas.org/
Normaal... nee. Maar ik deel jouw mening. Ik wil liever niet elke maand alles moeten upgraden e.d.
Het moet gewoon werken.

Bedankt voor de uitleg over de NAS en offline werken. Ik had niet verwacht dat je met een laptop bij je bestanden kon als je geen internet hebt (zonder kabel dan...)

Ik ga verschillende verkopers in de gaten houden qua prijzen voor een kale Synology DS218j en 1X Seagate Ironwolf ST2000VN004 2 TB.

Nogmaals, Ik bedankt jullie allemaal. Ik ben een heel stuk wijzer geworden en ik wens jullie alvast een prettige jaarwisseling toe! d:)b

Meer dan ik dacht...

• unezra

unezra

streamnl schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:07:
[...]
Normaal... nee. Maar ik deel jouw mening. Ik wil liever niet elke maand alles moeten upgraden e.d.
Het moet gewoon werken.
Bij FreeNAS zit die eigenlijk alleen in het opzetten en het samenstellen van de hardware. Wanneer het eenmaal draait, draait het met in de regel niet meer onderhoud dan 1x per zoveel maanden eens op "update" klikken.

Zoiets kan echt (los van de reboots na updates), jaren uptime halen zonder uitbreiding, vervanging, etc.

Zelf heb ik het lang op een HP Microserver Gen8 gedraait met 4x5T HDD, 1x SSD (in een USB doosje aan de binnenkant gemonteerd) en 16G RAM.

Er staan er twee te koop op V&A zie ik:
V&A aangeboden: HP Proliant Microserver gen8, i3, 16GB, 2x TB HDD
V&A aangeboden: Hp Proliant Microserver GEN8 / 16GB / Intel Xeon /

Zo'n ding is best een leuke basis, maar je moet dan wel FreeNAS geschikt vinden. :)

Synology is ook geen slechte keuze, zeker omdat je daar de hard- en software in 1x koopt. Qua features is het vooral wat je fijn vind.
Bedankt voor de uitleg over de NAS en offline werken. Ik had niet verwacht dat je met een laptop bij je bestanden kon als je geen internet hebt (zonder kabel dan...)

Ik ga verschillende verkopers in de gaten houden qua prijzen voor een kale Synology DS218j en 1X Seagate Ironwolf ST2000VN004 2 TB.

Nogmaals, Ik bedankt jullie allemaal. Ik ben een heel stuk wijzer geworden en ik wens jullie alvast een prettige jaarwisseling toe! d:)b
Beste wensen!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
streamnl schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:07:
Ik heb via mijn werk ook office 265 maar ik wil niet werk en prive gaan koppelen. Stel ik ga ooit weg waar ik nu werk...
Heb ik ook, zowel een werk als privé account. Zijn gewoon twee verschillende accounts en verschillende mappen.

NAS kan ook, maar zou dan inderdaad voor een Synology gaan en die inrichten.
Het moet gewoon werken.
Met de vraagstelling in de TS en deze zin snap ik niet dat er zelfbouw met FreeNAS en een HP microserver wordt aangeraden...

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 31-12-2019 19:23 ]

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-11 16:24
Microkid schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:43:
Knutselen? Synology ondersteunt webdav en Stack ook dus volgens mij is dat gewoon rechtstreeks mogelijk. Kwestie van even een vinkje aanzetten in je stack en je hebt een webdav adres

• unezra

unezra

Bolletje schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:20:
[...]
Met de vraagstelling in de TS en deze zin snap ik niet dat er zelfbouw met FreeNAS en een HP microserver wordt aangeraden...
Omdat, wanneer eenmaal opgezet, het niet spannender is dan een Synology of QNAP.
(Plus, het is ook ready-made te krijgen: https://www.freenas.org/freenas-mini/ )

Als het eenmaal draait draait het.

• Microkid

Microkid

Smile

unezra schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:32:
[...]

Omdat, wanneer eenmaal opgezet, het niet spannender is dan een Synology of QNAP.
(Plus, het is ook ready-made te krijgen: https://www.freenas.org/freenas-mini/ )

Als het eenmaal draait draait het.
De vraag is wil TS zelf iets bouwen? Zelf ben ik al jaren afgestapt van zelfbouw. Je bent dagen, weken, maanden aan het prutsen om iets werkend te krijgen en mogelijk met beperkte support. Dan koop ik liever een kant en klaar product dat gewoon in 1x werkt, zoals een Synology. TS zal daar zelf een keuze in moeten maken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nino_070 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:23:
[...]

Knutselen? Synology ondersteunt webdav en Stack ook dus volgens mij is dat gewoon rechtstreeks mogelijk. Kwestie van even een vinkje aanzetten in je stack en je hebt een webdav adres
Synology icm Stack werkt idd via Webdav, werkt prima. Je hebt cloudstation nodig dan, maar das een standaard app
Enige crux is dat je alleen shares op je synology zelf kunt syncen. Dus niet heel fine grained. En ook aan de nas gekoppelde USB schijven kun je helaas niet syncen.

