Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade PC, bottleneck i5 4690

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nickoord
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 16:06
Beste Allemaal,

Graag wil ik jullie advies, kennis en kunde meenemen om mijn PC weer eens van een upgrade te voorzien. Zo'n 2 jaar geleden heb ik mijn videokaart (AMD R9 290) vervangen voor een nieuwe (Gtx1080) en ik heb daarna vrij snel gemerkt dat mijn CPU het allemaal niet lekker bijhoudt. Nu opnieuw bij het spelen van nieuwere spellen zoals Borderlands 3 & COD Mw 2019 ervaar ik veel stutters en framedrops. Met MSI afterburner aan zie ik dat mn GPU voor zo'n 60-70% bezig is(terwijl dit eigenlik 90-100% moet zijn) en mn cpu volle bak op 100% staat. Ik probeer zoveel mogelijk games te tweaken dat ze zwaarder op de GPU leunen zodat de CPU iets meer lucht heeft maar het wil allemaal niet meer zo..

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzaak is en blijft gamen. Daarnaast zal deze ook voor thuis gebruik zoals surfen en office etc gebruikt worden. Bij gamen wens ik een soepele game ervaring en speel op dit moment spellen zoals Borderlands 3 en COD MW2019, geen bepaalde releases in het vizier maar het systeem moet wel weer even meekunnen.

Wat mag het systeem (upgrade) gaan kosten?
Schatting €500, kan hoger zijn indien nodig

Te vervangen producten
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H97 GUARD-PRO€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,17

Deze zou ik dan als upgrade kit willen verkopen, aan welke richtprijs zou ik hiervoor moeten denken? (of dien ik dit elders na te vragen?)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Xtreme Edition 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 106,99€ 106,99
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC68€ 63,99€ 63,99
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 128,19€ 128,19
1Solid state drivesCrucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus MG279Q Zwart€ 485,-€ 485,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 839,07

Het is misschien een redelijke lijst maar ik zal toelichten waarom denk dat het prima is deze mee te nemen. Randapparatuur: Monitor/muis/keyboard zijn allen prima en bevallen goed. Datadragers: ik verwacht met mijn nieuwe build niet meer data nodig te hebben, alle schijven zijn getest en zijn goed. Ik heb overigens ook nog een m.2 sata ssd van 256gb die ik mee wil nemen. Kast voldoet ook prima, daar hecht ik niet zoveel waarde aan om een nieuwe te kopen. Ik wil ook graag de PCI-e netwerk kaartmeenmen. Qua voeding verwacht ik dat een opvolgend systeem niet dermate meer gaat gebruiken. Ik kan een voeding op werking niet echt testen, is het prima om deze mee te nemen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naar mijn idee CPU met bijpassend moederbord en geheugen. Daarnaast een nieuwe Windows sleutel, ik zal de huidige wel niet meer kunnen gebruiken. Waar kan je tegenwoordig dit soort sleutels het beste betrekken? Hoe zijn de stock koelers op dit moment? Als deze niet toereikend zijn dan wil ik deze ook er bij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik alles al wel benoemd heb. Ik hoef verder geen RGB componenten, mijn kast is toch gesloten. Ik zou wel graag PCI-e en een m.2 slot terug willen zien op het moederbord ivm hergebruik componenten.

Ga je overklokken?
Ik heb dit (en kon dit) niet gedaan bij mijn huidige build. Naar mijn idee brengt dit te weinig. Stel dat ik nu een i5 4690K met een OC dan was ik voor mijn gevoel nu tegen dezelfde bottleneck aangelopen. Prove me wrong? Is het tegenwoordig anders?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie adviseren. Is het OK om zoveel componenten van een vorige build her te gebruiken of kan dit verder geen kwaad? Ik heb mijn oog op AMD Ryzen laten vallen, hoe is daar de stock koeler van? Is deze prima of beter vervangen? Ook heb ik gehoord dat het geheugen wat nauwer komt bij Ryzen, is onderstaande geselecteerde geheugen een goede match? Als het raadzaam is bepaalde zaken anders te doen dan hoor ik dit graag en ben ik benieuwd waarom.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 216,08€ 216,08
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,88

Ik ben zeer benieuwd naar jullie feedback! :)

Alle reacties

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Goede keuze van upgrade alleen is de 3600X de extra 35 eu niet waard en kan je beter voor de non-x variant gaan. stukkie lagere energie gebruik en met wat overklokken kan je zelfde performance eruit pakken.

