Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoneverwarming in combinatie met Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Zojuist verhuisd naar een jaren '30-huis, dus lekker koud in huis, vergeleken met de nieuwbouw waar we uit komen.
Het is duidelijk dat er zoneverwarming moet komen. Er zijn diverse systemen op de markt. De CV in huis is standaard, en wordt nu aangestuurd door een Honeywell chronoterm modulation. Voor een zonesysteem heb ik een paar specifieke eisen rond de connectiviteit:
  • Ik heb niet zo'n zin in een zonesysteem dat met "de cloud" gelinkt is (en al helemaal niet als ik daarvoor abonnementsgeld moet betalen);
  • Ik wil het systeem wél lokaal kunnen aansturen met Home Assistant (en via Home Assistant kan ik het systeem dan ook buitenshuis aanspreken)
Gebaseerd op bovenstaande eisen, welk systeem moet ik per se wel, of niet, bekijken?

Tips welkom, dank!

Alle reacties

• Borrel16
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-05-2024
Zelf heb ik Tado, en kan dus alleen uit ervaring over dit merk spreken.

Tado heeft een slimme thermostaat, maar ook de slimme radiatorknoppen voor zoneverwarming, works like a charm. Bekijk het algemen tado topic voor meer informatie.

Wil je tado bedienen via home assistant, dan kan dat uiteraard. Je hebt hiervoor 2 opties, waarvan optie 2 voor jou het beste is vanwege de cloud etc.

Optie 1: Via de tado integration van hone assistant. Je maakt dan verbinding met de servers van tado, dus niet wat je wilt maar ik beschrijf het toch maar even.
In home assistant krijg je dan de climate components voor je diverse thermostaten (thermostaat, warm water, radiatorknoppen etc) en daarnaast ook een aantal sensoren (bv. of de thermostaat verbinding heeft, heat link active etc etc) en je kan gebruik maken van de device tracker functionaliteit als je de tadp app ook op je telefoon hebt ingesteld.

Optie 2) De huidige internet link kastjes van tado die je zoweliezo nodig hebt beschikken over homekit functionaliteit. Je kan dan via de homekit integration van home assistant dr thermostaten linken.
Een nadeel hierbij wel is dat je alleen de climate components krijgt, en niet de diverse sensoren en de presence detection functie.

• glaswerk
Dank voor de tips! Ik ga het even rustig bekijken. Ik heb voor nu even een "poor man's zoneverwarming" gebouwd, met Eqiva thermostaatkranen die wel programmeerbaar zijn, maar niet op afstand bestuurbaar. Die dingen kosten €8 per stuk, dus als het straks toch wat slimmers wordt, zijn de kosten te overzien.

• Mannenliefde
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-11 22:32
glaswerk schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:20:
Dank voor de tips! Ik ga het even rustig bekijken. Ik heb voor nu even een "poor man's zoneverwarming" gebouwd, met Eqiva thermostaatkranen die wel programmeerbaar zijn, maar niet op afstand bestuurbaar. Die dingen kosten €8 per stuk, dus als het straks toch wat slimmers wordt, zijn de kosten te overzien.
Beetje gedateerd topic maaruh ... werkt dit een beetje bij je?Ik wil het ook doen op de kamers boven, eventueel de Eqiva serie met bluetooth zodat je het op je telefoon kunt regelen. Ben wel benieuwd naar jou ervaring met dit deze setup! :)

• glaswerk
Mannenliefde schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:56:
[...]

Beetje gedateerd topic maaruh ... werkt dit een beetje bij je?Ik wil het ook doen op de kamers boven, eventueel de Eqiva serie met bluetooth zodat je het op je telefoon kunt regelen. Ben wel benieuwd naar jou ervaring met dit deze setup! :)
Werkt goed hier. Al moet ik wel zeggen, ik ben wel redelijk doorgeschoten in softwarematig gesleutel, en dat moet je wel leuk vinden.
Die Eqiva-knoppen werken prima, draaien nog steeds op eerste set batterijen, en temperatuurregeling is redelijk. Redelijk als in, de overshoot is al gauw 0.5 en soms zelfs 1 graad. Ik denk dat dat sowieso een probleem is bij thermostaatknoppen, en niet zozeer van de Eqiva's zelf. N.B. batterijen gaan wel sneller op als er bluetooth op zit, heb ik me laten vertellen.
Verder werken die offline Eqiva's natuurlijk prima zolang je leven regelmatig is. Nu met af en toe onverwachts weer naar kantoor, mis ik wel de mogelijkheid om ook dat remote te sturen. Dus ik overweeg om in een of twee kamers alsnog die Eqiva's te vervangen door Zigbee-enabled versies. Die kan ik dan ook weer via Home Assistant sturen.

Het werk is vooral gaan zitten in: hoe bepaal je de CV-watertemperatuur? Als je geen Tado of Evohome hebt, moet je dat zelf programmeren (in mijn geval) in Home Assistant. Ik stook weersafhankelijk, d.w.z. buitentemperatuurgestuurd. Waarbij ik, naast de Eqiva's, in een paar kamers Aqara-temperatuursensoren heb opgehangen die de weersafhankelijke regeling kunnen bijplussen (om opwarmen te versnellen, indien nodig).

Kortom: het is prima te doen, maar dan moet je dit gepruts wel leuk vinden en bereid er uren in te steken. Indien niet, dan zou ik zeggen, trek de portemonnee en koop een mooi systeem.