Handig is dan wel weer dat je bij Stack meerdere accounts aan je stack kunt toevoegen. Mijn ouders PC synct met de lokale software ook naar mijn stack bijvoorbeeld, erg handig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• unezra

unezra

Microkid schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:42:
[...]
De vraag is wil TS zelf iets bouwen? Zelf ben ik al jaren afgestapt van zelfbouw. Je bent dagen, weken, maanden aan het prutsen om iets werkend te krijgen en mogelijk met beperkte support. Dan koop ik liever een kant en klaar product dat gewoon in 1x werkt, zoals een Synology. TS zal daar zelf een keuze in moeten maken.
Euhuh, daarom mijn link richting de ready-made FreeNAS doosjes. :)
Er zit al jaren een commercieel bedrijf achter FreeNAS. (IX Systems)
Bij FreeNAS heb je de keuze.

Het OS is overigens hetzelfde, maar wanneer je een doosje bij hen koopt, krijg je dat mét support.
Daarmee is de prijs wel wat hoger dan als je een simpel kant- en klaar servertje koopt (of een barebone, zoals de Microserver) en daarop FreeNAS installeert.

Wat je zegt over dagen, weken, maanden prutsen om iets werken te krijgen, dat is bij FreeNAS niet zo. Het is FreeNAS, geen kale Linux. Je installeert het op een USB stick, USB HDD/SSD of een losse HDD/SSD (er kan geen data op de OS disk staan), je bouwt je array en klaar ben je.

Configuratie zal niet moeilijker of makkelijker zijn dan bij QNAP of Synology. Een array defintiëren en de zooi configureren moet je toch. Het zal hooguit wat anders werken, maar QNAP en Synology lijken daarin ook niet op elkaar.

• streamnl
  • Niet online
inmiddels heb ik al wat ingelezen over de diverse modellen.
Ik wil dus een kant en klaar apparaat waar ik weinig tot geen onderhoud aan heb. Dus geen bouwpakket zoals op "Het grote zuinige server topic". Wel erg mooie samenstellingen daar, respect!

Maar ik twijfel een beetje tussen enkele modellen.

De Synology DS218j heeft 2 slots maar dat is (begreep ik) een instapmodel.
De DS118 heeft 1 slot maar die heeft meer werkgeheugen en meer kernen (4 Quad core ipv 2)

(hier zie je een vergelijkingstabel, klik)

Ik wil een backup kunnen maken van diverse apparaten (win, apple, android);
Ik heb een stackaccount met 1TB en een andere externe schijf van 2TB;
snel mijn foto's kunnen zien die op de server staat (dus niet je moet wachten bij het openen van een mapje);
gemakkelijk een webserver kunnen opzetten en
een persoonlijke cloud. Ik download geen films ofzo.

Persoonlijk neig ik naar De Synology DS118 + 2 TB
Wat is wijsheid? Een extra slot of meer werkgeheugen?

Mijn budget is maximaal!!! 300 euro. Dat is inclusief de schijf die ook nog gekocht moet worden.

Meer dan ik dacht...

• Microkid

Microkid

Smile

218j met 2x WD RED 2TB schijf zit je op zo'n 300 euro. En voor jouw doel is de 218j prima, en heb je meteen een veilige opslag (2 schijven in RAID-1). Let wel: RAID is geen backup ;)

• streamnl
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:10:
218j met 2x WD RED 2TB schijf zit je op zo'n 300 euro. En voor jouw doel is de 218j prima, en heb je meteen een veilige opslag (2 schijven in RAID-1). Let wel: RAID is geen backup ;)
Wederom bedankt voor je antwoord.

Inmiddels weet ik dat een Raid-1 geen backup is. Daar ga ik Stack (cloud) voor gebruiken en een harde schijf die bij mijn schoonouders komt te liggen.

Komt toch nog best veel bij kijken bij het aanschaf van een server. Of ik denk te moeilijk ;)

Meer dan ik dacht...

• unezra

unezra

streamnl schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:41:
[...]

Wederom bedankt voor je antwoord.

Inmiddels weet ik dat een Raid-1 geen backup is. Daar ga ik Stack (cloud) voor gebruiken en een harde schijf die bij mijn schoonouders komt te liggen.

Komt toch nog best veel bij kijken bij het aanschaf van een server. Of ik denk te moeilijk ;)
Misschien interessant voor jou, daarom roep ik het hier ook even.
Ik heb inmiddels zelf ook beslissingen genomen over hoe ik mijn backup ga inregelen.
(In fact, ik heb de hardware besteld en ga vandaag bouwen.)

Na lang wikken en wegen, heb ik besloten een kleine, energiezuinige server (ik hoop op rond de 30W uit te komen) op te hangen in het datacenter, bij een vereniging. (Geen banden mee anders dan dat ik ze al jaren ken én inmiddels voor de 2e keer lid ben.)

Alles bij elkaar kost me dat, exclusief hardware en afschrijving daarvan, rond de €35,- per maand maar dan heb ik wel álle belangrijke data offsite staan. (Waarschijnlijk ga ik d'r ook een lichte website op draaien, die data repliceer ik dan weer naar huis waardoor ik altijd buitenshuis een kopie heb.)