De stock koeler die erbij meegeleverd wordt is uitstekend vergeleken met Intel's koeler. Ik zou hem alleen vervangen als je wilt overklokken.

[ Voor 30% gewijzigd door JohnnyDon op 31-12-2019 12:09 ]

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik zou gelijk de voeding vervangen voor een degelijke, een RM550x of iets dergelijks, die 1080 wil je niet naar de gort helpen met een slechte voeding :p

Verder lijkt het me stug dat een 1080 op 1440p voor de volle 100% belast zou moeten worden, gezien de kaart gemaakt is voor dergelijke hoge resoluties en refresh rates, maar dat terzijde :) Je zal met die cpu wel een dikke upgrade hebben qua performance!

Als er nog rek in het budget zit zou ik er een m,2 SSD bij nemen, het is de futuuuure! Maar nee serieus, die dingen zijn meer dan 3x zo snel als de gemiddelde SATA ssd dus levert je weer laadtijd-winst op :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Wintervacht schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:08:
Ik zou gelijk de voeding vervangen voor een degelijke, een RM550x of iets dergelijks, die 1080 wil je niet naar de gort helpen met een slechte voeding :p
En wat is er slecht aan die voeding? De Cooler Master is een high-end voeding. Er is helemaal geen reden om die te vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 31-12-2019 12:33 ]

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Uszka schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:33:
[...]

En wat is er slecht aan die voeding? De Cooler Master is een high-end voeding. Er is helemaal geen reden om die te vervangen.
Shit ik dacht dat er VS550 stond, veel te vroeg opgestaan vanmorgen :')
My bad!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
VS is Corsair, geen CM.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Mooie upgrade, zal een wereld van verschil maken in games die veel threads gebruiken.

Paar dingen die je zou kunnen overwegen:
Je geheugen kan een tientje goedkoper, dit setje werkt ook out of the box op 3200mhz: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Je geeft aan niet te zullen overclocken. Dan heeft voor jou een bordje met een uitgebreidere feature set juist meerwaarde over de Tomahawk MAX. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)
Kan de 3600 op stock speeds makkelijk aan, heeft ALC 1220 audio, twee M.2 sloten met heatspreaders (waarvan eentje slechts op pci-e x2 werkt) e.a. kleine extra's. Ik heb ze tot nu toe altijd voor geflashed binnen gekregen, maar voor de zekerheid kan je het beste even navragen of het BIOS ryzen 3000 al ondersteunt voor je hem aanschaft.
JohnnyDon schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:07:
De stock koeler die erbij meegeleverd wordt is uitstekend vergeleken met Intel's koeler. Ik zou hem alleen vervangen als je wilt overklokken.
De stock koeler is inderdaad beter dan Intel's stock koeler. maar dat maakt het nog geen goede koeler. Je zult waarschijnlijk het fan profiel handmatig wat agressiever moeten zetten omdat anders de rpm steeds zal fluctueren wat een hinderlijk achtergrond geluid oplevert. Een aftermarket koeler is zeker aan te raden als je een stil systeem wilt en de temps onder de 80 graden wilt houden.

• nickoord
Bedankt voor alle (en de snelle) feedback!

Wat me nu nog wel te binnen schiet.. ik heb destijds voor een i5 gekozen ipv een i7. Ik denk dat ik met een i7 nu nog geen bottleneck zou hebben. Kan ik om die reden wellicht beter voor een Ryzen 7 3700 kiezen of is dat echt overkill?

