Ik ben bezig om een nieuw systeem samen te stellen om m'n huidige zwaar verouderde PC te vervangen (inmiddels meer dan 8 jaar oud).
Belangrijkste eis is dat 't systeem stil is en niet al te veel energie slurpt. Ga het systeem gebruiken voor hobby development (C/C++) en af en toe een spel. Ik ben niet echt een gamer, maar GTA5 wil ik nog steeds een keer spelen. Het bespaart me de aankoop van een PS4
Het is mooi als het systeem voorbereid is op bijv. Diablo IV in de toekomst. Wil er een dual boot Windows 10/Linux van gaan maken.
Ik heb het meest getwijfeld over het moederbord. De ASRock B450M Pro4 wordt veel aangeraden maar die is niet out-of-the-box compatible met de Ryzen 3600 in alle gevallen. MSI schijnt BIOS problemen te hebben i.c.m. 3rd gen Ryzen hoewel dat vooral topics betreft van een aantal maanden geleden. Het lijkt erop dat de meeste ellende achter de rug is wat dat betreft?
Voor wat betreft de GPU wordt de Radeon 5700 veel aangeraden. Mijn afweging om die niet te kiezen zijn geluidsniveau en energieverbruik, waarbij ik geprobeerd heb een zo stil mogelijke 1660 Ti te vinden. Ik verwacht dat ik met deze videokaart voorlopig wel vooruit kan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Development en gamen (1080p). Denk aan GTAV, ik loop een beetje achter
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste is dat het systeem stil is, en niet al te veel energie slurpt. Geen RGB toestanden. De prijs is niet van al te groot belang zolang er maar geen honderden euro's bijkomen.
Ga je overklokken?
Nee.
Heb je nog bestaande componenten die je gaat hergebruiken?
Nog een USB Wifi adapter, en een Windows 7 Professional licentie die ik ga gebruiken om te upgraden naar Windows 10.
Wat verwacht je van ons?
Passen de componenten bij elkaar, zijn er duidelijk betere keuzes mogelijk voor bepaalde componenten?
Belangrijkste eis is dat 't systeem stil is en niet al te veel energie slurpt. Ga het systeem gebruiken voor hobby development (C/C++) en af en toe een spel. Ik ben niet echt een gamer, maar GTA5 wil ik nog steeds een keer spelen. Het bespaart me de aankoop van een PS4
Ik heb het meest getwijfeld over het moederbord. De ASRock B450M Pro4 wordt veel aangeraden maar die is niet out-of-the-box compatible met de Ryzen 3600 in alle gevallen. MSI schijnt BIOS problemen te hebben i.c.m. 3rd gen Ryzen hoewel dat vooral topics betreft van een aantal maanden geleden. Het lijkt erop dat de meeste ellende achter de rug is wat dat betreft?
Voor wat betreft de GPU wordt de Radeon 5700 veel aangeraden. Mijn afweging om die niet te kiezen zijn geluidsniveau en energieverbruik, waarbij ik geprobeerd heb een zo stil mogelijke 1660 Ti te vinden. Ik verwacht dat ik met deze videokaart voorlopig wel vooruit kan.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,05 | € 195,05 |
| 1 | Moederborden | MSI B450-A Pro Max | € 90,- | € 90,- |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC Edition | € 365,05 | € 365,05 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 114,95 | € 114,95 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZ | € 115,62 | € 115,62 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG450M | € 86,82 | € 86,82 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 125,05 | € 125,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.142,49 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Development en gamen (1080p). Denk aan GTAV, ik loop een beetje achter
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste is dat het systeem stil is, en niet al te veel energie slurpt. Geen RGB toestanden. De prijs is niet van al te groot belang zolang er maar geen honderden euro's bijkomen.
Ga je overklokken?
Nee.
Heb je nog bestaande componenten die je gaat hergebruiken?
Nog een USB Wifi adapter, en een Windows 7 Professional licentie die ik ga gebruiken om te upgraden naar Windows 10.
Wat verwacht je van ons?
Passen de componenten bij elkaar, zijn er duidelijk betere keuzes mogelijk voor bepaalde componenten?