Omdat ik Proxmox VE met een ZFS onderlaag draai kan ik vrij eenvoudig delta's van de data overzetten waardoor ik hiet heel veel verkeer genereer en backups supersnel gaan. Zoiets is ook mogelijk met een NAS.

Geen idee of dát een richting is die voor jou interessant is?

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
streamnl schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:41:
[...]

Nee, het is niet eenvoudig dus je denkt niet te moeilijk. Zie het backupstrategieën topic, er zijn voldoende mogelijkheden en er is niet een juiste oplossing.

Ik gebruik nu reeds een aantal jaar:

- iCloud voor tijdelijke opslag van documenten
- Synology NAS voor al mijn documenten (kopieer regelmatig zaken van iCloud naar mijn NAS, inclusief foto's)
- NAS voor TimeMachine backup van mijn Mac
- Synology C2 cloud backup voor volledige online backup van (bepaalde) folders op mijn NAS.

Ik heb er vrijwel geen omkijken naar. Het enige wat ik moet doen is regelmatig zorgen dat ik documenten van de iCloud naar mijn NAS kopieer. En eens in de zoveel tijd controleer ik de integriteit van de backup in de cloud door een willekeurige restore te proberen.

Dit kost mij:
- een nieuwe NAS eens in de 4-5 jaar
- een nieuwe schijf als er eentje defect raakt (wat tot nu toe nog niet is gebeurd)
- 70 euro per jaar voor C2 opslag
- 12 euro per jaar voor iCloud 50GiB

• streamnl
  • Niet online
@unezra Ik wil niets maken. Ik wil het kopen, installeren en er niet meer naar omkijken. Toch erg bedankt voor je input.
@DAzN Moet jij om de 4 a 5 jaar een NAS vervangen ja? Ik ga het wel ongeveer hetzelfde doen als jij het nu doet.
Ik gebruik nu al Stack om mijn foto's te syncen van mijn telefoon naar de cloud.

Het wordt de 218j met 2x WD RED 1TB (volgens mijn externe HD gebruik ik nu 150GB)
Met 1TB kan ik dus voorlopig vooruit).

Instellingen:
ik ga dus 2x WD RED 1TB gebruiken en ik ga ze vermoedelijk in raid-1 zetten.
Vermoedelijk omdat ik nog steeds twijfel of IK dat echt nodig heb. Ik lees namelijk op tweakers dat raid-1 eigenlijk alleen nodig is als je meteen bij je bestanden wilt komen, terwijl een HD zou crashen. En dat hoef ik niet.

Als cloud back-up gebruik ik Stack. Ik heb daar zo'n gratis 1TB account. Volgens Google zou dat moeten lukken icm met de Synology.
En ik wil 1X per half jaar de externe HD syncen met mijn NAS, zodat ik ook ergens fysiek mijn foto's heb.
De herinneringen staan nu al in mijn agenda ;) (ik ken mijzelf...)

Volgens mij moet ik zo de komende jaren wel vooruit kunnen.

Morgen ga ik pas echt zoeken naar een Synology om te kijken waar ze het goedkoopst zijn. Dus als jullie nog op of aanmerkingen heb, dan hoor ik dat heel graag.

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 04-01-2020 14:13 ]

Meer dan ik dacht...

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
streamnl schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:12:
@DAzN Moet jij om de 4 a 5 jaar een NAS vervangen ja? Ik ga het wel ongeveer hetzelfde doen als jij het nu doet.
Mijn vorige Synology was de 409+, daarna heb ik een 713+ gekocht, nu ook alweer 6 jaar oud. Ben aan het twijfelen of ik die vervang met een 918+, maar kan het mijzelf nog niet verantwoorden :D Ik denk dat ik wacht op de opvolger.
Deze dingen gaan lang mee. Ik ga echter nooit voor het instapmodel.
ik ga dus 2x WD RED 1TB gebruiken en ik ga ze vermoedelijk in raid-1 zetten.
Vermoedelijk omdat ik nog steeds twijfel of IK dat echt nodig heb. Ik lees namelijk op tweakers dat raid-1 eigenlijk alleen nodig is als je meteen bij je bestanden wilt komen, terwijl een HD zou crashen. En dat hoef ik niet.
Synology heeft een eigen implementatie van RAID, SHR. principe is hetzelfde en wat ik hiermee wil zeggen is: staar je niet blind op RAID-configuraties. Synology komt dit jaar met een update voor DSM (nieuws: Synology komt met previewversie van DiskStation Manager 7.0
Als cloud back-up gebruik ik Stack. Ik heb daar zo'n gratis 1TB account. Volgens Google zou dat moeten lukken icm met de Synology.
Stack gebruikt WebDAV, dat werkt inderdaad prima met de Synology, alleen niet met versleuteling op de nas.
En ik wil 1X per half jaar de externe HD syncen met mijn NAS, zodat ik ook ergens fysiek mijn foto's heb.
De herinneringen staan nu al in mijn agenda ;) (ik ken mijzelf...)
verstandig. Dit is waar ik nu mijn 409+ voor gebruik.
Pagina: 1