@Baardhaas Goede tip voor het geheugen, zal ik zeker meenemen. Betreft het moederbord wat je aangeeft, Gigabyte geeft aan de 3000 reeks te ondersteunen. Linkje: https://www.gigabyte.com/.../B450-AORUS-PRO-rev-10#kf

Mooi bord! is de m.2 en de PCI-e niet onhandig geplaatst icm een gtx1080 met forse koeler? De PCI-e zit echt net boven de gpu en de PCE-AC68 heeft ook een redelijke heatspreader. Ik speel voornamelijk spellen met een kingston hyper x cloud ii, ga ik dan baat hebben bij een betere soundchip? Deze headset is dmv usb aangesloten.

Hebben jullie nog tips voor een goede aftermarket koeler? daar wil ik dan niet op bezuinigen.

• JohnnyDon
  • Laatst online: 12-11 10:11
Voor echt alleen gamen, office, web surfen, etc is de R7 3700X een beetje overkill. Gewoon bij de 3600 houden.

Voor een goede aftermarket koeler kan je gaan voor een pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 lekker stil. Of als je het iets goedkoper wilt kan je de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition overwegen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nickoord Buildvoorstel is prima, alleen R3600 ipv 3600X

edit AM koeler pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 31-12-2019 15:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
nickoord schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:03:
@Baardhaas Goede tip voor het geheugen, zal ik zeker meenemen. Betreft het moederbord wat je aangeeft, Gigabyte geeft aan de 3000 reeks te ondersteunen. Linkje: https://www.gigabyte.com/.../B450-AORUS-PRO-rev-10#kf
De CPU wordt pas ondersteund vanaf een bepaalde BIOS versie. De vraag is of de winkel waar jij hem gaat kopen een recent geflashed bord verkoopt of nog eentje van een oude partij. Er hoort een 'Ryzen 3000 ready' o.i.d. sticker op de doos te zitten.
nickoord schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:03:
Mooi bord! is de m.2 en de PCI-e niet onhandig geplaatst icm een gtx1080 met forse koeler? De PCI-e zit echt net boven de gpu en de PCE-AC68 heeft ook een redelijke heatspreader. Ik speel voornamelijk spellen met een kingston hyper x cloud ii, ga ik dan baat hebben bij een betere soundchip? Deze headset is dmv usb aangesloten.
De heatspreaders van de m.2's komen niet boven het pci-e slot uit. Dus de videokaart en het m.2 slot zitten elkaar niet in de weg.
Als jouw wifi-kaart een dikke heatspreader heeft dan komt ie inderdaad tegen de backplate van je videokaart aan. Maar je kan hem ook in 1 van de langere pci-e sloten steken, hij hoeft niet in een x1 slotje. Ik zou hem in het onderste slot doen.
Wat betreft de geluidksaart: Ik gebruik zelf ook een usb koptelefoon en ben van een standaard ALC 887 naar een ALC 1200 chip gegaan. Naar mijn idee is het geluid verbeterd, maar ik misschien houd ik mijzelf dat ook alleen voor :). Ik ben geen audiofiel. Op papier presteert deze chip beter, het is in elk geval leuk om te hebben.

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 16:12
Hoe toevallig, ik zit met hetzelfde. Ga het zeker volgen, thanks!

Why so serious?

• nickoord
Allemaal nog bedankt voor de feedback! Ik heb afgelopen vrijdag de onderdelen binnen gekregen, alles gelijk al geinstalleerd. Ik heb lekker weer een schone windows installatie en de spellen gaan eindelijk weer zonder stutters, heerlijk ! :)

Ik heb uiteindelijk het volgende gekocht:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 106,-€ 106,-
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II€ 32,70€ 32,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 71,-€ 71,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,75

Ik heb twee klantenservices gemailed met de vraag of ze konden zien of het moederbord Ryzen 3000 ready was. Schijnbaar was dit teveel gevraagd want het was moeilijk te zien. Toen maar iemand intern bij azerty gevraagd en die had contact gelegd met Gigabyte; De benodigde bios is van 15-6-'19 dus alles wat na die tijd is geproduceerd is Ryzen 3000 ready.
Pagina: 1